'Let op de kwaliteit van een opfokbedrijf'

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

jodi

Re: 'Let op de kwaliteit van een opfokbedrijf'

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 19:44

Citaat:
Ik heb zelf op een opfok gewerkt waar bijna 80 opfok paarden waren.. geloof dat ik in 2 jaar tijd van maar 4 of 5 paarden de eigenaar heb gezien..

Dat is dus echt wel een opening voor ernstige problemen.

liess1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 19:48

Ik ben blij dat ik ze gewoon samen aan huis kan hebben.Overdag in de wei,'savonds op stal en als het heel slecht weer is dan spelen in de binnenbak.Halstertje om,halstertje af,even een borstel er over enz.Als ze straks 3 jaar zijn dan hebben ze in ieder geval al een heleboel geleerd.Ik kan ze in de gaten houden,ze krijgen onbeperkt ruwvoer en krachtvoer op stal,de hoefsmid komt regelmatig..dit vind ik echt de beste manier van opfok, maar misschien niet voor iedereen weggelegd.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 19:53

Ik heb niet alles gelezen, maar als jij je paard verwaarloosd terugkrijgt, dan ben je zelf ook niet regelmatig gaan kijken. En ik vind, dat als je een paard in de opfok hebt, dat je je gezicht toch wel af en toe moet laten zien... Het is toch jouw paard?

roancka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 19:57

Ik ben buitengewoon tevreden over de opfokstal waar ik mijn jonge paarden naar toe breng. Ze worden keurig opgefokt zoals ik het graag wil. Ze krijgen meer dan voldoende te eten, zien er super uit. Komen in de hand dus geen schuwe paarden. Hebben voldoende beweging en 's zomers geen natte weilanden.
Zodra ze mok mochten hebben wordt het behandeld en bij twijfel meteen een dierenarts.
Nee, ABSOLUUT niks negatiefs over de opfokstal waar ik mijn paarden heb staan.
Ik kom er al jaren en de zal er nog lang komen...

http://www.staldeviersprong.nl
Henri Thijssen
Groesbeek

BarendregtF

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 20:03

Als je idd in de gelegenheid bent om je jonge paarden(veulens,enters enz) bij huis de houden zou ik dat altijd doen!
Zelf hebben wij ze ook aan huis en heeerlijk, ze zijn dagelijks in handen en kennen op een jonge leeftijd al zoveel.
Ik liep tot op vandaag gewoon met mijn hengst over de weg langs trekkers,auto`s enz...
Daarnaast staat hij gewoon lekker met zijn hele "Familie" (halfzus en zusje en half broer)

ik zou mijn paard nooit in de opfok doen!!! je weet nooit wat er gebeurt ook al is het nog z`n goed bedrijf.

miisshOrse

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 20:10

Less: " Kuil schimmelde en stonk enorm. Jammer, want het waren vriendelijke mensen maar zo zie je maar van koeien overgaan naar een paarden opfok bedrijf doe je niet even. "

Dat vind ik dan erg raar, want de meeste let wel melkkoe boeren weten wel hoe goed kuil eruit ziet!! En zorgen daar dan ook perfect voor. Dan heb ik het natuurlijk nog niet over vleeskoeienboeren gehad, dat is vaak een stuk minder.

Vind 75,- idd ook te weinig. Ik betaal zelf over de 150,- maar dan staat hij wel in zn stalletje apart. Zomers hele dagen samen en 'snachts apart op stal+ eten, en dagelijks uitloop... Die van mij ziet er perfect uit.
Het is mij het geld dan ook dik waard!
Ben er dan ook elke week!

Psydoxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 20:16

Erg vervelend om dit te horen, maar er komen toch ook andere eigenaars kijken op zo'n bedrijf, die zien dat toch ook?

Mijn paardje was wat zwakjes toen hij naar de opfok ging en heeft een terugslag gehad de eerste paar maanden. Maar doordat hij goed in de gaten is gehouden en zeer goed verzorgd is hij nu zelfs bij -20 in een top conditie..... ook alleen lof over deze opfok!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 20:21

Ook ik heb mijn 2 jarige moeten laten inslapen vanwege opfok-problemen op jonge leeftijd.

