'Ruiters moeten langer doortrainen voor overstap ZZ-licht'

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Getup

Re: 'Ruiters moeten langer doortrainen voor overstap ZZ-licht'

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 20:36

Maar zolang die mensen op concours gaan en scoren, denken ze dat het erg goed gaat. En als een instructeur goed eerlijk is en zegt dat ze er beter mee kunnen stoppen, gaan ze naar een ander. Als ze die wp niet meer halen, houden ze er vanzelf wel mee op.

marillion

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 21:11

getup schreef:
xxNANDOxx schreef:
ik denk dat deze jury wel gelijk heeft Ja
maar je kunt het natuurlijk vanuit een aantal kanten bekijken.

onze mede-bokker had bij deze jury blijkbaar wel een goede proef laten zien.
2 111 415111MJ ASHLEY DE JONG MARILLION 205 203 408 60,00%
goedzo ashley! OK dan!

natuurlijk kunnen we haar feliciteren, maar 60 % is ook net winst.....

Klopt, ik startte voor het eerst ZZ-l in Harmelen.
In de 2e proef maakte ik 3 grove fouten dus die 60% was ook zeker verdiend.
In de 1ste proef ging het wel super, maar toen zaten de jruy's ook niet op 1 lij.
Bij meneer vroom reed ik 64% en bij jaquelien reed ik 60, nog wat, 213 en 222 dus best veel verschil.
En voor mij was het de eerste keer en ik was echt super tevreden.
Verder geef ik meneer vroom volkomen gelijk.
Ik heb voor dat ik moest starten een aantal combi's zitten kijken maar vond het wel uitermaten teleurstellend en dat vind ik gewoon jammer.
Ik zit met marill nu dik op de 150 winstpunten in het Z2 dus we vonden dat ik een keer over moest.

Even buiten mijn optreden om, vond ik de kwartpirouettes dat leken wel kwart voltes, en de wissels werden door veel paarden niet eens gesprongen.
Ook miste veel combinatie's lengtebuiging vooral in de appuyamenten, zowel draf als galop.

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 21:12

Ik snap niet dat dit voorpagina nieuws is. En ik vind het ook behoorlijk l*llig voor die ruiters die nu met naam en toenaam op internet staan. Dat er beter moet worden getraind, en dat sommige combinaties een grote plaat voor hun kop hebben is al langer bekend. En dit fenomeen komt in alle klasses voor!

marillion

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 21:14

Insider schreef:
Ach gaan ze nu ineens lopen zeuren over iets wat al jaaaaren speelt. Grootste probleem ligt in de instructie dat mensen niet professioneel genoeg begeleid worden. Er zijn regelmatig instructieronjes in Ermelo en hier hadden ze allang een keer aandacht aan moeten besteden. Al heb je in 4 jaar tijd 50 winstpunten in de Z2 verzameld dat betekent nog niet dat je met enig succe ZZ-Licht kunt rijden. Tijd dat dat mensen eens aan het verstand gepeuterd wordt.

Ik ben het grotendeels met je eens.
maar er zijn ook genoeg mensen die een goede instructeur niet kunnen betalen.
dus dat is voor veel mensen niet haalbaar.

marillion

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 21:26

Timmie2000 schreef:
Raggel schreef:
Ik wil mijn paard graag klaar hebben voor de klasse erna voordat ik een overstap maak.. Dus voordat je Z1 kan gaan starten, moet ik THUIS een "goede" Z2 proef kunnen laten zien, de wissels moeten sowieso dan al goed zitten.. Dan ben je naar mijn mening pas klaar voor een volgende klasse..
Als je een halve pirouette kunt, is een kwart piece of cake..

Waren er maar meer die er ook zo over denken.

Ik vind dat je daar volkomen gelijk in hebt.
Dat heb ik zelf ook met mn paarden.
Marillion springt de series tot om de 2 en halve pirouettes doet hij ook al.
het zelfde met mn 7 jarige.
Ik vind dat hij gewoon langlaag over de rug moet beginnen en dan iets meer oprichting vragen (2 dagen voor de wedstrijd train ik zowiezo iets van 20 min. wat meer in de wedstrijdhouding) en dan weer lang laag over de rug eindigen.
Sommige paarden kunnen dat hebben, maar er zijn ook paarden die dat niet kunnen, en dan beginnen ze gelijk al bovenin...
Ik vind dat ieder paard dat gewoon standaard moet kunnen, halsstrekken...
die 7 jarige van mij spring ook al wissels en doet kwartpirouettes, en die start ik in het Z1.
Dus daar heb je zeker gelijk in.
en ik vind ook dat je gewoon bij wat voor een soort jury dan ook constant in je punten moet kunnen rijden.
Tuurlijk gaat het wel een keer mis.
Maar je word als je Z2 start en er jureerd een subtop jury word je ook veel zwaarder beoordeeld dan door een gewone basisjury.
En als er dan een keer gestart word op een wat grotere Z2 wedstrijd en er zit toevallig een subtop jury of een jury die wel gewoon kritisch kijkt, kunnen veel mensen hun punten niet rijden en dan zijn ze op hun teentjes getrapt...
dat vind ik gewoon jammer.
Maargoed, nogmaals ik vind dat meneer vroom volkome gelijk heeft!

