Vijf losgebroken paarden verdwenen in Maastricht

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

my_angel

Re: Vijf losgebroken paarden verdwenen in Maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 13:28

Ik hoop dat de rest van de paarden veilig en gezond terug gevonden wordt!!!!!!!!!!!!

Ik was er gisteren net op tijd bij anders waren die van mij er ook vandoor. De omheining was niet bestand tegen de takken en bomen die onder de sneeuw en ijs het begaven. Dus helaas ook als je wel goed zorgt voor je omheining kan het fout gaan.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 13:29

Niet iedereen heeft een grote wei tot zijn beschikking en met blinde paniek bedoel ik ook echt blind, dus zelfs geen omheining zien.

hippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 13:34

Ik heb het zelf ook meegemaakt een aantal jaar terug. Mijn paard stond met een stuk of 7 andere paarden in de wei en er was een of andere gek die het leuk vond om het hek open te doen, gevolg............ telefoontje van de eigenaar van het land dat je paard zoek is. Nou dan gaat je hart tekeer hoor. Gelukkig zijn ze later door de politie gesignaleerd en weer terug de wei in gezet. Maar het had erger af kunnen lopen aangezien het in de polder was zonder enige verlichting.

Zo zie je maar dat je er niet altijd iets aan kan doen en dat sommige idioten het gewoon leuk vinden en niet weten wat de gevolgen kunnen zijn.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 13:37

nou sorrie , maar ook wel eens paarden in blinde paniek uit een grooooote wei zien breken ..
het is maar net welke kant ze op rennen

bij onze wei is helaas tot 2 x toe het hek doelbewust open gezet annex gemaakt
en geloof me als eigenaar schiet je hart dan ergens waar je m niet hebben wilt ..

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 13:41

Als je paarden door derden worden losgelaten dat is uiteraard niet je eigen schuld en behoorlijk schunnig, ik heb het alleen over uitbraken veroorzaakt door mankerend hekwerk.

fabiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 13:43

VERSCHRIKKELIJK DIT.
Ik kwam er met de fiets langs, tegen het middaguur.
En toen lag er iets aan de overkant onder het doek.
Komt er een meisje: '' er is een paard omgevallen'' (deze had dus een hartstilstand gehad).
Ik schrok me dood, ik moest er vlak langs, verschrikkelijk!
Zag je de hoeven onder het doek uitkomen.
Ik krijg het beeld niet meer uit mijn hoofd...

http://www.l1.nl/L1NWS/_rp_links4_first ... pid/links4

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 13:48

die 1ne kan beter aan een hartstilstand zijn gestorven dan door een aanrijding daar op dat klote punt
daar komen ze al met 80 de bocht om geveegd als idioten

de rest is al ingevangen als ik dat zo lees
hopelijk is iedereen van de schrik bijgekomen weer

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 14:54

Nouvel schreef:
en nog meer losgebroken paarden...

wat een stress en risico's veroorzaakt dit toch!

Ik begrijp niet dat eigenaren niet beter opletten, het gebeurt zo vaak de laatste tijd!

Hoe durf je dit zo makkelijk te stellen? Nors opkijken
Ik heb ook mee gemakt dat mijn paarden uitgebroken waren. Hoe? Geen flauw idee! Het land was goed afgezet met zichtbaar stroomdraad, de paarden stonden er al langer en er stond stroom op. En toch werd ik smorgens opgebeld dat mijn paarden een enorme nachtelijke wandeling hadden gemaakt (langs een weg die overdag behoorlijk druk is). Ik schrok me rot.

Maar wat had ik nog meer kunnen doen? Die dieren op sluiten in een stalletje en 3 sloten er op?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 15:00

wat vreselijk...gelukkig heeft die ene niet geleden....ik hoop dat de rest snel gevonden word,zonder ongelukken....het lijkt mij dat je een paard niet zo snel over het hoofd ziet...maar ja...als het een bosrijke omgeving is...?

Lyvre

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 15:28

geerke schreef:
wat vreselijk...gelukkig heeft die ene niet geleden....ik hoop dat de rest snel gevonden word,zonder ongelukken....het lijkt mij dat je een paard niet zo snel over het hoofd ziet...maar ja...als het een bosrijke omgeving is...?

Hallo

ik heb ze vanochtend langs zien komen, ik was zo geschrokken! Want 2 zijn richting grote weg afgeslagen, wat precies gebeurt is weet ik verder niet, ik moest naar school maar op hart van nederland stond dit:

Gevaarlijke taferelen door losgebroken paarden
Gevaarlijke taferelen vrijdagochtend op de President Roosenveltlaan in Maastricht. Zes op hol geslagen paarden zorgden daar voor een levengevaarlijke verkeerssituatie.

