Eerste veulen van 2009 geboren bij Stal de Roover

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BuckyLove__

Re: Eerste veulen van 2009 geboren bij Stal de Roover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 15:13

hij heeft een heel leuke kleur,,:)

heleenxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 15:35

Wat heb je aan een volgroeide hengst op de hengstenkeuring als hij wordt afgekeurd vanwege OCD? De grootste oorzaak van OCD is te weinig beweging op jonge leeftijd. Daarom heeft een mei-veulentje wat gelijk de wei in kan, veel betere gewrichten op latere leeftijd.
Ik vind het niet goed, zo vroeg. Wel een leuk diertje.

xxxjosinex

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 15:40

Tis wel een schatje hoor

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 15:56

rumay schreef:
Ja dat is zo maar het wordt steeds vroeger dat ze worden geboren en zoals je ook kan lezen is het een soort sport willen ze straks 2 veulens in 1 jaar(met een beetje pech/mazzel kan het net)

Volgens mij kunnen ze wel heel veel veulens in 1 jaar geboren laten worden van dezelfde combinatie...
Dit veulen is ook een embryo-transplantaatje....

Vind het persoonlijk ook veel te vroeg.

Tibamar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 16:00

Wat een leuk veulen! Hij is een maand te vroeg...denk dat eigenaar dr weinig aan kan doen dat het er nu al is met dit weer! Zou zelf ook liever later hebben maarja. Ben blij voor ze dat ze een gezond veulen hebben Lachen

Doerakje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 16:07

Wat een dotje Pling
Ik zou het zelf ook liever wat later zien, maargoed de kenners zullen wel weten waar ze mee bezig zijn Knipoog

Romy18

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 16:35

waarom zou ie nu de wei niet op kunnen dan? gewoon n dekentje op en buitenspelen!

En de grootste reden van ocd ontwikkelen zijn al die beesten die veel te vet gehouden worden in de jonge jaren!

royke_b

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 16:39

wat een leuk veulentje.

Anouk91

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 16:40

Wat een leuk veulentje!, Ik ken trouwens ook al iemand die nu al een veulen heeft, maar voor te weinig beweging in de wei, zouden ze toch ook in de (binnen) bak kunnen rondlopen of niet dan?

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 16:46

Romy18 schreef:
waarom zou ie nu de wei niet op kunnen dan? gewoon n dekentje op en buitenspelen!

Een veulen en dan al met deken op?
Vind dit eigenlijk helemaal niet de juiste tijd van het jaar om een veulen geboren te laten worden. Idealer is rond eind maart als je dan toch 'vroeg' wilt zijn.
Het is eigenlijk ook allemaal een beetje te danken aan de data van de keuringen, die zouden verder naar achter geschoven moeten worden.

Veulen is overigens wel eens schatje Haha!
Laatst bijgewerkt door OdiEtAmo op 04-01-09 16:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Amanda_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 16:48

Harstikke leuk. Stal de Roover is van de vader van een klasgenootje en wist dat de merrie inderdaad vroeg zou zijn met haar veulen. Zal zo eerst eens gaan bellen om te feliciteren! Lachen

En wees maar niet bang, dit veulentje zal echt niks tekort komen aan beweging hoor. Ze weten echt wel wat het beste is voor de veulens Lachen

I_Love_Kyara

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 16:51

Gefeliciteerd Haha!
Wat een leuk diertje Lovers

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 16:54

Pion schreef:

Daar krijgt ie niets van hoor.

Wel vind ik het erg vroeg voor een veulen. Het manipuleren van de hengstigheid...ik weet het niet hoor, de merries worden niet voor niets pas hengstig als het voorjaar wordt.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 18:05

Diablo schreef:
Pion schreef:

Daar krijgt ie niets van hoor.

Nee, maar het is niet natuurlijk. Voordat we beginnen met onze poespas (niets mis mee overigens Clown ) zou ik een veulen liever 'natuurlijk' laten. Dekens krijgen ze later nog genoeg op. Knipoog

Maargoed, nu met het manipuleren van hengstigheid zijn er eigenlijk niet zo heel veel andere mogelijkheden...

