Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Gerner schreef:Bij ons staan alle paarden gewoon de hele dag op de wei. Ook oude jaars dag, terwijl op 100 meter afstand carbit geschoten wordt.
Ze wennen er aan doordat het hoe vervelend het ook is, en al een week vooraf geschoten wordt met vuurwerk.
Als we merken dat ze onrustig worden, dan grijpen we wel in, maar dit is nog nooit nodig geweest.
Het is heel erg vervelend en afschuwelijk voor dit paard, maar je kan het niet voorkomen.
Een week lang je paarden binnen houden, geeft weer andere nadelen/consequenties.
Vergeet niet dat het gewoon vaak jongens zijn, die niet weten wat ze doen, of niet de opvoeding hebben gehad rekening te houden met anderen.
Wat mij betreft wordt er gewoon harder op getreden tegen onverantwoord vroegtijdig vuurwerk afsteken en geef de ouders hele vette boetes, misschien dat de ouders dan de verantwoordelijkheid nemen hun kinderen respecht bij te brengen voor alles wat leeft.
Het nadeel is dan wel dat ik de hele oudejaarsdag geen paard op de wei kan zetten, want ze zijn er dan niet langzaam aan gewend geraakt.
Ik vind het dan ook heel belangrijk om je paarden en overige dieren, maar ook je kinderen te laten wennen aan vuurwerk. En je kinderen uit te leggen wat wel en niet kan.
Merlinde schreef:Jeetje!!!
Jongens zoeken en op laten dragen voor de materiele EN emotionele schade!
Wij reden 22 dec met een groep buiten, 's avonds.. Als Kerstrit, super goed georganiseerd, maar inderdaad ook 4 jongentjes die uit de scouting kwamen, ( en ons nog aanspraken op onze mooie verlichting! ) en een vlinder afsteken achter je kont! 12 paarden op hol!