Paardenliefhebbers starten anti-vuurwerk-petitie

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jasper

Re: Paardenliefhebbers starten anti-vuurwerk-petitie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 14:17

Ik heb meteen getekend. Vuurwerk van staatswege, roep ik al jaren. Scheelt heel wat minder dierenstress. En voor de mensen meer hele handjes, hele vingers en nog steeds ziende ogen per jaar OK dan!

peehtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 14:17

Nimmy : Jou paarden zijn er dus ook aangewend. En als de grond vlak is, dan kan er weinig gebeuren, maar veel weilanden zijn met dit weer niet mooi vlak.

Lovely1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 14:18

Graag Lachen Elke gemeente/stad een mooi vuurwerk waar mensen dan heen kunnen.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 14:19

Wat een onzin zeg!

Waar stopt het, wat gaan we dan nog meer verbieden...

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 14:19

peehtje schreef:
Nimmy : Jou paarden zijn er dus ook aangewend. En als de grond vlak is, dan kan er weinig gebeuren, maar veel weilanden zijn met dit weer niet mooi vlak.

Tja kan ze moeilijk 3 weken op stal zetten (dan begint t geknal al)... Ze wennen dr snel genoeg aan...

peehtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 14:20

Ja en dat begrijpen veel mensen niet.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 14:20

Lovely1 schreef:
Graag Lachen Elke gemeente/stad een mooi vuurwerk waar mensen dan heen kunnen.

Mensen vinden het nu eenmaal leuk om het ZELF te kopen en af te steken

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 14:21

verbieden lukt toch niet. waarom je paard er niet aan laten wenne. bij mij wordt er elk jaar door gasten expres onder mijn toezicht vuurwerk bij stal afgestoken. niet naar de paarden gegooid maar ze zijn er wel aan gewend. en zorg dat er reclames komen dat het niet mag om vuurwerk richting mensen/beesten te gooien

Charlottte

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 14:22

Mensen vinden met een pistool schieten ook leuk, dat mag ook niet zomaar iedereen, omdat het gevaarlijk is.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 14:23

ach............. kom nou wat is nou vuurwerk????

en die paar dagen per jaar dat wij onze voorzorgsmaatregelen moeten nemen.............

wat een gedoos

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 14:33

Ik heb de petitie tegen vuurwerk ondertekend. Het gaat niet alleen om dierenwelzijn. Maar ook om de hoge kosten en om mensenwelzijn. Ik voel me eerlijk gezegd de week rond 31 januari ook niet veilig op straat, je wordt vaak nog net niet bekogeld met rotjes. Afgelopen jaar wilde ik rond 22.30 naar vrienden, stonden bij mij voor de deur twee jochies van een jaar of 13 de vaste metalen vuilnisbakken in de fik te steken.
Daarnaast vind ik het belachelijk dat een deel van mijn belastinggeld gaat naar alle vernielingen die ontstaan door vuurwerk (er wordt ieder jaar tussen de 300 en 500 miljoen vernield). En vervolgens kunnen we ook allemaal mee betalen aan de arbeidsongeschikte die de samenleving weer rijker is. Als je een brief wil posten sta je lang in de rij op het postkantoor, want ook onze post is die week niet veilig.
Dat ze dan maar professionele vuurwerkafstekers ieder jaar mooi siervuurwerk laten afsteken van gemeenschapsgeld, dat is goedkoper, veiliger, minder overlast etc.

Inujojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 14:35

Ik wil nog weleens zien hoe de overheid dit plan in werking wil gaan stellen, als het er al doorkomt ( wat toch niet gaat gebeuren, veel te veel protest van het volk ). Mensen gaan hier schijt aan hebben, ze komen toch wel aan vuurwerk, of ze het nou in het buitenland moeten kopen of niet en ik ben al helemaal tegen gezette plaatsen. En het grootste probleem: het knalvuurwerk van de kinderen, ze komen er toch wel aan en ze gaan het toch wel afschieten. Denk daarbij ook wat voor een protest er dan uit de vuurwerk industrie gaat komen, die raken in één keer heel wat inkomen kwijt. En wie moet al dat vuurwerk gaan betalen als het op gezette plekken moet gaan gebeuren? Overheid gaat dat echt niet doen en de gemeente heeft daar ook geen geld om pakweg 2000 euro de lucht in te schieten, ik hoop tenminste dat ze hun geld aan iets beters besteden.
Ik wil oud en nieuw in mijn eigen huis kunnen vieren en daarna gewoon lekker mijn vuurpijlen kunnen afschieten, ik wil niet in het dorp staan koukleumen met mensen die ik allemaal niet ken, ge-zel-luhg Frusty ..

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 14:36

Mijn paard heeft veel meer last van de jagers die een wei verderop staan te schieten dan van het vuurwerk.. Door jagers zijn al veel meer paarden gewond geraakt en dood gebleven dan door vuurwerk.
Ook maar een petitie tegen jagers dan? Haha! Ja

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 14:36

Ik ga toch ook maar tekenen...Niet alleen om dat ene paard, hoor, dat zou idd te gek zijn, maar omdat het al in de vorige eeuw zo was dat mensen én dieren de dupe worden van de pleziertjes van een stel randdebielen.
Zouden mensen gewoon hun verantwoording nemen mbt vuurwerk dan heb ik daar absoluut geen bezwaar tegen, zelfs niet voor O&N, en al helemaal niet als ze het op een manier doen die ook nog een beetje leuk is voor omstanders. Maar het idee dat je je beesten al weken van te voren zou moeten opsluiten (want niet overal steken ze pas rond O&N af), dat er elk jaar wel gebouwen in de fik vliegen, dat er mensen niet eens meer naar buiten durven de laatste dagen en dat er mensen en dieren onnodig gewond raken, dát maakt dat ik vind dat die O&N vuurwerktraditie iig maar eens goed onder de loep mag worden genomen, helemaal verbieden hoeft van mij nog niet eens. En dat vind ik al jaren trouwens...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 14:37

kan je beter een petitie maken tegen randdiebielen Lachen want dat heeft weinig met vuurwerk te maken Lachen

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 14:40

"een dag in t jaar moet kunnen" dat hoor je veel hier. daar ben ik t in principe mee eens, mits het bij 1 dag zou blijven, of desnoods 2. maar hier in rotterdam beginnen ze al tijdens sinterklaas, en nu hoor ik het nog. moeten de beesten dan maar een maand binnen blijven? kan met mn paard nergens heen, omdat ze het leuk vinden vuurwerk achter je paard te gooien.
het veroorzaakt herrie, troep,stank, ongelukken en ongemakken. wat is het voordeel er nu van?in de lucht is het nog mooi, maar alleen dat knallen, wat is daar de leut nou van?
afschaffen die hap!!
en waar vind ik die petitie??
Laatst bijgewerkt door spicegirl op 03-01-09 14:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 14:41

Een petitie om het af te schaffen lijkt me onbegonnen werk en bovendien onnodig. Tuurlijk is het verschrikkelijk dat een jong dier drie benen breekt door toedoen van vuurwerk in de wei, maar dan nog.

Persoonlijk zie ik meer in een campagne die de aandacht vestigt op dieren en vuurwerk. "Geef ook de dieren een beestachtig nieuwjaar" ofzo. Niet alleen gericht op huisdieren (baasjes: hoe gun je je dier een fijne jaarwisseling, vuurwerkafstekers: houd rekening met), maar ook op vee (same shit different situation).

fliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 14:43

Verbieden lukt dan misschien niet, maar misschien kan er meer rekening met elkaar gehouden worden, een petitie geeft wel een duidelijk signaal af rondom vuurwerkoverlast. Dus ja, ik teken!

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 14:45

Inujojo schreef:
En wie moet al dat vuurwerk gaan betalen als het op gezette plekken moet gaan gebeuren? Overheid gaat dat echt niet doen en de gemeente heeft daar ook geen geld om pakweg 2000 euro de lucht in te schieten, ik hoop tenminste dat ze hun geld aan iets beters besteden.
Ik wil oud en nieuw in mijn eigen huis kunnen vieren en daarna gewoon lekker mijn vuurpijlen kunnen afschieten, ik wil niet in het dorp staan koukleumen met mensen die ik allemaal niet ken, ge-zel-luhg Frusty ..

