Renpaarden zitten aan hun limiet qua snelheid

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Qimm

Re: Renpaarden zitten aan hun limiet qua snelheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 18:28

Sanniejj schreef:
Ik heb er een stuk of wat online 'miles to kilometers' converters op losgelaten en ik kom elke keer uit op 60.35 km/u.

ja idd, ik zat ook al te rekenen, en kom ook steeds op 60 uit.[/quote]

dat is natuurlijk gemiddeld! Er zijn vast wel hogere pieksnelheden.

SaintAissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 19:51

Overdose (op dit moment de beste sprinter die we kennen) loopt de 1200 meter in 1.08. Dat betekent een snelheid van gemiddeld 63,3 km uur.

Rekening houdend met een staande start, mogen we stellen dat de topsnelheid toch zeker 67 km/ u is...

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 19:54

Ik ben benieuwd wanneer hij records gaat breken Ja

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 20:36

Dit zijn natuurlijk wel allemaal snelheden gemeten met jockey erop. Zonder jockey meer dan 50 mile/hour topsnelheid voor de quarter.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 21:20

50 m/p?....das wel heel erg snel weet niet of dat getal klopt Knipoog

Dravers worden inderdaad nog steeds sneller door de ontwikkelingen in de sulkys tuigage en ijzers. Daarbij is er geen gewichtslimiet voor pikeurs dus dat verschilt ook nogal.

anneliesjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 23:15

ze worden idd steeds sneller!

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 00:16

Woogy schreef:
50 m/p?....das wel heel erg snel weet niet of dat getal klopt Knipoog

Heb het ook nooit kunnen nameten maar gezien in zo'n Richard Attenborough programma over snelste dieren ter wereld. Volbloed zou bijna 50m/h gaan en quarter nog iets sneller. Sommige vogels wel 3 keer zo snel!

Hier een link die hetzelfde idee weergeeft als dat programma:
http://www.kleemanandmike.com/comics/howtheyfared.html

Die vis is geweldig! (En die Australische libelle kan maar beter niet tegen je opvliegen).

Tomos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 00:41

Inderdaad is "gemiddelde snelheid" (ongeveer 60 km/u voor de 2 km van de Kentucky Derby) iets anders dan "topsnelheid". De gemiddelde snelheid van Quarterhorses is hoger dan die van volbloeds maar van Quarterhorses wordt de snelheid over een kortere afstand (400 meter) berekend. Ik vermoed dat de volbloed sneller is...
Overigens staat het vroeg koersen met jonge paarden hier min of meer los van. Tweejarigen zijn niet verantwoordelijk voor de (absolute) records... dat zijn de oudere paarden.

De enige manier waarop records gebroken kunnen worden, is om de paarden "lichter uit te voeren" (meer PKs per kilo massa). En daar komt nu juist - en terecht - veel weerstand tegen, want de lichte paarden zijn ook meer bevattelijk voor blessures. Dit is (hoogstwaarschijnlijk) wat de snelle Eight Belles dit jaar parten speelde. Haar lichte botten, die haar zo supersnel maakten, waren niet in staat haar gewicht te dragen toen ze zich - vermoeid, net na de finishpaal van de Kentucky Derby - vergaloppeerde.

De jonge startleeftijd is minder een probleem dan de degeneratie (lichte botten) die er in wordt gefokt.
Een Olympisch atleet begint tenslotte ook niet pas op zijn vijfentwintigste met sporten. Sterker nog: de kans op blessures wordt - zowel bij mensen als bij paarden - groter, naarmate je later begint met de topsport.
Maar er is bij mensen dan ook (gelukkig) geen selectief fokprogramma om fysieke kenmerken te selecteren om zo topsporters te genereren...

