Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Judje schreef:De ideeën van de Dierenbescherming vind ik wel goede.
Een minimale grootte van boxen draagt ook in mijn opzichten wel wat bij aan het dierenwelzijn. Volgens de berekening zou een paard van ruim 1,65 al niet meer in een box van 3 x 3 horen en dat snap ik wel. Thuis heb ik voor mijn paard (kleine 1.70) ook een stal van 3 x 4. Hij heeft ruimte, kan liggen noem maar op.
In de ponystal kan hij ook wel staan én draaien, maar heeft daar niet lekker de ruimte.
(Ze staan hier trouwens zoveel mogelijk buiten en 's zomers ook een deel 24/7.)
Zweep in de draf- en rensport: Lastig verhaal. Sommige zie ik er inderdaad echt op los rammen, maar er zijn er ook genoeg, die wel weten hoe ze ermee om moeten gaan.
En waarom die wel verbieden in de draf- en rensport, maar niet verder kijken naar de dressuur en het springenDat is iets wat ik wel raar vindt.
Dat de sectorraad paarden niet met een meer concrete aanpak komt is niet zo heel raar, want het zijn spelers uit de paardenhouderij en dat is toch een 'ons kent ons' wereldje en daarin wordt je denk ik niet erg geliefd als je meldt: alle stallen moeten voldoen aan de volgende minimale voorwaarde enz. Dat kost een hoop bedrijven geld en/of de kop.
Hard, maar harder vind ik om paarden in zo'n zelfde hok te zetten qua grootte als andere dieren in de bioindustrie. Ik zie het verschil niet, sorry.
Wat is het verschil tussen een paard 23/7 in een box/stal? Of een varken in zijn hok? Koeien hebben het iha nog beter, aangezien die meestal in groepsverband worden gehouden.
Citaat:1. Paarden moeten permanent zicht, gehoor en ruik-contact met elkaar hebben
2. Groepshuisvesting voor veulens
3. verbod op het langer dan 4 uur per dag houden van paarden in stands
4. minimale boxmaten: tweemaal stokhoogte in het kwadraat
5. minimaal 4 uur per dag weidegang
6. permanente toegang tot water
7. het grootste deel van de dag toegang tot ruwvoer
Beaux schreef:Dat verbaasd me dat dit jou verheugd Arabesk, ik dacht die gaat nog wel tekeer over de minimaal 4 uur weidegang!
Liezel1 schreef:Arabesk schreef:Leuk of niet, maar het lijkt er op dat het 'natural gedachtengoed' op termijn gewoon door ieders strot geduwd gaat worden
Heeft volgens mij weinig met "natural" te maken.
Er wordt toch ook niet verboden dat een paard ijzers draagt?
FriesWytske schreef:Deze plannen zijn nooit haalbaar. Met dit weer kun je hier de paarden niet naar buiten doen. Is levensgevaarlijk. Kun je ze bijna net zo gemakkelijk direkt afmaken. ZIjn weer echt mensen die vereder niks te doen hebben die deze plannen maken.