Het indrukwekkende verhaal van slachtpaard Jamaica

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Vio

Re: Het indrukwekkende verhaal van slachtpaard Jamaica

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 14:45

jasmijn78 schreef:
hilden1971 schreef:
En dit ondersteun ik van harte, alle grote fokkers met meer dan tien veulens aanpakken. Ze verzieken de gehele markt en de bloedvoering.

Dit slaat helemaal nergens op!!! Over het algemeen zijn het juist de grotere en proffesionelere fokkers die vooraf goed nadenken over de mogelijke afzetmogelijkheden van hun fokproducten en dus over het algemeen geen brakke paarden fokken! Een (commercieel) goed gefokt paard; daar is vrijwel altijd markt voor. Of commercieel fokken uiteindelijk het ras verbetert, zal moeten blijken. Maar commercieel houdt in dat er veel vraag naar is.

Ze moeten juist de wanna-be fokkers, de mensen die stamboekloze en kansloze kruizingen willen fokken hard aanpakken. Of gewoon elke merrie die niet voldoet aan stamboekeisen verplicht steriliseren met 3 jaar ofzo (en dan een verplichte oproep voor een stamboekkeuring oid).

Of mensen die elk jaar een shetje fokken, want zo'n veulentje is zo schattig...

Helemaal mee eens! Ik denk niet dat een haflinger x gibraldi ook maar iets toe te voegen heeft. Knipoog
Dit is echt vervuiling van het ras (welk ras dan ook)!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 14:47

Het leuke van de mensport is dat meestal hoofdzakelijke gekeken wordt of een paard voldoet voor deze sport en mee kan komen in de top, en niet naar een papier...
Chester heeft wel meer leuke kruisingen en niet rasvolle paarden in zijn span lopen...

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 14:47

Ik heb alleen raspaarden bij de slager zien staan, zou wel toeval geweest zijn. Paarden die op jonge leeftijd vooral moeten presteren in de sport en op 6 jarige leeftijd lichamelijk op zijn...Heel triest.

Elske_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 14:49

Nouvel schreef:
Het leuke van de mensport is dat meestal hoofdzakelijke gekeken wordt of een paard voldoet voor deze sport en mee kan komen in de top, en niet naar een papier...
Chester heeft wel meer leuke kruisingen en niet rasvolle paarden in zijn span lopen...

En ook nog een paar van iets meer dan 10 000 euro Knipoog Maar je hebt gelijk! Het is een fuckin' gelikt span.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 14:49

Cayenne schreef:
Wanneer het overmatig fokken van paarden beter onder controle zou worden gehouden of zelfs verboden zou kunnen worden, dan zouden er veel minder paarden bij het slachthuis belanden.

Helemaal mee eens.
Ik vind dit echt een top-kippevel verhaal. Echt zo'n kerststory! Top en super dat Jamaica zo goed terecht is gekomen! Geweldig!

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 14:51

Aangezien een kruising niet wordt opgenomen in een stamboek kan het mijns inziens ook geen vervuiler zijn van een ras. Sommige mensen zoeken 'gewoon' een leuk paardje en geen 'leuk' papier.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 14:51

Elske_D schreef:
Nouvel schreef:

En ook nog een paar van iets meer dan 10 000 euro Knipoog Maar je hebt gelijk! Het is een fiets' gelikt span.

gaan we een beetje off-topic, maar 10.000 is voor een goed menpaard niks, papier of geen papier... Knipoog

en Chester heeft er echte de duurste niet in staan... Cool

Elske_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 14:53

Ik zei ook iets meer als 10 000, beetje understatement van mijn kant. Nee, die van Johnson zijn nog altijd ietsje duurder. Uch.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 14:54

Elske_D schreef:
Ik zei ook iets meer als 10 000, beetje understatement van mijn kant. Nee, die van Johnson zijn nog altijd ietsje duurder. Uch.

met nadruk op ietsje... ROFL

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 14:55

Nouvel schreef:
ik denk dat er ook genoeg paarden met een vol papier zijn die 'voor de deur van het slachthuis staan', omdat ze niet klikken met hun eigenaar/niet goed opgevoed zijn/niet de juiste basistraining hebben gehad, etc...

Afgod helemaal mee eens.

