Twintig New Forest hengsten geplaatst voor Centrale Keuring

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Baal

Re: Twintig New Forest hengsten geplaatst voor Centrale Keuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 11:14

@Neonlight:
Hmm, dat is mij niet opgevallen (heb er niet eens opgelet.. moet nog heel veel leren zie ik wel..). Maar als ik fokker was zou ik dan toch terug in de lijnen en afstammelingen kijken, als daar geen sabino voorkomt dan zou ik er niet mee zitten.

@ponymens
Ehh.. ik moet toegeven dat ik 'm van dichtbij heb gezien en 'm niet heb zien 'dweilen' (heb dus niet naar z'n springcapaciteiten gekeken). Wel leuk om andermans gedachten te horen.

ponymens

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 11:18

nr. 75 heeft smalle kleine voeten met hele hoge verzenen, lang en steil in de koot en hel teer beenwerk. Weet zo even niet wat de pijpomvang was. Verder viel hij zijn voorbrenger, toeschouwers en andere paarden aan, dit was buiten tijdens het wachten bij de harde bodem.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 11:51

Baal, terug in de lijnen kijken heeft geen zin, de hengst heeft de genen en die kan hij doorgeven. Knipoog

Pijpopmvang van nummer 75 was 17, inderdaad erg weinig.

Hiefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 13:55

wat goed dat everest Johnboy door is.!!
dat is het veulentje van mijn pony(L)
het is z`n schatjeee Pling
wat kan diie ook goed springen!!

xxx.
Laatst bijgewerkt door Winged op 08-12-08 16:40, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Cursief weggehaald

robin_hood

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 17:27

Neonlight schreef:
Enige jammere aan Versaille is zijn witte aftekeningen. Ik zie een witte onderlip, hij heeft dus veel sabino, en aangezien te hoge witte aftekeningen niet mogen zou ik geen risico lopen met zo'n hengst. In ieder geval, als fokker zou die voor mij zeker afvallen.

Mijn NF ruin heeft ook een witte onderlip maar ik heb hem alleen voor recreatie, dus voor mij maakt de kleur of aftekenignen niks uit. Maar wat betekent het als een NF veel sabino heeft en waarom zien ze dat niet graag?

Flynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 20:47

en wat houd dweilen presies in eigenlijk ? Lachen

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 22:15

New Foresters mogen geen witte aftekeningen boven de voorknie en de achterhak hebben. Dit wordt veroorzaakt door het sabinogen, als dat in grote mate aanwezig is krijg je ook flinke witte aftekeningen.

ponymens

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 22:41

Flynn schreef:
en wat houd dweilen presies in eigenlijk ? Lachen

Dat het een dweil van hengst is Knipoog vervelend en agressief naar mensen en andere paarden. Het mag dan een hengst zijn maar ik heb er 3 op stal en die vallen niet aan.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 16:41

Op de laatste CHK was er ook een hengst die tijdens het voorbrengen aan de hand onuitstaanbaar was, maar later, onder het zadel getoond, zeer braaf en fijn te rijden bleek (of "leek"?) te zijn. Heb ik mijn mening toch iets moeten bijstellen Knipoog .

Flynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 17:16

oooh oke

bij onze pensionstal hebben we ook n hengst staan, geloof n andalusier, maar das n schat, hijs alleen vrij druk Tong uitsteken

Baal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 22:44

Ik weet dat er ook discussie over zijn:
Wel jammer -voor de sport- dat ze zoveel op die witte vlekken letten: superhengst met vlekjes --> afgekeurd ... hengst met mindere beweging zonder vlekjes --> goedgekeurd. Duurt generaties vooraleer je van zo'n minder goed hengst weer een produkt hebt met wél goede bewegingen.

