Brandweer redt 'oude bekende' voor zoveelste keer

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Dennis

Re: Brandweer redt 'oude bekende' voor zoveelste keer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 12:34

Pff, beetje slordig dat je niet vertel dat je paard blind is.

Blind paard kan prima buiten maar wel achter een aangepaste omheinig. Uit ervaring werkt hout met stroom er langs het best. Stroom tikt hier en daar en dat horen ze. En een knap houten hek lopen ze in het ergste geval een keer hard tegen aan (mits knap houten hek).

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 12:36

ikenindi schreef:
volgens mij weet de eigenaar wel dat het paard blind is, maar de eigenaar van het land niet. dat staat er toch?

indd zoals ik het begrijp is dat paard niet van de eigenaar van het weiland
of die heeft het paard gekregen/gekocht pas geleden

dat maak ik er toch wel uit als ik dat zo lees

lisselotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 12:37

Douraque schreef:
Ik ben zelf in het bezit van een blind paard, hij is al sinds zijn 7e jaar blind. Hij is nu 22 jaar (zelf heb ik hem al 4 en een half jaar). Ik kan lezen en schrijven met hem, ik ga nog naar het bos, naar het strand, ga zwemmen met hem. Ik kan zelfs zonder zadel met een halster langs een dijk rijden zonder dat hij ook maar ergens van schrikt.

Afgelopen zomer heeft mijn paard op een klein stukje weide gestaan en aankomende zomer gaat hij met zijn maatje een groter stuk weide op. Zijn maatje beschermd hem zelfs als hij bijna tegen een hek aanloopt en kan alleen daarmee naar het bos en strand.

Ook al is het paard blind, men moet deze dieren toch een kans geven op een goed leven. Het blind zijn is niet alles dat het paard te bieden heeft.

helemaal mee eens, mijn paard (28) is ook blind, ik kan er alles mee, en hij staat gewoon lekker in de wei, en hij weet precies waar hij is hoor, vind blindelings Tong uitsteken zijn waterbak en weet waar het hek is.

royke_b

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 12:39

gelukkig dat het paard nog leeft het baasje zou wel blij zijn *LOL*

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 12:45

Citaat:
Ja, maar tegen een blind iemand kun je zeggen, kijk, gebruik en stok en luister goed om je heen.. Bij een paard gaat dat wat moeilijk.. Als een blind persoon schrikt gaat die namelijk ook niet rennen... Koe
.

Ik vind het echt een slappe reden om een paard hierom wel te euthaniseren en een mens niet.
Een stok is toch ook een hulpmiddel.. waarom zou je een paard niet kunnen leren omgaan met hulpmiddelen die op hem toepasbaar zijn? Waarom wel moeite stoppen in het rijden, het aanleren van kunstjes etc. Maar geen moeite stoppen in het het aanleren van hulpmiddelen. Als het paard daar zelfs miscshien lekker op de wei kan! en lekker buiten kan gaan wandelen! Hulpmiddelen zat te bedenken! Hier al eerder genoemd, een maatje... dat is een van de beste hulpmiddeln die je kunt hebben. Ook kun je hem leren omgaan met de belletjes inderdaad.. En vaak kun je problemen gewoon voorkomen! Als ik wist dat mijn paard blind was, en mijn paard gaat doelloos rennen als hij schrikt, dan zorg je er toch voor dat er geen water/sloot.prikkeldraad als omheining in de wei aanwezig is maar gewoon bijvoorbeeld een hek als omheining. Dan botst het misschien daar tegen aan. Maar de gevolgen zijn een stuk minder groot! Simpele hulpmiddelen die je het paard kunt aanreiken..

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 13:00

Je kan dat paard toch leren met zo'n honden band die piept als ie te dicht bij de draad komt? En dan vervang je de schok van de draad door een hek. Dan leert hij vanzelf dat als hij de piep hoort, dat hij te dicht bij het hek komt, en dan stopt ie vanzelf... Gaat wel wat tijd overheen voordat ie dat snapt, maar het is denk ik beter dan 24 uur per dag op stal.

