Eventingsport zit in crisis en beleeft moeilijke tijden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

KiWiKo

Re: Eventingsport zit in crisis en beleeft moeilijke tijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 16:17

ach, iedereen loopt risico als men op een paard stapt............. klaar Lachen

alleen is het inderdaad in de eventing, dat als het fout gaat....... de gevolgen vaak groter zijn..

ik vind het een boeiend artikel....

maar ben nog steeds eventingfan! Lachen

Talida

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 17:30

KiWiKo schreef:
ach, iedereen loopt risico als men op een paard stapt............. klaar Lachen

Ach mijn bijna dood ervaring was terwijl het paard in zn stal stond, dus je hoeft er niet eens op te stappen Knipoog

Tja, als je alle feiten op een rijtje zet en er verder geen vergelijkingsmateriaal aan hangt, dan is het resultaat wel schokkend ja. Enige voordeel van de slachtoffers die met een keuktrapje vallen is dat het keukentrapje er altijd wel ongeschonden uit komt itt een paard. Maar als je die eruit zou lichten schrik je denk ik ook van het aantal....

wake_up

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 17:40

Moet wel zeggen dat ik geschrokken ben van het filmpje van de Asian Games,
en ik snap natuurlijk dat er risico's aan de sport zijn,
maar hoe graag ik ook over een tijd eventing wil starten,
schrikt het me wel af op deze manier..

Kris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 17:55

Tis net wat Talida zegt, je kan ook van het keukentrapje vallen.
Ongelukken gebeuren hoe naar het ook is. Maar ook in de recreatie en dressuurtakken gebeuren ongelukken. Ik vind 37 dodelijke ongevallen wereldwijd in 10 jaar echt iet veel hoor.

heleenxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 19:18

Als eventingruiter weet je heus wel dat je wat meer risico loopt op ongelukken dan als dressuurruiter.
Maar als ik daar tegenover zet hoeveel lol mijn paard en ik met die eventing hebben, neem ik dat risico graag!
Ik ben de afgelopen jaren 1 paard kwijt geraakt tijdens een koliekoperatie, 1 paard doordat hij zijn hoofd ongelukkig stootte en 1 paard bijna door een foutje van de hoefsmid...
Juist daardoor ben ik met mijn paard gaan crossen. We gaan gewoon genieten van de leuke dingen, daar hoort crossen voor ons bij! De extra risico's nemen we erbij.

pluks

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 19:44

Een artikel als dit zou mijns inziens waardevrij moeten worden geschreven. De auteur van dit artikel heeft duidelijk zelf een negatief beeld over deze sport en is met die insteek informatie gaan verzamelen.
Jammer en een slechte reclame voor de mooie eventingsport!
Gelukkig lees ik aan de reacties dat de meeste mensen hier beter weten......

Mensen zouden voor ze een dergelijke mening vormen over deze tak van sport eens een keer met een goede eventingruiter een weekje mee moeten trainen en een keer mee gaan op concours.

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 19:49

Als je morgen de straat oversteekt is er ook een kans dat je sterft Slapen Sigaar

mistid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 20:46

Maar 37 over de hele wereld over 10 jaar, dat zijn gemiddeld 3,7 netjes afronden 4 per jaar, over de hele wereld, met zo'n heleboel miljoen inwoners.
Hoeveel mensen per jaar over de hele wereld komen te overlijden als ze van hun fiets vallen? Denk wel meer...

passieX

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 22:16

Die éérste en een na laatste zin. Misselijk

Je loopt de hele tijd het risico om te sterven, het enige bij de eventing, dressuur, springen, bij elke disicpline van de paardensport is dat het letsel vaak erger is, door een val. Maar, niet alleen bij de paardensport, bij elke sport, bij elke stap die je zet, bij alles loop je risico.

En hoeveel mensen overlijden er eigenlijk niet elk jaar door auto rijden?

edit; ik ga toch ook niet stoppen met paardrijden, fietsen en sporten?

