Onderzoek naar verrommeling door paarden in Nederland

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ariebren

Re: Onderzoek naar verrommeling door paarden in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 20:56

Dit soort acties worden vaak opgestart door een overijverige gemeente ambtenaar.
Vaak is de gemeenteraad zich geeneens bewust van dit soort acties.
Het voordeel van kleine gemeentes is dat de inspraak van de burger wat kortere lijnen heeft.
Het nadeel van kleine gemeentes is dat één persoon, ambtenaar of gemeenteraadslid, veel invloed heeft.

Ook ik ervaar in mijn vergeten hoek van de Hoeksche Waard dat er een over ijverige ambtenaar is aangenomen.

Dus mensen, zorg ervoor dat je de goede gemeenteraadsleden kent en er goede contacten mee onderhoudt

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 20:57

Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik het in de buurt waar mijn paarden sta wel zie gebeuren. Mensen met _heel_ veel geld kopen oude boerderijen op, gooien ze plat en bouwen ze in 'oude stijl' weer op. Dus niet. Enorme villa's, de één nog minder in 'oude stijl' dan de ander. En dan komt er een enorme rijbak bij. En een stapmolen. En stallen. En nog meer stallen. En men zet er nog een ander huisje neer. Of men zet een huis neer wat ongetwijfeld verantwoord is qua architectuur :j maar wat zo ontzettend misstaat in een landelijk gebied.

En ook als ik met de trein naar Groningen ga, ik kom soms omheinigen, bakken en stallen tegen waarvan ik denk "moet dat nou?"

Niet dat ik die megastallen met enorme voersilo's etc mooi vind hoor, absoluut niet. Maar de gedachte om iets te doen aan het klakkeloos volgooien van 'het platteland' met stapmolens, stralend witte hekjes en glinsterende rijbakken kan ik wel volgen :j

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 21:01

blinkende witte plastic hekjes rondom de bak en de weide, zo wit dat je er een zonnebril bij nodig hebt

ja zo eentje hebben we hier ook in de buurt, dát is idd spuuglelijk Misselijk

en langs de A7 van Hoorn naar Zaandam, vlak voor de afrit purmerend, zit ook zo'n mooi object. Villa, boxen, stapmolen, buitenbak met zes lantaarnpalen.

Nee doe mij dan toch maar een gezellig boerenerf.

In Drenthe zag ik achter elk huis een rijbak liggen, dan denk ik 'mensen, sla de handen ineen, richt een vereniging op en bouw een binnenbak'

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 21:03

Precies, dat dáár wat tegen gedaan wordt in een verder puur landelijk gebied.. daar kan ik niet heel rouwig om wezen eerlijk gezegd.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 21:18

dan is het eerder 'overdreven nette aangeharkte paardenvilla-probleem' dan 'verrommeling', nu lijkt het net alsof het gezellige boerenerfjes met ponies van opa achter een scheef houten hek het probleem zijn Sigaar

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 21:21

Nah ik weet niet. Die boerenerfjes staan daar al tientallen jaren, en gaan op in het landschap. Het wordt juist rommeliger en onoverzichtelijker door al die stapmolens die als paddestoelen uit de grond schieten, witte omheiningen en enorme villa's waardoor het platteland als het ware verstedelijkt.

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 21:50

Ariebren schreef:
Dit soort acties worden vaak opgestart door een overijverige gemeente ambtenaar.

Ik weet uit eigen ervaring dat dit soort acties pas worden opgestart nadat er door de burgers vaak genoeg over een bepaalde zaak is geklaagd bij b.v. de wethouder (die uiteindelijk gekozen is door de burgers) dus niet omdat een ambtenaar zich zit te vervelen en bedenkt van 'nu ga ik eens paardenhouders pesten en regeltjes opstellen'.
Veehouders moeten zich aan ontzettend veel regels houden en hebben overal vergunning voor nodig, logisch dat er wrijving komt als stedelingen het platteland vol zetten met allerlei bouwsels, zonder zich af te vragen of er vergunning nodig is, of dat het misschien niet in het landschap past. Als een gemeente hier geen beleid voor heeft ontwikkeld, er dus geen regels zijn en iedereen maar wat doet, dan wordt het inderdaad een rommeltje. Maar om dat beleid te ontwikkelen moet dus wel onderzoek worden gedaan naar wat wel en niet wenselijk is binnen de desbetreffende gemeentegrenzen - en dat verschilt natuurlijk enorm of je in de randstad zit of in het hoge noorden.
Nu zie ik zelf liever ook een smaakvol gerestaureerde boerderij met een paar pony's/paarden achter een houten hekje en een buitenbak met houten omheining dan een witte villa met bijbehorende plastic hekjes (al dat wit slaat na een jaar nog groen uit ook, lélijk Duivel ).
Maar aan de andere kant, al dat prikkeldraad rond koeienweides mag van mij ook wel wat minder, vind het vreselijk eng als m'n paard daar te dicht bij in de buurt komt.

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 10:48

*zucht* waarom kunnen mensen elkaar niet gewoon met rust laten?

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 11:09

ranna schreef:
*zucht* waarom kunnen mensen elkaar niet gewoon met rust laten?

Dat schijnt heel erg moeilijk te zijn, jammer genoeg.

casanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 11:13

ik vind het oke..mits het inderdaad om de echte ''verommeling'' gaat.

ik erger me dood aan lelijke houten niet onderhouden stalletjes met allerlei kleuren zeil,schrikdraadlint los hangend en overal modder en stront.

als ieder het nu eens echt netjes houd/bouwt en onderhoud!
dan hebben ze minder te zeuren.

ik had vroeger ook wit lint maar denk dat groen en bruin ook netter is de natuur.

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 16:12

casanova schreef:

ik erger me dood aan lelijke houten niet onderhouden stalletjes met allerlei kleuren zeil,schrikdraadlint los hangend en overal modder en stront.

Ja, dat vind ik ook heel lelijk. Voor het vervangen van die stalletjes -soms al tientallen jaren geleden illegaal neergezet- krijg je geen bouwvergunning, maar die worden dan vervolgens hooguit opgelapt met zeilen en sloophout omdat je geen geld gaat uitgeven voor iets wat misschien afgebroken moet worden.
Schiet dus ook niet op. Ik vind dat in zo'n geval een stal gewoon vervangen moet kunnen worden, het knapt er dan alleen nog maar van op.

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 18:35

casanova schreef:

ik had vroeger ook wit lint maar denk dat groen en bruin ook netter is de natuur.

En zo gaat het dus steeds weer en begint alle ellende omtrent regeltjes en wetten.
De één vindt dat een ander het zo moet doen anders vind hij/zij dat lelijk. De ander vindt het lelijk wat nummer 1 mooi vindt maar zit je toevallig op een plek waar je de dienst uit kunt maken heb je mazzel.
Dat bedoel ik dus met elkaar met rust laten.

Zolang mensen geen overlast voor anderen veroorzaken moeten we eens ophouden met elkaar onze wil op te willen leggen.
Als iemand troep bij huis wil, moet hij zelf weten, mits het geen overlast voor anderen veroorzaakt.
Al die bemoeizucht maakt iedereen alleen maar minder tollerant jegens elkaar.
Als je het niet leuk vindt wat een ander bij zijn huis heeft of hoe hij zijn stal heeft gebouwd kijk je gewoon een andere kant op - klaar.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 18:41

Hebben die lui nou echt niets beters te doen?