Studenten van Tinley zoeken paarden met gedragsproblemen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Shoufshouf

Re: Studenten van Tinley zoeken paarden met gedragsproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 20:24

Ik heb ook gemaild. Ik heb probleemgedrag op stal. Ze kan je echt proberen te bijten of te schoppen in stal. Heb al van alles geprobeerd. Bach bloesem en een healing. En uiteraard de standaard dingen zoals, stem verheffen een mep terug geven en negeren...dus ik zou er wel gebaat bij zijn!! Ben benieuwd of dit echt is en er echt veel mensen en paarden geholpen gaan worden!!

T3mptati0n

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 20:28

Oeh, hebben hier 2 geweldige projectjes staan Nagelbijten / Gniffelen. Pony's die je aanvliegen als je bij hun komt als ze aan het eten zijn, en ze vliegen je aan omdat ze niet met je meewillen, enz enz Nagelbijten / Gniffelen

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 20:33

GJ9 schreef:
Het lijkt me het meest logisch als ze bij je thuis langskomen, want ze vragen om je woonplaats, het duurt een paar maanden, en het gaat om tientallen paarden...

Ik heb best een geschikt en leuk projectje voor ze, maar Luxemburg is ze misschien net iets te ver Haha!

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 20:57

Wel grappig dit, gezien het feit dat vaak het probleem bij de eigenaar ligt, en niet bij het paard...

MariekeA

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 21:02

Het is de bedoeling dat wij, de studenten, de paarden onder begeleiding van de opleiding gaan behandelen.
De studenten van de opleiding zitten door heel Nederland, zelfs in Zuid-Limburg Cool

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 21:02

eilleen333 schreef:
Wel grappig dit, gezien het feit dat vaak het probleem bij de eigenaar ligt, en niet bij het paard...

wat is er dan grappig? Dit zullen de studenten ook moeten leren, inzien of het probleem aan het paard of de eigenaar ligt. Een beetje gedragstherapeut weet dat het vaak bij de eigenaar mis gaat....

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 21:03

Dat is waar, maar dan zoek je dus geen paard met gedragsprobleem, maar een eigenaar die een probleem heeft.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 21:06

maar het uit zich als gedragsprobleem. En bij het bespreken/bekijken kom je er dan achter dat het een "gedragsprobleem" is wat veroorzaakt word door de eigenaar.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 21:10

Als je het op die manier benaderd klopt de titel inderdaad. Ik ben wel benieuwd trouwens! Ik hou het in de gaten!

Shoufshouf

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 21:19

Maar bij een getraumatiseerd paard zoals de mijne (niet door mij) Is het voor de eigenaar best moeilijk het paard te veranderen. Ik weet dan ook niet zeker of echt alle problemen door de eigenaar komen....Ik doe echt mijn best, en er is al veel veranderd maar haar gedrag op stal krijg ik maar niet veranderd...Ligt het dan echt zo erg aan mij???

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 21:22

Als je paard echt vervelende dingen heeft meegemaakt ligt dat natuurlijk niet aan jou. Tenzij jij dat gedaan hebt, maar daar gaan we niet vanuit Knipoog . Maar ik ken veel mensen die bijvoorbeeld onzeker zijn, maar een vrij dominant paard hebben. Dat botst. Of mensen die onduidelijke signalen afgeven en dan kiest het paard op een gegeven moment zelf een optie. Als dat niet goed begrepen wordt, ligt het al snel aan het paard, terwijl het gewoon een miscommunicatie is.

Daarbij zijn er tegenwoordig erg veel paarden die 'mishandeld' zijn (ik zeg niet dat dat bij jou zo is, ik ken je paard en zijn verleden niet) en daar grijpen mensen vaak te snel naar terug. Terwijl het probleem vaak zo makkelijk op te lossen is.

mantha81 schreef:
Maar bij een getraumatiseerd paard zoals de mijne (niet door mij) Is het voor de eigenaar best moeilijk het paard te veranderen. Ik weet dan ook niet zeker of echt alle problemen door de eigenaar komen....Ik doe echt mijn best, en er is al veel veranderd maar haar gedrag op stal krijg ik maar niet veranderd...Ligt het dan echt zo erg aan mij???

wake_up

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 21:22

Ik heb net gemaild. Hopelijk kunnen ze me helpen Lachen

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 21:23

mantha, lig er niet te zeer van wakker
je kan tenslotte echt heel moeilijk in hun hoofd kijken
als je echt om je dier geeft zoals jij, probeer je het gaandeweg op te lossen en evt met professionele hulp

ik heb ook heel raar opgekeken met mijn merrie die als 'doodbraaf' stond aangeschreven toen er opeens een hoef voor mijn neus verscheen terwijl ik in de piste stond
er ging pas echt goed een lampje branden toen ik de laatste eigenaar wist te traceren, ze had daar een kind in het gezicht getrapt...

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 21:27

foxy80 schreef:
ik heb ook heel raar opgekeken met mijn merrie die als 'doodbraaf' stond aangeschreven toen er opeens een hoef voor mijn neus verscheen terwijl ik in de piste stond
er ging pas echt goed een lampje branden toen ik de laatste eigenaar wist te traceren, ze had daar een kind in het gezicht getrapt...