De paarden braken rond kwart over elf los uit een weiland en konden pas tegen het middaguur worden gevangen. Eén van de dieren is om het leven gekomen. waarschijnlijk als gevolg van een combinatie van inspanning en stress. Er hebben zich geen ongelukken voorgedaan.

Dus nu zijn alle paarden gelukkig gevonden, heel erg voor de eigenaren.
En het hoeft niet dat het de schuld is van de eigenaren, de paarden konden ook net zo
goed zelf het hekwerk kapot hebben gemaakt.

x Lynn

xxxNaatjuhxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 15:31

het is te hopen dat ze gevonden worden, wilde paarden zijn nou niet echt voor in nederland bestemd

Mikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 15:33

Zoals te lezen is in de het bericht van L1 (zie link bericht Fabiee) zijn de paarden inmiddels gevangen.

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 15:55

Jeetje, dan schrik je je ook rot..
In deze tijd van het jaar is het wel het moeilijkst ze binnen een omheining te houden want ze gaan er vaak zo overheen hangen voor een plukje gras of uit verveling de omheining testen/slopen.
Heb er bij onze shetlanders al eens aan gedacht de volledige netspanning erop te zetten, zijn ze iig dood voordat ze eruit zijn.. Clown (grapje Knipoog )

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 15:59

Zouden er trouwens niet gewoon meer mensen zijn die hun paarden buiten houden, ook in de winter, omdat dat eigenlijk beter gevonden wordt?
Geen idee hoevaak dit soort berichten er waren vorig jaar maar dit is wel erg veel inderdaad..

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 16:00

Dat zou er heel goed mee te maken kunnen hebben. Ik hoor inderdaad steeds meer mesen die de dieren in het land houden in plaats van op stal.

DaniellaF

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 16:29

Deze paarden staan op stal en overdag is er uitloop in een paddock. Ernaast is een school, een kinderopvang en een bushalte, dus ze zijn qua lawaai wel iets gewend. Ik kan me niet anders dan herinneren dat daar altijd paarden hebben gestaan, en er is voor zo ver ik weet nog nooit iets dergelijks gebeurd. Het paard dat overleden is, was een 35-jarige merrie, die van uitputting in elkaar is gezakt en aan een hartstilstand is overleden. Het punt waar dat gebeurd is, ligt zo'n 2 km van de paddock en de route die ze hebben moeten lopen gaat over een een vrij drukke verkeersader.
Helaas, maar ik denk niet dat het hier een geval is van slecht hekwerk. Ik ben eerder bang dat ze losgelaten zijn. Maar dat weet ik natuurlijk niet zeker.

Sheila_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 16:32

@mamajella zijn de paarden van stal Stassen of van een familie uit Berg?

LSG

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 17:03

pff heftig!
een jaar geleden gebeurde dit met 8 van mijn shetlanders !
Ik leef erg met de eigenaren mee!

DaniellaF

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 17:23

@missmichelle: Nee, alletwee niet. Je hebt pm.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 17:29

Lara_Silver schreef:
Pellie schreef:
wanneer leren mensen nu eens op te houden met voorondestellingen? nouvel?

stinkmodder situatie levert het op, hoop dat ze snel gevonden worden en weinig schade hebben veroorzaakt of gekregen hebben! Ach gut

Zie jij dan ergens een veronderstelling of speculatie in de post van Nouvel? Ik in ieder geval niet. Ze heeft gelijk, als eigenaar zorg je toch in godsnaam ervoor dat je hekwerk in orde is. Verward Dan komen dit soort vervelende situaties niet meer voor! Maar hopen dat ze die arme beesten vinden.

dat is nu net zo een onderstelling die Pellie denk ik bedoelt
wie zeg dat de heining niet in orde is??
rond deze tijd van het jaar is een andere hele goede optie
pubers met vuurwerk
, dan kun je als eigenaar nog zo een mooie 6 lagige lintheining hebben staan met 220 erop
maar dan gaan ze er gewoon doorheen ...punt

en dat is maar 1 optie, kan er zo nog tig bedenken, zoals losgelaten door grapjassen, of onoplettende mensen die er eingelijk niets te zoeken hebben en ga zo maar door

feit is dat je het niet weet en niet zomaar ervanuit kan gaan dat de heining slecht was of wat dan ook

_Kimmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 17:53

http://nieuws.nl.msn.com/algemeen/artic ... d=12062819

--------------------------------------------------------------------------------
Losgebroken paarden over drukke wegen Maastricht(Novum) - Zes paarden zijn vrijdag losgebroken uit een weiland aan de Wethouder van Caldenborghlaan in Maastricht. De paarden sloegen daarna op hol in de richting van MVV-stadion De Geusselt, laat de Limburgse politie weten.

