Veel bezorgde mensen bellen de Dierenbescherming

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Laura

Re: Veel bezorgde mensen bellen de Dierenbescherming

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 12:58

Ach, liever een keer te vaak gebeld dan een keer te weinig?

Jespri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 12:58

_rosita_ schreef:
De mensen die bellen en geen weet hebben van paarden en hun vacht en kacheltje etc neem ik niets kwalijk.
Wél dat er nog steeds weinig informatie naar buiten gebracht wordt dat paarden beweging/sociaal contact nodig hebben... Dat ze prima tegen deze temperaturen kunnen, zolang ze ruwvoer hebben om het inwendige kacheltje draaiende te houden.

Ik hoop dan ook dat de DB dat verteld aan mensen die bellen, maar ik ga er helaas vanuit van niet... zal eerder een bedankt voor het bellen, we zoeken het uit antwoord zijn.
Op die manier zal het nooit een ander beeld opleveren dan paardjes lekker de hele dag in een stalletje, want anders is het zielig

Als je de dierenbescherming beld word er vaak afgesloten met Bedankt voor het bellen u hoort van ons!
Daarna word je terug gebeld en krijg je te horen wat ze gedaan hebben ze vertellen ook wat er wel en niet klopte maar inderdaad vertellen ze wel te weinig

StableEnable

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 12:59

Er zullen zeker dieren buiten lopen die niet voldoende conditie hebben en niet voldoende worden bijgevoerd en voorzien van water (moet echt vaak per dag naar gekeken bij deze vorst) en die geen enkele mogelijkheid hebben om te schuilen of op zijn minst uit de wind te staan. Lijkt me prima dat daar controle op is. Nu roept bijna iedereen dat de DB te bemoeizuchtig is, maar als er morgen een bericht staat over dieren die half dood en ondervoed in de wei liggen, vraagt iedereen zich weer af waarom daar niet is ingegrepen. Op een melding controleren of de dieren idd goed gevoed zijn en er goed uitzien waar ze staan is toch niks op tegen?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 13:01

Djilan schreef:
Maar wie zegt dat de DB die ene die het wel nodig heeft herkent? Juist als er zoveel mensen werken die totaal geen verstand van paarden hebben?

Op het moment van ingrijpen MOET er eerst een inspecteur geweest zijn. Natuurlijk is deze persoon wel bevoegd en heeft deze wel degelijk verstand van zaken.
Vrijwilligers, als ik de site zo eens doorlees, doen meer telefoonwerk, rijden op de ambulance, doen klussen als het wakken maken voor vogels in het ijs, etc....

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 13:02

Is toch iedere keer zo dat mensen massaal gaan bellen om schapen en paarden die in de kou staan?

Maar zoals hierboven al staat, beter 1000X teveel gebeld dan 1X te weinig.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 13:05

Precies, beter een keer te vaak, dan te weinig.
Wel altijd eerst proberen de eigenaar te benaderen, dat is wel zo netjes! (daar zijn al wat topics over geweest meen ik me te herinneren)

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 13:08

beter een keertje teveel gebeld dan te weinig, daar ben ik het helemaal mee eens.
alleen hoop ik dat de dierenbescherming zelf ook weet wat wel en niet goed is voor een paard.
de tekst die Ninx van hun site behaald heeft is prima, maar als je leest hoe de belgische dierenbescherming er over denkt ... Verward
[VN] "Paarden met dit weer 's nachts buiten laten onverantwoord"

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 13:18

Onze paarden staan ook buiten, maar wel met dekens en een schuilstal, waar ze nu alleen in staan als het hard waait, maar daar liggen ze 's nachts ook te slapen. Ik moet er niet aandenken om ze op een onbeschut stuk land te hebben staan zonder beschutting. Water verversen doen we nu ca. 5 a 6 x per dag.
Maar we hebben dan ook geen "winterharde" paarden; een Arabier die het van jongs af snel koud heeft, een Lusitano die nul komma nul wintervacht opbouwt en een Paint horse die uit het woestijn gebied van Amerika komt.
Ze kunnen overigens prima tegen de kou en staan te genieten nu het zonnetje schijnt Knipoog , maar zijn ook wel dankbaar voor de schuilstal.

