Arabisch Wereldkampioen Marajj drager van erfelijke ziekte

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sin

Re: Arabisch Wereldkampioen Marajj drager van erfelijke ziekte

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 10:20

Het is echt een prachtig paard, maar ze zouden niet mogen toestaan dat het gen zich verder kan verspreiden.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 10:38

ElCid, om even op jouw vergelijk met o.a. Paints terug te komen... Ik vind dat je in dit soort gevallen wel een afweging moet maken in hoeverre een dergelijk fokdier bijdraagt aan een ras (z'n overige kwaliteiten dus). In dit geval zijn de vader en waarschijnlijk meerdere broers beschikbaar voor de dekkerij waardoor de bloedlijn ook 'schoon' voortgezet kan worden. Er zullen door deze hengst uit te sluiten dus geen ingrijpende dingen veranderen voor het ras in't geheel.

Jij doelt met je vergelijk met Paints waarschijnlijk op OLWS, wat op een zelfde manier vererft, drager x drager = 25% kans op LW veulen (voor degenen die willen weten wat OLWS is: http://www.olws.nl ) Het verschil met de ziekte van deze arabier is echter dat bij uitsluiting van alle OLWS-dragers, je de helft van een compleet ras verliest en een volledig kleurpatroon (wat je dan overigens ook bij andere rassen uit zou moeten sluiten, 't frame patroon komt nl. niet alleen bij Paints voor). Zonder LW namelijk geen frame-overo's. En dat vind ik dan weer een dusdanige grote consequentie dat ik niet zou pleiten voor het uitsluiten van OLWS dragers, maar verantwoord fokken en in ieder geval kruisingen van drager x drager verbieden of op z'n minst ontmoedigen door daar bijv. geen papier aan toe te kennen.
Ik denk dat je per geval/ziekte moet bekijken wat de consequenties zijn, zou je dat niet direct uitbannen. Hoe je daar mee om gaat is een ander verhaal en daar moet ieder voor zich zijn verantwoording in nemen. Daar waar dierwelzijn echter in't geding komt (bijv. fokken met dragers van een ziekte waarbij dieren wél gewoon blijven leven maar nodeloos lijden zoals HERDA of HYPP) vind ik dat rigoreuzer ingegrepen mag worden.
Helaas worden dat soort dingen eerder bepaald door de miljoenenindustrie die er achter zit, dan door een handje vol liefhebbers of zelfs het stamboek zelf. In veel gevallen is het dus een kwestie van hoe elke fokker hier zelf mee om gaat, en waar jij als potentieel klant je dieren vandaan haalt. Want let wel... als koper van veulens heb je hier ook een verantwoordelijkheid in. Je kunt wel zoeken naar een 'schoon' dier, maar koop je die van een fokker die wél ook met dragers fokt, dan ondersteun je dus zo'n fokker en dús ook het fokken met dragers. Kun je nog zo'n uitgesproken mening over fokken met dragers hebben, als je die niet ondersteunt met je eigen daden ben je niet anders dan die fokkers.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 10:58

@ Francis, ik doel hier ook hoofdzakelijk op deze Arabier, als er een mogelijkheid bestaat om deze ziekte nu uit te bannen door een aantal ouderdieren uit de fokkerij te halen zou daar het probleem misschien wel eens mee opgelost kunnen zijn. Het is gewoon jammer dat mensen hun verantwoordelijkheden niet nemen bij dit soort ziektes en er nog steeds willens en wetens paarden gefokt worden met hele grote kans erop. Ook bij de Fell Pony is dit een groot probleem mede ivm instanshouding van het ras, al weet ik daar niet helemaal het fijne van.

Als alle fokkers, of het nu om OLW, Herda, Hypp, Fell Pony Syndroom en CA ( etc) gaat hun verantwoordelijkheid echt zouden nemen zou er geen probleem zijn, maar zolang er dus nog mensen zijn die steeds weer de gok wagen ga je je afvragen of deze verantwoordelijkheid wel door de fokkers gedragen kan worden.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 11:12

Zoals ik schreef ben ik het er mee eens dat in dit geval uitsluiting heel simpel een groot probleem voorkomt.
En ja.. eigen verantwoording... als we dat als mensen toch eens aan konden. Ik vind dus dat niet alleen fokkers hier verantwoording in hebben... Zo lang er vraag is zal het aanbod blijven bestaan, zo simpel is het. Dus zolang 'wij' met z'n allen veulens afnemen van deze fokkers c.q. fokdieren, zal de 'gok' genomen blijven worden want het loont. Zo simpel werkt het.
Niet alleen met fokken en ziektes, maar ook met foute trainingsmethodes enz. Mensen zullen echt eerst de hand in eigen boezem moeten steken voordat ze met de vinger naar de fokkers of de rasvereniging wijzen. Als niemand meer een dekking aanvraagt bij deze hengst hoeft niemand de hengsthouder te verplichten de hengst terug te trekken.. en als niemand een veulen van deze hengst koopt, gaan fokkers automatisch niet meer naar deze hengst toe. 't marktmeganisme werkt van onder naar boven, niet andersom.
Hoe was't ook al weer.. verbeter de wereld...

