Nieuwe EU-regelgeving inzake paardenpaspoort

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

odique

Re: Nieuwe EU-regelgeving inzake paardenpaspoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 00:34

Stel een vorige eigenaar van een paard heeft aangegeven dat het paard niet voor humane consumptie gebruikt mag worden, kan een nieuwe eigenaar dit dan nog terugdraaien zodat hij toch naar de slacht kan? Of is het een permanente beslissing die een huidige eigenaar moet maken. Vraag me af hoe dat zit.

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 08:44

nobility

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 11:09

Dus als je paard niet voor de slacht bestemd is(ooit) dan hoef je niets aan te geven,maar moet er wel zo n vel in om alles bij te houden? sorry, snap dr geen biet van.

Fanniehh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 14:00

odique schreef:
Stel een vorige eigenaar van een paard heeft aangegeven dat het paard niet voor humane consumptie gebruikt mag worden, kan een nieuwe eigenaar dit dan nog terugdraaien zodat hij toch naar de slacht kan? Of is het een permanente beslissing die een huidige eigenaar moet maken. Vraag me af hoe dat zit.

Kan niet meer veranderen, ook als paspoort kwijt is, kan paard niet naar slacht tbv humane consumtie (neem aan wel tbv bijv diervoer of andere producten).

hippiater

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 14:06

Het hebben van het medicijngedeelte is verplicht en wordt verkregen bij de paspoortuitgever van je paspoort.

Het is mijns inziens wel vreemd dat de paspoortbezitter hiervoor kosten moet maken aangezien het al in 2000 bekend was dat dit moest gebeuren en de overheid zelf nalatig is geweest met het correct anticiperen op de komende regelgeving }:0 . Helaas zal er wel weer variatie in de kosten zitten, de stamboeken zullen vaak voor hun leden met ingeschreven paarden vriendelijke tarieven hanteren terwijl sommige anderen minder sympathiek meer zullen rekenen.

Het begint trouwens gebruikelijker te worden dat de dierenarts vraagt bij behandeling wat je wensen ten aanzien van slacht/niet slacht zijn. Als je kiest voor niet slachten zijn er aan het eind van het paard zijn leven vallen er wat meer kosten (euthanasie + verwijdering ongeveer 100-150 euro) en krijg je geen 'winst' uit slachten - tegenwoordig trouwens ook lang niet meer zoveel als het ooit was! Deze keuze is trouwens definitef en wordt in het paspoort door dierenarts en paspoortbezitter samen vastgelegd.

Dat was het nadeel, de voordelen lijken echter veel groter te zijn. Het gedoe is minder, relevante medicijnen hoeven niet meer vastgelegd te worden (wie wil nu de dierenarts betalen om alle papierwerk voor slacht op orde te houden cq allerlei dingen in het paspoort te schrijven die bij verkoop tot (onterechte) vragen zouden kunnen leiden).
Het grootste voordeel om te kiezen voor 'niet slachten' lijkt echter te zijn dat bij problemen vaak beter en soms goedkoper kunnen worden behandeld omdat de dierenarts bij zijn medicijnkeuze zich kan beperken tot het kiezen van de beste behandeling voor het paard zonder rekening te hoeven houden met de vele frikandel- en kroketeters in Nederland cq alle andere europeanen die nog steeds paardenvlees eten! :Y)

In onze praktijk wijzen we paardenhouders hier steeds meer op en velen zijn blij met de voorlichting die wij hierover geven.

krackertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 16:24

Ik ben benieuwd naar wat de reactie van de paardenverzekeringen zal zijn hierop.

Als ik, als eigenaar van een paard, aangeef in het paspoort dat het paard niet geslacht zal worden dan mag een verzekeraar het paard dus niet aanbieden bij de slacht op het moment dat de verzekering het overneemt. Dit zal voor de verzekeraar wel gevolgen hebben, slachten is geld ontvangen, af laten maken kost geld.

Ik ben benieuwd naar wat onze verzekeraar hierin zal doen.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 17:44

Daar zeg je wat krackertje, ik ben ook benieuwd.

krackertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 17:53

Ik heb de verzekering gebeld, die zijn nog allemaal in beraad hierover, voor 1 juli dit jaar zal er duidelijkheid gegeven gaan worden door de verzekeraars.

Ik kan me zo voorstellen dat dit nog wel wat zal doen op verzekeringtechnisch vlak.

Ook bij aanschaf van een paard is het raadzaam om na te kijken of dat het paard nog aangeboden mag worden aan de slacht, zoniet dan zul je als koper toch de kosten van inslapen en afvoeren van het paard mee moeten nemen in je beslissing.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 18:20

gaat dit over de blz waarin staat of ik het paard wel/niet voor menselijke consumptie aanbied?

ik heb mijn paspoort in 2004 gekregen.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 19:34

Ja daar gaat het over, ik meen pagina 27 tm .... in nieuwe paspoorten. Hier thuis 3 met en 3 zonder die pagina erin.