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 00:59

Als je het even doortrekt naar mensen... kijk eens hoe fanatiek de grieken trainden...
en toch breken we die records moeiteloos... ondanks betere voeding en training ben ik overtuigd dat je er zonder doping niet meer komt... je komt wel eens mensen tegen die in topsortkringen meedraaien en die houden wijselijk de mond maar draaien veelbetekenend met de ogen Clown

Het is goed dat mensen durven zeggen dat het niet meer veel sneller kan... hopelijk beseffen mensen dan dat de sport op zich al supermooi is zonder dat het onnatuurlijk sneller hoeft.

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 12:48

Tomos schreef:
Inderdaad is "gemiddelde snelheid" (ongeveer 60 km/u voor de 2 km van de Kentucky Derby) iets anders dan "topsnelheid". De gemiddelde snelheid van Quarterhorses is hoger dan die van volbloeds maar van Quarterhorses wordt de snelheid over een kortere afstand (400 meter) berekend. Ik vermoed dat de volbloed sneller is...
Overigens staat het vroeg koersen met jonge paarden hier min of meer los van. Tweejarigen zijn niet verantwoordelijk voor de (absolute) records... dat zijn de oudere paarden.

De enige manier waarop records gebroken kunnen worden, is om de paarden "lichter uit te voeren" (meer PKs per kilo massa). En daar komt nu juist - en terecht - veel weerstand tegen, want de lichte paarden zijn ook meer bevattelijk voor blessures. Dit is (hoogstwaarschijnlijk) wat de snelle Eight Belles dit jaar parten speelde. Haar lichte botten, die haar zo supersnel maakten, waren niet in staat haar gewicht te dragen toen ze zich - vermoeid, net na de finishpaal van de Kentucky Derby - vergaloppeerde.

De jonge startleeftijd is minder een probleem dan de degeneratie (lichte botten) die er in wordt gefokt.
Een Olympisch atleet begint tenslotte ook niet pas op zijn vijfentwintigste met sporten. Sterker nog: de kans op blessures wordt - zowel bij mensen als bij paarden - groter, naarmate je later begint met de topsport.
Maar er is bij mensen dan ook (gelukkig) geen selectief fokprogramma om fysieke kenmerken te selecteren om zo topsporters te genereren...

Alle records zijn dacht ik van de belangrijkste flatraces op driejarige leeftijd. Ook dat is trouwens nog ontzettend jong voor een paard. Dat heeft ook al te maken met die PKs per kilo massa en natuurlijk economische motieven, snellere opbrengstmogelijkheden. Ik woonde rond 1970 in Engeland, toen was al bekend dat volbloeds gemiddeld minder lang meegingen dan andere types rijpaard. In die tijd had een renpaard echter geen slecht leven leek mij. Er werden veel kilometers gemaakt, buiten en ook veel gestapt over de weg. Daarom waren de renpaarden daarna ook gemakkelijker bij particulieren te plaatsen als recreatiepaard.
Ik weet niet of ze expres fokken op lichtere botten tegenwoordig, maar er worden wel veel meer paarden gefokt dan men nodig heeft en dan wordt er geselecteerd. Verder worden er allerlei medicijnen gebruikt bij blessures (waar vroeger rust gebruikelijk was) en in America ook nog steroïden dacht ik. Het is allemaal waanzin. Uit oude onderzoeken is al bekend dat het paard eenvoudigweg niet harder kan, zelfs niet met doping. Ooit gebruikte men amfetamines, gevolg acute hardklachten. Steroïden maken een renpaard helemaal niet sneller maar wel blessuregevoeliger. Uit veel onderzoeken blijkt zelfs dat een zweep gebruiken een paard niet sneller maakt. Goede jockeys rijden met hun "zit" om in dressuurtermen te blijven en zweepgebruik helpt daarbij helemaal niet. Oude gewoontes zijn kennelijk moeilijk te breken. Helaas is tegenwoordig de training alleen maar gericht op tempo en die kilometers rechtuit op de harde ondergrond waardoor het paard sterker werd worden achterwege gelaten (daardoor zijn ze ook veel minder geschikt voor de recreant dan vroeger).