Sinsdien houd ik ze thuis. Dan heb ik er toezicht op, krijgen ze voldoende voer en beweging en kunnen ze ook spelen, alleen dan met een ouder paard en een shetje ipv leeftijdsgenoten. Jammer maar het is wel beter zo.

Sharon_Jims

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 20:28

Ik ben wel benieuwd naar wat dan de goede opfokstallen zijn aangezien ik ook bij een opfokbedrijf sta...

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 20:30

jodi schreef:
Lekker onaangekondigd binnen vallen bij zo'n bedrijf,voordat je er je paard achterlaat zit altijd in de mogenlijkheden.
En pas een jaar later er achter komen dat er iets mis is,lijkt mij eerder een on-mogenlijkheid!

Ik weet niet of dit op mijn verhaal slaat of op een ander verhaal. Maar ik wil mijn situatie wel even uit leggen. Knipoog
Ik ken mijn paardje vanaf zijn geboorte. Vrienden van ons hebben hem namelijk gefokt. Zij zijn toen hij een paar maanden oud was echter hun huurland kwijt geraakt. De paarden moesten toen in pension en ook voor de jonkies moest een oplossing gevonden worden. Gelukkig hadden zij vrienden met een opfok. Het veulen mocht daar wel heen en hij zou in ruil wat paardjes bekappen (hij is smid). Lijkt een prima oplossing toch? Het enige probleem was dat het niet eens in dezelfde provincie lag. Maar aangezien je vertrouwen hebt in vrienden is het niet zo erg als je niet geregeld langs kunt gaan. Ik ben toen zomers nog langs gegaan om te kijken of het paardje wat voor mij kon zijn. Ik vond hem erg leuk en besloot dat het slimmer zou zijn als ik mijn kleine pony te zou verkopen. Het paardje zou dus niet meteen komen. Uiteindelijk bleef mijn pony en zijn mijn vrienden eind November het paardje op gaan halen om hem 5 december bij mij te brengen. Zij schrokken zich rot van zijn toestand. Ze hadden hem in augustus en september nog gezien maar nu was hij sterk vermagerd, wou niet eten en niet lopen. Op 5 december heb ik hem toch gekocht want ik wilde hem niet laten zitten.
Ik heb hem dus niet zelf in de opfok gezet en heb hem bovendien pas gekocht toen hij daar al weer uit was.

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 20:44

Mijn jaarling staat dus in een opfok waarbij ik echt die 75 euro per maand niet haal (ik betaal dan wel ponytarief) en heeft het er echt super. Kleinschalig, dus de eigenaar kent ze allemaal, heel veel buitenlucht (waarom zou een jong paard in een binnenbak moeten met slecht weer? Die paarden geven er niet om...), genoeg goed voer, ze zien er ook allemaal prima uit. Vorig jaar werd ze wel te mager, was ze niet helemaal fit, daar is toen extra aandacht aan besteed en ze werd uit de groep gehaald om extra bijgevoerd te krijgen.
Het is niet om de hoek, ik kom er zelf zo eens in de maand. Een vriendin van mij komt er wel veel regelmatiger en heeft haar dan ook in handen, maar zelfs zonder haar laat ik haar ook gewoon vol vertrouwen achter, ze heeft het er supergoed en als er echt wat is word ik gewoon geinformeerd.

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 20:49

ISO 9001 is idd een keurmerk voor de organisatorische kant van het bedrijf toevallig net gehad op school Knipoog
Kan me voorstellen dat je er door wordt verleidt. Als je een keurmerk niet kent dan is het idd wel verstandig om te kijken waarvoor het staat/is.
Maarja dat is achteraf praten, je mag er idd vanuit gaan dat als je je paard op een opfokbedrijf zet dat ie dan goed verzorgd wordt.
Schandalig dat het zo erg is dat het veulen er aan overleid.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 20:53

Citaat:
maar ook in de potstal moet stro.

