Pony mogelijk doodgevroren in weiland door vrieskou

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

xGaab

Re: Pony mogelijk doodgevroren in weiland door vrieskou

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 20:00

Vreselijk gewoon. Dat kan je paard toch niet zo laten staan Gaaaap?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 20:04

Ik vind het speculatief dat er wordt vermeld dat het dier is doodgevroren, het kan ook uithongering zijn geweest of gewoon ouderdom en de kou die daarbij even een handje heeft geholpen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 20:06

sowieso als het lichaam sterft is er niets meer dat warm houd, dus als dat dier een nachtje ligt, voelt ie idd alsof die uit de diepvriezer komt... Wat dat betreft vind ik het ook beetje speculatief maar goed.... Lachen

TE5

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 20:07

jee, ik hoop dat er echt wat wordt gedaan voor die andere paarden..
maar het is nog altijd een betere dood dan sterven aan honger/dorst..
door de kou schijn je op een gegeven moment niets meer te voelen en val je eigenlijk 'in slaap'

Steefjevos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 20:08

tessii1991 schreef:
@ MaartPaard, normaal kunnen paarden wel tegen deze kou, maar als ze al uitgehongerd/ sterk vermagerd zijn en dus nergens meer energie meer vandaan kunnen halen wordt het een ander verhaal.

Ja, inderdaad. Er moet van te voren wel wat met het dier gemankeerd hebben, of hij moest geschoren zijn (met te dun deken op) ofzo... Hopelijk wordt de conditie van de andere dieren goed in de gaten gehouden en wordt er ook íngegrepen als het mis dreigt te gaan.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 20:09

Berdien schreef:
Als ik heel eerlijk ben vind ik dit bericht vooral heel speculatief. De precieze oorzaak ontbreekt nog, voor hetzelfde geld is het dier gewoon oud en uit zich zelf ingeslapen, kou of niet. Met deze kou lijkt elk dood dier doodgevroren, dat gaat heel snel.
Verdere info volgt nog, dus zonder die verdere informatie valt er eigenlijk helemaal niks te melden....

er stond toch dat de paarden er verwaarloosd uitzagen en geen eten en drinken tot hun beschikking hadden?
wat raar toch dat er zoveel mensen twijfelen als het woord verwaarlozing ergens in voorkomt....het komt vaker voor dan iedereen denkt...ik ken ook nog een plek(frankrijk) waar er 21 dood staan te gaan,graatmager....iemand heeft er al vijf gekocht,twee ervan zijn al dood...niemand doet iets,politie is wel wezen kijken...maar tussen kijken en doen zit nog een verschil.
Nu zal iedereen die dit leest wel denken...oh,dan is het nog zo erg niet....het dode paard woog 400kg....een paard van 1.70,dat is zeker 250 kilo te weinig....

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 20:10

suleilitha schreef:
Ik vind het speculatief dat er wordt vermeld dat het dier is doodgevroren, het kan ook uithongering zijn geweest of gewoon ouderdom en de kou die daarbij even een handje heeft geholpen.

precies ze kunnen er best tegen, mist ze goed gevoert worden
en dat zal in dit geval denk ik niet aan de orde zijn geweest

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 20:10

TE5 schreef:
door de kou schijn je op een gegeven moment niets meer te voelen en val je eigenlijk 'in slaap'

denk dat doodvriezen overschat word eerlijk gezegd....

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 20:12

Berdien schreef:
Als ik heel eerlijk ben vind ik dit bericht vooral heel speculatief. De precieze oorzaak ontbreekt nog, voor hetzelfde geld is het dier gewoon oud en uit zich zelf ingeslapen, kou of niet. Met deze kou lijkt elk dood dier doodgevroren, dat gaat heel snel.
Verdere info volgt nog, dus zonder die verdere informatie valt er eigenlijk helemaal niks te melden....