Precies... Ik had het tegenovergestelde. Mijn paard was levensgevaarlijk en steigerde onder het zadel. Maar ze werd gereden met een zadel dat zeer deed. Daarbij werd ze altijd geleid met een slag over de neus met druk op het touw. Dat dier had geleerd te lopen op druk, tsja, vind je het gek dat ie dan trekt?!
Allemaal vrij makkelijk op te lossen, maar dan moet je wel het probleem kunnen zien. Denk dat deze mensen daar zeker bij kunnen helpen! Ben erg benieuwd naar ervaringen van eigenaren!

Shoufshouf

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 21:41

Toen ik mijn paardje op ging halen met een handelaar (hij wilde tegen betaling rijden met trailer die ik niet had) Schrok die handelaar toen hij zag bij wie ik mijn paardje gekocht had. Hij zei: oh jee, het is ...., ik hoop dat je haar nog op tijd hebt gekocht. De handelaar scheen met inladen etc geweld niet te schuwen, een fries was achterover geklapt met laden en kon ter plekke af gemaakt worden. (had deze handelaar gezien)
Ik schrok hier wel van.
Mijn paardje stond alleen in een klein weitje, zonder andere paarden en zonder veel contact met mensen. Ze had lange hoeven, had slechte vacht etc...En ze probeerde mij tegen die man te beschermen, ze vloog echt tussen beide. Die man scheet in zijn broek voor haar en andersom ook!!!
Ik heb ook een beetje uit medelijden dit paardje gekocht.
Bij haar weet ik dus zeker dat het door haar verleden komt, al zal ik het ook niet altijd goed aanpakken hoor!!

Verder is het een eigenwijze merrie, die heel slim is en heel graag leert en voor je loopt. In de wei komt ze altijd braaf naar je toe...Maar op stal is het een draak!!

O ja ze is pas 2,5 jaar....Ze stond dus als 1 jarige al alleen....
Ben heel benieuwd wat te horen, anders ga ik iets anders proberen. Heb al een healing geprobeerd en Bach Bloesem maar merkte geen verschil... Misschien anders zelf een cursus doen bij Emiel Voest...

Maar wacht eerst dit af...

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 22:09

Helaas doen ze dit een half jaar te laat... Ik had echt een monsterpaardje, daar hadden ze wel wat aan kunnen beleven!

Ik heb toch een mail gestuurd voor 1 van mijn eigen paarden, als daar iets van komt ben ik benieuwd!

janne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 22:30

ik heb ook gemaild Bloos
heb een mailtje terug gehad dat ze binnen 2 tot 5 werkdagen contact opnemen,ben benieuwd.

Shoufshouf

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 22:53

Hee ik heb nog geen reactie, wanneer heb jij gemaild dan??

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 23:53

chipieke schreef:
Helaas doen ze dit een half jaar te laat... Ik had echt een monsterpaardje, daar hadden ze wel wat aan kunnen beleven!

Ik heb toch een mail gestuurd voor 1 van mijn eigen paarden, als daar iets van komt ben ik benieuwd!

Nou Chipie, dat is vlak bij mij in de buurt, kunnen ze mooi 2 vliegen in 1 klap slaan!

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 23:55

Zou dat niets zijn voor Bob, het paard van Lia?
Die mutileerde zichzelf. Heeft ook nog een artikel over in de bit gestaan.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 01:21

ben wel heel benieuwd hoe de Tinley studenten al die trailerlaadproblemen gaan oplossen.... geloof niet dat ze dáárvoor leren namelijk Knipoog ik denk wel dat ze kunnen zien of het dikke-vinger-paarden zijn of dat ze een ander probleem hebben maar oplossen....mmmm ben benieuwd.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 09:32

Ze hebben ongeveer 200 paarden nodig, dus dat komt wel goed. Heb gisteren telefonisch contact gehad, en het lijkt me zeer interessant. Studenten zitten zoals eerder gezegd door het hele land, dus als je paard uitgekozen wordt dan is het te proberen.

En waarom niet? Niet geschoten is altijd mis!

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 10:36

Liezel1 schreef:
Zou dat niets zijn voor Bob, het paard van Lia?
Die mutileerde zichzelf. Heeft ook nog een artikel over in de bit gestaan.

dat was het paard van shanna. Tot voor kort BCS op bokt.

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 12:02

leuk, ik heb ook een monsterpaardje. maar ze is super lief. heeft alleen een verkeerde imprint gehad. trailer laden is haar probleem, en aangezien ik wedstrijden wil gaan rijden zal ze het toch moeten leren. ik denk dat ik ook maar een mailtje stuur als ik thuis ben. Ja

tinley

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 13:50

Beste Bok lezers,

Vele van jullie hebben gereageerd op de oproep en daar ben ik blij om. Blijf vooral nog probleempaarden aanmelden en vergeet niet je N.A.W.gegevens te vermelden plus telefoon en e-mail. We kunnen inderdaad wel zo'n 200 paarden gebruiken. We hebben afstudeer studenten in het hele land en proberen deze te koppelen aan één of meerdere paarden bij hen in de buurt. We zijn nu bezig de problemen te inventarisen en dan neemt Tinley en/of de student contact met je op. Voor mensen die meer willen weten over gedragstherapie bij paarden: ik geef 12 februari a.s. in het kader van een rondje educatie een lezing op het KNHS centrum te Ermelo.

met vriendelijk groeten,
Debbie Rijnders- Directeur Tinley Opleidingen