Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird
LovingTweety schreef:Wij hadden op oud en nieuw ook 2 gasten die vlak bij de wei vuurwerk stonden af te steken. Alleen zit de wei achter de bosjes dus ze hadden het niet door. Denk dat het niet meer dan 30 meter afstand was dus ik geloof best dat het niet expres was. Toen ik deze heren (18+ want ze reden auto) vertelde verontschuldigde zij zich ook gelijk en ruimde hun spullen op en liepen weg. Gewoon een ander ook wijzen op de gevaren en er niet vanuit gaan dat iedereen het gewoon weet.
Desondanks ben ik blij dat het deze kids duidelijk is geworden wat het risico van vuurwerk is. Helaas ten koste van een paard.
Citaat:Het was een goed beestje met een mooie afstamming. Het leek een goede voor de hengstenkeuring.

Judith_VB schreef:Geen opzet ?
Ja hoor, vertel dat maar in de Rijp![]()
Elk weldenkend mens weet toch dat je in de buurt van dieren geen vuurwerk moet afsteken of komen deze jongens van een andere planeet?
Ik zou in ieder geval de schade op de ouders verhalen. Misschien raken die dan ook wat meer betrokken bij het doen en laten van hun schatjes. Ik vind het in ieder geval niet normaal dat zulke jonge kinderen met vuurwerk in de rondte lopen op een ander dag dan oudjaarsdag.
Trouwens het is helemaal van de zotte dat wie dan ook eerder dan oudjaarsdag vuurwerk loopt af te steken. Je houdt er geen rekening mee en voor je het weet heb je zo'n ding in je gezicht. De meeste vuurwerkslachtoffers vallen voor oudjaar en niet tijdens het "feest" zelf.
Als ik dat vroeger had gedaan dan had ik bij wijze van spreken mijn eigen poten gebroken gehad door mijn ouders.

Vjestagirl schreef:Goed om te horen dat ze het niet expres hebben gedaan.
En hoe triest ik het ook vind voor de eigenaresse, het beeld van een dood dier, zeker in die toestand, kan echt een trauma veroorzaken en dat vind ik dat weer neit verantwoord. Maar dat ben ik
Cassidy schreef:Dan heeft het gelukkig het effect gehad wat de eigenaresse van het dode paard voor ogen had.
Nog zoveel miljoen idioten te gaan....
Coentjuh schreef:Citaat:Het was een goed beestje met een mooie afstamming. Het leek een goede voor de hengstenkeuring.
Lekker belangrijk, sorry hoor.
Dat dacht ik eerlijk gezegd ook.
Maar goed, om even ontopic te blijven, ik vind het ook een goede zet en ze mogen het van mij wel op tv uitzenden, laat de kids het maar zien, want er zijn er genoeg die het LEUK vinden om dieren bang te maken. Ze zien de gevolgen niet. Bij elk kind die de oorzaak is van een dood dier, zouden ze dit moeten doen.
gelukkig is het niet met opzet gebeurd Esmeralda schreef:Dit zullen ze hun hele leven niet meer vergeten. Zouden ze eigelijk ook met mishandelde dieren moeten doen. Dan zie je wat je heb aangericht. Maakt meer indruk dan een strafblad
ZusJacobs schreef:Geen opzet? 20 meter maar? Ik geloof die drie pubers dus echt NIET!! Die zijn gewoon gaan klieren, en omdat die paardjes dan leuk gaan rennenZal ze leren..
Arme pony, die heeft moeten lijden.
petraaken schreef:Jammer dat dit die mensen is overkomen. Ben wel blij het effect heeft gehad op de daders. Hier in België wordt altijd aangeraden om op de nacht van de oud en nieuw dieren binnen te houden. (wat voor dier dan ook).

Sammie schreef:Voor de eigenaresse was het wel belangrijk.. Wie zijn wij dan om te oordelen dat ze daar niet van baalt? Of dat niet ter zijde mocht opmerken? Enig idee hoeveel dat veulen waard was (of waard kon zijn). Het had misschien wel de nieuwe Ferro of Jazz geweest.. Iets waar je nooit meer achter kan komen, want hij leeft niet meer.. Dát feit is al erg genoeg, moet er nog ook beoordeeld gaan worden in hoeverre de eigenaresse haar verdriet mag gaan?

frisiangirl schreef:Gelijk hebben jullie wel hoor,: iedereen zou moeten weten dat paarden schrikken van vuurwerk. En deze jongetjes hebben inderdaad het vuurwerk express afgeschoten.
Maar ook iedereen weet dat het "harstikke leuk" is als je paarden ziet rennen, vooral als je nog jong en stoer bent... Dat het in dit geval tragisch is afgelopen zullen deze jochies ook wel niet gewild hebben. De eigenaresse heeft hen in elk geval op deze tragische afloop gewezen en ze hebben er vast wel van geleerd...
Ik heb op nieuwjaarsdag ook enkele jongens even moeten waarschuwen. Deze waren allen zo 16 jaar en schoten vuurpijlen af bij mijn merries. Uit hun antwoorden bleek wel dat het gewoon "stoer" was, maar gelukkig hielden ze daarna wel op.
Pff gaan ze die pijlen maar op elkaar afschieten en elkaar bang maken misschien is dat ook wel 'stoer'. Slaat dus hélemaal nergens op en die kids hebben volledig verkeerd idee wat nou écht stoer is. Want eigenlijk zijn alle 'niet stoere dingen' opeens stoer geworden zoals coma zuipen, drugs, gevangenis, misschien zelfs wel mensen vermoorden, inbreken en dus dit. Echt stoer zijn is Nee zeggen en je eigen ideeen hebben en stijl en geen meelopers.