Diabetesveulen: Apparatuur voor betere levenskwaliteit faalt

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mijkee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 09:41

macke schreef:
Diabetes type 1 is minder gevaarlijk als type 2, type 1 is beter te behandelen dan 2. Complicaties komen bij 2 veel meer voor, zoals "zwarte tenen en voeten amputaties, hartinfarcten, cva enz. Dit is nl de verworven variatie en vaak slecht instelbaar. Het eerste 4 jaar van dit paard zou moeilijk in te stellen zijn door zijn groei ed. Daarna wordt het rustiger en misschien kan een onderhuidse pomp zeker verbetering opleveren, alleen moeten ze nog een goede vinden voor dieren die blijft zitten.

nou, de mensen die ik kent met type 2 zijn over het algemeen goed in stelbaar ;)
ik heb type I en ben heel slecht instelbaar dus dat zegt verder niks ;)
als je als type 2 patient kan afvallen en een dieet volgt, kan je er goed mee te leven, ook zonder complicaties.
en type I is volgens mij netzo ''gevaarlijk'' als type II hoor ;)

lijntje87

Re: Diabetesveulen: Apparatuur voor betere levenskwaliteit faalt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 09:45

dit doe je zo'n veulen toch niet aan!
laat de natuur zijn gang gaan, beestje had nooit de eerste 24uur mogen halen. zo hou je altijd zwakkere paarden. stelletje idioten, straks gaan ze ook nog fokken met dat beestje.

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 09:50

Type II kan je zelf wat meer in de hand houden door idd een goed dieet te volgen. Regelmatig eten enz...
Alleen type II gaat bijna altijd gepaard met hypertensie en verhoogd cholesterol. Als je deze 3 goed regelmatig krijgt dan maak je de kans op bijwerkingen minder.

Type I kan soms ook erg moeilijk instelbaar zijn. Wat hele vervelende reacties kan geven.
Dit kan volgens mij qua hart en vaatziekte iets minder snel kwaad.

Maargoed, als deze mensen ervoor willen gaan en ze de tijd hebben om dit veulentje te helpen, waarom niet??
Als dit besie voor de rest een prima leven heeft, geen pijn heeft, waarom dan gelijk een spuitje geven??
Deze mensen hebben mogelijk de tijd en het geld ervoor, laat ze lekker.

Ik geef mijn kat ook elke dag een infuus, om zijn nieren te spoelen, als ik dat niet doe, gaat hij ook dood.
Hij is ontzettend vrolijk, heeft het naar zijn zin en vind dat prikje van de infuus absoluut niet erg. Hij ligt er zelfs gewoon stil voor.
Nou waarom zou ik dat dan niet doen?
Dit is ook mijn keuze.

Lijntje: misschien zijn die mensen zelf ook wel zo slim om niet te fokken, dus stelletje idioten vind ik echt nergens op slaan.

lionspirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 09:53

Ik heb ook even het andere bericht gelezen, daar staat in dat het veulen nooit in een weide mag komen te staan en soms toevallen krijgt. Als het beestje zich idd zo door het leven moet slepen dat hij nooit eens op een lekkere weide kan staan en er echt meer de ziekte merkt dan alleen de spuiten vind ik inderdaad ook dat dit geen leven is.

Ik dacht eerst dat hij alleen last zou hebben van de spuiten, waardoor hij gewoon stabiel zou blijven, maar dit gaat wel een stuk verder!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 09:55

wat een gehannes met z'on beestje....en die eigenaren zeggen van dieren te houden?
als je echt van dieren houd laat je het beestje inslapen....stelletje egoisten..

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 09:57

lionspirit schreef:
Ik heb ook even het andere bericht gelezen, daar staat in dat het veulen nooit in een weide mag komen te staan en soms toevallen krijgt. Als het beestje zich idd zo door het leven moet slepen dat hij nooit eens op een lekkere weide kan staan en er echt meer de ziekte merkt dan alleen de spuiten vind ik inderdaad ook dat dit geen leven is.

