"Paarden met dit weer 's nachts buiten laten onverantwoord"

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Twiggy2008

Re: "Paarden met dit weer 's nachts buiten laten onverantwoord"

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 10:17

Nou, ze zijn van harte welkom om bij deze paardenmishandelaar en -verwaarlozer te komen kijken. Haha!

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 10:21

Ik vind het raar dat er nog steeds mensen zijn die hun dieren buiten laten lopen met deze koude en vooral de wind die erbij waait, dat het nog kouder maakt. Ze hoeven wat mij betreft echt niet 24 uur op stal, of in een voorverwarmd afgesloten hok, maar uit de wind, overdekt en een warme bodembedekking vind ik wel het minste wat je voor je paard moet doen.
We hebben al in geen 10 jaar een fatsoenlijk koude winter gehad, waardoor de paarden veel minder gewend zijn aan deze temperaturen, en dus ook minder erop voorbereid. De meeste paarden van nu zijn jonger dan 10 jaar, dus die hebben uberhaupt nog nooit zo'n strenge vorst periode meegemaakt. Vroeger konden de jonge paarden iedere winter dit verwachten en harden zo veel beter af. We hebben nu dus eenmaal ook te maken met minder goed voorbereide paarden en dus is het mijn inziens logisch dat we meer voorzorgsmaatregelen nemen!

Een paard klakkeloos in de wei laten staan onder het mom: ze moeten er maar tegen kunnen, of in de natuur kan het ook vind ik niet opgaan!

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 10:21

Twiggy2008 schreef:
In Belgie zijn schuilstallen verplicht. Je moet overigens niet kijken hoe velen van die schuilstallen er uit zien, hoor. Knipoog
Daar heb je vaak met deze kou ook geen moer aan.

Ik zou graag een schuilstal willen, voor mijn eigen gemoedsrust. Al ben ik ook wel zo reeel dat ik weet dat die van mij er niet in gaat staan. Het mag niet bij ons, natuurgebied. Waar wel wat hogere begroeiing is, maar ook daar gaan ze niet staan.

Verder ga ik mijn paard echt geen deken op doen. Zijn vacht doet al het werk, dat is de natuur. Ga ik er een deken opdoen, verpest ik die werking juist.

wat goed!

De DB overdrijft meestal wel om de aandacht te trekken, dat is op zich niet zo verkeerd. Mensen gaan daardoor wel meer nadenken over hoe de dieren behandeld worden, en wat er evt. beter kan.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 10:22

Ik denk toch echt dat paarden tegen dit weer beter kunnen dan tegen al die regen en blubberzooi.

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 10:26

Cookies schreef:
Ik denk toch echt dat paarden tegen dit weer beter kunnen dan tegen al die regen en blubberzooi.

ben ik met je eens..ook daar zou veel meer aandcaht voor mogen zijn..!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 10:26

vanitymay schreef:
Ik vind het raar dat er nog steeds mensen zijn die hun dieren buiten laten lopen met deze koude en vooral de wind die erbij waait, dat het nog kouder maakt. Ze hoeven wat mij betreft echt niet 24 uur op stal, of in een voorverwarmd afgesloten hok, maar uit de wind, overdekt en een warme bodembedekking vind ik wel het minste wat je voor je paard moet doen.
We hebben al in geen 10 jaar een fatsoenlijk koude winter gehad, waardoor de paarden veel minder gewend zijn aan deze temperaturen, en dus ook minder erop voorbereid. De meeste paarden van nu zijn jonger dan 10 jaar, dus die hebben uberhaupt nog nooit zo'n strenge vorst periode meegemaakt. Vroeger konden de jonge paarden iedere winter dit verwachten en harden zo veel beter af. We hebben nu dus eenmaal ook te maken met minder goed voorbereide paarden en dus is het mijn inziens logisch dat we meer voorzorgsmaatregelen nemen!

Een paard klakkeloos in de wei laten staan onder het mom: ze moeten er maar tegen kunnen, of in de natuur kan het ook vind ik niet opgaan!

