Dood veulen maakt indruk op ‘vuurwerkvandaaltjes’

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

DendroFleur

Re: Dood veulen maakt indruk op ‘vuurwerkvandaaltjes’

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 23:16

Ik vind het een heel goede actie van de eigenaresse dat ze het op deze manier heeft opgepakt. Dit heeft hopelijk zoveel impact op de jongens dat ze voortaan beter opletten en hun verantwoordelijkheid nemen.
Maar ik vind dat iedereen die vuurwerk afsteekt voor of nadat het mag, dat die aansprakelijk zouden moeten zijn voor alle gevolgen. Want daar kan je als eigenaar van je paard of hond geen rekening mee houden.

Marlous

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 23:31

LovingTweety schreef:
Wij hadden op oud en nieuw ook 2 gasten die vlak bij de wei vuurwerk stonden af te steken. Alleen zit de wei achter de bosjes dus ze hadden het niet door. Denk dat het niet meer dan 30 meter afstand was dus ik geloof best dat het niet expres was. Toen ik deze heren (18+ want ze reden auto) vertelde verontschuldigde zij zich ook gelijk en ruimde hun spullen op en liepen weg. Gewoon een ander ook wijzen op de gevaren en er niet vanuit gaan dat iedereen het gewoon weet.

Desondanks ben ik blij dat het deze kids duidelijk is geworden wat het risico van vuurwerk is. Helaas ten koste van een paard.

Je kan er inderdaad niet vanuit gaan dat iedereen het weet. Voor ons lijkt het dom, dat mensen niet weten dat paarden van vuurwerk schrikken, meer er zijn echt mensen die dat niet weten, of er niet bij nadenken. Dat zie je ook in het verkeer, hoevaak ik me wel niet verbaas over mensen die met 50 km per uur langs willen scheuren met een afstand van nog niet eens 1 meter..

Ik vind het wel een goede straf Ja

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 23:39

Citaat:
Het was een goed beestje met een mooie afstamming. Het leek een goede voor de hengstenkeuring.

Lekker belangrijk, sorry hoor.

Maar goed, om even ontopic te blijven, ik vind het ook een goede zet en ze mogen het van mij wel op tv uitzenden, laat de kids het maar zien, want er zijn er genoeg die het LEUK vinden om dieren bang te maken. Ze zien de gevolgen niet. Bij elk kind die de oorzaak is van een dood dier, zouden ze dit moeten doen.
Laatst bijgewerkt door Coentjuh op 05-01-09 23:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 23:42

Als je het aan kinderen laat zien, zijn er geheid een paar die gaan kopieren. En niet alleen kinderen hoor. Zie alle poederbrieven (Anthrax) die ineens overal de kop opstaken....

Elan_GV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 00:32

Judith_VB schreef:
Geen opzet ?
Ja hoor, vertel dat maar in de Rijp Bloos!

Elk weldenkend mens weet toch dat je in de buurt van dieren geen vuurwerk moet afsteken of komen deze jongens van een andere planeet?

Ik zou in ieder geval de schade op de ouders verhalen. Misschien raken die dan ook wat meer betrokken bij het doen en laten van hun schatjes. Ik vind het in ieder geval niet normaal dat zulke jonge kinderen met vuurwerk in de rondte lopen op een ander dag dan oudjaarsdag Stoom uit je oren .
Trouwens het is helemaal van de zotte dat wie dan ook eerder dan oudjaarsdag vuurwerk loopt af te steken. Je houdt er geen rekening mee en voor je het weet heb je zo'n ding in je gezicht. De meeste vuurwerkslachtoffers vallen voor oudjaar en niet tijdens het "feest" zelf.

Als ik dat vroeger had gedaan dan had ik bij wijze van spreken mijn eigen poten gebroken gehad door mijn ouders.

Amen! Je hebt helemaal gelijk, bij mij ook zo.. Niet dat ik er eens over nagedacht had dat ik bij dieren in de buurt vuurwerk ging afsteken..

Ik heb groep 8ters die al op het VO hadden moeten zitten, er zitten een aantal bij hoor!! Whoosh!

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 08:30

Gelijk hebben jullie wel hoor,: iedereen zou moeten weten dat paarden schrikken van vuurwerk. En deze jongetjes hebben inderdaad het vuurwerk express afgeschoten.
Maar ook iedereen weet dat het "harstikke leuk" is als je paarden ziet rennen, vooral als je nog jong en stoer bent... Dat het in dit geval tragisch is afgelopen zullen deze jochies ook wel niet gewild hebben. De eigenaresse heeft hen in elk geval op deze tragische afloop gewezen en ze hebben er vast wel van geleerd...

Ik heb op nieuwjaarsdag ook enkele jongens even moeten waarschuwen. Deze waren allen zo 16 jaar en schoten vuurpijlen af bij mijn merries. Uit hun antwoorden bleek wel dat het gewoon "stoer" was, maar gelukkig hielden ze daarna wel op.