Dat een olympische atleet niet op zijn 25 begint te sporten heeft andere oorzaken dan wat goed is voor het lichaam. Bij veel sporten komt een grote hoeveelheid techniek en behendigheid kijken en dan geldt dat je jong moet beginnen. Maar ook bij mensen leidt te grote belasting op jonge leeftijd tot blessures of lichamelijke gebreken op latere leeftijd. Jong beginnen zoals bijvoorbeeld bij turnen leidt tot medailles, maar niet tot lichamelijke (of geestelijke) gezondheid. Ook doping kan helpen bij het winnen van medailles maar of je er gezonder van wordt betwijfel ik. De gemiddelde leeftijd waarop kinderen gaan meedoen aan allerlei sportwedstrijden is enorm gedaald in de laatste 30 jaar. Ook bij kinderen is al enorm veel lichamelijke en geestelijke ellende door op de foute manier met sport bezig te zijn. Dit heeft veel meer met overspannen ambities dan met gezond bewegen te maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 12:55

classic_life

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 13:41

Hermelientje schreef:
Alle records zijn dacht ik van de belangrijkste flatraces op driejarige leeftijd. Ook dat is trouwens nog ontzettend jong voor een paard. Dat heeft ook al te maken met die PKs per kilo massa en natuurlijk economische motieven, snellere opbrengstmogelijkheden. Ik woonde rond 1970 in Engeland, toen was al bekend dat volbloeds gemiddeld minder lang meegingen dan andere types rijpaard. In die tijd had een renpaard echter geen slecht leven leek mij. Er werden veel kilometers gemaakt, buiten en ook veel gestapt over de weg. Daarom waren de renpaarden daarna ook gemakkelijker bij particulieren te plaatsen als recreatiepaard.
Ik weet niet of ze expres fokken op lichtere botten tegenwoordig, maar er worden wel veel meer paarden gefokt dan men nodig heeft en dan wordt er geselecteerd. Verder worden er allerlei medicijnen gebruikt bij blessures (waar vroeger rust gebruikelijk was) en in America ook nog steroïden dacht ik. Het is allemaal waanzin. Uit oude onderzoeken is al bekend dat het paard eenvoudigweg niet harder kan, zelfs niet met doping. Ooit gebruikte men amfetamines, gevolg acute hardklachten. Steroïden maken een renpaard helemaal niet sneller maar wel blessuregevoeliger. Uit veel onderzoeken blijkt zelfs dat een zweep gebruiken een paard niet sneller maakt. Goede jockeys rijden met hun "zit" om in dressuurtermen te blijven en zweepgebruik helpt daarbij helemaal niet. Oude gewoontes zijn kennelijk moeilijk te breken. Helaas is tegenwoordig de training alleen maar gericht op tempo en die kilometers rechtuit op de harde ondergrond waardoor het paard sterker werd worden achterwege gelaten (daardoor zijn ze ook veel minder geschikt voor de recreant dan vroeger).

Dat een olympische atleet niet op zijn 25 begint te sporten heeft andere oorzaken dan wat goed is voor het lichaam. Bij veel sporten komt een grote hoeveelheid techniek en behendigheid kijken en dan geldt dat je jong moet beginnen. Maar ook bij mensen leidt te grote belasting op jonge leeftijd tot blessures of lichamelijke gebreken op latere leeftijd. Jong beginnen zoals bijvoorbeeld bij turnen leidt tot medailles, maar niet tot lichamelijke (of geestelijke) gezondheid. Ook doping kan helpen bij het winnen van medailles maar of je er gezonder van wordt betwijfel ik. De gemiddelde leeftijd waarop kinderen gaan meedoen aan allerlei sportwedstrijden is enorm gedaald in de laatste 30 jaar. Ook bij kinderen is al enorm veel lichamelijke en geestelijke ellende door op de foute manier met sport bezig te zijn. Dit heeft veel meer met overspannen ambities dan met gezond bewegen te maken.