Inderdaad, en komt wel heel goed samen met de mededeling dat paarden met deze kou niet op de wei horen 's nachts Nagelbijten / Gniffelen

OOkal zou ie doogevroren zijn, dan is de ou echt niet de enige oorzaak in dit geval.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 20:17

ik vind dat ze mensen onnodig bang proberen te maken met de berichten zoals dat de paarden naar binnen moeten met dit weer, en dan nu dat er een paard dood gevroren is.
nee als de paarden geen eten en drinken hebben" DAN moeten ze naar binnen ja, mits ze daar wel eten en drinken hebben anders redden ze het alsnog niet.
en dat paard is denk ik dan niet doodgevroren, maar zoals andere ook al zeggen gewoon gestorven van de honger.

tis weliswaar vreselijk! ik hoop dat de andere paarden gered of iigv gevoerd worden, maar bevriezingsdood vind ik echt gevaarlijk om te zeggen. Iedereen zal maar prompt zn paard op stal gaan halen omdat ze bang zijn dat het paard bevriest.

als je em niet voert en drinken geeft, ja dan gaatie dood, maar hij bevriest niet..

ik vind het een veel te luchtig bericht, veel te globaal omschreven bedoel ik. wat met speculatief ook al genoemt is.

smillie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 20:18

pfoe, dit is echt een bericht dat hier niet zou mogen verschijnen vind ik
Er staan hier heel wat mensen op hun achterste poten, maar er is niet eens iets geweten.
ZOU zijn doodgevroren.
Wie weet was t beestje oud en heeft een hartstilstand gehad ofzo.
Dat kan allemaal wel door de kou versneld worden, en wie weet was die kou en verwaarlozing ook wel de oorzaak.
Dan nog is er nog helemaal niks geweten.
Van Bokt voorpagina nieuws verwacht ik toch wel iets hoger niveau.
En iets meer geduld tot er meer geweten is!
Eventjes wachten tot er duidelijkheid is en dan een artikel plaatsen is een veel betere aanpak lijkt mij.

Gespeculeer op een nieuwspagina...

TE5

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 20:19

pharagirlke schreef:
TE5 schreef:

denk dat doodvriezen overschat word eerlijk gezegd....

bedoel je dat het erger wordt gemaakt of minder erg?
kan je met je berichtje allebij bedoelen Clown

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 20:20

Ik woon in Oost vlaanderen. Drie van onze paarden lopen 24/7 buiten. Ook met dit weer. (hebben wel een schuilstal en krijgen uiteraard ruwvoer à volonté en krachtvoer bijgevoerd)
Mij valt op dat ze bijna nooit in de stal staan. Deze morgen lag er gewoon ijs op hun ruggen, en het schijnt hun niet te deren. Soms liggen ze gewoon op de grond in de sneeuw. Ik moet wel zeggen dat het twee superdikke welsh pony's zijn en een quarter die op een beertje lijkt. Mijn paarden zien er allesbehalve zielig uit. Een paard kan normaal gezien heel goed tegen de kou. Mijn hond (een Berner) ligt ook liever buiten in de sneeuw dan binnen voor de kachel. Men moet de dieren niet teveel vermenselijken. Denken jullie dat die kuddes semi wilde Welsh en Shetland pony's of de schotse Highland pony's ook worden binnengezet 's nachts in de winter ? En daar is het nog wel een ander weertje dan hier.
Het is erg dat het beestje dood is, maar ik vind het nogal gevaarlijk om daar de noemer "doodgevroren" op te kleven... (verhongerd ? een beroerte gekregen ? gevallen en niet meer recht geraakt ? een hartstilstand ? koliekaanval ?)

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 20:25

Berdien schreef:

Zeker speculatief Ja Ik krijg er (over speculatief gesproken) een nare smaak door. De BLID heeft zich met een eerder artikel behoorlijk belachelijk gemaakt en proberen met deze bewering hun gezicht nog enigszins te redden.