Naast ons staat een groep shetlanders, zonder enige vorm van beschutting, de eigenaar ( handelaar) komt wel regelmatig ( on de dag) kijken, en hopelijk water geven. De pony's zien er prima uit, maar met de extreme kou hier ( 's nachts nu vaak rond de -15 ) zou ik het toch een prettig gevoel geven als er meer beschutting ( een paar bomen is al genoeg) en dagelijks vers water voor ze was. In een stal opsluiten zou overigens voor die pony's echt niet goed zijn, volgens mij weten ze niet eens hoe zoiets eruit ziet.

Laat de mensen maar bellen, met de meeste dieren zal niets aan de hand zijn, maar er zijn er altijd wel een paar die het wel nodig hebben.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 13:22

Je hebt wel verschil tussen bemoeien uit ik weet het beter en bemoeien met goede bedoelingen.
Als iemand uit bezorgdheid belt en een goede uitleg krijgt zal het waarschijnlijk wel snappen.
Mijn man vroeg zich ook af of de paarden het niet koud hadden buiten met hun dikke deken op. Legde het aan hem uit dat als de paarden droog en uit de wind/tocht kunnen staan met genoeg hooi en water er niets aan de hand is. Zolang ze maar genoeg hooi krijgen blijft het kacheltje van binnen wel branden.
Toen mijn man onder de deken voelde hoe lekker warm ze daar aanvoelden vond het oké. Dat is in mijn ogen belangstelling die ik niet vervelend ervaar. Er zijn genoeg dieren die zich bijna niet kunnen redden, denk aan de buitenvogels zoals de eenden, reigers enzovoorts. Daar is die bezorgdheid wel terecht en is bijvoeren een noodzaak willen ze het overleven.

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 13:24

Nou moet ik eerlijk zeggen dat ze soms ook erg kunnen zeuren hoor, maar paard had bijv vroeger een loopstal met tegels en een klein stukje modder. Hij kon dus droog staan en kreeg dagelijks beweging en toen kwamen ze ook langs...

Sparky10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 13:35

je hebt twee meldkamer
meldkamer DA en meldkamer DB meldkamer DA is voor d ambu als er in de regio gewonde of gevonden dieren zijn amivedi is voor vermiste dieren .
meldkamer DB daar komen de meldingen binnen van mogelijke verwaarlozing of mishandeling .

die melding db gaat via de LID dan moet er een inspecteur heen desnoods met een politieagent .
Daarna word de eigenaar erop aangesproken is er niks aan de hand dan word er niks gedaan er worden foto's gemaakt mits nodig .
Dan overleg met LID die een verslag plus foto's krijgen ...
dan nog een controle en dan AID enzenz
kortom mocht een paard wel echt in nood zijn duurt het allemaal veel te lang .

Met deze vriezkou heb ik depaardjes overdag buiten als ik er ben vind het voor mezelf onverantwoord om ze buiten te laten staan zonder toezicht, en snachts binnen

prakkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 13:37

Djilan schreef:
Maar wie zegt dat de DB die ene die het wel nodig heeft herkent? Juist als er zoveel mensen werken die totaal geen verstand van paarden hebben?

Dan ga je er zelf werken, dan kun je ze bijscholen Clown

Ik ben juist blij dat er mensen bellen, liever te overbezorgd dan dat het ze niets kan schelen.
De mensen die bij de DB werken, zullen niet van alle dieren evenveel afweten, maar wel van veel. Ik vind het goed werk wat ze doen, en ook al voelt het als bemoeienis, we moeten niet denken zonder te kunnen. Er worden genoeg dieren verwaarloost, waar de DB voor in de bres springt. Ze kunnen jammer genoeg niet alle dieren helpen en soms hebben ze een misser, maar het zijn nog steeds mensen.