De op hol geslagen paarden zijn onder meer de traverse van de A2 aan de President Rooseveltlaan overgestoken. Dit is een doorgaande weg met in beide richtingen twee rijbanen. In het vervolg van hun vlucht is één van de paarden bezweken op een fietspad. De politie meldt dat de stress en inspanning vermoedelijk de oorzaak was van de dood van het dier.

De andere paarden renden door, maar werden daarna snel gevangen. Hier hebben volgens een politiewoordvoerder burgers een grote rol ingespeeld. Het verkeer ondervond hinder van de galopperende paarden, maar ongelukken hebben zich niet voorgedaan. Hoe de paarden zijn vrijgekomen is nog niet bekend.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 19:11

Lara_Silver schreef:
Pellie schreef:
wanneer leren mensen nu eens op te houden met voorondestellingen? nouvel?

stinkmodder situatie levert het op, hoop dat ze snel gevonden worden en weinig schade hebben veroorzaakt of gekregen hebben! Ach gut

Zie jij dan ergens een veronderstelling of speculatie in de post van Nouvel? Ik in ieder geval niet. Ze heeft gelijk, als eigenaar zorg je toch in godsnaam ervoor dat je hekwerk in orde is. Verward Dan komen dit soort vervelende situaties niet meer voor! Maar hopen dat ze die arme beesten vinden.

@Viper03: dat een paard losbreekt gebeurd echt niet zo snel hoor, niet als ze hebben geleerd dat een hekwerk ook daadwerkelijk een grens betekend en al helemaal niet als dit in orde is. Is dat laatste niet het geval dan gebeuren dergelijke situaties. De kans dat een paard uit een wei ontsnapt die in orde is, is echt veel kleiner dan uit een kapotte wei.

Bij ons is het ook gebeurd, net 1 dag nadat ik had opgemerkt dat aan de wegkant een plank kapot was. Het zou 2 dagen later gemaakt worden, en ja hoor na 1 dag was het toenmalige hengstje al uitgebroken. Dat was ook enorm stom van ons! Ik ben gewoon van mening dat je als eigenaar ervoor hoort te zorgen dat je hekwerken in orde zijn, punt.

na je post zijn er al genoeg mensen geweest die antwoord hebben gegeven... we moeten eens ophouden met het invullen van-, en oordelen over.... als je er niet bij bent geweest, net als ik dan, is het verstandiger om daar niks over te zeggen Ja

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 19:17

och, 34 jaar. arme beestje om zo aan je mooie leven te moeten komen....

qalipso24

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 20:23

Fijn dat ze terecht zijn, this ID schrikken zo iets, maar het is sneller gebeurd dan je denkt...

Gisteren is mijn paard en 3 van haar weide maatjes ook zo de wei uitgelopen.... een stal genoot had de wei open laten staan toen ze haar paard eraf haalde, ze dacht dat er niemand meer op stond Koe Hoe kun je nu 4 paarden over het hoofd zien denk je?? Nou dat kan dus...

Gelukkig zijn ze een tussenstukje opgelopen en daar rustig gaan grazen, maar ik moet er niet aan denken wat er had kunnen gebeuren!!

Hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 20:43

Helaas gebeurt het hier in de buurt ook nog wel regelmatig dat er paarden op de weg terecht komen. Het is mezelf ook al meerdere keren overkomen door verschillende redenen. Zo is mijn veulen 's nacht om onbekende redenen een keer dwars door het stroomlint en de heg gegaan. Het hek was blijkbaar een keer niet goed afgesloten door miscommunicatie en een keer door afleiding (heb meerdere paarden en er was er één een dominante actie aan het uithalen. Terwijl zij op haar falie kreeg, schoot één van de anderen snel door het hek dat ik al wel had dicht getrokken maar nog niet had afgesloten). Mijn vriend had één van de paarden een keer aan een lange lijn vast om te laten grazen. Daarbij heeft ze de clip van het touw los weten krijgen met een schuuractie aan haar been. Vriendlief kon haar bij de hengst van de buren ophalen (gebruik inmiddels andere clips). Bij de buren hebben ze springpaarden. Ondanks de hoge omheining springt er daar af en toe één over de omheining, met name als er paarden over de weg in hoge snelheid voorbij komen. We wonen in de omgeving van een uitgaanscentrum en vorig jaar waren de bezoekers hiervan zo vriendelijk om bij verschillende omwonenden de hekken uit de scharnieren te tillen. Daarnaast ken ik diverse shetlanders die zich niet laten tegen houden door schriklint...
Paarden blijven paarden en mensen kunnen fouten maken. Gelukkig woon ik in een buurt waar iedereen erg allert is en doordat ik opvallende paarden heb, word ik altijd direct gewaarschuwd als er iets met de paarden is (ook bij ziekte e.d.).
Ik hoop voor de eigenaar dat alle paarden inmiddels terecht zijn en dat de overige paarden geen verwondingen hebben...