Fikse ruzie tot in Den Haag over een Gelders paard

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Billy

Re: Fikse ruzie tot in Den Haag over een Gelders paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 03:46

En denk jij dan dat z'n KWPN papier ingenomen is oid?
Is trouwens echt een fijn paard, met een heel goed karakter.
Heb er mooie nakomelingen van gezien...

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 04:02

Ik zeg toch ook niet dat hij geen KWPNer meer is. Ik zeg net dat ik inderdaad bedoel dat hij niet KWPN gekeurd is. Natuurlijk zal hij zijn KWPNpapier hebben. Maakt voor de discussie geen zier uit. Hij is niet beschikbaar voor de Gelderse fokkerij. En dan heb ik het inderdaad over het KWPN..daar is namenlijk mijn merrie ingeschreven.

Yootha

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 09:38

NatasjavE schreef:
Yootha schreef:
Natasja ik ga geen namen noemen. Dat vind ik niet netjes, maar ik heb het meerdere keren gehoord.

Via PB?

Kijk ik heb verschillende van die hengsten ook al eens gezien. En Toevallig (bv) is echt niet blijven staan vanwege zijn type. Hij heeft een ongewenste bewegingsvorm die niet eens aan een Gelders paard doet denken maar eerder aan een Hackney.

Dat is jouw mening. Anderen vinden juist dat hij een goede gedragen beweging heeft. Maar het lijkt me niet de bedoeling van dit topic dat we hengsten af gaan kraken.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 10:20

Nee dat klopt. Excuses daarvoor. Ik had het eigenlijk via PB willen doen. Bloos

Ik wordt wel eens een beetje moe van dat geroep dat hengsten zijn blijven staan. Daar hebben ze niet alleen last van in de Gelderse fokrichting hoor...bij de andere fokrichtingen worden nog veel meer hengsten "vergeten".

Bij het KWPN bestaat de mogelijkheid om een hengst op latere leeftijd goed te keuren als hij beter presteert als zijn leeftijdsgenoten. Mits er ook aan andere voorwaarden wordt voldaan. Gelderse paarden hoeven niet Grand Prix te zijn..Kijk maar naar Rubus..die is op grond van zijn sportprestaties later goedgekeurd. En die heeft zelfs een bemerking op zijn rontgenfoto's. Een teken dat het KWPN best water bij de wijn doet om hengsten goedgekeurd te krijgen.

Hengst hoeft niet zo lang in Ermelo te verblijven dat is dus mooi goedkoper. De IHW hengsten kunnen meteen nakomelingen laten zien dus dat is ook mooi meegenomen.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 07:59

Ja, waarom worden de IHW hengsten die zo super goed (zouden) zijn niet nog een keer aangeboden bij het KWPN? Niet geschoten is ALTIJD mis Knipoog

@Billy: Natasja weet wel waar ze over praat, maak je daar maar geen zorgen om Lachen

Leonora

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 10:16

Goed idee, Natasja! zo hebben alle hengsten nog een keer een kans en dat ze al nakomelingen kunnen laten zien is een voordeel.
Alleen zal bij sommigen de leeftijd en de prestatie-eisen niet helemaal corresponderen, maar misschien doen ze voor goede Gelders
gefokte hengsten wel wat water bij de wijn.