Kamerbrief met vragen over het KWPN en Gelders Paard

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

keat

Re: Kamerbrief met vragen over het KWPN en Gelders Paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 21:11

ja dat klopt. voor elegant heb ik gebeld etc.... ik weet alleen niet meer waarom dat niet door is gegaan.galant en nickson vind ik iets te veel naar het tuigtype neigen, rubus had geloof ik ocd bij zijn medisch rapport staan en voor ahoy zou ik bij de diepvriessperma moeten zijn en dat werd allemaal een stuk duurder. ik snap wel wat je bedoelt hoor NatasjavE, maar jij hopelijk ook wat ik bedoel. tis net wat je zegt, ik heb ook met upperville gefokt maar dan wel op een goed in het type staande gelder. en ik heb ook naar bloedpercentage gekeken. ik vind dat dat weer ingevoerd zou moeten worden als dat kan want nu kan een paard met bij wijze van 50 procent gelders bloed ook goedgekeurd worden zolang hij maar een beetje op een gelder lijkt. en eerlijk is eerlijk als je upperville op een foto ziet zou je in eerste in stantie ook niet zeggen dat het een gelder is. pas als je hem in beweging ziet dan zie je dat de gangen er wel inzitten. dit had ik ook net voor mijn paard nodig want die is n ogal vast in haar lijf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 09:31

keat schreef:
ja dat klopt. voor elegant heb ik gebeld etc.... ik weet alleen niet meer waarom dat niet door is gegaan.galant en nickson vind ik iets te veel naar het tuigtype neigen, .

Galant is de broer van Elegant...
Bovendien zijn er veel meer hengsten dan die jij noemt.

keat schreef:
ik heb ook met upperville gefokt maar dan wel op een goed in het type staande gelder. en ik heb ook naar bloedpercentage gekeken. ik vind dat dat weer ingevoerd zou moeten worden als dat kan

Wat Natasja bedoeld is dat jij jezelf nogal tegenspreekt. Upperville staat het minste in het Gelderse type van alle goedgekeurde hengsten en voldoet ook niet aan de bloedeis, hij is geen 75 % Gelders en voert daarbij ook nog eens 20 % volbloed terwijl het KWPN eigenlijk maar 12,5 % veredelingsbloed toestaat/zou moeten toestaan. Dus als jij dan begint over 'Gelderse paarden moeten wel binnen de rasstandaarden gefokt blijven etc' dan moet je ook even kijken met wat voor hengst je zelf gefokt hebt.

keat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 11:14

het is ook zo dat mijn daden en woorden elkaar tegen spreken maar die keuze leek mij toen der tijd het beste. ik hoop dat jullie wel snappen wat ik bedoel. als ik met die jaarling verder zou fokken dan zou ik er ook weer een volle gelder op zetten. (al weet ik niet of dat er ooit van komt want ik heb de pech gehad dat er ocd bij haar gecontateerd werd) ik denk dat ik me des tijds ook niet voldoende verdiept had ik welke hengsten je bijv allemaal nog in het buitenland had staan en daar komt nog eens bij dat ik wel met een budget zat.

letsgoko

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 16:50

Als er dan nog een volle Gelder is.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 19:16

Nou Edsko die van mij is volledig gelders, 2,5 jaar oud en merrie..Dat bied al persectief of niet? Ik ken een fokker van Gelderse paarden die heeft 12 merries drachtig waarvan er een stuk of 10 Gelders zullen zijn. En geloof me die is heeel erg serieus met die fokkerij bezig, Te rijtypisch betekend voor haar registratie bij de rijpaarden. Hier op bokt alleen al ziijn er al een stuk of wat merries drachtig.
Volgens mij worden er volgend jaar een heleboel Gelderse veulens geboren.

Dus Keat! Komt helemaal goed.

letsgoko

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 22:53

Komt het toch nog goed.

keat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 11:19

oke hahah klinkt goed. ja volgens mijn papier is mn merrie 100 procent gelders. stiekem klopt dat natuurlijk niet omdat amor erin zit. maarja goed... die bloedvoering zal altijd een discussie blijven.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 11:30

Nou Witmar Alazan heeft wel meer " vreemd bloed"

http://www.paardenfokken.nl/pedigree.ph ... axniveau=6

Het is een Amor(holsteiner) x Eclatant(een Hanovraan)x Apollo en die is ingeteelt op de franse hengst L'Invasion

Die van mij heeft ook het bloed van Eclatant. Stamt van de hele goede Hanoveraan Duellant.

letsgoko

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 16:27

Neem van mij aan dat een Gelders paard raszuiver te fokken is als je alles wat een volledige Sgldt afstamming heeft als Gelders ziet. Dus ook de nafok van Amor.