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 11:24

Ik koop dan ook geen veulens bij dit soort fokkers, sterker nog ik probeer ze altijd met een grote boog te omzeilen en ook van oneerlijke trainingsmethodes houdt ik me verre.
Als mijn paint hengst drager zou zijn van een van de ziektes zou ik hem niet ter dekking stellen, waarschijnlijk zelfs laten castreren. Ik vind dat je niet ten koste van kleurtjes, types etc. ziektes en afwijkingen in een dier mag fokken, dat heeft ook te maken met diezelfde verantwoordelijkheid. Het paard in kwestie interesseert het niet of hij nou effen vos is of frame overo, dat is alleen maar omdat, wij, mensen het zo mooi vinden.
Dus inderdaad, verbeter de wereld ..........

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 11:42

Jouw hengst is misschien vrij van een erfelijke afwijking maar wel een zoon van een frame overo... Knipoog (en zou daarmee trouwens ook drager kunnen zijn. Heb je'm getest?)
't is maar net waar ieder die grens legt dus. En mensen leren en vergaren kennis en kunnen daardoor weloverwogen hun grenzen stellen of zelfs verleggen. Daarom is dit nieuws en de discussies die het oplevert alleen maar goed. Hierdoor komt informatie beschikbaar voor een breder publiek waardoor men zich beter kan informeren en daardoor beter een weloverwogen beslissing kan nemen.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 12:01

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 12:12

Francis schreef:
Jouw hengst is misschien vrij van een erfelijke afwijking maar wel een zoon van een frame overo... Knipoog (en zou daarmee trouwens ook drager kunnen zijn. Heb je'm getest?)
't is maar net waar ieder die grens legt dus. En mensen leren en vergaren kennis en kunnen daardoor weloverwogen hun grenzen stellen of zelfs verleggen. Daarom is dit nieuws en de discussies die het oplevert alleen maar goed. Hierdoor komt informatie beschikbaar voor een breder publiek waardoor men zich beter kan informeren en daardoor beter een weloverwogen beslissing kan nemen.

Ik weet dat de vader geen OLWS drager is, nagevraagd bij de fokker en de eigenaar. Maar voordat hij daadwerkelijk gaat dekken wordt hij ook nog getest, ergens in de moederlijn zit ook frame overo dus ik wil het zeker weten, als hij drager is gaat bovenstaande in werking Cool

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 12:22

De vader van jouw paard is een frame overo en móet daarmee ook OLWS drager zijn, die twee eigenschappen zijn aan elkaar gekoppeld. Ik heb foto's gekeken maar kan me niet voorstellen dat hij géén frame is. De vader van die hengst is echt een frame uit het boekje en daarmee alleen kan de hengst dus ook drager zijn.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 12:24

En dus wordt die van mij getest!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Mag ik vragen waarom je je hier zo druk overmaakt?????? Het dier heeft nog nooit gedekt en als hij drager is zal hij dat dus ook nooit gaan doen!

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 12:50

Ik had indertijd een halfzus AVS van de wereldkampioen Ekstern.
Zij had ook een neurologische aandoening (hetgeen zich per direct openbaarde na pas 3 jaar) en is op 6-jarige leeftijd geeuthaniseerd.

Het is appels met peren vergelijken natuurlijk en zeer persoonlijk Bloos , maar ik krijg bij dit berichtje (en door mijn ervaring met mijn overleden paardje) wel een hele wrange smaak in mijn mond t.a.v. het show-arabieren-wereldje in zijn algemeenheid.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 13:37

ElCid, 'k ga even per PB verder, anders gaan we wel erg off-topic.

Scoxxx, kan me die wrange smaak wel voorstellen, helaas is het echt niet alleen in de show-arabieren wereld zo.. hoe groter de eigenbelangen (of dat nu financiele belangen zijn of roem of ego maakt niet uit) van de mens worden, hoe minder er (vaak, niet altijd gelukkig) rekening gehouden wordt met 't welzijn van de dieren (of dat nu paarden, honden of katten zijn).
Toch is ook die show (of topsport) wereld afhankelijk van de 'huis/tuin en keuken' paardenhouder... Om een topproduct te fokken worden veel meer dieren gefokt dan zo'n fokker/shower zelf aan houdt. En dat zijn de 'mindere goden' die bij de 'gemiddelde' eigenaar terecht komen.
Zodra die gemiddelde eigenaar hogere eisen gaat stellen aan gezondheid en welzijn, zal die fokker daar rekening mee moeten gaan houden, anders raakt'ie simpelweg niet meer van z'n dieren af.
Hoe meer mensen zich verdiepen in een ras voor ze het aanschaffen, hoe groter de kans zal zijn dat zij dit soort paarden laten staan omdat ze op de hoogte zijn van dit soort dingen en dus weten waar ze op moeten letten. Want meestal is't geen onwil maar vooral onwetendheid. Het begint dus eigenlijk allemaal al met voorlichting. En daar heeft een rasvereniging dan weer een schone taak.