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 09:37

Vjestagirl schreef:
Goed om te horen dat ze het niet expres hebben gedaan.

En hoe triest ik het ook vind voor de eigenaresse, het beeld van een dood dier, zeker in die toestand, kan echt een trauma veroorzaken en dat vind ik dat weer neit verantwoord. Maar dat ben ik

Misschien wel, misschien niet ze hebben er idg van geleerd. Ik heb vroeger de halve bart smit (voor de kick) leeggestolen. I.p.v. een hele erg straf moest ik alles weer ophalen bij vrienden en vriendinnetjes en terug brengen naar de Bart Smit. Me pa spoorde het personeel zelfs aan om de politie te bellen als ze dat nodig vonden. Geloof mij, dat maakt 10 x zoveel indruk dan alleen maar 2 maanden huisarrest. En sindsdien nooit meer erover nagedacht om maar iets te stelen.

Dus ik vind het wel een effectieve oplossing. Daarnaast zullen ze vast niet zo snel in een trauma raken van een dood dier + er zijn al 2 dieren met een trauma door hun toedoen, dus zo zielig vind ik het echt niet voor de jongens dat ze naar het dode paard moesten kijken.

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 09:38

Cassidy schreef:
Dan heeft het gelukkig het effect gehad wat de eigenaresse van het dode paard voor ogen had.
Nog zoveel miljoen idioten te gaan....

Ja, helaas vooral dat laatste.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 10:16

Ben ook 'blij' dat het blijbaar effect heeft gehad, opzet of geen opzet weet ik niet en kan ik vanaf hier ook niet over oordelen. Feit blijft dat dit een ontzettend tragisch voorval is geweest en ik hoop dat die jongens hun lesje voorlopig geleerd hebben.

wallycoti09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 12:32

van dit verhaal krijg je toch kippevel, zo ondoordacht, zo stom...........

ik hoop dat ze er lang niet van slapen...........

sukkels Boos!

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 12:35

Jammer dat dit die mensen is overkomen. Ben wel blij het effect heeft gehad op de daders. Hier in België wordt altijd aangeraden om op de nacht van de oud en nieuw dieren binnen te houden. (wat voor dier dan ook).

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 12:40

Coentjuh schreef:
Citaat:
Het was een goed beestje met een mooie afstamming. Het leek een goede voor de hengstenkeuring.

Lekker belangrijk, sorry hoor.
Dat dacht ik eerlijk gezegd ook.

Maar goed, om even ontopic te blijven, ik vind het ook een goede zet en ze mogen het van mij wel op tv uitzenden, laat de kids het maar zien, want er zijn er genoeg die het LEUK vinden om dieren bang te maken. Ze zien de gevolgen niet. Bij elk kind die de oorzaak is van een dood dier, zouden ze dit moeten doen.

Ben het met je eens.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-09 12:52

Voor de eigenaresse was het wel belangrijk.. Wie zijn wij dan om te oordelen dat ze daar niet van baalt? Of dat niet ter zijde mocht opmerken? Enig idee hoeveel dat veulen waard was (of waard kon zijn). Het had misschien wel de nieuwe Ferro of Jazz geweest.. Iets waar je nooit meer achter kan komen, want hij leeft niet meer.. Dát feit is al erg genoeg, moet er nog ook beoordeeld gaan worden in hoeverre de eigenaresse haar verdriet mag gaan?

@ Petraaken, dit is niet in de nacht van O&N gebeurd, maar één of twee dagen daarvoor. Toen er dus nog geen vuurwerk afgestoken mocht worden.

King8

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 15:35

idd goed dat het niet met opzet is gebeurd

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 15:37

sorry post hiervoor was account van een vriendin Knipoog gelukkig is het niet met opzet gebeurd

xEline

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 17:34

Esmeralda schreef:
Dit zullen ze hun hele leven niet meer vergeten. Zouden ze eigelijk ook met mishandelde dieren moeten doen. Dan zie je wat je heb aangericht. Maakt meer indruk dan een strafblad

Als de dieren mishandeld zijn zullen ze er wel tegen kunnen want ze hebben zelf naar hun dieren moet kijken toch? ( weet het niet zo goed uit te leggen )

gesina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 19:31

Opzet of niet zij hebben het wel aangestoken en de gevolgen zijn verschrikkelijk.
Of een dier wel of geen papieren heeft en een superstamboom (geldt niet alleen voor paarden maar voor alle dieren) dus misschien een hoop geld waard is maakt helemaal geen ene sikkepit uit.
Er is een levend wezen omgekomen op een wel heel erge manier en dat is het enige dat telt.
Ga me ook niet wijsmaken dat ze zielig zijn en misschien een trauma overhouden aan het beeld van het dode veulen.
Denk eens aan de andere veulens die erbij waren
Het is te hopen dat ze wat geleerd hebben en dat het dit soort kids dit nooit meer doen en anderen proberen te laten ophouden met dezelfde fratsen.

