Paarden herkennen elkaars gehinnik

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mi_Amore

Re: Paarden herkennen elkaars gehinnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 12:41

Dit verbaasd mij toch echt niet meer hoor Clown

Ik ben het dus wel met die medewerker eens Haha!

Echt een goed voorbeeld van geld door het raam gooien Clown

Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 13:18

Voor dergelijke onderzoeken wil ik ook wel uitvoerder zijn Haha!

Dit resultaat had ik ook wel in een paar pagina's willen uitschrijven, met als testpaarden 4 kuddedieren die we deze week op stal hebben gekregen. (heb er maar liefst 24h's resultaten van kunnen noteren Schijnheilig...ging de hele nacht door)

zebra_zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 13:32

Best een leuk onderzoekje. De opzet lijkt me alleen wat simpel. Natuurlijk weten we allang dat een kuddedier afhankelijk is van het herkennen van vreemde of groeps-eigen soortgenoten. Bij sommige dieren (bv sommige primaten en walvissen) is zelfs een soort van "taal" vastgesteld, waarbij verschillende klanken ook verschillende zaken kunnen betekenen. Bijvoorbeeld een aap die "zegt": "Pas op daar loopt een luipaard", of juist: "Pas op daar vliegt een kroonarend...." Ik kan me zo voorstellen dat dat voor paarden ook tot op zekere hoogte geldt. Ik denk iig dat er zeker verschillende soorten hinniken (of hinniks?) zijn voor bijvoorbeeld "groeten", of territorium verdedigen, of paniek en dat paarden onderling dat kunnen herkennen. Tijd voor een nieuw wetenschappelijk onderzoek???

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 13:34

...tuurlijk is dat zo... is daar onderzoek naar gedaan?

jij herkent toch ook iemands stem? als ik een buitenrit maak en er hinnikt een bekend paard terug (wilg hinnikt altijd buiten Tong uitsteken) dan weet ze meteen dat het een bekende is, zo niet, dan is het niet interessant genoeg, is het wel zo, dan heeft ze ineens veel meer haast hahaha

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 13:58

zebra_zorro schreef:
Best een leuk onderzoekje. De opzet lijkt me alleen wat simpel. Natuurlijk weten we allang dat een kuddedier afhankelijk is van het herkennen van vreemde of groeps-eigen soortgenoten. Bij sommige dieren (bv sommige primaten en walvissen) is zelfs een soort van "taal" vastgesteld, waarbij verschillende klanken ook verschillende zaken kunnen betekenen. Bijvoorbeeld een aap die "zegt": "Pas op daar loopt een luipaard", of juist: "Pas op daar vliegt een kroonarend...." Ik kan me zo voorstellen dat dat voor paarden ook tot op zekere hoogte geldt. Ik denk iig dat er zeker verschillende soorten hinniken (of hinniks?) zijn voor bijvoorbeeld "groeten", of territorium verdedigen, of paniek en dat paarden onderling dat kunnen herkennen. Tijd voor een nieuw wetenschappelijk onderzoek???

Er is een heel boek over geschreven!!! Henry Blake heet die beste man en het boek heet geloof ik paardentaal, pin me er niet op vast. Maar dat boek is reuze interessnt!

Ik ben het helemaal eens met de medewerker van de Times Huilen van het lachen ROFL

CindyUniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 14:03

mijn fjord hinnikt ook eigenlijk alleen naar andere fjorden....

en nadat haar veulen was weg gehaald bij haar hinnikte ze zelfs naar een grote golden retriever Clown tja hij had wel de kleur en was bijna net zo groot hahahahaha

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 14:14

Goh, dat hadden we zelf allemaal nog niet bedacht. Mijn paard herkent ook het lopen van de andere paarden op stal. Ze weet echt wel of het haar vriendje is of iemand anders. Lijkt me eigenlijk niet meer dan normaal...

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 15:02

Wat een verassend resultaat Huilen van het lachen

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 15:05

Nooit geweten! Ik wist wel zeker dat ik betwijfelde, of eigenlijk, dat het me overduidelijk was dat paarden elkaars gehinnik herkenden. Vraag ik me af. Haha! Clown

Sjongejonge.

Ik ga volgende maand onderzoeken of hengsten het ruiken als een merrie hengstig is.

sibbe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 15:09

is dit echt zo!!!!!! wat een verassing Haha! Haha!
wel een grappig stukje van die tulandro

Rascha

Woonplaats: Equi-N-icE, hèt koelprodukt voor paarden en hun benen!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 15:25

Tjonge wat een waardeloos onderzoek, zeg...
Bezigheidstherapie ofzo?

Mijn paard herkend ook mijn beide auto's als ik kom aanrijden...
Het maakt niet uit waar hij mee bezig is of met welke van de 2 auto's ik kom...