Maar het blijft wrang als je een dier met een dergelijke ziekte blijkt te hebben.

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 13:48

Ik vind het opvallend dat er hier vooral mensen reageren, die zelf weinig met arabieren te doen hebben(waarschijnlijk omdat iedereen die wel in de arabieren zit, dit 'nieuws' allang wist). En de mensen hier durven dan wel te beweren dat Marajj niet voor de fokkerij behouden hoeft te worden, omdat zijn vader toch nog dekt en er ook broers van hem ter dekking staan. Dat kan wel zo zijn, maar elk paard geeft, net als elk mens, andere eigenschappen door. Broers en zussen zijn nooit exact hetzelfde, niet in uiterlijk en niet in nafok.

Ik vind zelf dat Marajj één van de beste nakomelingen van Marwan is, en ik vind dat de fokkers zelf moeten bepalen, of ze wel of niet met deze hengst dekken. Wel vind ik, dat de merrie sowieso getest moet worden voordat zij gedekt wordt. En ik zou het een goede ontwikkeling vinden, als de eigenaren van Marajj zouden besluiten hem alleen nog merries te laten dekken die geen drager zijn van deze ziekte.

Nogmaals, respect voor de eigenaren van Marajj, om dit zo snel en eerlijk naar buiten te brengen. Er zouden genoeg mensen zijn, die hier hun mond over hadden gehouden.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 14:02

klopt, ik ben geen arabier expert. Zelfs geen merens-expert (eigen paardjes) Maar Ben gewoon van mening dat wij als mens al genoeg ziektes en afwijkingen in dieren hebben gefokt... We mogen ook wel een keer de verantwoordelijkheid nemen om rekening te houden met de gezondheid van de dieren.

En deze hengst zal vast goede eigenschappen hebben: maar gezien zijn "ziekte-gen" vind het jammer maar helaas.

Ik kan ook met mijn teef gaan fokken omdat ze hele goede eigenschappen heeft. Maar aangezien ik het ras gezond wil houden doe ik dat niet. Ook al weet ik niet eens zeker of het erfelijk is (is niet echt te testen)

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 14:05

Destiny02 schreef:
ik zou het een goede ontwikkeling vinden, als de eigenaren van Marajj zouden besluiten hem alleen nog merries te laten dekken die geen drager zijn van deze ziekte.

zoals hier al eerder vermeld, zou dat het verspreidingsproces enkel maar vertragen.
Wanneer Marajj een niet-drager dekt, dan is er 50% kans dat het veulen ook drager zal zijn, dus creër je meer dragers, wat op termijn hetzelfde effect zal geven als gewoon blijven doorfokken zonder te testen op CA.

jammer, maar helaas, dit dier zou beter uit de fokkerij gehaald worden.

Fokken gaat toch om betere en gezondere paarden te fokken?

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 14:26

Paljassofie schreef:

Een paard dat drager is van dit gen, is niet minder gezond dan een paard dat geen drager is van dit gen. Alleen kan een drager het gen ook doorgeven, zolang er geen dragers met elkaar gekruist worden, wordt er geen paard ziek van.

Ik blijf erbij dat de keuze bij de fokkers zelf zou moeten blijven liggen, ik denk dat er sowieso minder met Marajj gedekt zal gaan worden, nu dit bekent is.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 14:27

Totdat je geen arabieren meer overhoud die geen dragers zijn... en dan?

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 14:42

Ik ben niet vóór fokken met een hengst die drager is van deze ziekte, maar vind wel dat de keuze bij de fokkers moet blijven. Ik vind het een goede ontwikkeling dat deze hengsten getest zijn, en van mij zou deze test dan ook verplicht mogen worden voor dekhengsten. Als er getest wordt hebben de fokkers in ieder geval een keuze, als dit niet bekent was geworden was iedereen lekker door blijven fokken met (bijv) Marajj, en was het probleem veel groter geweest. Nu zullen de mensen wel 3x nadenken, en in ieder geval hun merrie testen voordat ze met Marajj dekken. Ook zullen er veel mensen zijn die niet meer met Marajj zullen dekken nu dit bekent is. Maar ik vind dat dit de verantwoording van de fokker blijft.