Friso_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 18:13

Mn opa's paard was anders ook ergens in Februari uitgerekend, maar die is verkocht Knipoog

Ik vind het wel een super schatje Lovers

Dioxide

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 18:30

Voordat mensen beginnen te speculeren over weinig beweging: bedenk eens dat veel fokkers ook een mooie binnenbak hebben waar het veulen op zijn minst een paar uurtjes in kan. Niet iedereen laat een vroeg veulen op hok staan tot het weer beter wordt.

Leuk veulen en felicitaties aan Stal de Roover!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-09 18:39

Pion schreef:
Nee, maar het is niet natuurlijk. Voordat we beginnen met onze poespas (niets mis mee overigens Clown ) zou ik een veulen liever 'natuurlijk' laten. Dekens krijgen ze later nog genoeg op. Knipoog

Maargoed, nu met het manipuleren van hengstigheid zijn er eigenlijk niet zo heel veel andere mogelijkheden...

Liever een dekentje op en lekker naar buiten in de frisse lucht (wanneer het weer dit toelaat), dan een aantal maanden in de box lijkt mij.
Maar dat hebben ze op deze stal volgens mij wel prima geregeld hoor Lachen

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 18:40

Cayenne schreef:
Pion schreef:

Liever een dekentje op en lekker naar buiten in de frisse lucht (wanneer het weer dit toelaat), dan een aantal maanden in de box lijkt mij.
Maar dat hebben ze op deze stal volgens mij wel prima geregeld hoor Lachen

Ja precies, dat bedoel ik ook met mijn laatste zin. Lachen

Romy18

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 18:49

Ik ben overigens ook antideken bij veulens hoor maar zonder dekentje zou ik m met deze vrieskou niet buiten durven zetten zeker als ze nog zo klein zijn, dus dan maar een dekentje dat liever als m in z´n hok houden.
En idd ze weten bij de roover heel goed waar ze mee bezig zijn dus ik maak me ook helemaal geen zorgen over deze kleine aap!

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 19:52

het is idd vroeg, maar niet de 1e van 2009, wij kwamen eergister op stal en toen stond er sochtends ineens een veulentje, wel is waar ook een maand te vroeg... echt nog koud voor die beesies

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 20:26

Pion schreef:

Paardrijden is ook niet natuurlijk, paarden op stal zetten is ook niet natuurlijk en ook dat doen we (jij toch ook?). Zolang ze er niet slechter van worden (en volgens mij wordt een veulen dat niet van een dekentje op), zie ik het probleem niet zo.

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 20:27

wat een poepig veulentje!! mn verzorg merrie is over 10 dagen uitgerekend *LOL* Lachen

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 20:28

een veulen ga je toch geen deken op doen, als ze in de natuur geboren worden in het wild in deze tijd krijgen ze ook geen deken op.. Onze rijpaarden zijn al verpest Jah en ik doe er ook aan mee, maar zo'n veulen weet niet beter

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 20:35

Ik denk dat een dekentje voor zo'n veulen niet zo'n slecht idee is. Een veulen hoort niet rond deze tijd van het jaar geboren te worden, dus ik zou ernstig betwijfelen of zijn vachtje dit weer wel aan zou kunnen. Je slaat jezelf toch voor je kop als je veulen longonsteking krijgt en sterft omdat je het zonodig 'bloot' buiten wilt zetten?

Bovendien, wat is er zo slecht aan om een veulen een dekentje op te doen? Dat snap ik echt niet hoor.

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 20:51

en in het wild? dan worden ze ook heel het jaar door geboren,... ik ben echt geen NH freak, begrijp me goed, maar daar kiezen ze er ook niet voor.. Een volwassen paard is al aan een stal gewend enz en eventuele dekens, maar zo'n veulen komt altijd uit z'n moeder, en nu toevallig in een stal, anders in de natuur, dan is t toch nog veel kouder...