En jij mag ook eens komen kijken hoe 'zielig' mijn paard is. Nagelbijten / Gniffelen
Het waait hier helemaal niet trouwens. Ik denk dat paarden eerder voorbereid zijn op een koude winter dan jij denkt, als ze gewend zijn om het hele jaar door buiten te staan. Ik heb gezien hoe zijn wintervacht zich ontwikkelt, jaar in, jaar uit. Het is wat anders bij paarden waarbij de natuur niet zijn gang mag gaan, door beinvloeding van de mens, zal ik maar zeggen Knipoog . Verder denk ik dat er een verschil is tussen jonge, sterke, gezonde buitenpaarden en oudere en/of zwakkere paarden. Of paarden die geschoren zijn e.d. Maar dat lijkt me logisch.
Laatst bijgewerkt door Twiggy2008 op 07-01-09 10:28, in het totaal 1 keer bewerkt

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 10:27

ik vind het een raar stukje
ze moeten het goed omschrijven
als de paarden geen hooi/stro hebben om te eten, en geen bijvoer krijgen en geen hokje hebben en geen water.
kijk dat is en en en
Maar zij laten nu lijken dat elk paard zal sterven van de koud, zonder te kijken of de eigenaren genoeg te eten geven.
weet de DB net dat kauwen het kacheltje is???????

Ja: mijn paarden staan lekker buiten! Niks aan t handje hoor.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 10:28

Mijn ene pony staat ook binnen en die loopt er een stuk vrolijker bij dan mijn andere nu. Ze heeft geen schuilstal en staat zonder deken, maar dat is ze al haar hele leven gewend, dus ik zie het probleem niet. Ook worden er constant emmers water aangesleept.

Nee, mijn andere pony díé staat flink te balen, kan zijn energie niet voldoende kwijt en staat de dagen af te tellen tot de bak weer zo is dat hij even lekker gek kan doen of de wei weer open gaat.

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 10:28

Ze zijn niet wijs, we hebben het hier over dieren en zolang ze voldoende te eten en te drinken krijgen is er niets aan de hand, we gaan toch ook niet alle wilde dieren vangen?
Buurtbewoners die met water sjouwen, erg aardig hoor, maar als de eigenaar komt hoeven ze bijna niets en begrijpt die niet hoe dat kan, hij maakt het ijs kapot in de sloot of waterbak, maar de dieren drinken weinig en het water bevriest weer, de volgende dag zeggen de buurtbewoners weer oooh wat zielig ze hebben zo'n dorst, ja wat een wonder!
Bemoei je met je eigen zaken, je vindt het toch ook niet leuk als jou buurman voor jou kat of hond gaat zorgen?
Deze dieren kunnen momenteel prima met 1 of 2 keer dag drinken toe.

Ooit werd ik aangesproken door een paar mensen, ze kwamen op hoge benen bij me dat ik beter voor mijn paard moest zorgen Verward .
Het was schandalig dat het dier maar zo'n klein stukje van de wei had, het was helemaal kaal en dus kreeg het niets te eten, en dat terwijl het gras achter de stroomdraad 30 cm hoog stond, ze zouden de dierenbescherming inschakelen als mijn paard de volgende dag niet in het gras zou lopen en anders zouden ze haar er zelf in loslaten.

Ik was woest, hoe krijgen mensen die blijkbaar totaal geen verstand van dieren hebben het in hun botte hersens om iemand zomaar te veroordelelen.
Ik heb ze kort maar krachtig uitgelegd dat als ik nu mijn paard in het volle gras zou zetten het morgen dood zou liggen, mijn paard was nl heel erg gevoelig voor hoefbevangheid en kon eigenlijk helemaal niet in de wei.
Ze was ook toen net weer hersteld van hoefbevangenheid.
En natuurlijk kreeg het genoeg te eten, maar als ik met hooi, biks en medicijnen naar haar toe ging ('s morgens vroeg voor mijn werk) lagen zij nog lekker te slapen en als ik 's middags bij haar was en 's avonds voor ik slapen ging zag ik ze ook nooit.

