Einde tolerantieperiode voor identificatie van paarden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

jesito

Re: Einde tolerantieperiode voor identificatie van paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 09:46

Ik geloof hier niet in dat het hier gaat om wat de consument op zijn bord krijgt want naar mijn mening worden paspoorten vaak nog steeds niet helemaal goed ingevuld.
Daarbij is het gewoon een voorbereiding naar mijn mening om dadelijk de paardeneigenaar belasting te laten betalen voor dat je een paard hebt.
Hetzelfde als hondenbelasting en wegenbelasting.
Dadelijk staan alle paardjes netjes geregistreerd en dan hoeft het alleen maar ingevoerd te worden.

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 10:32

Ik denk ook dat het zoiets gaat worden en doe er dan nog een mestbelasting bovenop ook Knipoog
Maar, dan gaan we betogen he en mesten we Brussel onder Knipoog , dan willen de Walen dat ook niet meer hebben en lossen we en passant efkes de politieke crisis op die al maanden aansleept Haha! Haha! Knipoog

Adri

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 15:05

[***] schreef:
Cayenne schreef:
Verder zullen de chips er ook voor zorgen dat vermiste of gestolen paarden veel makkelijker kunnen teruggevonden worden.

Zoals op bokt hier al vaak te lezen is geweest is dit een absoluut flauwekul argument om wel te chippen.
Chip kan eruit en op andere wijze mee gesjoemeld worden en sowiezo als je een paard terugvindt krijg je het niet mee naar huis als het gestolen is, dus je hebt er niks aan.

Ik begrijp niet wat er mis is met DNA registratie. Betrouwbaarder is er niet.

Of je een gestolen paard als eigenaar terugkrijgt, ligt niet aan de chip. Een chip dan kan je bewijzen dat het om dat paard gaat, maar ivm diefstal is het anders, ter goede trouw gekocht, waar is het paard gestolen ?
Ik weet één ding op dit moment worden er nog paarden verhandeld bij handelaars zonder chip en paspoort, dat vind ik veel erger dan een een paardenvriend die een paardje op de weide staan heeft zonder chip, alleen bij diefstal kan het helpen om het terug te vinden, en ook de slachthuizen kunnen verwittigd worden. Wisgeuy gestolen in Genk, een Belgische chip, had bij het terugvinden een andere naam en een Nederlands paspoort, zelfs de DA die de chip kontroleerde kreeg de naam van de eigenaar maar niet de melding dat het gestolen was. Zodus het is de overheid, die haar werk moet doen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 15:07

en de dieren die nooit op wedstrijd enz komen? Hoe gaan ze die controleren?

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 15:17

Als ze dood liggen en Rendac moet ze komen ophalen Knipoog dan heb je een probleem als ze niet gechipt zijn.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 15:25

Balte schreef:
Als ze dood liggen en Rendac moet ze komen ophalen Knipoog dan heb je een probleem als ze niet gechipt zijn.

Clown Tja, dan zit er niets anders op, dan moeten de pony's maar gewoon blijven leven Ja

(Onze pony's zijn nog niet gechipt, het is zo'n gedoe geweest met dat van die merrie, het heeft ruim anderhalf jaar geduurd eer we het enigszins in orde hadden, en dan ging het voor ons nog snel want ja, die dame ging op wedstrijd en daar kan het gevraagd worden Rolleyes) dat we gezegd hebben dat we met de pony's nog effe zouden wachten... Is nl een hele miserie geweest. Maar nu krijg je dus boetes als je die dingen nog wil laten chippen Clown En ik denk dat veel mensen nog niet gechipt hebben met het gedacht dat "als de stormloop voorbij is, ze misschien degelijk werk leveren"...