Om maar even de discussie te beginnen, want daar eindigt het toch altijd op zodra het over renpaarden gaat...

Het fokken op lichtere botten??? Daar heb ik nog nooit van gehoord, wel dat mensen zich richten op paarden met een groot hart. Het is niet alleen in de paarden/renpaarden wereld dat men steeds meer het gebruik maakt van medicijnen en andere drugs, het is de hele wereld met iedere sport of dicipline. Zoals ze 30 jaar geleden nog nooit van een bepaald stofje hadden gehoord, is het nu bekent en zelfs legaal op de markt te verkrijgen.
En ik weet niet of je wel eens bij een renstal dezer daags kijkt hoe er wordt gewerkt, maar er zijn een hele hoop stallen die nog steeds qua training hetzelfde zijn als 30 jaar geleden. De paarden worden nog steeds erg veel verkocht voor hun '2e leven' aan mensen die recreatief of pro in de dressuur/spring/event en zelfs voor de kar deze geweldige paarden inzettten.
Veel mensen schaffen deze dagen een paard aan, en dan maakt het niet uit of het een kwpner/tinker/shet of weetikwelnietwathetis, zodra er geen klik is met het paard kom je niet verder. Renpaarden zijn erg trotse paarden van zichzelf en vaak erg moedig, dit moeten ze wel zijn als ze echt renpaard willen zijn (en als ze geen renpaard willen zijn doen ze het ook niet goed en gaan ze vaak naar iemand die er in andere sporten mee kan uitgaan blinken). Maar veel mensen hebben onbegrip voor dit soort paarden. Zelfde als je een ander topsport paard ineens krijgt, het zal ook moeilijk voor hem zijn om in een nieuwe wereld op te kunnen schieten en in andere tact van sport. Voornamelijk als de nieuwe eigenaar/berijder niets of nauwelijks iets van zijn 'vorige' leven af weet of iets van begrijpt.

Ik wil niemand zijn voorkeur aan sport afkraken, maar verdiep je ergens eerst in voordat er conclusies worden getrokken. Want als ik een dressuurpaard door de ring zie gaan, geniet ik daar absoluut niet van. Maar ik gun het de mensen en paarden die er wel plezier in hebben en het allemaal begrijpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 13:54

Het zou me niet verbazen als lichte/zware botten gewoon een slap excuus zijn, zoals dat ook bij mensen het geval is. "Lichte" of "zware" botten maken bij mensen ook niet of nauwelijks enig verschil. Bouw (breder/smaller) ok, maar het zou me echt verbazen als het gewicht van botten bij soortgelijk gebouwde paarden echt wat uitmaakt.

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 14:22

classic_life schreef:
Om maar even de discussie te beginnen, want daar eindigt het toch altijd op zodra het over renpaarden gaat...

Het fokken op lichtere botten???
.....

Ik wil niemand zijn voorkeur aan sport afkraken, maar verdiep je ergens eerst in voordat er conclusies worden getrokken. Want als ik een dressuurpaard door de ring zie gaan, geniet ik daar absoluut niet van. Maar ik gun het de mensen en paarden die er wel plezier in hebben en het allemaal begrijpen.

Misschien handig als je even goed leest, dat fokken op lichtere botten was niet mijn bewering maar ik reageerde op iemand anders. Dit is wat een bekende trainer in Engeland er zelf over te zeggen heeft.

One top trainer, Ian Balding, summed up the crisis facing the industry when he told Racing Post: 'We get far more injuries than we used to. During the 1970s, as many as 90 to 95% of my two year olds ran at least once in the first season. In the 1980s, it dropped to 75 to 80% and in the 1990s it's dropped to 65 to 70%... The only reason for not running is due to injury.

