hilden1971 schreef:Naaltje schreef:haha, hilden ik denk dat wesselady niet zo aan de wal staat zoals jij doelt
en bij mij is het onderdeel van m'n opleiding

het getuigt ook niet echt van ''openstaan voor'' en capaciteit om te discussieren dat je meteen begint over zeikerds, beetje zonde
Het gaat er om dat wanneer mensen eindelijk eens iets doen ze meteen afgebrand worden op hetgeen ze dan ook doen. Als ze niets doen is het ook niet goed, dus kortweg wees eens een keer blij dat men actie onderneemt. Let wel deze actie kan totaal geen kwaad, vogels in het wild worden ook massal bijgevoerd deze weken. Dus.....................??? waarom hier dan niet.
Het kan wel kwaad om dieren bij te voeren. Door de concurrentie binnen de groepen krijgen de sterkste dieren namelijk wel voedsel, in tegenstelling tot de zwakste dieren. De sterksten worden sterker, de zwaksten zwakker.
randalinpony schreef:Even om dingen helder te krijgen:
Als ik als particulier zeg 5 haflingers op 15 hectaren land laat lopen, dan is dit ruim voldoende voor ze om zich klap te eten in de zomer en waarschijnlijk redden ze de winter ook wel. Bijvoeren, ontwormen, bekappen, water geven.... dat is niet natuurlijk.
Nu komt er een strengere winter, en eentje valt om.
Kan dat, of kan dat niet?
Nu ben ik staatsbosbeheer, en laat ik een paar honderd gefokte ponys op een veelvoud van hectaren lopen.
En dan ineens -poef- doe ik aan natuurbeheer?
Mijn mening: grote grazers in natuurgebieden, hebben niets met natuur te maken. Ze zijn hier neergepoot om een natuur die ook niet natuurlijk is (want door menselijk ingrijpen op een bepaalde manier gemodelleerd) vorm te geven. De eigenaren (aha!) zijn dus ook verplicht net als alle andere eigenaren in dit land, het welzijn van hun dieren te waarborgen.
Daar hoort het wegvangen of afmaken van zieke dieren gewoon bij, net zoals het bijvoeren in de winter, het in toom houden van populaties door wegvangen of jaren geen hengst erbij enz.
Van mij mogen die natuurorganisaties best met hun parklandschapjes spelen, maar niet ten koste van landbouwhuisdieren.
Het werkt wel even iets anders dan land kopen, pony's erin jagen en natuurbeheertje spelen. Er is voorafgaand aan natuurontwikkeling al een heel proces gaande, waarbij de natuur zijn evenwicht weer kan vinden en de biodiversiteit toeneemt. En ook de grazers zijn van een ander kaliber dan de genoemde landbouwhuisdieren. Voor de wet vallen grazers onder landbouwhuisdieren, maar dat zijn het zeer zeker niet.
Het wegvangen en afmaken van zieke dieren gebeurt, net als populatiebeheer. Maar bijvoeren in de winter is gewoon niet nodig. Ga eens kijken naar de conditie van de dieren en bepaal dan of bijvoeren nodig is!