Veel meer schuilstallen voor paarden nodig in Nederland

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

kazary

Re: Veel meer schuilstallen voor paarden nodig in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 22:14

Wat goed zeg!

Het stukje is helemaal waar.Nu worden er goedkope bouwsels neer gezet,want veel geld uitgeven is erg jammer als de kans hebt dat je het toch weer af moet breken.Staan ze het toe,dan kunnen ze eisen aan uiterlijk stellen,mensen durven ook meer geld er aan uit te geven en dat komt het landschap alleen maar ten goede.En uiteraard zijn de dieren blij.

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 01:12

Goh, eindelijk het licht gezien!

Weet je wat ik verommeling vind? De Amsterdamse straatweg in Utrecht. Zag er vroeger wel mooi uit schijnt, maar alle oude panden gaan schuil achter mega grote reclameborden en andere geveltroep. Daar maken ze zich dan weer niet druk om?

Als ze per gemeente nou een beetje richtlijnen op papier zetten. Zo van: kleur van schuilstal passend in de omgeving enz... Niet te hoog... Daar zou iedereen dan best mee uit de voeten kunnen toch?

YankeeBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 07:36

heel goed initiatief!
hopen dat het iets oplevert

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 08:43

Neroo schreef:
Ik meen dat een overkapping wel gewoon toegestaan is?
Wij hebben paar maandjes terug deze overkapping gebouwt, en ik wou hem eigenlijk wat dichter hebben, dat stukje rechts dus iets verder doorgetrokken. Maar dat is niet toegestaan want dan lijk het teveel op een stal.

Afbeelding
Maar zoiets is schijnbaar dus wel toegestaan

Mooi stalletje/overkapping Knipoog !
Er wordt ook nog wel eens het e.e.a. gedoogd.......gelukkig maar!
Het werd idd tijd dat er eens iemand aan de bel ging trekken over dit onderwerp. Vroeger zag je veel meer schuilstallen, ook bij de koeien in de wei en bij de schapen. Ik denk dat geen mens zich daar aan stoort, zolang het er netjes uit ziet en functioneel is. Iedereen snapt dat het voor de dieren fijn is om te kunnen kiezen waar ze willen staan. En nu maar hopen dat de regelgeving aangepast wordt, maar dat het ook nog een beetje simpel blijft (dus niet allerlei uitzonderingen etc.).

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 08:53

Cayen heet m'n pb gelezen... dus even reactie verwijderd.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 09:13

Ik denk dat het probleem van de niet bestaande schuilhokken vooral bij Rijkswaterstaat en de gemeentes ligt.
IMO is het vaak niet zo dat de mensen niet willen, en vaak hebben ze ook al enkele keren een schuilhok geplaatst maar als deze organisaties dan aan de bel trekken en dreigen met een boete dan weten manesen simpelweg gewoon niet hoe snel ze het weer af moeten breken.

Maar.....ik ben ook van mening dat de bestemmingsplannen niet zomaar in de lucht moeten worden gegooid.
De meeste plekken waar het niet is toegstaan om schuilhokken te zetten is vaak grond die een bestemming heeft als landbouwgrond en daar zit vaak geen gebouw op in het bestemmingsplan en dat is vaak iets wat de mensen van te voren wisten en gewoon geen moer om geven want het is goedkoop paarden houden denken ze dan en om er dan achteraf over te klagen, nee, ik vind het de verantwordelikheid van de eigenaar om ervoor te zorgen dat hun paarden ergens staan waar het ook geschikt is.
En daar komt bij dat veel mensen grond goedkoop pachten van bijv. rijkswaterstaat en daarvan is bekend dat je er niet op mag bouden en toch staan mensen te vechten om deze schemele stukjes grond met onkruid Knipoog