Ook herkend hij mijn auto op de parkeerplaats uit alle andere auto's, zelfs als ze van het zelfde merk zijn...
Als ik dan de trailer bij me heb is het feest nog completer, want dan komt hij bijna door zijn buitenluik heen...
(niet altijd even handig...)

Ik denk dat herkennen van het gehinnik van een ander bekend paard, niet het enige is....
De geur zal ook vast mee spelen...

eveline_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 15:28

Duh.... Slapen

Maar heb wel erg moeten lachen om het stukje en alle grappige reacties Nagelbijten / Gniffelen Afgod

BibicheB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 15:32

Jeeeeeeeuuuuutje! Wat onwaarschijnlijk zeg, dat had ik nou nóóóóóóóóóóóóóóóóóit verwacht.... Gestoord Rolleyes

Mindfields, ben ook zeker heel erg benieuwd naar jouw onderzoeksresultaten! Ik bedoel, tjee dat zou toch niet... Huilen van het lachen

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 15:35

ze herkennen meer dan je denkt...

laatst ging ik samen met iemand naar manege....er lopen daar constant paarden in t gangpad. we waren met 2 paarden die op zelfde stal staan, maar niet op deze manege. samen in trailer, alleen in zadelde 100 mtr verderop uit zicht van merrie op....

ene paard was al in de bak, en ik liep op gangpad met mijn paard naar de bak toe.

en ze hoorde mijn paard aan komen lopen en toen hinnikte ze naar hem, gewoon zachte hinnik....in de trand van, ah daar ben je weer....terwijl ze hem niet zag, alleen geluid van zijn ijzers op de grond hoorde....

ze herkende hem aan zijn loopje....blijkbaar.....het is ook nogal een lompe stamper.....dus heel herkenbaar waarschijnlijk..... Haha!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 15:39

Wij merken het aan onze eigen paarden. Mijn dieren schreeuwen enkel naar elkaar, op wedstrijd of met vreemde paarden geen gehinnik maar als die wat thuis blijven de trailer horen schreeuwen ze al, en Pret schreeuwt naar hartelust terug (terwijl die echt zelden hinnikt)

Explo hinnikte alleen als hij Benjamin zag (de toenmalige pony van een vriendin waar ik geregeld mee samen in de bak reed dus die kende elkaar) en naar Lightning, een pony van een andere vriendin waar ik samen les mee had en op wedstrijd vaak langs uitstapte enz, kende hij dus ook goed Ja

Kortom; die van mij zeggen enkel goeiendag tegen bekende. De rest kan ze gestolen worden. *LOL*

Maar mensen zonder paarden hebben die "ervaringen" nu eenmaal niet. Als jij dat nooit gezien had zou je toch ook betwijfelen of ze dat kunnen?

Meraki

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 15:40

Slim dhr. prof blablabla.. geniaal persoon zeg Huilen van het lachen

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 16:26

pharagirlke schreef:
Kortom; die van mij zeggen enkel goeiendag tegen bekende. De rest kan ze gestolen worden. *LOL*

wat een ongemanierde bokken...
Haha! Bloos Clown Tong uitsteken

Marijee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 17:17

Zoo ROFL

Het stukje vond ik wel erg grappig Ja

MarjonTampon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 17:18

DUHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHH
Onder welke steen heeft die onderzoeker de afgelopen EEEEEEUWEN gezeten???

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 17:23

sigrid1182 schreef:
pharagirlke schreef:

wat een ongemanierde bokken...
Haha! Bloos Clown Tong uitsteken

brave bokken Ja Ik heb ze allemaal toen ze bij mij op stal komen maar een keer moeten zeggen dat ze geen dingen van vreemden mogen aannemen tenzij baasje zegt dat het goed is Ja Ze nemen dus ook geen begroetingen van vreemde.

Clown

Droen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 17:56

Maar..... toch lekker een belangrijk onderwerp bestudeerd, wellicht is het volgende onderzoek dat paarden ook hun reuk gebruiken voor herkenning!

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 18:09

Rascha schreef:
Mijn paard herkend ook mijn beide auto's als ik kom aanrijden...
Het maakt niet uit waar hij mee bezig is of met welke van de 2 auto's ik kom...

Mijn fjord en shet horen mij ook aankomen, of het nu met de brommer of de auto is. Het geluid van de motor is gewoon bekend.

Fijn om te weten waar onze belastingcenten naartoe, baanbrekend onderzoek. Echt waar, mn petje af voor de onderzoekers, die al hun tijd en aandacht hebben besteed aan dit waardeloze experiment.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 18:12

Prisca reageert inderdaad ook op het geluid van onze auto. Toen we afgelopen juni een nieuwe auto kochten was ze echt even van slag Lachen Natuurlijk was ze aan het nieuwe geluid ook weer snel gewend.

Cyruss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 19:34

ROFL nuttig onderzoek zeg...

Martine123

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 00:37

inderdaad beetje een nutteloos onderzoek.... Verdrietig