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 15:38

pharagirlke schreef:
Balte schreef:

Clown Tja, dan zit er niets anders op, dan moeten de pony's maar gewoon blijven leven Ja

Maar... Ooit komt dat moment wel. En het is dus wel zo dat Rendac niks meer meeneemt dat niet gechipt is. Laat je dan gewoon dat dood paard liggen of het erf? Wat doe je dan? Je moet wel chippen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 15:43

komt tijd komt raad Lachen

Ik bespreek het eens met moeders vanavond Ja We hadden nl geen rekening gehouden met toekomstige boetes toen we besloten te wachten Lachen Hoe zit dat dan, als je een ongechipt paard koopt eigenlijk? Dan moet jij een boete betalen waar je niets aan kan doen? Of mag je dan gewoon het paard niet meer kopen? Want denk dat er nog een hoop dieren niet gechipt zijn...
(puur ter informatie hoor)

worteltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 15:47

Mijn paardje was al 7 jaar gechipt echter toen bestond er nog geen databank en verbleef hij in de databank tussen de honden en katten.
Ik heb dat moeten laten omzetten nog eens 45 €bovenop.

Toen is me verteld geweest dat wanneer een paard langer als 90 dagen op een nieuwe locatie verblijft dat dit elke moet aangepast worden.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 15:53

tja, als je een paard dan drie maanden ergens zet, een dag terughaald, en er opnieuw zet... Clown of is daar op voorzien?

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 16:36

Mijn paard mag ook nog even niet doodgaan Haha! .
Ik heb de aanvraag trouwens wel al voor de 1ste juli ingedient, maar blijkbaar lopen ze wel gigantisch achter. Ik begon eigenlijk al lichtjes in paniek te geraken, dacht dat ik het verkeerd had gedaan(hoewel ik speciaal naar de dierenarts hebt gebeld om te vragen hoe en wat, want ik geraakte er via internet echt niet wijs uit), maar het is niet alleen hier dat ik hoor dat er nog een heleboel paarden ondanks aanvraag niet in orde zijn. Dan is het wel sneu om met boetes te gaan rondzwaaien, zorg eerst dat je zelf de administratie op orde hebt.

dennisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 18:54

ik heb 3 ponys verzorgt 1 van 20 1 van 16 en 1 van 2 en zijn alle maalniet gechipt en heb dit tegen de eigenaar al vaak gezegt als hij dalijk al zn ponys kwijt is is dat zin probleem
vind het goed dat alles gechipt moet zijn

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 19:05

pharagirlke schreef:
komt tijd komt raad Lachen

Ik bespreek het eens met moeders vanavond Ja We hadden nl geen rekening gehouden met toekomstige boetes toen we besloten te wachten Lachen Hoe zit dat dan, als je een ongechipt paard koopt eigenlijk? Dan moet jij een boete betalen waar je niets aan kan doen? Of mag je dan gewoon het paard niet meer kopen? Want denk dat er nog een hoop dieren niet gechipt zijn...
(puur ter informatie hoor)

In principe is het al een tijdje verboden (van voor vorig jaar 2008 dus Knipoog ) om een ongechipt paard te verkopen...
Ik heb dat gehad met een shetter die ik ongechipt gekocht had, begonnen ze bij het stamboek te zeuren. Daarna naar Equipass gebeld en gezegd dat ik die al een tijdje staan had hihi.
Trouwens, ik heb dit jaar ook een shetter gekregen. Die was verwaarloosd en is via een internetvriendin bij ons terecht gekomen, uiteraard was die ook niet niet gechipt Knipoog

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 20:55

Ik ben ergens een beetje blond, wat is in godsnaam een equipas?
Wat een gedoe allemaal zeg, om een beetje dier te kunnen houden.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 21:00

Ik heb mijn aanvraag ook te laat ingediend... In september geloof ik. Ondertussen zijn ze gechipt, getekend op papier en is dat opgestuurd naar de databank. Heb zelf ook al een kopie van het bewijs van chippen dus dat kan ik wel voorleggen. Heb nog steeds geen passen ontvangen.

Het chippen + tekenen op papier + visite heeft bij ons voor 2 paarden €90 gekost. Ben benieuwd wat de databankkosten zijn...

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 21:29

Normaal betaal je de databank kosten toch aan de DA en die stort door?

Als het een Equipas is, is het ergens in de 50 euro per stuk, het exacte cijfer staat ergens op de site van vlacopaard.