Pas als deze test verplicht zou zijn hebben de fokkers een keuze, nu weten fokkers dit niet van veel hengsten(die hengsten zijn dan ook niet getest) en kunnen daar dus ook niet op selecteren.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 14:54

Destiny02 schreef:
Ik vind het opvallend dat er hier vooral mensen reageren, die zelf weinig met arabieren te doen hebben(waarschijnlijk omdat iedereen die wel in de arabieren zit, dit 'nieuws' allang wist). En de mensen hier durven dan wel te beweren dat Marajj niet voor de fokkerij behouden hoeft te worden, omdat zijn vader toch nog dekt en er ook broers van hem ter dekking staan. Dat kan wel zo zijn, maar elk paard geeft, net als elk mens, andere eigenschappen door. Broers en zussen zijn nooit exact hetzelfde, niet in uiterlijk en niet in nafok.

En omdat je niet 'in de arabieren' zit kun je dus geen kijk op fokbeleid in't algemeen hebben?
Dit probleem is echt niet 'exclusief arabier' hoor, bijna elk ras kampt met z'n erfelijke problemen. En helaas hebben veel mensen dus al ervaring met wat er gebeurt als je in een vroeg stadium dit soort problemen uit de weg gaat (of gewoon nog niet ontdekt).
Dit probleem is nu in een heel vroeg stadium, namelijk bij de 1e generatie, al geconstateerd. Dat is vrij uniek, meestal komt men er pas na meerdere generaties achter waar de oorsprong van het probleem zit en dan is het al zo verspreidt door het ras dat er iets tegen doen véél ingwikkelder is. Simpeler dan nú één dier uitsluiten voor de fok kun je niet van een probleem af komen.
Laat je dit nu voortbestaan zit je straks met een fokbestand waarvan 50% of meer niet met elkaar gekruist kan worden. En zie er dán nog maar eens van af te komen.

sherif

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 15:01

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-08 15:02

Dat was al bekend, maar het gaat in dit geval om deze hengst Knipoog

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 15:06

Sherif, zal dat vanavond es lezen.. zit nu 'illegaal' op m'n werk in etappes te bokken (beetje érg stil hier momenteel).

Edit: Ok, even het onderste deel gescreened. Blijkbaar zijn er al meerdere lijnen bekend waarin dragers voorkomen. 't Probleem is dus al veel groter dan alleen deze ene hengst en is dús al veel moeilijker van af te komen. Dan kom je toch weer bij die verantwoording die iedereen voor zichzelf heeft en dus NIET alleen fokkers beschuldigen. Vraag en aanbod... daar komt het uiteindelijk op neer. Fokkers gaan naar hengsten omdat er vraag naar die veulens is. Verandert de vraag in veulens, zal het fokbeleid veranderen.
Laatst bijgewerkt door Francis op 16-12-08 15:15, in het totaal 1 keer bewerkt

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 15:07

Zolang er op het gen getest kan worden hoeft er nooit een dier aan te sterven!

Dat lijkt me wel een goede redenering om een wereldkampioen wel te laten dekken...? Als het een minder goede hengst was geweest, had ik gezegd: castreren. Maar blijkbaar is het een uitmuntende vertegenwoordiger van zijn ras en imo zal hij meer goed dan kwaad doen. Vergeet niet dat de helft van de veulens GEEN drager zal zijn en misschien prima paarden zijn. Die andere helft moet dan gecastreerd worden (tenzij het weer een wereldkampioen is).
Zo krijg je de fokkerij gemakkelijk vrij of bijna vrij, en alleszinds ZONDER zieke dieren!

Yinka

Re: Arabisch Wereldkampioen Marajj drager van erfelijke ziek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 16:05

Destiny02 schreef:
Paljassofie schreef:

Een paard dat drager is van dit gen, is niet minder gezond dan een paard dat geen drager is van dit gen. Alleen kan een drager het gen ook doorgeven, zolang er geen dragers met elkaar gekruist worden, wordt er geen paard ziek van.

Ik blijf erbij dat de keuze bij de fokkers zelf zou moeten blijven liggen, ik denk dat er sowieso minder met Marajj gedekt zal gaan worden, nu dit bekent is.

Maar zo krijg je wel steeds meer paarden die drager zijn van het gen. Ja ze zijn gezond, maar je wil toch niet dat steeds meer arabieren drager worden van dat gen. Zo meteen komt er een mutatie in dat gen en ik denk dat je daar ook niet blij mee bent.

Maar het is inderdaad de keuze aan de fokkers Lachen

Francis

Re: Arabisch Wereldkampioen Marajj drager van erfelijke ziek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 16:13

Yinka schreef:
Maar het is inderdaad de keuze aan de fokkers Lachen

en ik probeer dus juist duidelijk te maken dat dát afschuiven van de verantwoordelijkheid niet op gaat. Zo lang iedereen maar blijft roepen 'ja maar de fokkers...' maar wél de veulens van die hengsten blijft kopen, houden de kópers de praktijk in stand.