Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird
(en zou daarmee trouwens ook drager kunnen zijn. Heb je'm getest?) Francis schreef:Jouw hengst is misschien vrij van een erfelijke afwijking maar wel een zoon van een frame overo...(en zou daarmee trouwens ook drager kunnen zijn. Heb je'm getest?)
't is maar net waar ieder die grens legt dus. En mensen leren en vergaren kennis en kunnen daardoor weloverwogen hun grenzen stellen of zelfs verleggen. Daarom is dit nieuws en de discussies die het oplevert alleen maar goed. Hierdoor komt informatie beschikbaar voor een breder publiek waardoor men zich beter kan informeren en daardoor beter een weloverwogen beslissing kan nemen.
, maar ik krijg bij dit berichtje (en door mijn ervaring met mijn overleden paardje) wel een hele wrange smaak in mijn mond t.a.v. het show-arabieren-wereldje in zijn algemeenheid. Destiny02 schreef:ik zou het een goede ontwikkeling vinden, als de eigenaren van Marajj zouden besluiten hem alleen nog merries te laten dekken die geen drager zijn van deze ziekte.
Paljassofie schreef:Fokken gaat toch om betere en gezondere paarden te fokken?
Destiny02 schreef:Ik vind het opvallend dat er hier vooral mensen reageren, die zelf weinig met arabieren te doen hebben(waarschijnlijk omdat iedereen die wel in de arabieren zit, dit 'nieuws' allang wist). En de mensen hier durven dan wel te beweren dat Marajj niet voor de fokkerij behouden hoeft te worden, omdat zijn vader toch nog dekt en er ook broers van hem ter dekking staan. Dat kan wel zo zijn, maar elk paard geeft, net als elk mens, andere eigenschappen door. Broers en zussen zijn nooit exact hetzelfde, niet in uiterlijk en niet in nafok.
Destiny02 schreef:Paljassofie schreef:Fokken gaat toch om betere en gezondere paarden te fokken?
Een paard dat drager is van dit gen, is niet minder gezond dan een paard dat geen drager is van dit gen. Alleen kan een drager het gen ook doorgeven, zolang er geen dragers met elkaar gekruist worden, wordt er geen paard ziek van.
Ik blijf erbij dat de keuze bij de fokkers zelf zou moeten blijven liggen, ik denk dat er sowieso minder met Marajj gedekt zal gaan worden, nu dit bekent is.
Yinka schreef:Maar het is inderdaad de keuze aan de fokkers