Maargoed ik ben blij dat wij zelf alles thuis kunnen houden en niet in een opfok hoeven te doen.

Dan heb jij inderdaad een mooie situatie om vanuit te gaan. Maarja, dat dachten onze vrienden dus ook. Bij hen was het echter geen eigen grond maar huurgrond.

Inderdaad, ook in een potstal moet stro. Ik zeg ook nergens van niet. Ik had het ook over het werk dat je er aan hebt in plaats van de financien toen ik de potstal noemde. Qua kosten scheelt het niet zo heel erg veel. Al kan dat wel als je echt een goed ingerichte potstal hebt. Maar daar willen de meeste bedrijven niet in investeren.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 20:53

Ik heb gewerkt op een opfokbedrijf(ik reed daar de paarden aan en door etc.) maar ze hadden daar dus ook een stuk of 30 opfokpaarden staan. Nou echt TE erg. Eigenaren die betaalden voor een hoefsmid die twee keer per zomer zou komen, mooi niet dat die ooit kwam maar ze moesten het wel betalen.

Halsters die bij elk paard in rekening gebracht werden om de twee maanden, maar die kocht ze voor haar eigen paarden of kocht ze niet eens.

Dekens die ze in rekening bracht die ze op haar eigen paarden gooide ipv op de paarden waar de eigenaar die dekens voor betaalde.(werden soms van drachtige merries van een ander afgehaald midden in de winter en op een jong beest van haarzelf van 2 jaar oud gegooid die een mega wintervacht had en absoluut geen deken nodig had. In tegenstelling tot die drachtige merries die helemaal geen wintervacht hadden aangemaakt door die deken.)

Paarden die een ongelukje hadden gehad maar de eigenaar werd daar nooit over gebeld.

Ga zo maar door. Wat een oplichterij.

En als je hun website ziet denk je wow wat een geweldig bedrijf.

Ik heb er ook niet lang gewerkt. (overigens houdt niemand het daar lang vol ivm een nogal eigenaardige staleigenaresse.)

Wat een narigheid en besodemieterij.

Echt, screen het opfokbedrijf waar je je paard heen brengt goed van te voren.

lijntje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 20:59

je gaat toch eerst kijken bij de opfok voordat je je veulen er brengt? dan zie je toch hoe de andere paarden erbij staan?

Pessade

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 21:01

Te triest voor woorden hoe mensen soms hun jonge dieren weer terug krijgen.
Helaas moet ik zeggen dat veel kiezen voor het goedkope van een opfok ipv kwaliteit.
Nog al te vaak heerst het beeld dat je jonge dieren maar op de wei moet gooien, paar keer de hoefsmid erbij in het jaar, als je geluk hebt een wormspuit en een entinkje.

Opfokken houdt toch wel wat meer in dan 3 jaar ergens goedkoop op de klei dumpen. Juist jonge dieren zijn vatbaarder voor ziekten, hebben een zorgvuldig uitgebalanceerde voeding nodig om problemen op latere leeftijd te voorkomen (maar dan is het niet meer het probleem van het opfok bedrijf). Een hard groeiende 2 of 3 jarige vreet meer het dan lala-dressuurpaardje van 10. En toch geven mensen vaak meer uit aan het "bereden uitgegroeide dier" dan aan de jonge hard groeiende en met kinderziektes kampende pubertje.

Voor 75 euro per maand krijg je ook voor 75 euro per maand kwaliteit. Alle waar naar zijn geld. Mensen die voor dit geld echte kwaliteit geven zijn met een lantaarntje te zoeken. Te veel opfokkers gaan voor de massa, lekker veel knollen bij elkaar en ze zoeken het maar uit. Das makkelijk verdienen!

liess1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 21:02

[quote="Miran"]
(waarom zou een jong paard in een binnenbak moeten met slecht weer? Die paarden geven er niet om...)

omdat ze nu op het gladde erf uitglijden en ze dus niet naar buiten kunnen.....dat bedoel ik met slecht weer!

