Pas op voor vastvriezen van de paardentong

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

jarrah

Re: Pas op voor vastvriezen van de paardentong

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 15:44

tjady schreef:
Ik breng elke dag water naar mijn paarden die niet thuis staan. Ook neem ik hooi en wortelen mee. In de waterbak heb ik een pak suiker gedaan zodat het minder bevriest.
Ik zie onderweg meerdere paarden staan die niet bij gevoerd worden, maar erger nog die geen water krijgen. Dat begroot mij verschrikkelijk, heb de eigenaar er al op aangesproken maar doet net of zijn neus bloed.

Even wat anders... ik heb wel eens gehoord dat wortelen laxerend werken bij paarden, of dat ze er iig meer van gaan plassen... misschien ook iets om dan juist mee op te passen?

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 16:27

Hmm vreemd verhaal. Hoe doet een paard in het wild dat dan? Dan maar niet drinken ipv het bevroren meertje likken?

Mijn paardjes beginnen gewoon aan het ijs, ookal staat er 2 meter verder een ton met water.

Kan moeilijk al het ijs verwijderen toch?

Sparky10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 16:31

hmm waterleiding is gepsrongen dus werken nu met speciekuipen zal wel ff extra controleren of ze niet tongvries verschijnselen hebben (whiess nieuw woord )

En ZWAFFELEN nee zou het niet buiten doen nee hah valt er met weinig te zwaffelen want dat is ie niet zo groot meer Clown

wake_up

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 16:39

Mijn paarden likken ook aan het ijs,
ook als ze gewoon water hebben Ja

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 16:43

nooit gedacht dat dat kon idd, toch maar opletten, heb nu warm water neergezet, dat bevriest ook minder snel Knipoog

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 16:48

larixfire schreef:
Dat heb je toch zelf ook als je een ijsje tegen je tong houd. Dan zit je tong er ook aan vast.

Maar naar verloop van tijd laat het weer los, omdat je tong de warmte van jou lichaamstemperatuur draagt.

Ik vind dit een beetje vreemd bericht (las het ook in de krant alleen het stukje van het ijs stond daar niet bij) want technisch gezien kan dit toch niet? zoals ik al zei is je tong (ook die van een paard) veel warmer en dus zal het ijs smelten. Je moet niet je paard aan een stuk ijzer laten likken, dan zit hij wel vast Vork Cool

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 16:48

tessii1991 schreef:
nooit gedacht dat dat kon idd, toch maar opletten, heb nu warm water neergezet, dat bevriest ook minder snel Knipoog

Fout, warm water bevriest sneller dan koud water omdat het sneller afkoeld, warm of lauw water neerzetten heeft dus geen enkel nut Knipoog

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 16:50

Dit kun je volgens mij toch niet helemaal voorkomen. Sommige paarden likken nu eenmaal echt óveral aan.
Graaskorf lijkt me met dit weer al helemaal een marteling, dan kunnen ze niet eens fatsoenlijk eten, terwijl ze dat juist nu zo nodig hebben.

smillie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 16:53

Bij ons heeft er nog nooit eentje vastgezeten hoor Knipoog

Als we 'smorgens eten gaan geven enzo, zien we wel eens dat ze in het midden van hun waterton een gat gemaakt hebben.
Aan de randen hangt dan nog allemaal ijs.
Geen idee hoe ze het doen, met hun neus of door de warmte van hun adem ofzo??
Maar echt likken, neen, dat heb k nog niet opgemerkt Lachen

Thokkadisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 16:54

Ik heb nog nooit een paard gezien met een vastgevroren tong... het is hier nu -11 en heb ook met -20 graden nog geen paarden met vastgevroren tongen gezien. Maar goed, wie weet loopt ik zo naar stal en tref ik daar paarden aan vastgeplakt aan de waterbak zijn... Tong uitsteken

Phen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 17:06

Mijn paarden krijgen thuis wel gewoon buiten drinken alleen dat is dan bevroren. Alleen dan heel knal want er zit altijd een gat in. Ik vroeg zo aan m'n moeder van ja hoe komt dat nou eigenlijk want met hun neus doen ze het niet en likken doen ze ook niet. Toen zei ze dat ze vermoede dat het een poot was en vermoedelijk een zwart poot:P Een van m'n paarden in zwart maar die sloopt altijd alles.

Haha mischien een beetje off topic Huilen van het lachen

Maarja ik zal uiteraard ook goed moeten uitkijken.

Arnoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 17:29

Sparky10 schreef:
En ZWAFFELEN nee zou het niet buiten doen nee hah valt er met weinig te zwaffelen want dat is ie niet zo groot meer Clown

Of hij vriest vast Clown Clown Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 18:23

Silviabol schreef:
VivalaVida: dan hebben ze aan een aarbeien-lickit gelikt ofzo?

ja Vork ook verkrijgbaar met gras-smaak

Black_White

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 19:20

Babel schreef:
Ik zie gelijk dat eekhoorntje van Ice Age voor me Lachen
Heeft iemand dit wel eens mee gemaakt?