Ik dacht eerst dat hij alleen last zou hebben van de spuiten, waardoor hij gewoon stabiel zou blijven, maar dit gaat wel een stuk verder!

oooo dan word het verhaal idd anders.
Ga ik straks ook eens lezen.
Dan vind het dan ook niet reeel. ;(

lijntje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 10:04

eowyn04 schreef:
Type II kan je zelf wat meer in de hand houden door idd een goed dieet te volgen. Regelmatig eten enz...
Alleen type II gaat bijna altijd gepaard met hypertensie en verhoogd cholesterol. Als je deze 3 goed regelmatig krijgt dan maak je de kans op bijwerkingen minder.

Type I kan soms ook erg moeilijk instelbaar zijn. Wat hele vervelende reacties kan geven.
Dit kan volgens mij qua hart en vaatziekte iets minder snel kwaad.

Maargoed, als deze mensen ervoor willen gaan en ze de tijd hebben om dit veulentje te helpen, waarom niet??
Als dit besie voor de rest een prima leven heeft, geen pijn heeft, waarom dan gelijk een spuitje geven??
Deze mensen hebben mogelijk de tijd en het geld ervoor, laat ze lekker.

Ik geef mijn kat ook elke dag een infuus, om zijn nieren te spoelen, als ik dat niet doe, gaat hij ook dood.
Hij is ontzettend vrolijk, heeft het naar zijn zin en vind dat prikje van de infuus absoluut niet erg. Hij ligt er zelfs gewoon stil voor.
Nou waarom zou ik dat dan niet doen?
Dit is ook mijn keuze.

Lijntje: misschien zijn die mensen zelf ook wel zo slim om niet te fokken, dus stelletje idioten vind ik echt nergens op slaan.

stelletje idioten slaat op dat ze dat beestje in leven houden.

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 10:05

daarom dus dat ik het puur egoïsme vind van de eigenaars eowyn. Ik begrijp je motivatie, maar had die eerdere berichten toen al gevolgd, ik heb niet het idee dat het diertje kans heeft op een paardwaardig leven.

Dat is voor jouw kattebeest wel anders, dacht ik toch. :)

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 10:08

Dit lijkt meer over de eigenaren te gaan dan wat goed is voor het veulen.

pastel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 10:40

Het ligt helemaal aan de levenskwaliteit van het veulen.
Kan hij er een goed leven mee hebben , zou ik hetzelfde gedaan hebben.
Maar mocht het dus zo zijn zoals hier in dit topic voorbij komt dat het diertje toevallen heeft en nooit op de wei mag dan zou ik hem in laten slapen hoe moeilijk dat ook zal zijn.

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 12:45

Het is nu een interessant gevalletje waar ze wat mee expirimenteren denk ik. Ook omdat het het eerste paard met diabetes is.
Blijf het zielig vinden. Als het van mij geweest was, was het er al niet meer geweest... Een dier verdient een dierwaardig bestaan.
Het geval van de kat van eowyn vind ik toch anders. Die behandel je en daardoor kan hij een normaal leventje leven, dat gaat voor dit veulentje niet op.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 13:00

lionspirit schreef:
Ok Beaux, dus als jou paard een flinke wond heeft ergens haal je er dus ook geen dierenarts bij?

Wat een domme opmerking!
Er is verschil tussen een verwonding en een chronische ziekte waar geen genezing voor is en die veel behandeling behoeft!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 13:53