'These figures tell a depressing tale... Shortage of labour has decreed... horses rarely get ridden for more than an hour. We scarcely do any roadwork with flat horses which is good for strengthening bone and hardening-up tendons and ligaments, because of increased traffic... The fashion now is for speed and more speed. We have gradually lost [the] strength, stamina and durability, temperament, extra bone and courage that those horses have. If we carry on like this, then slowly but surely we are ruining the breed.'

Uit 'Decline of Thoroughbred breed', Racing Post, 12 oktober, 2001.

Ik begrijp eerlijk gezegd niet zo goed waarom je je door mij zo aangevallen voelt. Misschien moet je deze discussie maar gaan voeren met een internationaal gewaardeerde trainer als Balding die zich wel zorgen lijkt te maken over de toekomst van zijn eigen sport.

Trouwens fijn om te horen dat het soms toch nog ouderwets gaat!

Tomos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 15:22

@Classic Life,

Misschien lopen de posters, waarop je reageert, wel langer in de sport mee dan jij...

Natuurlijk wordt er niet specifiek op lichte botten gefokt. Net zo min als er op grote harten wordt gefokt. Wanneer heb je voor het laatst een dierenarts, bij een dekhengst of fokmerrie, de grootte van het hart zien meten? Net zo min als paarden op de weegschaal worden gezet om hun botmassa te meten.
Nee, uiteindelijk is het de prestatie die telt, de prestatie op de renbaan. Of de prestatie die men - op basis van afstamming - hoopt te krijgen, in het geval met een merrie zonder koersverleden wordt gefokt.

Maar het is een feit dat, globaal gezien, records bij renpaarden niet echt meer worden gebroken. Niet in de mate, waarin records door harddravers, of sportmensen, nog steeds worden gebroken. Het lijkt er op dat we na 400 jaar op snelheid fokken, het maximum hebben bereikt. Misschien is dat wel een compliment aan de heren en dames fokkers die zich in de laatste 400 jaar voor de Engelse Volbloed fokkerij hebben ingezet....!

Hermelientje heeft echter een aantal goede punten.
"Ouderwetse" renpaarden hebben - weer, globaal gesproken - een sterker gestel. Net zomin als Formule 1 rijders vroeger een groot inkomen hadden, hadden renpaarden grote winsommen - in ieder geval niet in de mate zoals ze die tegenwoordig hebben, waarbij de eigenaar van de Arc de Triomphe winnaar gewoon 4 miljoen euro op zijn rekening krijgt bijgeschreven. Dat soort winnaars worden na een paar van dat soort koersen ijllings uit de sport teruggenomen, want stel je toch voor dat een blessure het paard voor de fokkerij uitschakelt (zoals Barbaro overkwam).
Terug naar de historie. Vroeger was het de "sport of kings" en de eer om te winnen was belangrijker dan de winsom. Goede paarden gingen lang mee, en paarden die vroeg uitvielen bouwden geen naam op en droegen aan de fokkerij minder bij. Dat was ook een reden om merries op hun zevende of achtste jaar verplicht met pensioen te sturen - want anders kwamen die harde, sterke merries (waar de sport zo'n behoefte, en de eigenaar zo'n plezier aan heeft) nooit voor de fokkerij beschikbaar.

Tegenwoordig, met de globale economie waar koersen wereldwijd worden uitgezonden en paarden ook de hele wereld worden overgestuurd (de gemakkelijk reizende merrie Ouija Board won koersen in Hong Kong, Dubai, Amerika en Europa - totale winsom bijna 7 miljoen dollar) is het veel makkelijker om met een goed paard gauw naam en faam te maken. Veel renpaarden worden daarom alleen op hun tweede en derde jaar gekoerst, in de klassieke koersen, want de winnaars van die koersen hebben automatisch een ticket to breeding (en dan beginnen de "echte" earnings pas, voor de eigenaar). Maar is het paard hard? Zou hij/zij nog op latere leeftijd kunnen presteren? Niemand die het weet, niemand die het uit wil proberen (want stel dat het antwoord "nee" is) en niemand die er op selecteert. Prestaties op twee- en driejarige leeftijd, daar gaat het om.