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 23:18

sabje1985 schreef:
Nou ik vindt dit toch al een sport van niks.Ik bedoel met springen en dressuur zitten ook risico's maar ik heb het niet op hinderissen die muurvast zijn.vindt je het dan gek dat er veel ruiter mt paard over de kop gaan.En dan zoveel de paarden dood gegaan,die paarden vragen er niet om.Van mij mocht dit allang verboden worden.

Ik ga met niemand in discussie dit is gewoon mijn mening.

Ik heb een meisje gekend dat gestorven is na een val in een gewoon springparcours. Pony sprong van veel te ver af, geraakte met zijn voorbenen tussen de laatste balk van de oxer en ging overkop. Net omdat die balk dus tussen zijn benen bleef zitten...

edit: typfout

sabje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 00:30

Foryourneeds schreef:
sabje1985 schreef:
Nou ik vindt dit toch al een sport van niks.Ik bedoel met springen en dressuur zitten ook risico's maar ik heb het niet op hinderissen die muurvast zijn.vindt je het dan gek dat er veel ruiter mt paard over de kop gaan.En dan zoveel de paarden dood gegaan,die paarden vragen er niet om.Van mij mocht dit allang verboden worden.

Ik ga met niemand in discussie dit is gewoon mijn mening.

Ik heb een meisje gekend dat gestorven is na een val in een gewoon springparcours. Pony sprong van veel te ver af, geraakte met zijn voorbenen tussen de laatste balk van de oxer en ging overkop. Net omdat die balk dus tussen zijn benen bleef zitten...

edit: typfout

Ja en ik snap heel goed dat alle sporten gevaarlijk kan of zijn.Maar het gaat mij meer om de hindernissen ik vindt het er verschrikkelijk gevaarlijk uit zien en na de vallen die ik heb gezien walg ik er gewoon van.Maar ieder zijn ding natuurlijk.Maar dat zeg ik ik snap ook dat je met springen of dressuur ook naar of zelf dodelijk kan vallen

AnneMieKe_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 12:40

Ik ben ook nog nooit raar gevallen met eventing. Met oefenspringen wel een keer gevallen en het ziekenhuis in, pony ging te vroeg af en kwam ook midden in de hindernis.

Die kop slaat echt nergens op zeg Verward Iedereen die leeft heeft een kans om te sterven, bij alles wat je doet!!

Heb pas ook een ernstig auto ongeluk gehad, had ik ook wel dood kunnen zijn.

amstdgaaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 19:09

Eventingsport is een heftige sport! Dat blijkt uit de cijfers. Dus het is goed dat daar over wordt gesproken. Het is stom om je kop in het zand te steken, en te zeggen dat het niet gevaarlijk is. Juist het nadenken over hoe kan het nog veiliger, is belangrijk voor het voort bestaan. Ik denk dat alle mensen die deelnemen aan de eventing wedstrijden zich bewust zijn van de gevaren. Maar er zijn ook heel veel mensen die niet mee doen aan deze mooie tak van sport, en die wel een mening hebben, of zelf over de sport kunnen beslissen. Die moeten we voor zijn. En zorgen dat hun mening verandert in een mening: "Ok het is een heftige sport, maar de risico's zijn acceptable." Anders wordt het voort bestaan van de sport bedreigt.

amstdgaaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 21:12

De vraag of het veel is dat er minimaal 19 paarden zijn overleden tijdens eventing wedstrijden, is niet te beantwoorden. Want 19 is maar een getal. Je zult het met iets moeten vergelijken. Maar tijdens dressuur wedstrijden gaan er niet veel paarden dood. Echter hoeveel paarden heb je nodig om 1 paard tot grand prix op te leiden. Hoeveel paarden in de dressuur opleiding halen de eind streep niet, en worden dus afgemaakt. Ze krijgen dus tijdens het beloop van hun opleiding een blessure. Dat is ook het grote nadeel van de eventing sport, als er een ongeluk gebeurt, dan ziet iedereen dat. Het gebeurt in het zicht van iedereen. In de dressuursport ziet niemand het leed van de paarden. Een mooi voorbeeld hiervan is het bekende dressuurpaard Poetin. 7 jaar en helemaal kapot getraind.
Je kunt veel zeggen van eventingsport, maar het leven en de training van een eventing paard is heel leuk en afwisselend voor het paard. De paarden worden wel heel intensief, maar met veel afwisseling getraind. Ze komen vaak ook veel meer buiten. De paarden vinden het zelf vaak ook “leuk” om te doen. Er zal geen eventingruiter te vinden zijn die met een paard dat het eng vindt een 1* cross te rijden. Elke ruiter kan nagenoeg elk paard in de dressuur verplichten te doen wat hij wil dat het dier doet. Ik zeg niet dat alle ruiters hun paard dwingen, maar er zijn er genoeg die dat wel doen. Bij eventingsport kan dat nagenoeg niet. Als een paard het eng vindt, nogmaals, dan gaat er geen enkele eventing ruiter met zo’n paard van start.
Het wederzijds vertrouwen tussen ruiter en paard is heel groot, en het vertrouwen van het paard in de omgeving is ook heel groot.
Maar het blijft vreselijk als je paard verongelijkt. Het is niemand zijn wens of bedoeling, maar ook in het verkeer komen veel mensen om, en toch schaven we auto rijden niet af. Maar er over blijven praten hoe het beter kan is heel belangrijk.

snater

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 11:34

amstdgaaf schreef:
De vraag of het veel is dat er minimaal 19 paarden zijn overleden tijdens eventing wedstrijden, is niet te beantwoorden. Want 19 is maar een getal. Je zult het met iets moeten vergelijken.

Dat ben ik niet met je eens. 19 of meer paarden dood, dat is veel. Hoe je het ook wendt of keert. Prima dat er aandacht voor is en goed dat men zich inspant om het aantal doden in het vervolg te doen minderen. Bovendien zijn het er 19 in wedstrijden. Hoeveel paarden het niet halen tot de start van een wedstrijd, is hierin niet meegenomen. Dat is praktisch gezien vrijwel niet te onderzoeken. De vergelijking die je maakt met dressuur is dus niet terecht. Ook kun je niet stellen dat als er een paard sterft tijdens een cross, iedereen dat ziet. Tijdens een crosstraining op privéterrein ziet niet iedereen dat. Net als met een dressuurpaard dat tijdens de training thuis sterft. Poetin is ook geen representatief voorbeeld lijkt me. Er is namelijk niet duidelijk hoe het dier exact aan zijn blessures is gekomen en ten tweede of andere dressuurpaarden aan dezelfde factoren bloot worden gesteld.

amstdgaaf schreef:
Maar het blijft vreselijk als je paard verongelijkt. Het is niemand zijn wens of bedoeling, maar ook in het verkeer komen veel mensen om, en toch schaven we auto rijden niet af.

Volgens mij bedoel je verongelukt en schaffen Lachen

snater

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 11:40

Lielle schreef:
Op zich snap ik wat je zegt. Maar ik vind het in zoverre wel relevant dat eventing hierom vaak als onverantwoord en dieronvriendelijk wordt afgeschilderd, terwijl dat IMO onterecht is, en daar is vergelijkingsmateriaal wel van toepassing. Ik denk dat veel ruiters (en vooral leken, maar die bepalen wel de toon van de discussie!) zich niet bewust zijn van de risico's van 'gewoon' dressuur of springen of zelfs maar de dagelijkse omgang, en dat creeert een vorm van schijnveiligheid.
Er zijn trouwens al heel wat acties om de sport veiliger te maken, jammer dat die niet in het artikel staan.

Verder ben ik het met de teneur van je bericht eens.

Wat het imago van de sport betreft denk ik dat je inderdaad gelijk hebt. Hoewel ik -als leek- altijd diep respect voor eventingruiters heb. Volgens mij gaan er weinig ruiters zo verantwoord en verstandig met hun paarden om als eventers. Ben zelf echt een miep en probeer ook zo safe mogelijk met mijn dieren om te gaan, maar imo kunnen veel dressuur- en springruiters nog veel leren van hun veelzijdige mederuiters.
Heb je misschien concrete voorbeelden van die acties die zijn ingevoerd om de sport veiliger te maken? Anders aanrijden op een hindernis, waar in het artikel over wordt geschreven, zegt mij namelijk niet zo gek veel Clown ...