Dus ik denk dat er inderdaad een wet moet komen voor het kunnen plaatsen van schuilhokken, wat ik overigens iets heel anders vind dan stallen, maar ik ben niet van mening dat deze versoepelde regeling zomaar aan iedereen moet worden toegepast.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 09:24

gut zeg............... dat het er ooit nog eens van mag komen Lachen

Anne Marie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 09:28

Dan ben je een van de weinigen die er zo over denkt waarschijnlijk, Pre. Ik denk zelf dat een standaard schuilhok gewoon gedoogd hoort te worden. Je bepaald (of is het met een t?) gewoon een maximale maat per paard of zo en laat de mensen maar gaan. Ze zorgen er meestal zelf wel voor dat het netjes blijft.
Kom op, zeg, vijf km per uur te hard wordt gedoogd, twee plantjes per persoon wordt gedoogd, maar eén fatsoenlijk schuilhok voor je dieren niet? Clown
Noem me blond, maar ik vind het krom...

sans6

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 09:30

Dat zou eens tijd worden!!
Nu maar hopen dat dat landelijk doorgevoerd gaat worden!

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 09:32

Wij hebben ook een schuilstal aan de stal vast gemaakt, inmiddels bestaat deze twee jaar en maken de dieren er het hele jaar gebruik van. Ook wij hebben van de gemeente vernomen dat iemand bij hen was aangeklopt omdat het niet hoorde in het landschap. Clown

Laat de gemeente er lekker over discusieren; al duurt het nog lang, prima. Zo lang kunnen onze dieren er tenminste nog van genieten. Ach gut

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 09:46

Kendra schreef:
Klopt! Overal staan nu van die lelijke semi-verrijdbare 'stallen' die nóóit meer van hun plek komen. Ik ben benieuwd wat straks wél mag!

Jammer trouwens dat het eerst -15 moet zijn voordat dit een keer doordringt tot bestuurlijk Nederland.

Inderdaad! Want ik vind dat er bij warme temperaturen in de zomer ook een mogelijkheid moet zijn om in de schaduw te staan, die mogelijkheid is er vaak ook niet!

sans6

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 10:59

Overigens snap ik he best als er een landelijke afspraak gemaakt wordt, waar de schuilstallen aan moeten voldoen, mits dit een beetje redelijk is. Dan voorkom je meteen die zgn. "verrommeling" van het landschap.

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 11:35

http://www.cattlefence.de/catalog/image ... 7ba4001eb3

Kan nog wel eens een paar jaartjes duren voordat er wetgeving is. Bovendien zullen er altijd weer gemeentes zijn die er niet aan willen, of die grote gebieden gaan uitsluiten. De 'overkapping' op bijgaande link moet volgens mij wel mogen, ook nu al. Is verplaatsbaar, toch?

Maroush

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 11:41

Super zeg!! Ik hoop echt dat schuilstallen straks wel gewoon geplaatst mogen worden :j

Anne Marie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 12:46

Mooi schuilstalletje zo Mysa, ik ben alleen bang dat die dikbil van mij met zo'n overkapping gaat lopen als ze een keer jeuk aan d'r reet heeft... :D

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 13:18

Eindelijk want dat wat de gemeente bouwt vind ik ook niet altijd even mooi maar daarover hebben wij geen inspraak.

Baileys

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 14:36

Tjee, hebben ze het licht gezien..... zal tijd worden ook!

joyce B schreef:
Zelfs een trailer die de klep open heeft kunnen ze soms nog moeilijk over doen...

Trailer met de klep dicht ook.
Is overigens per gemeente verschillend hè, hier wordt gezegd dat 'verrijdbaar' wel mag maar dat is lang niet overal zo.

Weet je wat hier wel mag? Een golfbaan tussen een nieuwbouwwijk en een snelweg aanleggen, dan bedenken dat de combinatie golfballetjes-snelweg niet zo handig is en er dan netten van 18 meter hoog rond zetten. Dát mag wel :j
http://www.pzc.nl/regio/walcheren/42287 ... houden.ece

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 14:41

Vind het ook een goed plan. Bij ons mag niets gebouwd worden, ook geen afdakje. Niets.

Hier in het dorp hebben we ook een plek waar wel een stuk golfbaan is gebouwd (daar stonden vroeger mijn verzorgpony's ;( ). Aangezien de boeren van het omringende land hun land weigeren te verkopen, ligt er nu een heel zielig golfbaantje 8)7 . Ik snap niet dat dat wel zomaar mag (het ziet er niet uit en daarbij zijn er al genoeg golfbanen hier in de buurt, 't Gooi, naar mijn idee :D ).