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 21:02

lijntje87 schreef:
je gaat toch eerst kijken bij de opfok voordat je je veulen er brengt? dan zie je toch hoe de andere paarden erbij staan?

Ja maar goed, je ziet niet wat ze doen als er iets mis is met een paard. Wordt dan de eigenaar wel gebeld? Wordt de dierenarts er wel bijgehaald?

dat zie je niet als je komt kijken. En als er iets is met een paard en je vraagt er naar, wordt er een verhaal verteld en wordt je wijsgemaakt dat het dier onder behandeling is etc.

Ik heb er met mn neus bovenop gestaan en werd er niet goed van.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 21:05

Rayatje schreef:
Ik ben toch ook een hoop meer kwijt.
1 zak brokken zit al op 16 euro. En een klein pakje kuil 6,75 , hooi 3,75
Groot pak rond de 45 euro. 65 euro Dus toch wel een stukkie duurder.
Ik kan voor 40 euro echt geen paard houden.

Heeft 1 paardje dan meer dan een grote baal kuil en een (wat een dure!) zak brok nodig per maand?
Ik vind de prijzen die je noemt trouwens wel aan de hoge kant hoor. Maar bedenkt ook bij deze prijzen dat een bedrijf dit voor veel minder heeft dan dat jij er voor moet betalen.

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 21:07

Tja, die van mij loopt in een grote uitloopstal met een flink stuk wei eraan, daar hoeven ze niet het erf over. En dat is een stuk gezonder dan die binnenbak waar ze waarschijnlijk maar een paar uurtjes in mogen Haha! .

lijntje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 21:14

ik ben, voordat ik mijn veulen naar de opfok bracht ben ik 1 keer op afspraak geweest en 1x "zomaar". je let toch op, wat er gevoerd wordt, of het schoon is, hoe de andere paarden er goed bijstaan.

en je komt toch zeker 1 a 2 x per maand kijken?
in de ggaten houde qua hoefsmid, gewicht, etc?

sorry maar als je dát al niet kan opbrengen v oor je eigen veulentje? wat ben je dan voor eigenaar

Pessade

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 21:16

Malenka schreef:
Rayatje schreef:
Ik ben toch ook een hoop meer kwijt.
1 zak brokken zit al op 16 euro. En een klein pakje kuil 6,75 , hooi 3,75
Groot pak rond de 45 euro. 65 euro Dus toch wel een stukkie duurder.
Ik kan voor 40 euro echt geen paard houden.

Heeft 1 paardje dan meer dan een grote baal kuil en een (wat een dure!) zak brok nodig per maand?
Ik vind de prijzen die je noemt trouwens wel aan de hoge kant hoor. Maar bedenkt ook bij deze prijzen dat een bedrijf dit voor veel minder heeft dan dat jij er voor moet betalen.

Ik heb erbij gehad die met het grootste gemak 5 kilo brok per dag wegvraten en een kilootje of 10 hooi.
Reken maar eens uit! Heb ik het s winters nog niet eens over het stalstrooisel, de wormenkuren, de kleine ongelukjes, de smid etc...
Wil je het goed doen dan loopt het aardig in de papieren. Is mij nooit gelukt voor 75 euro per maand, laat staan voor minder.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 21:18

Malenka schreef:
Citaat:
Dan heb jij goedkoop voer want wij zijn toch meer kwijt voor 1 paard per maand...

Ik denk dat het wel mee valt hoor. Je bent ongeveer een halve baal kuil kwijt aan een paardje. Dat is zo'n 20 euro voor een particulier. Dan houd je dus nog 20 euro over voor krachtvoer en dergelijke... als je het daar al niet mee red?

Citaat:
de verzorging hoort er ook nog bij, het mesten ook. Daarbij horen kosten van verbetering er ook bij. ze moeten zelf ook nog een boterham verdienen dus nee dan kom je niet goed uit.