Haha! Mijn Image is ook een afstammeling van Cambridge Cole: toch hoog tijd dat wij haar eens inspannen. Ze is dan wel ZZ springen, maar voor de koets durf ik haar niet te zetten.
Stilstaan is net als in het verhaal van Jamaica ook niet de beste eigenschap van Image. Dus Nouvel: je zal ons niet aangespannen tegenkomen. Knipoog

http://www.allbreedpedigree.com/image+of+chalet+parket
Laatst bijgewerkt door janouk op 18-12-08 14:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Elske_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 14:57

Ja, alles staat in verhouding bij die mensen. Ik zal niet zeggen dat t vergelijkbaar is met een pond koekjes voor ons, maar twee pond toch zeker wel. Iig kunnen we via een link op hoefnet stemmen, maar ik kan t formulier niet vinden Clown

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 14:57

Miryamk schreef:
Ik heb alleen raspaarden bij de slager zien staan, zou wel toeval geweest zijn.

En jij komt elke dag bij de slager? Het is in Nederland nog altijd heel gebruikelijk om paarden te slachten als zij afgekeurd zijn. Dus ook raspaarden. Het verschil zit hem in het gegeven of een paard van 0-3 jaar bij de slacht staat omdat het zo kansloos is dat het geen waarde heeft en niemand er iets in ziet omdat het een kansloze kruizing is, of wanneer het paard 20+ is en een lang leven als sport of recreatie paard door het leven is gegaan, jarenlang iemands oogappeltje is geweest.

Met slachten an-sich is overigens niets mis.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 15:00

Elske_D schreef:
Ja, alles staat in verhouding bij die mensen. Ik zal niet zeggen dat t vergelijkbaar is met een pond koekjes voor ons, maar twee pond toch zeker wel. Iig kunnen we via een link op hoefnet stemmen, maar ik kan t formulier niet vinden Clown

even gemist, wat gaan we stemmen? Clown

janouk, gewoon doen, dat spook van mij kan ook niet stil staan! Haha!
wie weet ga je hoge ogen gooien of komt er iemand alá Chester langs die wat geld biedt... Cool

Marijee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 15:09

Heel gaaf verhaal Ja

Yootha

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 15:15

Grumus loopt ook in zijn span. Grumus is door een kennis van ons gefokt en die heeft hem enkele jaren als dekhengst gebruikt. Hierna is hij via Freund naar Weber gegaan. Heb nog steeds een leuk contact met Chester over hem.

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 15:18

mooi verhaal!
en wat een mooi paard ook!

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 15:31

Tof voor Chester.

Ik ben het verder met Miryamk eens. Maar goed, voor iedereen die een paard fokt geldt wel dat je er niet zomaar 2 op elkaar moet gooien want daar wordt het nooit beter van, ook bij het uber kwpn ras enzo niet.
En natuurlijk kom ik weleens wat tegen waarbij ik denk; uhm ja, je had kunnen voorzien dat dat niks ging worden, maar over het algemeen zijn de kruisingen die ik ken een stuk gezonder en minder vaak kreupel. Meer genetische variatie geeft minder kans op bepaalde aandoeningen dus paarden die genetisch ver van elkaar af staan kruisen (mits het goed past, een welsh a kruisen met een shire is een beetje raar) heb ik vaak een heel mooi en gezond resultaat op zien leveren.
Ik heb de papieren van de arabier die hier staat eens goed doorgeplozen en de beste hengst aswan komt er wel 20 keer in voor, zal wel raseigenschappen versterken maar het lijkt me niet handig, mocht het beest toch ergens een recessieve afwijking hebben, is het niet zo raar dat ie tevoorschijn komt. Clown (en ik heb ergens het idee dat dat bij deze arabier ook een beetje is want zijn beenstand is niet echt optimaal terwijl vader en moeder erg correct gebouwd waren)

Het ligt er natuurlijk ook aan wat je ermee wil gaan doen, maar een kruising welsh/arabier, vanalles en nogwat arabier en meer van die rare fratsen heb ik bijvoorbeeld heel leuk zien meekomen in de endurance. Kruisingen Fjord-Fries waren superleuk als recreatiepaard of vanalles en nogwat paard. Pas zag ik een kruising welsh/haflinger en die zou ik best willen hebben want dat was een heel leuk beest. Haha!
Ik moet toegeven dat ik niet zo snel kruisingen hoog in de sport zie lopen (dwz de dressuur en springsport) maar er zijn veel mensen die die ambitie niet hebben en dus veel hebben aan een leuke kruising, al denk ik wel dat het handiger is er zeg maar één voor jezelf te fokken mocht je dat willen dan een heleboel gekke kruisingen reserve te hebben. Knipoog

Erretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 15:40

Citaat:
En jij komt elke dag bij de slager? Het is in Nederland nog altijd heel gebruikelijk om paarden te slachten als zij afgekeurd zijn. Dus ook raspaarden. Het verschil zit hem in het gegeven of een paard van 0-3 jaar bij de slacht staat omdat het zo kansloos is dat het geen waarde heeft en niemand er iets in ziet omdat het een kansloze kruizing is, of wanneer het paard 20+ is en een lang leven als sport of recreatie paard door het leven is gegaan, jarenlang iemands oogappeltje is geweest.