Het bleek dat dit ook de mensen waren die mijn paard voorzagen van (verschimmeld) brood, regelmatig vond ik oud brood in de wei vaak half verschimmeld, gelukkig at ze er nooit of weinig van, ze had wel in het brood kunnen stikken of ziek kunnen worden van de schimmel.
Bemoei je niet met de verzorging van andermans dieren en ga ze zeker niet zomaar voeren met het één of ander als je echt denkt dat er iets niet goed is ga er dan eerst eens heen om met ze te praten, misschien valt het allemaal wel mee en anders kun je alsnog de DB bellen.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 10:33

Is het geen optie om van die grote stro balen bv twee op elkaar in het land te zetten , dan kunnen ze toch uit de wind staan.

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 10:33

gohya schreef:
[citeer] In de weide moet sowieso een degelijke beschutting aanwezig zijn.

Dat zou ik ook wel willen,maar in mijn weiland mág ik nix bouwen of neer zetten.Mijn pony's staan ook buiten zónder beschutting,wel hebben ze een deken op.Ik zou dolgraag een overkapping willen bouwen,maar het is me verboden.Als de DB nou gaat verplichten dat er een schuilhok móet komen?[wettelijk].

Dat is idd bij heel veel mensen het geval....

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 10:41

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 10:42

Goh dat is voor het eerst dat ik hoor dat schuilstallen in België verplicht zijn. Het is nl ook zo dat hier in veel gemeente geen schuilstallen mogen gebouwd worden of ze moeten verplaatsbaar zijn. Goh en laat een degelijke schuilstal nu net niet verplaatsbaar zijn.

Melanie_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 10:44

Ik vind het niet onverantwoord... maar moet wel erbij zeggen; ligt aan de situatie en wat
het dier gewend is. Zoals bij een kennis van ons, hebben 3 paarden buiten rond lopen.. die
altijd buiten rond lopen.. De stallen zijn wel open dus ze kunnen er zo in, maar dat doen ze niet..

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 10:47

Mijn pony loopt ook heerlijk buiten, tja hij zal niet de hele dag water hebben ivm bevriezing, maar zodra ik hem water voor houdt drinkt hij niet eens, dus zoveel dorst heeft hij niet. Wel kan hij in een super mooie schuilstal staan, alleen doet hij dat niet (dat geeft ook wat aan natuurlijk!)
en hooi wordt bijgevoerd, alleen ook daar wordt weinig tot geen gebruik van gemaakt doo rhem,..... dus paarden kunnen niet tegen deze kou, wat een onzin!!!!!!

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 10:55

Cayenne schreef:
Het heeft vannacht op sommige plaatsen ruim 20 graden gevroren. Sommige rassen kunnen daar nou eenmaal minder goed tegen.

Dat sommige rassen er niet tegen kunnen, of paarden die niet dik genoeg in de winterharen zitten oke.
Maar over het algemeen kunnen de robuuste rassen prima uit de voeten met dit weer.
Mijn shet laat zich gewoon (voor haar stal) insneeuwen, zoals de foto laat zien. De vacht isoleert zo goed, dat de sneeuw gewoon blijft liggen.

Afbeelding

Zowel pony als ik vinden dit heel normaal. Tong uitsteken

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 10:55

gohya schreef:
[citeer] In de weide moet sowieso een degelijke beschutting aanwezig zijn.

Dat zou ik ook wel willen,maar in mijn weiland mág ik nix bouwen of neer zetten.Mijn pony's staan ook buiten zónder beschutting,wel hebben ze een deken op.Ik zou dolgraag een overkapping willen bouwen,maar het is me verboden.Als de DB nou gaat verplichten dat er een schuilhok móet komen?[wettelijk].

Sorry, maar ik vind dat een lamme smoes.
Niet elk stuk grond is geschikt om paarden te houden.
Als je er niet mag bouwen, dan weet je dat van te voren en zou je andere maatregelingen moeten nemen. (hetzij bomen planten voor beschutting en schaduw of de paarden op een pensionstal zetten... )

MSophie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 10:56

Ik vind het ronduit belachelijk..
Als paarden normaal buiten staan kunnen ze dat nu ook wel hoor ! laat ze bij ons niet komen van de dierenbescherming ik doe ze wat..
Ik ga mijn paard never en nooit op stal zetten of rotzooien met dekens(uitgezonderd eczeem)

Onze paarden op de wei hebben wel enorm dorst en daar zorgen wij met zijn 2e wel voor elke dag nieuw vers water erin enz.. en warm water ook zodat het lauw word.. ze hebben de hele dag door beschikking tot hooi en de meeste paarden bij ons in de wei (zijn er 5) zouden de stal afbreken, deur eruit tillen of hebben nog nooit op stal gestaan.. Dus dan doe je er ze geen plezier mee

En overigens als je ze de hele tijd naar binnen haalt in de warmte en er weer uit etc.. worden ze daar zieker van dan dat ze gewoon de hele dag en nacht buiten staan..

