alleen is het inderdaad in de eventing, dat als het fout gaat....... de gevolgen vaak groter zijn..
ik vind het een boeiend artikel....
maar ben nog steeds eventingfan!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
KiWiKo schreef:ach, iedereen loopt risico als men op een paard stapt............. klaar
sabje1985 schreef:Nou ik vindt dit toch al een sport van niks.Ik bedoel met springen en dressuur zitten ook risico's maar ik heb het niet op hinderissen die muurvast zijn.vindt je het dan gek dat er veel ruiter mt paard over de kop gaan.En dan zoveel de paarden dood gegaan,die paarden vragen er niet om.Van mij mocht dit allang verboden worden.
Ik ga met niemand in discussie dit is gewoon mijn mening.
Foryourneeds schreef:sabje1985 schreef:Nou ik vindt dit toch al een sport van niks.Ik bedoel met springen en dressuur zitten ook risico's maar ik heb het niet op hinderissen die muurvast zijn.vindt je het dan gek dat er veel ruiter mt paard over de kop gaan.En dan zoveel de paarden dood gegaan,die paarden vragen er niet om.Van mij mocht dit allang verboden worden.
Ik ga met niemand in discussie dit is gewoon mijn mening.
Ik heb een meisje gekend dat gestorven is na een val in een gewoon springparcours. Pony sprong van veel te ver af, geraakte met zijn voorbenen tussen de laatste balk van de oxer en ging overkop. Net omdat die balk dus tussen zijn benen bleef zitten...
edit: typfout
amstdgaaf schreef:De vraag of het veel is dat er minimaal 19 paarden zijn overleden tijdens eventing wedstrijden, is niet te beantwoorden. Want 19 is maar een getal. Je zult het met iets moeten vergelijken.
amstdgaaf schreef:Maar het blijft vreselijk als je paard verongelijkt. Het is niemand zijn wens of bedoeling, maar ook in het verkeer komen veel mensen om, en toch schaven we auto rijden niet af.
Lielle schreef:Op zich snap ik wat je zegt. Maar ik vind het in zoverre wel relevant dat eventing hierom vaak als onverantwoord en dieronvriendelijk wordt afgeschilderd, terwijl dat IMO onterecht is, en daar is vergelijkingsmateriaal wel van toepassing. Ik denk dat veel ruiters (en vooral leken, maar die bepalen wel de toon van de discussie!) zich niet bewust zijn van de risico's van 'gewoon' dressuur of springen of zelfs maar de dagelijkse omgang, en dat creeert een vorm van schijnveiligheid.
Er zijn trouwens al heel wat acties om de sport veiliger te maken, jammer dat die niet in het artikel staan.
Verder ben ik het met de teneur van je bericht eens.