Woest

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 13:17

Ach, wat moet je doen in zulke gevallen? Als het paard zich kan redden op het doorgaans leven zou ik hem ook niet laten inslapen, maar ik zou wél een stukje weide afzetten met planken dus een goed stevig en veilige omheining, en geen draadje. dan kan hij alleen tegen de platen oplopen, en eventueel wat dan het beste is , is een "tik" -signaal rond de omheining zetten, net zoals een stroomklok dat tikt, maar zonder de stroom, het paard leert héél snel hoe dicht hij bij de omheinig is.

whisperramse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 13:20

ineke_ schreef:
Een blind paard kan je ook niet veilig buiten zetten. Ik zou het arme paard laten inslapen, niet binnen laten staan. In het wild was hij al lang opgegeten. Arm dier

Ik heb een blinde draver en mijn kerel loopt 24 op 24 buiten, is nog nooit door de draad gegaan, ook niet tijdens oud en nieuw met al hun lawaai.
Het is wel wat lastiger, maar met wat kalmte raak je veel verder.
Blinde mensen zouden ze dan ook maar moeten euthanaseren?

Gelukkig voor het paardje is hij in orde...
hopelijk moet hij toch niet de rest van zijn dagen in een stal slijten...

hihaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 13:24

ipv planken kun je ook ander materiaal gebruiken. Kenissen van mij hebben naast stroomdraad ook ander dik materiaal wat erg stug is en meeveert. Weet zo niet welk materiaal, maar het is een stuk minder pijnlijk als hij erdoor zou willen rennen. Een soort stevig rubberen band/breed lint (weet niet hoe anders te omschrijven). Dit werkt ook prima, minder pijnlijk en geen splinters als ze erdoor willen rennen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 13:51

Maartje1990 schreef:
waarom heeft een dier (paard in dit geval) minder recht op leven dan een mens? ik snap níet waarom dieren schijnbaar niet zoveel recht hebben op leven als een mens. Dus ik ben het wel degelijk eens met de vergelijking die wordt gemaakt met blinde mensen.

Bij mijn weten is een mens geen vluchtdier...
Ik geloof niet dat een paard dat zich niet kan verdedigen door heel hard weg te rennen een paardwaardig bestaan kan leiden.
Voorgestelde oplossingen van houten hek of beoband zou ik zelf niet voor kiezen. Verplaats je eens in een vluchtdier dat schrikt. Gaat rennen, ziet niets (ook niet waar het gevaar is en wanneer het weer op veilige afstand is...) en rent dan nog eens tegen een hek of band aan ook. Dan denkt 'ie volgens mij dus pas écht dat ze 'm te pakken hebben... Kan me voorstellen dat de paniek dan pas écht uitbreekt en daar hele nare ongelukken van kunnen komen.
Omheining met belletjes is leuk, maar niet op windstille dagen, en ik betwijfel of een paard in paniek nog op belletjes let...

Hoe hard het ook klinkt, volgens mij is inslapen een goede optie voor een blind vluchtdier...

PussInBoots

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 13:53

Wat is het toch een onzin om steeds een blind dier (paard in dit geval) te vergelijken met een mens!! Kom op zeg, ik vind dit respectloos en absoluut geen nut hebben. Als een paard een handicap heeft waar door hij zelf of zijn verzorger of zelfs buitenstaanders in gevaar komen zit er maar 1 ding op: in laten slapen. Er zijn genoeg blinde paarden die heel goed gedeien, maar niet ieder paard is gelijk. Zo simpel ligt het in mijn ogen.

Moon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 13:56

Pff... als het paard meerdere malen het water in loopt gaat er dan niet ergens een belletje rinkelen dat er een omheining moet komen, of dat de bestaande omheining verbeterd moet worden?
Nu moet het arme ding lange dagen op stal zijn.

Mensen... ze kunnen dom zijn Nors opkijken

hihaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 14:02

Afmaken kan, maar dit is aan de eigenaar en per paard verschillend. Soms kan een paard er mee leven, soms zal het ondraagelijk zijn voor zo'n beestje. Uiteindelijk beslist de eigenaar. Ligt aan de situatie, paard en instelling eigenaar. Via 't internet is het wel makkelijk beslissen voor een ander natuurlijk Clown Heel eerlijk weet ik niet wat ik zou doen als ik in zo'n situatie kom.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 14:03

Dennis schreef:

Blind paard kan prima buiten maar wel achter een aangepaste omheinig. Uit ervaring werkt hout met stroom er langs het best. Stroom tikt hier en daar en dat horen ze. En een knap houten hek lopen ze in het ergste geval een keer hard tegen aan (mits knap houten hek).

ik vind het nog slordiger dat iemand die dit paard in goed vertouwen onder begeleiding heeft niet merkt dat het dier blind is..............

whisperramse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 14:06

KiWiKo schreef:
Dennis schreef:

ik vind het nog slordiger dat iemand die dit paard in goed vertouwen onder begeleiding heeft niet merkt dat het dier blind is..............