Ik dacht metteen aan spirit aan het begin van de film Tong uitsteken

TE5

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 19:28

Liezel1 schreef:
Dit kun je volgens mij toch niet helemaal voorkomen. Sommige paarden likken nu eenmaal echt óveral aan.
Graaskorf lijkt me met dit weer al helemaal een marteling, dan kunnen ze niet eens fatsoenlijk eten, terwijl ze dat juist nu zo nodig hebben.

ze kunnen goed eten hoor,
alleen wat langzamer of minder tegelijkertijd Knipoog

mik2987

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 19:41

oei dan mag ik ook wel even gaan opletten mijn pony likt ook aan ijs en vreet sneeuw alsof het haar favoriete worteltjes zijn Bloos

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 19:46

*proest*
ROFL

haha ik zie het al helemaal voor me zo'n paard zo heel zielig met zijn tong vast gevroren.

whahaha,zelfde als met je tong tegen een ijzeren stang aan gaan nu Vork

Cupcake_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 19:48

Yinari schreef:
Haha, ik zie het al voor me. Zij ze eindelijk lekker rustig Haha!.

Ik hoop toch dat ons dat bespaard blijft. Ik heb het bij een mens + lantaarnpaal wel eens gezien, maar nog nooit bij een paard...

Wie gaat er nou likken aan een lantaarnpaal Clown

Lijkt me trouwens heel vervelend bij een paard, toch maar wat beter opletten. Lachen

Esssther

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 19:50

ik geloof dat die van mij mogelijk ook heeft vastgezeten. Nadat ze naar buiten gaan doen we altijd direct wat vers lauw water in de bak omdat ze het nou eenmaal lekker vinden buiten te drinken (vraag mij ook niet waarom) en toen ik het water er in wilde gooien was het ijs ietswat rood waarbij het leek opdat er wat bloed was ingevroren. Nou ja ik heb mijn paard niet raar zien doen en al helemaal geen bloed aan de mond gezien dus zal wel goed gekomen zijn. hihi, tis en blijft een onbenullige jongeling Haha!

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 19:56

mijn paarden likken niet aan het ijs, breken het gewoon en drinken dan Ja

cp112 schreef:
Fout, warm water bevriest sneller dan koud water omdat het sneller afkoeld, warm of lauw water neerzetten heeft dus geen enkel nut Knipoog

ik weet niet wie dit ooit verzonnen heeft maar waarom zou water van bijv 30gr sneller bevriezen dan koud water?? dit is echt het grootste fabeltje ever volgens mij Nagelbijten / Gniffelen

SJANNE_DARK

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 19:57

nou heb het in al die jaren ook nooit gezien, paarden staan dag en nacht buiten. Tuurlijk is het mogelijk maar denk dat het eerder mogelijk is tegen een ijzeren hek dan een plas bevroren water.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 20:04

cheyentic schreef:

Citaat:
ik weet niet wie dit ooit verzonnen heeft maar waarom zou water van bijv 30gr sneller bevriezen dan koud water?? dit is echt het grootste fabeltje ever volgens mij Nagelbijten / Gniffelen

onbegrijpelijk he?

en toch is het wel zo:
Citaat:
snel ijsblokjes wil maken kan het beste warm water gebruiken. Het lijkt waanzin, maar toch is het waar. Koud water vormt tijdens het bevriezen namelijk een ijslaagje langs de wand van het bakje waar het in zit. Dit werkt als een isolator, dat verder afkoelen van het water sterk afremt. Bij warm water gebeurt dit niet. Daarin zitten namelijk minder gassen opgelost dan in koud water. Deze gasbelletjes zijn het beginpunt voor ijskristallen. Als die belletjes er niet of nauwelijks zijn, bevriest water pas bij temperaturen onder de nul graden Celsius. Warm water blijft bij afkoelen dus vloeibaar tot een paar graden onder nul. Dan bevriest het geheel ‘opeens’, zonder dat er eerst een isolerend laagje ontstaat. Hierdoor bevriest warm water sneller dan koud water.

en:
http://www.kennislink.nl/web/show?id=93591

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 20:10

ellepel schreef:
[
onbegrijpelijk he?

en toch is het wel zo:
[quote]
snel ijsblokjes wil maken kan het beste warm water gebruiken. Het lijkt waanzin, maar toch is het waar. Koud water vormt tijdens het bevriezen namelijk een ijslaagje langs de wand van het bakje waar het in zit. Dit werkt als een isolator, dat verder afkoelen van het water sterk afremt. Bij warm water gebeurt dit niet. Daarin zitten namelijk minder gassen opgelost dan in koud water. Deze gasbelletjes zijn het beginpunt voor ijskristallen. Als die belletjes er niet of nauwelijks zijn, bevriest water pas bij temperaturen onder de nul graden Celsius. Warm water blijft bij afkoelen dus vloeibaar tot een paar graden onder nul. Dan bevriest het geheel ‘opeens’, zonder dat er eerst een isolerend laagje ontstaat. Hierdoor bevriest warm water sneller dan koud water.

en:
http://www.kennislink.nl/web/show?id=93591[/quote]
wel een vreemd fenomeen Ja ga het zelf ook eens proberen.. (ik eigenwijs ROFL )

Chantal1973

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 20:13

Lijkt me toch wel pijnlijk als je tong vast zit daar komt bij stel dat een paard heel hard trekt dan kan de tong uit de kom schieten.
Bij ons wordt er ijs gebroken met neus en hoef aangezien er laatst veel zand op het ijs lag en onze tinker handig is met haar grote platvoeten.

Mar_Nimbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 20:21

bij mij heeft van de week de kat vastgezeten met haar tong
helemaal kapot getrokken, ziet er echt smerig uit
en gaat lekker ontsteken
was op oudejaarsdag, ben gelijk met haar naar de DA geweest