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 14:28

uitsluiting na 1e val van de ruiter (was na 2e val van ruiter of 1e val paard) schiet me zo al te binnen, de rest moet ik even opzoeken.

Leuk trouwens om jouw mening over eventing te lezen Ja

snater

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 17:00

Oke, dat lijkt me inderdaad een verstandige aanpassing van de regels dan.
Tja, mijn mening, ik had eigenlijk gedacht (en gehoopt) dat die voor meer mensen gold.. Maar is in ieder geval gebaseerd op ervaringen met de enkele sgw'ers die ik ken.

Mallodie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 23:05

Nou ja ! Lachen
Alsof er bij jumping niets kan gebeuren. Je kan ook op straat overreden worden he.
Vooral de laatste zin uit het artikel is dikke BULLSHIT vind ik persoonlijk .
Hoeveel ruiters zijn er reeds gestorven tijdens de sport ? hoeveel paarden? en kijk een naar andere sporten ...
Het is goed dat de regels de richting goed aangeven , dat vind ik wel maar er is een grens he.
Wie niet mee wil doen , doet het gewoon niet . Wie het wel wilt , doet het wel .
Niemand dwingt je daartoe toch ? Lachen
Als je op die hoogte komt waar het gevaarlijk wordt , dan kan je wel een stukje rijden hoor . En er kan altijd iets misgaan , dat klopt . Maar er kan altijd en overal iets misgaan hoor .
Tel maar eens de combinaties die zonder kleerschueren over de finish komen , daar zal je meer werk aan hebben Knipoog
Af en toe gebeurd er eens iets ergs , sla de krant maar eens open , hoeveel doden in het verkeer ..?

Ik vind het nogal grof om te zeggen dat eventing je dood kan worden ? Lachen

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 14:45

Mallodie, dat kun je grof vinden maar het is wel een feit. En daar moet je je van bewust zijn, zodat je dus des te verantwoorder met de risico's omgaat.

Mallodie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 18:19

Lielle :
Dat ben ik zeker , maar ik denk wel dat je kan stellen dat de eventingruiters één van de meest verantwoordelijke ruiters zijn die je zal vinden. Zij beseffen ook wel wat de risico's zijn en rijden ook met de gedachte dat er steeds iets kan gebeuren .
Nou zelf rijd ik ook eventing en ben al als groom meegeweest naar internationale parcours , EK enzovoort ... Veel ernstige ongelukken heb ik nog niet zien gebeuren. Bij de Badminton kan er wel eens iets fout gaan , of olympische spelen , maar daar spreken we wel van zeer indrukwekkende sprongen en wendingen.
Bij jumping kan je ook onder je paard terechtkomen niet?
Als je de topsport van eventing vergelijkt met de topsport van jumping , bobsleeén , skieën , trampolinespringen(val maar eens op je nek ?)
Daarom is het topsport , dat kan niet iedereen .

Ik begrijp dat sommige mensen er bang van hebben , maar om daarom zulke uitdrukking neer te plaatsen ? Dan mag je best veel topics openen over alle sporten die op hoog niveau risico's bevatten .

Maar nogmaals , ik begrijp je standpunt wel , vind het enkel wat overdreven .
xx

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 19:12

ik cross zelf ook Knipoog en best serieus. Kijk anders eens in mijn profiel

MlieZ88

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 20:51

gadver!
het meest zielig vind ik het nog voor het paard
ik vind het eigenlijk een belachelijke sport...
inderdaad is autoraces net zo gevaarlijk, maar daar getrek je geen ander levend wezen in....
ik kan hier echt niet naar kijken, word ik gewoon echt kwaad van!!!
Misselijk

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 21:09

Zucht, wat kunnen we weer lekker schoppen tegen de eventing. Toevallig ken ik 2 topruiters persoonlijk Herbert Blöcker en Inken Johannsen en met Inken heb ik een keer een training meegemaakt.
Ik doe het zelf niet, want ik kan niet eens rijden. Maar het is echt genieten hoe ruiter en paard door zo'n oefencross gaan.

Afbeelding

Bron; www.vielseitigkeitsreiten.de