Hardheid is dus (helaas) geen fokdoel meer, prestatie op de renbaan wel.
Terug naar de topsnelheden.

We waren er al uit dat records niet (echt) meer worden gebroken. We hebben de top bereikt. Met prestaties op latere leeftijd, die nu dus minder belangrijk zijn, concentreren we ons nu op de prestaties van jonge paarden. Overigens doel ik hier (in het hele verhaal) op internationaal/globaal niveau - want de Nederlandse fokkerij speelt (helaas) niet echt mee.
Natuurlijk zijn er (ook internationaal) nog steeds koersen voor oudere paarden, maar de echt absolute toppers komen daar niet in, die zijn dan al lang "retired to stud".

De snelste paarden worden gebruikt, en tegenwoordig draagt (op internationaal niveau) bijna ieder paard de genen van de uiterst succesvolle schimmelhengst Native Dancer (die 21 van zijn 22 starts won) met zich mee, vaak via zijn kleinzoon Northern Dancer. Native Dancer was een bloedsnel paard... maar moest halverwege zijn vierde jaar uit de sport worden teruggetrokken, omdat hij niet hard was.
Hij leverde wel weer heel goede nakomelingen, maar ook vaak weer net niet hard genoeg om op latere leeftijd ook nog te kunnen presteren. Maar ze presteerden wel op jonge leeftijd... en gingen als toppaarden de fokkerij in. Zo gingen er zoveel Native Dancer produkten de fokkerij in, dat ze elkaar niet konden ontlopen. Vandaag de dag zijn heel veel paarden, eigenlijk de meesten op internationaal niveau, meerdere keren op Native Dancer ingeteeld.
Ze zijn daarmee bloedsnel, maar hebben dus ook zijn zwakheid min of meer overgenomen. En wat zijn zwakheid was?
Men begint meer en meer te denken dat zijn zwakheid en zijn kracht dezelfde onderliggende oorzaak had: de lichtheid van zijn botten. Voor het paard een snelheidswinst, maar ook een nadeel, want lichte botten kunnen minder tegen stress dan zware botten. Je hebt eerder sore shins, en eerder echte frakturen. Vooral als je op die kracht (zwakheid) in gaat telen.

De merrie Eight Belles is meerdere keren op Native Dancer ingeteeld. Ik geloof wel een keer of zes. Zoals eerder vermeld, kon ze haar eigen gewicht niet opvangen toen ze zich - vermoeid - na de finishpaal (van de Kentucky Derby) vergaloppeerde.

Hopelijk is het met dit verhaal nu duidelijk dat "lichte botten" geen bewuste fok-keuze zijn (integendeel), maar meer een gevolg van de keuze voor het snelste paard, waarbij hardheid op langere termijn uit het oog is verloren.

Ik draag de rensport een heel warm hart toe.
Het koersen van jonge paarden zie ik niet als een probleem, zolang van het paard niet teveel wordt gevraagd - niet emotioneel, en niet fysiek. Trainen op jonge leeftijd zie ik zelfs als een noodzaak, omdat het afharden van botten en pezen juist op jonge leeftijd moet beginnen. Koersen kan een gevolg zijn van die training maar hoeft niet, en nogmaals, alleen als het paard er klaar voor is. Met 400 jaar aan selectie op vroegrijpheid, mag je verwachten dat ze inderdaad eerder klaar zijn dan rassen die daar niet op waren geselecteerd - maar uiteindelijk blijft het een individueel verhaal: is het paard dat voor je staat, er klaar voor, zijn botten en spieren (en pezen) op elkaar afgestemd (met een groot paard - de grote "babies" - is dat vaak later pas het geval dan met een klein, compact paard), dat soort dingen. De eigenaar en trainer zijn gezamenlijk verantwoordelijk voor die keuze.