Schiet mij maar lek, maar ik kan dat niet begrijpen van de gemeente. :n

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 14:46

Ik vind het ook een erg fijn plan!
Ik zou graaag een schuilstal iets willen, al is het alleen maar voor mijn gemoedsrust.
Maaaaaaar, waar ik een beetje bang voor ben is idd de 'ophokplicht' die Arabesk aanhaalt. Onder het mom van je hebt nu de mogelijkheden stallen te bouwen, dus bij langer dan 5 dagen achter elkaar zeikweer, paard op stal, zodat het niet in de modder kan staan... Zie dat soort dingen in de toekomst er nog wel van komen.

Baileys

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 14:51

_rosita_ schreef:
Onder het mom van je hebt nu de mogelijkheden stallen te bouwen, dus bij langer dan 5 dagen achter elkaar zeikweer, paard op stal, zodat het niet in de modder kan staan... Zie dat soort dingen in de toekomst er nog wel van komen.

Paar Stelconplaten erin en dat probleem is ook weer opgelost.
En een schuilstal is imo meer een in-en-uitloop, iets zonder deuren iig.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 14:53

Baileys schreef:
_rosita_ schreef:
Onder het mom van je hebt nu de mogelijkheden stallen te bouwen, dus bij langer dan 5 dagen achter elkaar zeikweer, paard op stal, zodat het niet in de modder kan staan... Zie dat soort dingen in de toekomst er nog wel van komen.

Paar Stelconplaten erin en dat probleem is ook weer opgelost.
En een schuilstal is imo meer een in-en-uitloop, iets zonder deuren iig.

In mijn ogen ook, ik zou dan ook heeeel graag zo'n in-uitloop willen, staan nu 24-7 buiten met bomen en bossages, maar goed... aslnog zou ik voor mijn eigen gemoedsrust een in-uitloop geweldig vinden :D

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 14:56

_rosita_ schreef:
Ik vind het ook een erg fijn plan!
Ik zou graaag een schuilstal iets willen, al is het alleen maar voor mijn gemoedsrust.
Maaaaaaar, waar ik een beetje bang voor ben is idd de 'ophokplicht' die Arabesk aanhaalt. Onder het mom van je hebt nu de mogelijkheden stallen te bouwen, dus bij langer dan 5 dagen achter elkaar zeikweer, paard op stal, zodat het niet in de modder kan staan... Zie dat soort dingen in de toekomst er nog wel van komen.

Nou, dat kunnen ze echt schudden dan. :D
Mijn paard gaat zolang hij gezond is, niet op stal. No way!!! :n
Afijn, jij weet wel hoe ik erover denk..... ;)

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 15:17

Ophok plicht?Als daarmee bedoeld word dat een paard ook kans heeft eens droog te staan in natte tijden,is daar tegenwoordig ook al wat op tegen?Ik zie regelmatig weitjes volgelopen met water,geen schuilplek,en dus ook geen enkele droge plek.Dat kan toch ook niet de bedoeling zijn van paarden buiten houden?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 15:21

Kazary, mijn paard wil helemaal niet droog staan in natte tijden, die wil buiten staan, vrij kunnen rondlopen en met de kudde spelen. :)

Bij extreme regen, doe ik hem wel een ongevoerde deken op trouwens, maar dat gebeurt zo weinig.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 15:43

Dus die gaan in de weide in de plassen staan en niet op een hoger stuk gelegen weide waar het droog is?Dat is wat je nu zegt.(maar zul je zo wel niet bedoelen)Dat een paard een kudde verkiest tegenover een stal begrijp ik.Maar als een paard alleen maar nat kan staan kan het voor zijn gezondheid wel beter zijn dat hij toch de nacht op stal doorbrengt en overdag bij zijn kudde voor de sociale contacten.Een kind eet ook liever elke dag patat en chips,dat laat je ook niet toe,is niet gezond.Als eigenaar van een paard hoor je ook te zorgen voor het paard en een paard dat geen andere keuze heeft dan nat,valt niet onder goede verzorging.