Tuurlijk. Maar je hebt toch geen twee paardjes in de opfok... dat zijn er toch al snel een stuk of 30 of meer. Bovendien hebben de meeste bedrijven toch echt meerdere afdelingen. Enne mesten doe je met de bobcat en je hebt een potstal (een grote loopstal) met uitloop.

Denk dat je voor winterstalling toch minimaal op bedragen van zo'n 100 euro moet rekenen en met 125 euro heb je al keuze uit veel meer opfokbedrijven. Weidegang zomers is vaak goedkoper. Tussen de 40 en 80 euro per maand meestal.

Opfokkosten is niet alleen ruwvoer en biks. Je hebt ook nog hoge strooiselkosten, tenzij daar op bespaard wordt natuurlijk... En als dat vies genoeg is krijg je paarden met plukken mest aan de benen en onder de buik... En je hebt arbeidsloon, materiaalkosten, investeringen die terug verdiend moeten worden... Een stal met zo'n 100 paarden in opfok, die 75 euro vraagt per maand (inclusief BTW?) en daar zo'n 35 euro per paard op zou verdienen na aftrek voer en strooiselkosten en BTW (en dan ga ik uit vban goedkoop strooisel en ruwvoer/krachtvoer want aan huis ben je als particulier meer kwijt per paard), heeft maar een "inkomen" van 3500 euro... Waar alle overige kosten nog af moeten voor de belasting ook nog een deel weg komt halen... En dan vind ik 100 paarden al best veel om overzicht over te bewaren en de gezondheid in de gaten te houden...

Waarom overschatten mensen toch altijd wat paardenbedrijven verdienen en waarom onderschatten ze de kosten en het werk wat men er van heeft?

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 21:19

Ik kan mij echt niet voorstellen dat er mensen zijn die denken dat je een paard goed kan opfokken voor een paar tientjes per maand. Door dit soort mensen komen deze wanpraktijken nog steeds voor, puur omdat er eigenaren zijn die willen bezuinigen op de belangrijkste jaren van het paard.
Wij houden ons heel kleinschalig met opfok bezig en zijn in de winter toch zo 100 euro per paard per maand kwijt aan alleen al aan voer en stro! Dan reken ik dus nog niet eens alle tijd die gaat zitten in voeren, mesten, buiten zetten, binnen halen, het verzorgen van evt. wonden/mok/schimmel, begeleiding bij dierenarts of hoefsmid, onderhoud aan paddocks en weilanden, afschrijving van de stallen etc.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 21:26

Miran schreef:
Mijn jaarling staat dus in een opfok waarbij ik echt die 75 euro per maand niet haal (ik betaal dan wel ponytarief) en heeft het er echt super. Kleinschalig, dus de eigenaar kent ze allemaal, heel veel buitenlucht (waarom zou een jong paard in een binnenbak moeten met slecht weer? Die paarden geven er niet om...), genoeg goed voer, ze zien er ook allemaal prima uit. Vorig jaar werd ze wel te mager, was ze niet helemaal fit, daar is toen extra aandacht aan besteed en ze werd uit de groep gehaald om extra bijgevoerd te krijgen.
Het is niet om de hoek, ik kom er zelf zo eens in de maand. Een vriendin van mij komt er wel veel regelmatiger en heeft haar dan ook in handen, maar zelfs zonder haar laat ik haar ook gewoon vol vertrouwen achter, ze heeft het er supergoed en als er echt wat is word ik gewoon geinformeerd.

In opfok bij een particulier, of in opfok bij een bedrijf?
Een bedrijf houdt van die 75 euro, zo'n 65 euro over voor je pony en hun eigen inkomsten... Dat is niet veel... Als ze daar van moeten leven... Een particulier (of veehouder) heeft er meestal (in het gezin, of via andere bedrijfstak) nog een ander inkomen naast en neemt meestal genoegen met een zakcentje. Dus ben erg benieuwd waar jou stal onder valt...