Sparky10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 13:40

prakkie schreef:
Djilan schreef:

Ik ben juist blij dat er mensen bellen, liever te overbezorgd dan dat het ze niets kan schelen.
De mensen die bij de DB werken, zullen niet van alle dieren evenveel afweten, maar wel van veel. Ik vind het goed werk wat ze doen, en ook al voelt het als bemoeienis, we moeten niet denken zonder te kunnen. Er worden genoeg dieren verwaarloost, waar de DB voor in de bres springt. Ze kunnen jammer genoeg niet alle dieren helpen en soms hebben ze een misser, maar het zijn nog steeds mensen.

de vrijwilligers bestaan uit afgekeurde mensen mensen met een baan ernaast ect .
geen van deze mensen heeft uberhaupt een diploma inde diergeneeskunde of in die richting .
ik vind dat dat verplciht moet worden
ze doen soms een ehbo voor dieren cursus 7 lessen dat is het .
de inspecteurs worden wel opgeleid 6 avonden .

prakkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 13:46

en ze doen het toch maar...als zij er niet zitten, wie doet het dan?

Ik vind niet dat je af kan geven op deze mensen, omdat ze niet allemaal van alle markten thuis zijn. Dat zou niet eens kunnen, ga even tellen hoeveel diersoorten er hier in NL alleen al leven. Moeten ze van alles en iedereen weten hoe de beste huisvesting is en waar ze wel en niet tegen kunnen? Dan wordt het een soort hogeschool opleiding. Misschien wat voor InHolland Pling

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 13:51

Er zijn gewoon veel mensen die geen verstand hebben van paarden en die denken dat een paard binnen moet staan, zo belde mijn moeder laatst ook of de paarden gewoon buiten stonden.
Ik zei ja waarop zij vroeg of dat niet zielig is en of ze geen koude voeten kregen in de sneeuw Nagelbijten / Gniffelen
Dus zo zullen wel meer mensen redeneren.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 13:55

Veel zorgen zullen voor niets zijn. Aan de andere kant maak ik me wel zorgen over de plekken waar het als het niet vriest al niet goed geregeld is voor de paarden. Als ze alleen afhankelijk zijn van water in de sloot en er komt niemand een wak hakken... Of als ze tot hun knieën in de blubber stonden en nu dus enorme ijsschotsen moeten trotseren... Of uitglijden op een bevroren plas op het land, terwijl er geen hond naar omkijkt. Juist daar zou de DB nu extra alert op moeten zijn.

Arnoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 13:57

_rosita_ schreef:
Laat de DB eens met info komen hoe paarden veel beter gehouden kunnen worden...

Had ik ergens anders geplaats, maar plaats onderstaande hier ook maar even.

Van de site van de Nederlandse Dierenbescherming:

Hobbydieren en verzorging

* Hobbydieren (pony’s, paarden, geiten, schapen, koeien etc., die bij wijze van hobby worden gehouden) die buiten worden gehouden, zijn bestand tegen de winter zolang ze voldoende voer van de juiste kwaliteit krijgen. Voer is de brandstof voor de 'kachel" en als het koud is moet die nu eenmaal harder branden. Een andere harde voorwaarde is drinkwater. Vooral als het vriest moet dat dagelijks vers aangevoerd worden. Sommige mensen denken dat vers drinkwater niet nodig is als er sneeuw ligt, maar dat is niet waar. Een jong rund drinkt zo'n 25 liter water per dag, dus dan heb je het over 25 kilo sneeuw! En natuurlijk is een plek om te schuilen tegen koude wind en regen onontbeerlijk.

* Kou is voor de meeste landbouwdieren geen probleem, mits ze ook in de nazomer en de herfst buiten hebben gestaan. Dan hebben ze immers een dikke wintervacht. Die isoleert zo goed, daar kan geen winterjas tegenop. Een dier dat gewend is buiten te zijn kan probleemloos tegen twintig graden vorst. De bloedsomloop in de poten van dieren is minimaal, waardoor er geen lichaamswarmte verloren gaat in de koude grond. De hoefjes of klauwen isoleren nog eens extra.