Carolshadow, een Equipas is een paspoort voor alle niet-stamboekpaarden.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 22:26

Ik heb een paard(kwpn) van '86 en die moest ook nog iets speciaals krijgen kwa paspoort(vraag me al niet meer hoe het precies zat).

Maar soms vraag ik mij toch serieus af als ze mijn papieren wel hebben gekregen, ik heb halverwege juni gestuurd en ik heb nog helemaal niets gehoord. Kan je dat ergens navragen, of maar gewoon wachten en wachten?

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 22:44

Ik zou eens bellen naar de DA die je aangeduid hebt om te komen chippen.
Ik heb eind juni verstuurd en de DA is half september geweest.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 23:55

worteltje schreef:
Toen is me verteld geweest dat wanneer een paard langer als 90 dagen op een nieuwe locatie verblijft dat dit elke moet aangepast worden.

Ik heb als adres gewoon mijn huisadres opgegeven. Het gaat ze geen flikker aan waar ik mijn paarden stal

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 00:17

Urielle schreef:
Ik heb als adres gewoon mijn huisadres opgegeven. Het gaat ze geen flikker aan waar ik mijn paarden stal

Exact wat ik dacht Haha!

@pharagirlke: Er wordt naar het schijnt echt wel gecontroleerd. Toen ik op visite was bij de mensen van het welsh-stamboek om mijn cob zijn papieren in orde te brengen, vertelden die mensen over controles die ze zelf al hadden meegemaakt.
Op de baan van Putte naar Heist o/d berg werden ze door politie aangemaand te volgen en naar een manege geleid waar een stel controleurs van het FAVV stonden te wachten. Die mensen hun trailer was leeg (hadden een pony afgeleverd) en mochten meteen weer doorrijden. Maar mensen die wel een paard bij hadden, werden gecontroleerd. Ze vertelden dat er ook een aantal stallen op die manege gehuurd waren om eventueel in beslag genomen paarden in onder te brengen.
Een kennis van hun die een gechipt paard had, maar z'n papieren vergeten was, moest naar huis de documenten gaan halen, of mocht anders zijn paard achter laten.

Ik ben erg tegen chippen, maar toen ik dit hoorde was ik wel blij dat ik de moeite heb genomen alles tijdig in orde te brengen.

Mijn DA heeft overgings zelf die hele papierwinkel in orde gebracht en opgestuurd. (behalve dan de stamboekdocumenten van mijn cob op mijn naam zetten, dat moest ik zelf doen.) Maar mijn niet-stamboekpaard daar was alles binnen de maand van in orde. Ik heb zelf geen vinger hoeven uitsteken. Haha!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 00:23

de dieren komen niet meer buiten de stal Knipoog

De beide heren zijn dus constant op eigen terrein dus vrees dat ze daar niet kunnen controleren. Lachen

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 00:28

pharagirlke schreef:
de dieren komen niet meer buiten de stal Knipoog

De beide heren zijn dus constant op eigen terrein dus vrees dat ze daar niet kunnen controleren. Lachen

Daar heb je gelijk in.
Maar wat als er eentje ziek wordt en dringend naar de kliniek moet bijvoorbeeld?

Overgings nog een leuk detail; in principe zou je zelfs je papiertjes moeten bij hebben op een buitenrit. Gestoord
(Alhoewel ze in de praktijk naar het schijnt ook genoegen nemen met kopietjes van die documenten. Knipoog )

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 01:37

ja en hier in Belgie ook je a brevet... Ben nog geen enkele politieman tegen gekomen in het bos die zei "he, magk je brevetten es zien?"

Is volgens mij gewoon een hype, gaat wel weer over, en die boetes gaan ook een averechts effect hebben, dus dat schaffen ze ook wel weer af, kortom: ik wacht nog wel even Ja

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 08:41

Dat van dat A-brevet is niet waar,dat wordt al heel lang gezegd dat men dat verplicht gaat maken om te hebben vooraleer je mag gaan wandelen, maar die kogel is nog altijd niet door de kerk Knipoog

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 08:44

Urielle, je moet ook gewoon je huisadres opgeven (adres eigenaar). Waar je paard gestald staat, interesseert hen ook niet Haha!