Alle paarden zijn kruizingen, geen enkel ras is schoon (alleen de arabier). Alle rassen zijn ontstaan door kruizingen daar zitten ook kansloze kruisingen bij voor de fokkerij, maar dat wil nog niet zeggen dat ze kansloos zijn om iemands oogappeltje te worden.

Het gaat om het 'ook eens een nestje willen van hun eigen paard' en zich vervolgens realiseren dat ze nog een paard hebben dat ze moeten onderhouden. Zelfde eeuwigdurende story met betrekking tot het kansloos fokken met katten, honden noem maar op.

Ik heb alleen maar kansloze kruisingen: Kat uit het asiel, 'kat nemen_vergeten te steriliseren Koe -kind en een afvalproduct van een paardenmelkerij. Ik ben er zielsgelukkig mee, papieren of geen papieren.

Niet zo kort door de bocht hoor!

Sparky10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 15:42

ik heb sparky ook van de slager gered die stond klaar voor transport 3 mnd bij een handelaar en stront verkouden ,
bleek behoorlijke longontsteking te wezen , en te vroeg bij mama weg .
hij is nu 11 heeft overigens wel chronische bronchitis. maar daarom is die voor mij niet minder .

Top dat deze man dit paardje ook heeft ontmoet en er een goed gevoel bij had en zo zie je maar weer hoever je kan komen als slachtpaard .

raspaard of geen raspaard, als die onnodig bij de slager staat dan krab jeje toch achter je oortjes ?

ZEJA

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 15:49

Elske_D schreef:
@ Nouvel over eerste post: Dat weet ik niet, maar ik heb het gevoel dat het sterk veridealiseerd is. Er zijn zoveel tuigertjes die 'richting slacht' gaan, dwz die op z' n minst op Hedel belanden. Dan rijden er sowieso al diverse (internationale) ponymenners met slachtmateriaal rond.

En nu klinkt het alsof Chester met z' n vriendin een dagje in Amsterdam liep te shoppen en daar karrepaard Jamaica zag en ' m van z' n Barbaarse baan gered heeft. Ik mis gewoon een paar links zoals hij komt bij die en die handelaar vandaan.

Ik geloof ' t verhaal an sich wel, maar 't klinkt me net te mooi, snap je.

Sorry hoor maar hier voel ik me toch wel heel erg aangesproken.
Het meerendeel van ons span kkomt van de markt in Hedel.
En dat waren echt geen slachters.
Gewoon goede pony's die daar stonden en absoluut niet voor de slacht waren bedoeld.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 15:49

Een van de gelukkige... en dat straalt hij ook uit...

Zo hoort het... als je een dier aanschaft...

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 15:54

Sparky10 schreef:
raspaard of geen raspaard, als die onnodig bij de slager staat dan krab jeje toch achter je oortjes ?

Dat is helemaal waar, erg zonde. Ik vraag me dan ook af waarom zoveel mensen blijven fokken met shetlandertjes, markten staan er altijd helemaal vol mee, best sneu.. Je fokt zon beestje toch niet om m daarna op de markt te pleuren? Clown

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 15:57

Mooi verhaal !

Echter over dat slachten van gezonde paarden...
kalfjes, koeien, varkens, lammetjes, schapen, kippen, vis etc etc etc, zijn ook allemaal gezond - anders mogen ze niet eens worden geslacht Ach gut

Cyruss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 16:08

Prachtig verhaal, heel onroerend.
Vind dat gezonde paarden uberhaubt niet geslacht mogen worden, maar een kans moeten krijgen. Mij zouden ze hartstikke blij maken met een simpel paardje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 16:29

Is dit wereldnieuws? Ik moet er een beetje om lachen, eigenlijk. Cambridge Cole staat bekend om de karakters van zijn kroost en er zijn er al heel wat van opgegeten. Simpel omdat het geen paarden voor Jan en alleman zijn en het is ook niet de bedoeling dat men verongelukt met een gevaarlijk paard toch?

Verder is dit geen primeur omdat er wel vaker een paard wat voor de deuren van het slachthuis is weggekocht, bij een ander wel tot prestaties in staat is.
Denk hierbij bijvoorbeeld aan Just in Time van Lambertus Huckriede en vergeet vooral niet dat zowel Just in Time als deze Jamaica in handen van een leek wel degelijk levensgevaarlijke dieren kunnen zijn.

Edit: Just in Time is niet alleen even oud als Jamaica maar het zijn ook nog eens halfbroers.