Jonge hengst overleden door aanval van hond

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Re: Jonge hengst overleden door aanval van hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 19:29

Dat vind ik heel veilig.
Kun je de honden dan ook houden als ze de jachtinstinct sterk krijgen? En wat als de honden loslopen en dan de instinct sterk krijgen? Dan is het net zolang trappen totdat ze het doorhebben? Niet aanvallend bedoeld, vraag me alleen af wat de eigenaar doet van de hond dat aanvalt.
Wou dat meerdere mensen hun honden die aanvallen ze vastliet totdat het veilig is.
Wat ik hier vooral zie is dat mensen die de honden niet kunnen houden, ze losgooien en maar toekijken wat er gebeurt en 9/10x niet ingrijpen als hun hond aanvalt.

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 19:30

mrie schreef:
jrs??? Jagers? Jonge rode snotneuzen?..

Jonge, rode snotneuzen??
Ik bedoel Jack russels (afkorting dat ik ben gaan gebruiken sinds een andere topic ging over hondenrassen).

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 19:31

ik schop mijn hond tot moes als het moet..............

ik moet eerlijk zeggen dat mijn honden super onder appel staan.......... maar als het afgaat dan is niks meer intressant alleen de prooi......... en dan kan ik wat dan ook doen, ik kom niet meer door......

en dat weet ik, dus hou ik daar rekening mee

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 19:32

Dat vind ik heel goed van je Kiwiko.
Ik wou dat meerdere mensen dat deden.

Apacheshadow

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 19:34

grrr ik haat de eigenaar van de hond

wij hebben er hier ook zo een op stal mja onze paarden zijn niet zo´n bang ervoor
maar de honden leren er ook niet van ze heeft al eens een hersenschudding gehad
door een trap en een tand eruit maar toch leert ze er niet van
mja nu blijft ze tijdelijk wel rustig ze heeft een ongelukje gehad met de aanhangwagen achter
een rijdende jeep

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 19:43

op stage hebben we ook wel een hond die achter paarden aanjaagt. Zolang paarden ook gaan rennen. Alleen dit is spelen en iet bijten ofzo. Paarden reageren er vaak niet zoveel meer op, en hij luisterd werder wel aardig. En als het te gek wordt pakken we hem vast en moet ie uit de bak (binnenbak).
Vind niet handig van de baas, maar ja.... bemoei me er verder neit mee.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 19:47

KiWiKo schreef:

ik moet eerlijk zeggen dat mijn honden super onder appel staan.......... maar als het afgaat dan is niks meer intressant alleen de prooi......... en dan kan ik wat dan ook doen, ik kom niet meer door......

Op zich vind ik de beste manier, weten dat je hond onder appel staat, en als dat niet zo is, verantwoordelijkheid nemen. Maar aan de andere kant, waarom ze loslaten als je weet dat het risico erin zit? Is natuurlijk een eigen keus, maar ik vraag het me gewoon af, is ook niet aanvallend bedoeld, puur interesse.

spitenmazz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 19:49

verschrikkelijk... arm beest ik zie het zo voor me
heel veel sterkte voor de eigenaaresse

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 19:50

ik woonde toen op een boerderij en mijn honden liepen altijd los daar............... ze waren toen 7 en 8 maand oud.........

harde les geweest Lachen

pri_lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 19:56

KiWiKo schreef:

Hier idem, duik er ook bovenop, heb wel eens opengelegen, maar ja, mijn hond, mijn verantwoording, mijn verkeerd ingeschatte situatie, dus ingrijpen................

Honden los onderling laat ik wel begaan, vaak is het een hoop kabaal maar stelt niets voor, soms een flinke brul als het me te lang duurt. Echter heb ik hem aan de lijn, dan gaat ie in de blind in gevecht met andere honden, dus laat nooit snuffelen of loop nooit met iemand/hond op. Los is ie een mietje, wat andere honden aangaat. Vooral die kleintjes, die zo lekker fel zijn. Tilt ie contant één van zijn voorbenen op, knippert met zijn ogen..........................neuh niet in mijn poten bijten aub...............!

Gewoon één met gebruiksaanwijzing, kwestie van trainen en wat er niet uitgaat, kwestie van aanpassen van de baas. Thuis is het overigens een ontzettende schoothond, een knuffel!

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door pri_lady op 15-12-08 20:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Deri

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 20:00

een hond die kiest om zelf aan te vallen voelt zich de leider op dat moment.
in een roedel bepaalt de leider waneer er gegeten word waneer gejaagd waneer je zelf iets mag doen.
Als een hond dus zomaar achter een dier aangaat is hij op dat moment leider.
dit kan je oefenen op een veldje, eerst een aandachtsoefening, heeft hij de aandacht niet op jou, correctie.
een correctie geven gaat natuurlijk moeilijk als hij los is. maar heb je de hond eenmaal onder je staan reageert hij ook op stem ongeacht wat hij aan het doen is.
En schoppen of slaan snapt een hond niet, hij zal het niet leuk vinden maar het is geen natuurlijkke correctie.
een natuurlijke correctie is in de nek/hals of over de neus (bijten, moederbeet) de slipketting immiteerd deze.
kiwiko ik snap wel dat je op dat moment niets anders kon doen, maar jmmr dat het alleen niet echt begrijpbaar is voor de hond, hijs alleen uit "consentratie"

pri_lady: een hond voelt zich sterker aan de riem, omdat hij weet zodra de riem strak staat dat hij gevolgt word, en dat hij gesteund word door zijn aanhangers, riem mag dan eigelijk ook nooit strak staan (want dan volg je inprincipe de hond en ben je niet de baas.)

pri_lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 20:21

kiwi1990
Ik weet het, na een aantal incidenten, ben ik met hem in training gegaan, met slipketting. Binnen een uur waren de uitvallen naar honden en mensen over. "T is ff een handigheidje, die je moet leren beheersen én moet blijven oefenen in ieder geval met de mijne. Hij vertoont geen zichtbaar lichaamstaal, komt vanuit het niets, is razendsnel. Waarom de ene fietser niet en de andere wel, ik heb geen idee.

Als ik ergens loop met hem aan de lijn en er komt een andere hond ook aan de lijn dan kan ik gewoon het risico niet nemen. Nu staat hij prima onder appèl maar stel dat..........dan moet een andere hond het ontgelden. Vind het een kleine moeite om iemand te laten passeren zonder gesnuffel. Meestal laat ik hem zitten en moet hij op mij blijven letten.

Alleen tja, die katten hè.................ik zie ze niet, ruik ze niet maar hij wel. Af en toe geeft ie dan een ruk aan de lijn, dat krijg ik er bijna niet uit. Wel als zo'n kat blijft zitten. Dan kan ik erom heen oefenen. Gebeurt helaas zelden, een stoere buurkat heb ik al tijden niet gezien.

Daarom ben ik liever voorzichtig met het inschatten van situaties. Beter voorkomen dan genezen.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 15:52

Laat heel even duidelijk zijn dat er helemaal niet zeker bekend is hoe en wat!
De hond kan er ook gewoon achteraan gerend zijn en daardoor het paard in paniek gemaakt hebben, heel erg maar zo'n dingen kunnen gebeuren en de hond heeft hier imo geen schuld aan maar de baas!
Het zit nu eenmaal in het natuurlijke gedrag om te jagen, punt uit, en wij mensen willen dat zonodig onderdrukken en dan zullen we met zulke dingen rekekning moeten houden!