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 20:19

ja maar stel nou dat dus erin staat dat je paard niet voo slacht gebruikt mag worden mag ej hem dan enkel nog in laten slapen??
of mag je ehm dan alsnog laten slachten??
snap er de balle niet zo van eigenlijk

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 20:57

Hij mag wel geslacht worden, maar niet worden gebruikt voor humane consumptie.

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 21:05

Ben inderdaad ook wel benieuwd wat verzekeringen hier mee gaan doen.

Maaike14

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 21:44

Ik heb voor mijn shetlander een paspoort van het shetlander stamboek hoe bestel je zoiets dan want die zit er ook niet in!

Tevens heeft deze pony nog een veulenboek en ze is al 10

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 21:49

krackertje schreef:
Ik ben benieuwd naar wat de reactie van de paardenverzekeringen zal zijn hierop.

Als ik, als eigenaar van een paard, aangeef in het paspoort dat het paard niet geslacht zal worden dan mag een verzekeraar het paard dus niet aanbieden bij de slacht op het moment dat de verzekering het overneemt. Dit zal voor de verzekeraar wel gevolgen hebben, slachten is geld ontvangen, af laten maken kost geld.

Hier heb je altijd je paard al als slachtdier of huisdier moeten laten registreren (grof gezegd). Onze jaarling staat dus als niet-slachtpaard geregistreerd omdat ze zo medicijnen kan krijgen die paarden die wel voor de slacht bestemd zijn niet krijgen.

Daar hebben de verzekeringen nog nooit een probleem van gemaakt...

krackertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 22:06

Adil18 schreef:
krackertje schreef:

Hier heb je altijd je paard al als slachtdier of huisdier moeten laten registreren (grof gezegd). Onze jaarling staat dus als niet-slachtpaard geregistreerd omdat ze zo medicijnen kan krijgen die paarden die wel voor de slacht bestemd zijn niet krijgen.

Daar hebben de verzekeringen nog nooit een probleem van gemaakt...

Onze paardenverzekeraar is zich er nog over aan het buigen, tesamen met de andere verzekeraars, ik ben benieuwd wat daar uit zal komen rollen.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 23:52

allerijl het paspoort opgezocht
ik heb op een bladzijde staan;
''ondergetekende, eigenaar/vertegenwoordiger van de eigenaar, verklaart dat het in dit identificatiedocument beschreven dier bestemd is om te worden geslacht voor menselijke consumptie''

betekent dit dat ik het beruchte velletje er al in heb zitten? :)

EeCee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 13:06

Hmmm... Ik kan op nog geen enkele site (KNHS,NDR, productschap melk & vlees) een duidelijke link oid naar dit inlegvel vinden...

Of is bokt zo razendsnel met dit nieuws :D

Mijn merrie is een draver en ik heb een NDR paspoort van 1999.

Fanniehh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 13:29

EeCee schreef:
Hmmm... Ik kan op nog geen enkele site (KNHS,NDR, productschap melk & vlees) een duidelijke link oid naar dit inlegvel vinden...

Of is bokt zo razendsnel met dit nieuws :D

Mijn merrie is een draver en ik heb een NDR paspoort van 1999.

Staat in paard&sport van afgelopen vrijdag. Bij KNHS doorklikken naar -paarden houden- dan naar paspoort I&R en dan op formulier.

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 13:35

Ik heb net gecheckt.. ik heb gelukkig al een nieuwe.. dus ik zit goed.

Jurga

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 14:22

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 15:10

Jurga schreef:
Ik heb het inmiddels ook aangevraagd bij de KNHS via http://www.knhs.nl/paspoort .

Ik heb hem ook aangevraagd. Maar ik vraag me af hoe ze weten waar het formulier heengestuurd moet worden, want ze vragen alleen postcode en woonplaats. Niet het huisnummer.
Nu heb ik een persoonsnummer bij de KNHS, en zullen ze die info zo ook wel vinden. Maar als je geen lid van de KNHS bent, maar wel een paard hebt met een KNHS paspoort, hebben ze volgens mij te weinig gegevens om je inlegvel terug te sturen.

Of ben ik blond :o?

Jurga

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 15:21

Dat vroeg ik me ook al af. Ik heb nl. geen persoonsnummer, dus ook niets ingevuld (is geen verplicht veld). Tenminste, ik heb vast wel een persoonsnummer (lid van twee verenigingen), maar op dit moment geen startkaart, dus kon het zo even niet opzoeken.

stunning

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 15:32

Ik snap er echt helemaal niks van.. :?
Als er in mijn paspoort een bladzijde inzit met medische behandeling, hoef ik dan niet dat inlegvel aan te vragen?

Jurga

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 15:35

Nee, dan is het goed.

Maar het is toch de bijlage in de nieuwere paspoorten, die medische behandeling?