Wat ik er uit opmaak is dat deze paarden zwaar verwaarloosd zijn en als dan zo'n verzwakt dier gaat liggen, is het einde nabij helaas.
Dus niet de vrieskou maar de verwaarlozing is imo de doodsoorzaak. Op zich een mooie dood voor een hongerig en dorstig paard. De hongerdood is erger Verdrietig Paarden in goede conditie hebben van deze kou weinig te lijden!!

Baasje aan de schandpaal Boos!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 20:31

natuurlijk kan een paard buitenstaan....maar voeren lijkt mij wel belangrijk...als een paard oud en zwak is of net ziek is geweest hoort het toch iets meer aandacht en verzorging te hebben lijkt mij....en niet buiten met een mager/oud lijfje met -13.

natuurlijk gaat z'on paard dood door de kou....als het 25 graden was geweest buiten had hij niet onderkoeld geraakt hoor....
en als een paard eenmaal onderkoeld is en daarbij ook nog in slechte conditie is het einde verhaal...

Suzzy_3

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 20:32

Inderdaad, toen ik eergisteren nacht opstond om op de thermometer te gaan kijken zag ik ook -20° staan. Dus koud is het zeker geweest!

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 20:33

sevke schreef:
Ik woon in Oost vlaanderen. Drie van onze paarden lopen 24/7 buiten. Ook met dit weer. (hebben wel een schuilstal en krijgen uiteraard ruwvoer à volonté en krachtvoer bijgevoerd)
Mij valt op dat ze bijna nooit in de stal staan. Deze morgen lag er gewoon ijs op hun ruggen, en het schijnt hun niet te deren. Soms liggen ze gewoon op de grond in de sneeuw. Ik moet wel zeggen dat het twee superdikke welsh pony's zijn en een quarter die op een beertje lijkt. Mijn paarden zien er allesbehalve zielig uit. Een paard kan normaal gezien heel goed tegen de kou. Mijn hond (een Berner) ligt ook liever buiten in de sneeuw dan binnen voor de kachel. Men moet de dieren niet teveel vermenselijken. Denken jullie dat die kuddes semi wilde Welsh en Shetland pony's of de schotse Highland pony's ook worden binnengezet 's nachts in de winter ? En daar is het nog wel een ander weertje dan hier.
Het is erg dat het beestje dood is, maar ik vind het nogal gevaarlijk om daar de noemer "doodgevroren" op te kleven... (verhongerd ? een beroerte gekregen ? gevallen en niet meer recht geraakt ? een hartstilstand ? koliekaanval ?)

Inderdaad, die highland pony´s kunnen ook met dit weer gerust buiten blijven. Moeten ze wel wat te eten en water krijgen, mogelijkheid tot schuilen is ook wel aan te raden. Ik begrijp niet wat mensen bezielt om dieren te mishandelen Hamer Hamer
Pony´s zonder goede verzorging en conditie buiten laten staan en pony´s of paarden 23, in het ergste geval 24 uur per dag eenzaam opsluiten (zonder medische noodzaak).. ik vind het beide niet kunnen..

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 20:35

florence123 schreef:
oooh zo zielug!
arm dier, stomme baas!

wij hebben 3 shets op de wei staan, ze hebben wel een schuilstal & krijgen elke dag een pavo-koek, wortels & krachtvoer. en warm water (maar dit bevriest wel eens waar na enkele uren)

en dit vindt ik al zielug eigenlijk Boos!

Ik mis het ruwvoer... dat hebben ze nodig om zich warm te houden! Of staat er nog genoeg gras op het land?

Een paard kan zichzelf prima warm houden, maar dan moeten de darmen gevuld zijn. Een paard is gemaakt om warmte vast te houden, daar zorgen de darmen voor door veel ruwvoer te verteren. Een hele dag/nacht zonder eten zorgt ervoor dat het paard het koud krijgt.