Een vrij klein aantal jaren terug was de discussie nog of je Amor als Gelders moest zien. Dit stadium is al lang voorbij aangezien je anders geen voldoende bloedspreiding over houdt. Ook hier kun je uit concluderen dat het rap achteruit gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 17:23

Edsko: hengsten die veel gebruikt worden is iets van alle rassen en alle tijden.
Wil je zeggen dat de rijpaardrichting ook op uitsterven staat omdat er veel Jazz, Flemmingh en Ferro bloed inzit? Dat zijn de Amors en Nimmerdors van deze tijd.

keat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 21:58

dat bedoel ik dus, die discussie over amor bloed zal voort blijven bestaan. ik heb zelf de lijn van witmar alazan nog niet eens goed bekeken. niet op paardenfokken iig. zo zie je dus maar weer. witmar alazan is volgens mij niet eens zo veel gebruikt. ik zie eigenlijk bijna nooit mensen die er een nakomeling van hebben. heb 1 keer iemand gesproken erover. verder heb ik ook nog nooit een foto van hem kunnen vinden. met hem is het een beetje net zoals met upperville gegaan. hij heeft een aantal merrie's gedekt en is daarna verkocht naar het buitenland. al hoop ik dat we van upperville wel nog wat horen. ondanks dat het een gelder met vreemd bloed is, is het echt een gaaf beest!

keat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 22:02

bij de jouwe zit idd ook flink wat vreemd bloed natasja. terwijl je er in eerste in stantie vanuit zou gaan dat het een volle gelder is. als dat bij elk gelders paard zo is dan snap ik het begrip gelders type idd wel. jammer dat het niet een eigen ras zou kunnen zijn. maar dan zit je idd weer met de bloedspreiding.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 22:29

keat schreef:
bij de jouwe zit idd ook flink wat vreemd bloed natasja.

Natasja pretendeert ook niet de dingen die jij wel noemt, zoals rasstandaard e.d.
Die staat wat mij betreft dus ook wat meer nuchter tegenover het Gelders paard.
Dus verdiep je erin, het geeft niet dat er wat vreemd bloed in zit als er maar een stevige gelderse basis achter zit met een dito type.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 22:35

keat schreef:
dat bedoel ik dus, die discussie over amor bloed zal voort blijven bestaan. ik heb zelf de lijn van witmar alazan nog niet eens goed bekeken. niet op paardenfokken iig. zo zie je dus maar weer. witmar alazan is volgens mij niet eens zo veel gebruikt. ik zie eigenlijk bijna nooit mensen die er een nakomeling van hebben. heb 1 keer iemand gesproken erover. verder heb ik ook nog nooit een foto van hem kunnen vinden. met hem is het een beetje net zoals met upperville gegaan. hij heeft een aantal merrie's gedekt en is daarna verkocht naar het buitenland. al hoop ik dat we van upperville wel nog wat horen. ondanks dat het een gelder met vreemd bloed is, is het echt een gaaf beest!

Witmar heeft na zijn Duitste periode een aantal jaar in NL gedekt. Ria Hekkert heeft nog een Witmar Alazan staan. Percistance.(Die we kennen als de moeder van Alert..die hele mooie vos van Sander)

Die van mij heeft inderdaad ook wat vreemd bloed in de aderen..maar ze is echt Gelders hoor. Haha!

en o wat was ze net weer zoet

letsgoko

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 23:02

Amor was een rijpaard i.p.v. een Gelders paard. Daar ging de discussie over.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 08:32

Nee de discussie gaat erover of het Gelderspaard word weggefokt of niet. De meeste zijn van mening dat dit niet het geval is. Een klein groepje vindt dat wel die zou liever een klassieker ogend paard fokken. Er zijn ook nog een groepje liefhebbers die graag het Gelderstuigpaard zou willen terug fokken.

Het GPA erkend de nakomelingen van Amor gewoon als gelders. Amor was een rijpaard ja..maar vind er nog maar eens zo een met geweldige exterieurkenmerken en een geweldige kwaliteit van het beenwerk en gangen. (weleens het filmpje van Amor 26 jaar oud gezien..daar kan menig 10 jarig sportpaard z'n hoefjes voor dichtknijpen)

Dat is de discussie al lang niet meer en zou het ook niet moeten zijn. De Discussie moet zijn hoe verbreden we de bloedbasis en hoe krijgen we van de klassiekere hengsten ook nog zonen goedgekeurd die dan ook nog een beetje aan het dekken toe komen.

Dat los je niet op met het sluiten van het stamboek. Dat los je niet op door een aantal hengsten goed te keuren die onvoldoende kwaliteit hebben.

Ik denk (maar das ook maar een mening) de oplossing zit in Marketing en sales van het Gelderse paard, subsidie voor het verrichtingsonderzoek voor de Gelderse hengsten en zorgen dat de Gelderse paarden op de juiste plaatsen komen...De Landelijke ruiters..

letsgoko

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 12:00

Gaf alleen aan waarom de discussie toen ging.