New foresters zijn toch dé kindersportpony's bij uitstek ? Laat ze dan ook fokken voor de sport, en niet op kleur.
Als een pony een goed exterieur en goede bewegingen heeft, dan gewoon goedkeuren.
Met de 'vlekkers' maak je dan wel geen kans op een show, maar hoeveel procent v/d kopers van een forest lopen er shows? Gaat het merendeel niet gewoon de sport in ? Of vergis ik me hierin?

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 22:52

New Forest is ook een ras met rasstandaarden, die volgens het moederstamboek zijn. Het moederstamboek is het engelse stamboek, en het nederlandse New Forest stamboek moet ook naar deze regels keuren.

Baal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 19:34

Is natuurlijk prachtig, maar er kan best een klasse toegevoegd worden: de bonte of sabino forest.
Dat het niet raadzaam is om -als men wil gaan showen- deze klasse te mixen met een niet bonte/sabino forest mag duidelijk zijn, maar daarom kunnen goede dieren nog wel goedgekeurd worden voor de fok.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 20:02

Bont kan sowieso niet, want bont zit niet in het ras. Dan zou het een kruising zijn.

En waarom een aparte rubriek toevoegen? Het past niet in het rasstandaard. Net als foresters die uit de D-maat groeien er niet in passen. Moet je dan hengsten gaan goedkeuren die niet volgens rasstandaard zijn, en dan buiten de regels om gaan fokken? Ik geloof niet dat het moederstamboek dat ooit goed zal keuren. Haha! Je hebt hier te maken met een ras, dat is wat anders dan een type zoals het KWPN of het NRPS.

Baal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 23:02

Vergelijk het met iets totaal anders: de perzische raskat. Hierin is ook een standaard waaraan het type kat moet voldoen (en zijn afstamming). Maar binnen het ras zijn er diverse kleuren. Door fokkers worden deze kleuren niet gemixed (is niet slim), maar ze keuren tenminste geen goedgebouwde katten af (die wel aan de rasstandaard voldoen).

MarloesV89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 23:41

Bont hoort gewoon niet bij een NewForester. Knipoog Wil je toch een bonte pony dan moet je het bij een ander ras gaan zoeken.

Wel vind ik het jammer dat er de laatste jaren heel veel bruine en vossen zijn. Nu er weer een aantal hengsten zijn goedgekeurd met een apart kleurtje zoals valk en schimmel (want daar lopen er ook maar bar weinig van in het stamboek) hoop ik toch dat er de komende jaren weer wat meer variatie in de kleur komt. Lachen

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 07:26

Nou, de schimmel die vorig jaar was goedgekeurd is er weer uitgewipd na de verrichtingen. Knipoog
En deze hengsten zijn er nog niet, die moeten in februari weer gepresenteerd worden.

MarloesV89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 12:40

Welke schimmel was dat dan?

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 14:01

Wellhouse Sportsman (Wayland Loganberry x Swangson), hengst van Jurrius.
Jouw Eastermountain Diddly Do is nu nog de enige goedgekeurde schimmelhengst.

Flynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 15:33

ik vind dat sabino wel mooi eigenlijk, hou wel van dat wit ..

maarja , er is idd een rasstandaard, anders wort t na n tijdje ook een rotzooi ja ..

mijn ex vz paardje picasso was een volle nf, (BH's Boss x YW's Adrian) maar was n beetje uit de kluiten gewassen (hihi 3,5 en toen al 155) hij was ook ruin dus maakte niet uit of ie opgenomen zou worden, is ook niet nr keuring gegaan, hij was toch te groot .. hij had ook een roze lip, en witte sokken, is dat dan ook sabino ?

MarloesV89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 19:05

Neonlight schreef:
Wellhouse Sportsman (Wayland Loganberry x Swangson), hengst van Jurrius.
Jouw Eastermountain Diddly Do is nu nog de enige goedgekeurde schimmelhengst.

De veulens die afgelopen jaar geboren zijn van Diddly Do en ook het jaar ervoor zijn bijna allemaal schimmel, tenminste zover ik weet. Lachen Hopen dat er een toekomstige topper tussen zit. Knipoog