Maar de fokkerij is verantwoordelijk voor de algehele gezondheid voor het ras, en ik durf m'n favoriete sport gerust - net als Hermelientje - met een kritisch oog te bekijken en te zeggen dat de belangen, en het "grote geld", te verdienen in de klassiekers maar vooral ook in de fokkerij, waarschijnlijk (en helaas) verantwoordelijk is voor blindheid van de fokkers ten opzichte van een goede gezondheid van de Engelse Volbloed op latere leeftijd...

Overigens petje af voor de Nederlandse rensport waar de meeste trainers en eigenaren veelal hun uiterste best doen om hun gekoesterde volbloed, ook na zijn koerscarriere, een goede toekomst te kunnen geven...!

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 22:57

@Tomos

Je laatste post maakt alles inderdaad heel duidelijk.

Ik zag trouwens dat ik wel een grappige spelfout had gemaakt, want ik schreef dat paarden "hard"klachten kregen van amfetamines, dat krijg je nou in een topic over snelheid. Ik vatte trouwens dat grote hart van classic_life weer figuurlijk op, had nog niet eens aan letterlijk een groot hart gedacht.

Wat betreft "sport of kings" heb ik prinses Anne een keer gezien als jockey, ze had natuurlijk een heel goed paard gekregen, maar kon ook echt wel rijden. Ik weet niet of ze haar toen hebben laten winnen (want voor "charity") maar het ging wel hard.

Heb trouwens zelf een hele leuke en positieve ervaring met een Nederlandse eigenaar van een renpaard gehad, die inderdaad precies deed wat jij aangaf.

classic_life

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 23:57

[quote="TomosMen begint meer en meer te denken dat zijn zwakheid en zijn kracht dezelfde onderliggende oorzaak had: de lichtheid van zijn botten. Voor het paard een snelheidswinst, maar ook een nadeel, want lichte botten kunnen minder tegen stress dan zware botten. Je hebt eerder sore shins, en eerder echte frakturen. Vooral als je op die kracht (zwakheid) in gaat telen.[/quote]

sore shins is te voorkomen met goede training op juiste bodem.

En over het fokken ben ik het helemaal mee eens, te veel van hetzelfde paard in het bloed is slecht. Als ik naam de afstamming kijk van een paard die wij misschien willen kopen, kijk ik toch eerst wel even hoe vaak er hetzelfde paard in zit. Als het teveel erin zit komt hij wat mij part niet de stal in. De kansen zijn veel groter op complicaties en dat is wat we juist niet willen.

De grote van het hart meende ik idd letterlijk. Zo hebben wij een paard in de stal staan waar de familie bekent van is grote harten te hebben, en voor een topsport paard is dit altijd welkom.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 07:12

Toch raar dat er over zwakke en sterke botten gesproken wordt, als het dragen van het lichaam neerkomt op pezen en spieren.
Zie ik nu iets totaal over het hoofd of is er een fout gemaakt?
Verder kan ik me heel goed vinden in de bewoording van Tomos, hij/zij kan het ook zeer goed uitleggen Ja

maaikj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 08:11

RedPassion schreef:
soesita schreef:
Volgens mij zitten de meeste mensen en dieren in de topsport redelijk aan de limiet en zouden er nauwelijks nog records verbroken mogen worden.

Precies. Ergens houdt het op. Het moet altijd maar sneller, hoger, breder en spectaculairder maar er is natuurlijk een grens (die al vaak overschreden wordt in de topsport).

dit gaat nergens over, als een paard zich niet goed voelt, loopt hij niet voor je.. dat is bij elk paard zo.. een paard loopt zo hard en goed, dat kan een draver, renpaard maar ook een dressuur/springpaard zijn, omdat hij zich gewoon goed voelt en lekker in zijn vel zit..