* Als dieren enkele dagen zonder water zitten, zullen ze aan het ijs gaan likken. Als u dit ziet, meld dat dan bij het Meldnummer, telefoon 0900 - 2021210 (10 ct/min). Schapen drinken in de winter weliswaar minder water, maar hebben toch ook voldoende water nodig.

* Dwerggeitjes lopen in de winter wel eens buiten. Ze drinken, net als schapen, in de winter minder, maar ook hier geldt dat ze voldoende water nodig hebben. Ook is het belangrijk dat ze bijgevoerd worden met hooi. Melkgeiten hebben gedurende het gehele jaar veel vocht nodig.

* Paarden ontwikkelen voor de winterperiode een wintervacht en kunnen dus best tegen wat kou. Als ze geschoren worden, is een deken noodzakelijk om ze te beschermen tegen de kou. Verder moeten paarden, als ze buiten lopen, voldoende voedsel (ruwvoer) en vers water hebben en moeten ze voldoende beschutting kunnen vinden tegen wind en regen. Te veel borstelen is niet verstandig, omdat dan de bescherming van de wintervacht af kan nemen.

* Struisvogels en emoes zijn op dit moment de enige landbouwdieren die niet tegen ons klimaat kunnen. Wel tegen kou, maar niet tegen regen. Ze hebben een verenpak dat water opneemt, dus worden ze drijfnat. Daarom moeten ze een afdak hebben. Dieren als lama's en alpaca's hebben een enorme vacht en kunnen daarmee ruimschoots tippen aan ons schaap. Kou of regen doet ze dus niets. Wel moeten ze, net als alle dieren, een droge ligplaats hebben. Het hoeft geen mooi gras te zijn, als het er maar droog is.

* Kippen hebben altijd wel behoefte aan frisse lucht, maar ze moeten ook naar binnen kunnen. Het verenpak van kippen kan wel tegen een buitje, maar ze moeten niet uren in de regen zitten. En ook voor kippen geldt: ruim voeren.

Wanneer moet u alarm slaan?

Dieren in de kou zijn echt niet zielig. Het is voor de dieren goed om een afdak te hebben, maar het is wettelijk niet verplicht. De Dierenbescherming eist wel een goede verzorging en een droge ligplaats. U moet alarm slaan bij de volgende situaties:

* Als dieren er slecht uitzien, zeer mager zijn of ziek lijken.
* Als dieren geen enkele droge ligplek hebben, ook niet achter in het land.
* Als aan ijs in de drinkbak gelikt is, wat wijst op dorst.

Noteer in alle gevallen nauwkeurig de locatie en neem contact op met het Meldnummer dierenmishandeling, telefoon 0900 - 2021210 (10ct/min). In spoedgevallen neemt u contact op met de plaatselijke politie (0900-8844).

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 14:05

Ik heb geen idee of de mensen die bij de dierenbescherming werken verstand van paarden hebben of niet. Ik ken ze niet, maar ga er wel vanuit dat ze het gezonde verstand hebben het verschil op te merken tussen verwaarlozing en prima verzorging.

Leuk je paardje 's nachts lekker buiten om beweging te geven, lekker bij zijn soortgenoten maar als ik zo om me heen kijk slaan ook nog al eens wat mensen de plank mis, lekker op z'n wilds (zoals het bij Monty is).

Nee, ik geloof niet in je paard alleen maar opsluiten maar mijn paard was toch echt liever binnen 'snachts met dit weer dan buiten. Niet met verwarming op stal en dekens maar gewoon lekker binnen liggend op stro waar hij zijn hooi kon eten en 's ochtends weer naar buiten gaat, ook in de winter.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 14:19

prakkie schreef:
Djilan schreef:

Sorry, doe al genoeg..