Er zijn wel duizenden dieren waaronder paarden die als gezond dier in een onderzoekscentrum terecht komen, ziek worden gemaakt (waaronder diabetes) en vervolgens de rest van hun leven in kooitjes en stalletjes moeten blijven en allerlei medicijnen en onderzoeken krijgen om vervolgens langzaam af te takelen en een spuitje te krijgen..
Dan zie ik dit toch veel liever.. Als dit veulentje met nieuwe behandelmethodes voor een beter leven kan zorgen voor veel andere paarden dan heb ik daar niet zo heel veel problemen mee eigenlijk. Het diertje wordt goed verzorgd, krijgt genoeg aandacht en liefde en mag buiten lekker spelen en rennen.. Dat prikje daar zal ie snel aan wennen, dat is niet anders dan wanneer een steekvlieg prikt.. Misschien kunnen ze op den duur wel een apparaatje met insuline in de huid implanteren, waar dan ook weer heel veel dieren en mensen mee geholpen kunnen worden. Als het beestje gelukkig is dan zie ik het probleem niet.
Zou iets anders worden als hij zich slecht zou voelen, bang zou worden, of een box in zou moeten en geen beweging meer kon krijgen..

lionspirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 16:37

Beaux schreef:
lionspirit schreef:
Ok Beaux, dus als jou paard een flinke wond heeft ergens haal je er dus ook geen dierenarts bij?

Wat een domme opmerking!
Er is verschil tussen een verwonding en een chronische ziekte waar geen genezing voor is en die veel behandeling behoeft!

Die opmerking was bedoeld voor degene die begon over dier een dier laten zijn, had even de verkeerde naam erbij gezet.. Mijn excuses

Ik vind nl dat als je vind dat je een dier een dier moet laten, moet je ook niet gaan paardrijden en op de vraag van een DA erbij halen neem ik aan dat diegene dat dan ook niet doet, aangezien het een dier is en die in de natuur ook verwondingen oplopen.

dennisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 17:02

eowyn04 schreef:
Aan de ene kant hebben jullie gelijk, maar zeggen jullie dat ook tegen mensen met diabetes type I. ;(
Die moeten ook een paar keer per dag prikken en niet alleen insuline, maar ook vinger-prikken.

Hier worden ze uiteindelijk immuum voor en voelen ze nauwelijks. ;)

Ik vind het niet raar dat ze hun best doen om dit besie in leven te houden.

daar heb je toch wel gelijk in als het beetsje er verder geen last van heeft heb ik zoiets van oke probeer het maar zodra het pijn heeft of wat dan ook laat het dan niet onnodig lijden doen we bij mensen toch ook niet

Steefjevos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 17:25

getup schreef:
Dat ze hier gewoon eens mee ophouden. Wat willen die mensen eigenlijk met dat dier?

Helemaal mee eens....Laat zo'n dier dan toch gaan. Misschien zien de eigenaren het als een grote 'wetenschappelijke ontdekking' maar wat voor leven heeft zo'n dier nou? Nooit gras eten en altijd kan er een hypo-aanval op de loer liggen..

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 17:57

dat dier is misschien ziek, maar die mensen ook (in hun hoofd wel te verstaan)
wie laat nou een veulen leven dat de rest van zn leven niet op de wei mag, elke 4 uur bloed geprikt wordt en elke 8 uur insuline en dan ook nog constant gevaar loert voor toevallen...

nou wat zal dat paard echt paard mogen zijn zeg...

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 17:59

Ach, eigenlijk zijn we allemaal aan het speculeren en lezen we dat stukje.
Niemand van ons weet hoe het met dat veulentje is en wat de precieze waarheid ervan is.
Hoe het veulentje nu is, kan het wat? is het gelukkig enz....

Ook is er hier niemand die ons erover kan vertellen.

Laten we gewoon met zijn alle hopen dat het veulentje blij is, gelukkig is, geen pijn heeft en
hopelijk een "goed" leven heeft.
Zo niet, dan hoop ik dat die mensen een wijze keuze (gaan) maken.

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 18:01

ooo wat ik alleen nog wel wilde zeggen, er zijn zoveel paarden die niet op de wei mogen, dus daar sta ik wat sceptisch tegen over ;)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 18:56

Zoals ik het op die foto zie loopt het veulentje wel op een stuk land. Geen gras te zien, maar hij zal vast gewoon hooi krijgen gevoerd. Dus wat dat betreft beter dan menig sportpaard hier in nederland, die komen vaak alleen hun stal uit om een uurtje te werken. Een paard moet gewoon kunnen rennen en grazen, en of dat dan gras is of hooi uit een hooinet/hooibak dat maakt in mijn ogen niet uit, als ze maar een aantal uren per dag lekker kunnen knabbelen.

Amulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 21:20

Maar in dit geval zal niet alleen het eten van invloed zijn op de diabetes van het veulen, óók beweging heeft een (zeer) grote invloed op de bloedsuikers van het veulen. Dus om de diabetes onder controle te hebben en houden zal het diertje vrijwel elke dag hetzelfde patroon moeten volgen. Zoiets is natuurlijk niet te doen met een dier, met hypo's en hypers als gevolg. Dus nee, bij dit dier blijft het echt niet bij 'vier keer per dag een prikje'.

Dit valt bij mij in de categorie dierenmishandeling.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 22:08

Citaat:
Diabetes type 1 is minder gevaarlijk als type 2, type 1 is beter te behandelen dan 2. Complicaties komen bij 2 veel meer voor, zoals "zwarte tenen en voeten amputaties, hartinfarcten, cva enz. Dit is nl de verworven variatie en vaak slecht instelbaar.

Pardon?? Ik ben beroepsmatig bezig geweest met diabetes én ik heb diabetes type 2. Ga mij niet vertellen dat type 1 minder gevaarlijk is dan type 2 of andersom. Bij beide vormen komen zeer ernstige complicaties voor en er is niets gevaarlijker dan generaliseren over wie wel of wie niet er mee te maken krijgt. Ik ken mensen met type 1 die na jaren nog vrijwel zonder schade rondlopen, ik ken er ook die op hun dertigste de meest nare problemen hebben. Maar zo ken ik ze ook met type 2, heel verschillend. Enne, alleen een dieet en gezond leven is ook bij type 2 niet altijd voldoende.

Zo'n veulen is inderdaad geen mens. Behandeling van diabetes is complex en zeer kostbaar, zowel bij mens als dier. Maar diabetes is vooral de ziekte van zelfmanagment, zelf leren omgaan met voeding, beweging en medicatie en evenwicht vinden. Vraag aan ouders van kinderen met diabetes hoe moeilijk het is. Laat dat arme beestje alsjeblieft gaan ..

Nylah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 22:40

Net zoals Amulet geschreven heeft, Het gaat hier niet alleen om het prikken om de bloedsuikers te controleren. Bij mensen is het een heel karwei om de bloedsuikers te reguleren. En die kun je nog uitleggen hoeveel koolhydraten hun voeding bevat. Bij dit beestje zal alles in de gaten gehouden moeten worden. Hoeveel en wat het eet, hoe hoog de bloedsuikers zijn, hoeveel insuline hij dan ingespoten moet krijgen.
Erg interessant voor wetenschappers, maar naar mijn mening gewoon paardoneerend.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 22:53

Dat prikken zou voor mij niet eens het grootste probleem zijn. Ik vind het vreselijk voor dat beestje dat die nooit op de wei kan, en dus nooit met leeftijdsgenootjes lekker in het groene gras kan spelen en gek doen.
Dan heeft in mijn ogen zo'n paardje echt geen leuk leven en zou ik hier dus echt niet mee doorgaan.

Leone

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 00:42

shera schreef:
Het is nu een interessant gevalletje waar ze wat mee expirimenteren denk ik. Ook omdat het het eerste paard met diabetes is.
Blijf het zielig vinden. Als het van mij geweest was, was het er al niet meer geweest... Een dier verdient een dierwaardig bestaan.
Het geval van de kat van eowyn vind ik toch anders. Die behandel je en daardoor kan hij een normaal leventje leven, dat gaat voor dit veulentje niet op.

Helemaal mee eens... Maar ik denk dan toch vooral dat hij in leven gehouden voor de medische wetenschap. Hoe vervelend dat ook kan zijn, maar van dit veulen kan een hoop geleerd worden. Hoop alleen dat ze er dan niet eindeloos mee doorgaan...
Of dat ze natuurlijk de oplossing vinden...

Groetjes,
Léone