Hier heeft het héél lang geduurd eer ik mijn omgeving er van kon overtuigen dat ook mijn Draver blind is, want dat zie je niet altijd in zijn doeningen.
Zelfs mijn DA moest hem eerst eens grondig onderzoeken voor hij die constatatie deed.

Dus ja, kan me inbeelden dat het niet zo goed opvalt, maar lijkt me wel wreed als paard daarvoor al meerdere keren een duik moet pakken, eer het opgemerkt wordt.

hobbelheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 14:08

Maartje1990 schreef:
waarom heeft een dier (paard in dit geval) minder recht op leven dan een mens? ik snap níet waarom dieren schijnbaar niet zoveel recht hebben op leven als een mens. Dus ik ben het wel degelijk eens met de vergelijking die wordt gemaakt met blinde mensen.

ik denk dat we terug moeten naar minder zorg voor mens en dier en dan vooral de mens, zwakkere soort (wara ik zelf zeer wrs ook onder val) sterft uit en weg is de overbevolking en het grootste wereldprobleem!

PussInBoots

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 14:22

Komen toch echt wel erg bizarre opmerkingen voorbij........

Sin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 14:27

iepsel schreef:

Ongelooflijk Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 15:29

Het bizarst vind ik toch dat dit dier door alle toestanden al een oude bekende van de brandweer is Boos!

ineke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 15:36

whisperramse schreef:
ineke_ schreef:
Een blind paard kan je ook niet veilig buiten zetten. Ik zou het arme paard laten inslapen, niet binnen laten staan. In het wild was hij al lang opgegeten. Arm dier

Ik heb een blinde draver en mijn kerel loopt 24 op 24 buiten, is nog nooit door de draad gegaan, ook niet tijdens oud en nieuw met al hun lawaai.
Het is wel wat lastiger, maar met wat kalmte raak je veel verder.
Blinde mensen zouden ze dan ook maar moeten euthanaseren?

Gelukkig voor het paardje is hij in orde...
hopelijk moet hij toch niet de rest van zijn dagen in een stal slijten...

Natuurlijk zijn er gevallen waar het wel goed gaat maar ik kan me voorstellen dat blind zijn voor veel paarden
enorm veel stress en paniek zal opleveren. Dan kies ik voor inslapen. Een mens dan ook maar euthanaseren
vind ik enorm kort door de bocht van veel mensen.

Een mens heeft het vermogen rationeel na te denken bij enge indrukken van buitenaf. En in het geval van alleen
op stal kunnen staan zou ik toch echt voor inslapen kiezen. De kwaliteit van leven is dan ook niet echt hoog te noemen.
Zo'n hondenband met piepje daar zie ik dan eerder wat in.

Clyde

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 15:56

ineke_ schreef:

Mijn paard is ook blind en staat prima in de kudde en ontsnapt nooit! Wat een onzin, hij heeft het nog prima naar zijn zin en wordt niet ingeslapen.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 16:00

wat ik het ergste vind is dat 'een oude bekende 'is van de brandweer
betekend dat het paard al paar keer eerder in problemen is gekomen
waarom word er dan niks aan gedaan
als dit wel zo is, en het gewoon blijft schrikken en renne, zonder dingen geprobeerd te hebben, laat het dan inslapen
maar niet maar 24/7 op stal zoals nu gezegd word!

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 16:27

Maartje1990 schreef:

Jakkie, weer zo'n eng verhaal. Mens en dier zijn niet gelijk!

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 16:30

iepsel schreef:

Heb jij dat gevoel ook?! Bizarre opmerkingen, perfect omschreven. Soms op het griezelige af, dat vergelijken van mensen en dieren.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 16:37

getup schreef:
Vooral slordig om iemand een blind paard in kost te geven zonder het te melden.

Dat vond ik nou ook.

Zo'n beestje is volgens mij veel beter af als hij uit zijn lijden verlost wordt.