Tuurlijk is het fijn dat mensen bezorgd zijn om het welzijn van dieren, maar er zijn tegenwoordig zóveel mensen die amper weten hoe een dier in elkaar zit, wat ze eten, hoe ze van nature leven, enz enz dat ik me daar soms aan kan ergeren als die zich dan druk gaan maken.
Net als mensen uit de stad die naast een boer gaan wonen en dan klachten gaan indienen over mestlucht Rolleyes

Voorlichting, al is het op de site van de DB is gewoon erg belangrijk.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 14:21

Arnoud schreef:
_rosita_ schreef:
Laat de DB eens met info komen hoe paarden veel beter gehouden kunnen worden...

Had ik ergens anders geplaats, maar plaats onderstaande hier ook maar even.

Van de site van de Nederlandse Dierenbescherming:

Hobbydieren en verzorging

OK dan!
dat bedoel ik. En als mensen dat dan eerst even lezen voor ze gaan bellen Knipoog

prakkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 14:25

het Clown zegt toch voldoende bij mijn opmerking...

En er staat idd al genoeg info...

Ik zeg alleen dat ik liever heb dat er te veel bezorgde mensen zijn, dan te weinig...
En de mensen bij de DB doen iig wat aan de verwaarlozing van dieren.
Ik ga er vanuit dat jouw en mijn paarden het goed hebben, maar er zijn er ook zat (naast honden, katten, geiten etc) die het een stuk minder hebben (vaak door hun baasje).

Daarom vind ik het niet fair als mensen in dit topic de mensen vd DB neerzetten als mensen zonder genoeg kennis in huis.
Laatst bijgewerkt door prakkie op 09-01-09 14:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 14:29

prakkie schreef:
Daarom vind ik het niet fair als mensen in dit topic de mensen bij de DB worden neergezet als mensen zonder genoeg kennis in huis.

Heel begrijpelijk! Ze doen tenminste iets en vaak heel veel goeds...
Als alle mensen met dieren voldoende kennis en verantwoordelijkheidsgevoel hadden dan waren ze niet nodig.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 14:41

Ja op de site staat het ergens verloren.... waar trouwens tot vorig jaar de tekst stond dat paarden in de winter wel een winterdeken nodig hebben, heb daarna gebeld naar de DB en de inspectiedienst waarna deze tekst is gewijzigd, want oja.. eigenlijk hebben ze geen deken nodig...

Maar kom daarmee naar buiten, treed daarmee in het nieuws.... Er komen dagelijks tig berichten naar buiten over doodgevroren paarden, pas op voor tongen die vastvriezen etc, waarom komt de DB in deze periode niet met een groot krantartikel hoe het werkt met dieren en wanneer wel en niet te bellen, dat heeft een veel groter bereik dan mensen die even snel het telefoonnummer opzoeken op de site om te melden dat er weer zo'n zielige groep paarden staan ergens...

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 14:48

Pfff daar word je toch niet goed van.

Die mensen zullen het vast niet slecht bedoelen maar ik ben klaar met die mensen die steeds bellen.

Heb de dierenbescherming hier twee keer op de stoep gehad en de redenen waren werkelijk lachwekkend.

Heeft voor een hoop tijd en irritatie gezorgd terwijl die mensen mij ook even hadden kunnen aanspreken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 14:59

Deze telefoontjes geven gelukkig ook aandacht aan de paardjes die niet verzorgd op hun weide staan. de DB weet wel te schiften en als ze een erg overtrokken telefoontje krijgen zullen ze wel komen kijken bij diegene die wel goed verzorgd zijn paardje buiten heeft staan.

Toch goed dat er mensen zijn die kijken. Zo hebben wij hier in de straat allemaal wel ons volgelhuisje met mezenballetjes, ik vind het goed dat er aan de dieren in het algemeen wordt gedacht.

Als je van mening bent dat ze goed verzorgd er bij staan, zou ik mij geen zorgen maken, laten ze maar komen kijken.

Aangezien ik de ervaring heb dat de DB erg lui is en altijd al vanaf hun telefoon kunnen zien dat het niet nodig is, verwacht ik ze ook geen waslijst van meldingen met -4 afrijden Haha!