Isa paardje welk ras kan er niet tegen dan ?
Bij ons staat een arabier met dikke wintervacht een connemara, een welsh een arabier keer haflinger en een veulen van 1,5 die geen ras is..

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 10:56

Ik snap wel deels wat ze bedoelen hoor, hier in België zie je (of ik zie dat toch) veel paarden staan in een ondergelopen wei zonder beschutting met slechte omheining zonder hooi of iets om te eten. Ze worden als het goed gaat mss 1 keer per dag eens gecontroleerd.

En met dit weer zijn zulke toestanden idd niet toelaatbaar vind ik, een paard zou toch meerdere keren per dag moeten kunnen drinken en teminste ruwvoer krijgen...

Jammer dat ze dat dan weer zo extreem uitrekken alsof iedereen die zijn paard in wei heeft staan dierenmishandelaars zijn...

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 10:58

@superwoman: De paarden van gohya hebben toch een deken op? Dan maakt het niet zoveel uit dat ze geen schuilstal hebben. Tuurlijk beter van wel, maar zo kan het ook. Als ze zich maar warm kunnen houden.

Dszjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 11:04

Bij Ons staan ze elke dag smiddags buiten en sommige zelfs dag en nacht! Ze staan nu met de vorst lekker in de wei! En sommige gaan zelfs in de staak als ze naar binnen moeten! Of je kan ze achter na gaan rennen! Ik heb zelf nu sinds een week een nieuw paard een kwpn-er die ik met heel veel moeite mee krijg! Bij me vader blijft hij gewoon stokstijf staan want bij me vader weet hij dat hij naar binnen moet hij staat wel met deken maar de meeste staan bij ons zonder deken! En paarden staan in de winter in principe ook zonder beschutting! wij hebben ook geen bomen in de wei staan! We hebben wel jaren geleden 2 bomen in de wei gehad en het enigste wat ze deden was dat ze heel de boom zaten af te bijten en schuren! verder stonden ze er nooit onder! We controleren nu wel extra de drinkbakken! Maar ze hebben echt geen last van de kou!

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 11:08

Bomen staan er genoeg om het weiland heen,maar daar hebben ze nu weinig aan.Voorheen stond er wél een stal,maar omdat de vorige huurster het allemaal verwaarloosde moest die stal weg.Er mag geen andere stal meer komen nu,het is een weiland wat zeker geschikt is om pony's op te houden.Ze zeggen dat er geen stal mag komen omdat het gebied een landschap is.Maar naast het weiland ligt hun kinder boerderij waar wél een joekel van stal staat,midden in het landschap.Ook bij de eenden vijver hebben ze pas een nieuw schuilhok gebouwd.Nee het ligt in dit geval echt niet aan mij hoor.

Pilgrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 11:15

Mijn paarden staan buiten. Op een fantastische stal in Putten. Ze hebben een geweldige staleigenaresse die zorgt voor meer dan voldoende water en ruwvoer. Ze hebben een grote schuilstal, voldoende ruimte en elkaar Lachen. Ik ben nergens bang voor. Ze hebben meer haar op hun lijf dan dertig manege-paarden bij elkaar Lachen.

Je paard binnen; dát vind ik pas zielig... Maar goed... dat ben ik dan weer!

Tibamar

Gelukkig leeft mn paard nog steeds...ik vind het onzin dat alle dieren naar binnen zouden moeten. Zolang ze er tegen kunnen is er geen probleem lijkt me maar je moet ze wel van water voorzien en bijvoeren...

LADPR

Wat een kul weer zeg.

Mijn ponies hebben zich prima vermaakt, die zijn zelf helemaal gelukkig met die vorst hebben ze het eindelijk niet warm!

Geen haar op mn hoofd die ze in een stalletje gaat opsluiten dus om die reden.