Angie_ke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 20:36

geerke schreef:
er stond toch dat de paarden er verwaarloosd uitzagen en geen eten en drinken tot hun beschikking hadden?
wat raar toch dat er zoveel mensen twijfelen als het woord verwaarlozing ergens in voorkomt....het komt vaker voor dan iedereen denkt...ik ken ook nog een plek(frankrijk) waar er 21 dood staan te gaan,graatmager....iemand heeft er al vijf gekocht,twee ervan zijn al dood...niemand doet iets,politie is wel wezen kijken...maar tussen kijken en doen zit nog een verschil.
Nu zal iedereen die dit leest wel denken...oh,dan is het nog zo erg niet....het dode paard woog 400kg....een paard van 1.70,dat is zeker 250 kilo te weinig....

Tja, ik vraag het me ook dagelijks af, ik heb al enorm veel gevallen van verwaarlozing en mishandeling gezien en het is écht schrijnend...
Dat de mensen hun oogklepjes dan opzetten, dat geraakt er bij mij gewoon niet in.

Marijee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 20:37

Bloos!
Arm beestje zeg Ach gut
Helemaal nu het zo koud is, denk je toch dat mensen iets beter op hun paarden gaan letten (extra voer, misschien zelfs binnen )

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 20:53

smillie_ schreef:
pfoe, dit is echt een bericht dat hier niet zou mogen verschijnen vind ik
...

Wat een onzin zeg! Het is zeker aannemelijk dat de kou IN COMBINATIE MET de slechte conditie van dit paardje en slechte verzorging de dood tot gevolg heeft gehad.

Als dit nieuwsbericht (en voorgaande berichten) het gevolg heeft dat mensen bewuster zijn van de gevaren van het bare winter weer bij kwetsbare paarden dan is dat alleen maar goed!

Tuurlijk doet iedereen hier op bokt het super met zijn paardje. Maar als er maar 1 eigenaar zich achter zijn oren krabt of de oude hit in de wei het eigenlijk nog wel zou redden dit jaar is het toch goed?!

En ja mijn paarden staan dik onder het dek 's nachts op stal Knipoog Maar stiekum hou ik wel in de gaten of de buurponies water krijgen (genoeg gras op het land) en gelukkig is die bezorgheid niet nodig Knipoog

liess1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 20:57

het was bij ons van de week min 15 en toen stonden de paarden van de buren gewoon 'snachts nog buiten,waaronder een drachtige merrie.....toen het min 20 werd hebben ze de drachtige merrie binnen gehaald maar de jaarlingen bleven buiten..sorry maar ik kan 'snachts niet lekker slapen als mijn paarden nog buiten zouden staan met dit weer.Ja...ze kunnen er wel tegen zegt men dan..jij hebt makkelijk praten als je in je warme bedje ligt.De paarden van tegenwoordig zijn temperaturen van min 15 en meer toch niet meer gewend..overdag met het zonnetje lekker even een frisse neus halen is wat anders natuurlijk..

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 21:01

Het vreemde is dat onze paarden, hoe kouder het wordt, steeds moeilijker mee gaan naar binnen. Eentje krijgen we bijna niet meer in handen. Die sjeest steeds vlak langs je heen zodat je hem net niet kunt pakken....de deugniet Haha!

Bij normale temperaturen gaan ze veel liever naar stal Verward

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 21:04

Doodgevroren geloof ik niet in. De temperaturen zijn laag maar dan moet het dier al wat mankeren willen ze die paar daagjes kou niet overleven.

Mensen vergelijken het echt te snel met zich zelf. Paarden kunnen het prima overleven buiten OOK met deze temperaturen. Laat ze maar lekker in hun wintervacht komen of als je dat niet wilt zorg voor een warme dikke deken dan is het echt geen enkel probleem. Paarden en zo ook honden vinden koudere temperaturen juist fijner dan temperaturen rond de 20 graden...

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 21:11

Berdien schreef:

Afgod