En idd nu de rest van de mafkezen nog bekeren.

Trice

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 20:16

ZusJacobs schreef:
Geen opzet? 20 meter maar? Ik geloof die drie pubers dus echt NIET!! Die zijn gewoon gaan klieren, en omdat die paardjes dan leuk gaan rennen Zal ze leren..
Arme pony, die heeft moeten lijden. Verdrietig

Sluit ik me helemaal bij aan.

royke_b

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 20:21

maar goed dat het gewerkt heeft

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 20:32

petraaken schreef:
Jammer dat dit die mensen is overkomen. Ben wel blij het effect heeft gehad op de daders. Hier in België wordt altijd aangeraden om op de nacht van de oud en nieuw dieren binnen te houden. (wat voor dier dan ook).

Dat zullen ze ook zeker gedan hebben, alleen was dit al enkele dagen voor oudejaarsnacht gebeurd. Knipoog

Hier in de omgeving zou je de paarden dan al vanaf eind november binnen moeten houden, vanaf die tijd wordt namelijk volop geknald.

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 23:59

Sammie schreef:
Voor de eigenaresse was het wel belangrijk.. Wie zijn wij dan om te oordelen dat ze daar niet van baalt? Of dat niet ter zijde mocht opmerken? Enig idee hoeveel dat veulen waard was (of waard kon zijn). Het had misschien wel de nieuwe Ferro of Jazz geweest.. Iets waar je nooit meer achter kan komen, want hij leeft niet meer.. Dát feit is al erg genoeg, moet er nog ook beoordeeld gaan worden in hoeverre de eigenaresse haar verdriet mag gaan?

Opmerking van mij was misschien Offtopic, maar dat had niet door mijn hoofd gegaan als het mijn veulen was geweest. Geld / Waarde / Talent speelt geen rol Knipoog

Het is jammer dat je er verder op het nieuws niet zo veel van hoort, er zijn zoveel kinderen die het gewoon zouden flikken om een diertje bang te maken. En dan gebeurd zoiets heel gauw nog een keer.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-09 12:50

Waarde speelt wel een rol, altijd. Alleen is die bewuste waarde niet te tellen. En ik denk serieus dat je het toch echt verkeerd opvat... Dat de eigenaresse hier echt nietmee bedoeld dat elk ander veulen eerder op deze manier dood had mogen gaan. Het is een gewoon een meimering, die je als je in dat wereld zit, kan maken. Iemand die recreatiepaarden had gehad, had misschien opgemerkt dat juist dit zo'n braaf paard was. En die persoon zou dan echt niet bedoelen dat een paard met een rotkarakter eerder dood had mogen gaan.

Overigs is dit wel in het nieuws geweesst, ik heb het bij rtl voorbij zien komen. Niet dit bewuste bericht, maar wel dat ze moesten kijken.

Sparky10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 12:54

ik hoorde het al van mijn schoonvader die wonen in ijselmuiden en die wonen er een paar 100 meter vandaan .
Wel sneu hoor .
Hoop dat de jongens ervan geleerd hebben

bezelbub

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 15:14

Wat een naar bericht, ik neem mijn petje af voorde eigenaresse van het veulen, ik weet niet of ik het op had kunnen brengen, diep respect voor haar, daar kunnen de tieners nog iets van leren.

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 15:22

frisiangirl schreef:
Gelijk hebben jullie wel hoor,: iedereen zou moeten weten dat paarden schrikken van vuurwerk. En deze jongetjes hebben inderdaad het vuurwerk express afgeschoten.
Maar ook iedereen weet dat het "harstikke leuk" is als je paarden ziet rennen, vooral als je nog jong en stoer bent... Dat het in dit geval tragisch is afgelopen zullen deze jochies ook wel niet gewild hebben. De eigenaresse heeft hen in elk geval op deze tragische afloop gewezen en ze hebben er vast wel van geleerd...

Ik heb op nieuwjaarsdag ook enkele jongens even moeten waarschuwen. Deze waren allen zo 16 jaar en schoten vuurpijlen af bij mijn merries. Uit hun antwoorden bleek wel dat het gewoon "stoer" was, maar gelukkig hielden ze daarna wel op.

Gewoon stoer? Ach gut Pff gaan ze die pijlen maar op elkaar afschieten en elkaar bang maken misschien is dat ook wel 'stoer'. Slaat dus hélemaal nergens op en die kids hebben volledig verkeerd idee wat nou écht stoer is. Want eigenlijk zijn alle 'niet stoere dingen' opeens stoer geworden zoals coma zuipen, drugs, gevangenis, misschien zelfs wel mensen vermoorden, inbreken en dus dit. Echt stoer zijn is Nee zeggen en je eigen ideeen hebben en stijl en geen meelopers. Knipoog