Ik denk dat de gemeente juist heel veel geld overhoud. Als mensen echt zoveel illigaal vuurwerk af gaan steken als jij denkt voorzie ik nog meer geld beschikbaar door het uitdelen van boetes Vork . Ik wil met oud en nieuw mijn eigen huis veilig uit kunnen lopen zonder dat er prullenbakken brand gestoken worden.
Ik hoop juist dat ze hun geld voortaan aan wat beter kunnen besteden, dan aan het opruimen van alle zooi op straat en repareren van vernielingen. Een petitie tegen randdebielen zo ik ook gelijk tekenen Haha! , helaas verpesten die het voor de rest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 14:47

Ik heb de petitie ondertekend.
Niet vanwege mijn paarden, want die worden er niet anders van en lopen lekker veilig achter mijn huis.

Ik ben wel voor afschaffing van het hele vuurwerkgebeuren zoals dat nu gaat. Met name de rotjes en andere ongein.
Siervuurwerk in de verte kan ik nog wel van genieten (rond middernacht, tezamen met m'n paarden). Knipoog Maar dat kun je ook georganiseerd per dorp doen.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 14:48

Onzin! Wat een gezeur.

Dat mensen hun eigen vingers/ogen eraf schieten is negen van de tien keer eigen schuld. Natuurlijk zijn er aso's (zo ook bij ons die om kwart over 12 door de straat scheuren met een auto terwijl er net een mooie pot met vuurpijlen wordt afgestoken ---> pot valt om en pijlen schieten door de straat). Je hoeft niet op straat te zijn om twaalf uur Knipoog, het MAG.

Als je het niks vind dat blijf je toch lekker binnen en laat je de rest het toch zeker uitzoeken?

Het probleem hier zijn de mensen die misbruik maken van vuurwerk, dus wel naar dieren gooien en gericht naar mensen gooien. Dat is het probleem! Ik zeg, teken een petitie naar meer beveiliging op straat Knipoog

8nnemiek

Ik zou het trouwens wel een goed idee vinden als vuurwerk alleen nog onder toezicht van een volwassene mag worden afgestoken, en op een vaste plek (thuis of op een pleintje bijvoorbeeld), en niet meer tijdens het wandelen of in het centrum bijvoorbeeld.
Meer politie die controleert of er geen groepen jongeren rondlopen met vuurwerk..
Dan heb je het grootste probleem al opgelost.

Dustinlover

Net alsof ze daar nog moeite aan gaan besteden? het is pas volgend jaar weer...

Daarbij ben ik met oudjaar lekker met mijn 3 jarige aan 1 kant blind de straat opgegaan aan de hand om haar JUIST daaraan te laten wennen. ergens kun je er ook wel baat bij hebben.. als er plotseling een tuuterende auto langs komt zullen ze minder snel schrikken.

En dat ene dagje.. dat overleven ze wel.. rot van dat ene paard maar dat ze dan een campagne houden op tv wat er kan gebeuren als je het naar dieren afvuurt. Dat vind ik dan nog redelijk.

zap

JoviBan schreef:
Niet vanwege mijn paarden, want die worden er niet anders van en lopen lekker veilig achter mijn huis.

Ik ben wel voor afschaffing van het hele vuurwerkgebeuren zoals dat nu gaat. Met name de rotjes en andere ongein.
Siervuurwerk in de verte kan ik nog wel van genieten (rond middernacht, tezamen met m'n paarden). Knipoog Maar dat kun je ook georganiseerd per dorp doen.

En wat als ik er nu wel van geniet? Waarom moet alles in het teken van de paardenliefhebbers?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 14:49

JoviBan schreef:

en wat als je nou in een stad woont met Zeg 250.000 inwoners..........

allemaal verzamelen op het stadsplein??????