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 21:32

getup schreef:
@Sjaantje: daar gaat het niet om , en dat weet een jury ook niet als je aankomt; Nou ja, hij behoort het niet te weten. Lachen .

Door jou reactie lijkt het alsof je geen ZZ-licht mag starten als je niet meteen veel meer dan 60 kunt halen.. Verward

marillion

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 21:34

sjaantje schreef:
getup schreef:
@Sjaantje: daar gaat het niet om , en dat weet een jury ook niet als je aankomt; Nou ja, hij behoort het niet te weten. Lachen .

Door jou reactie lijkt het alsof je geen ZZ-licht mag starten als je niet veel meer dan 60 kunt halen.. Verward

Je start toch ook om ervaring op te doen...

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 21:35

sjaantje schreef:
getup schreef:

Door jou reactie lijkt het alsof je geen ZZ-licht mag starten als je niet meteen veel meer dan 60 kunt halen.. Verward

nee joh, want als je dat van te woren weet of je t gaat halen of niet zouden er veel mensen meteen thuis kunnen blijven Tong uitsteken .

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 21:40

Dan kwam je reactie een beetje vreemd over.

StableEnable

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 21:50

Probleem lijkt dat je bijvoorbeeld in Z2 op zoveel onderdelen wel een 7 kunt halen, dat dat compenseert voor bijvoorbeeld slechte wissels. en zo kun je steeds weer dat winstpunt net halen en dan kun je over. zelfde in alle andere klassen.
Mijn devies is altijd: ga pas over als je op drie wedstrijden van de laatste 5 en bij verschillende juryleden niet één, maar ruim twee winstpunten hebt kunnen rijden.
Verder zouden die essentiële onderdelen voor de stap naar zz-licht, zoals de wissels best een dubbeltelling kunnen krijgen, waardoor ze echt voor elkaar moeten zijn en niet makkelijk op andere onderdelen gecompenseerd kunnen worden.

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 21:53

Iedereen benadrukt nu zo die wissels, maar ook met allemaal correcte wissels is het nog easy om 55% te halen. Puur omdat het niveauverschil tussen het Z2 en ZZ-licht zo groot is.

StableEnable

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 22:05

nou ja wissels als voorbeeld van...

tommie6600

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 22:27

De Z juryleden mogen in mijn ogen ook veel streger worden. Hoe kan iemand die 6 galopwissels niet springt een wp krijgen. Was het niet de bedoeling om de Z proeven zwaarder te maken om de overstap naar ZZ licht makkelijker te laten verlopen. Het lijkt soms wel alsof Z jury's strooien met wp. Een paard wat geen wissels springt is in mijn ogen geen wp waard.
Heb laatst ook weer een proef gezien. Geen wissel normaal gesprongen (verzet, bokken en naspringen), appuyementen wat meer op gewoon wijken lijkt, een stap als telgang en een eenvoudige wissel dmv draf punten 214!!!
Je mag nu over als je 15 of 20 wp heb. De knhs mag dat wel opschroeven.

StableEnable

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 22:36

ja maar daar zit 'm dus de kneep. genoeg eenvoudiger onderdelen om mee te compenseren. als nou (in iedere klasse) de onderdelen die voor de volgende klasse van belang zijn dubbel geteld worden?

marillion

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 07:28

sjaantje schreef:
Iedereen benadrukt nu zo die wissels, maar ook met allemaal correcte wissels is het nog easy om 55% te halen. Puur omdat het niveauverschil tussen het Z2 en ZZ-licht zo groot is.

Nou het niveau verschil tussen het Z2 en het ZZ-l is niet zo groot hoor (het zijn de kwart pirouetttes die er bij komen), het is puur dat juryleden veel strenger zijn (en terecht).
Als jij een Z2 proef rijd, en je springt een wissel voor een 5 , dan krijg je er in het Z2 al gauw een 2 of een 3 voor.
Het zelfde is bijv. met een schouderbinnenwaarts, als je een SB vmet te weinig of geen lengtebuiging rijd dan krijg je in het Z2 daar nog gauw een 6 voor maar in het ZZ-l word dat gewoon afgestraft met een 4 of een 5.
En er zijn natuurlijk dingen die dubbel tellen.
Neem nou bijv. de ZZ-l proeven van deze maand, daar teld alleen het onderdeel hele diagonaal van handveranderen in uitgestrekte stap.
Als jij een paard heb wat in het Z2 een matige uitgestrekte stap rijd voor een 5 ofso, dan is dat in het ZZ-l toch al gauw een 4...
Enja dat teld toch wel dubbel, dan heb je nog wel genoeg onderdelen maar je zou er toch een 8 tegenover moeten zetten.

Ik vind dus niet dat het niveau verschild, tuurlijk word er meer verzameling gevraagd maar dat zouden ze in het M al moeten gaan vragen als eerlijk zijn...
Het is gewoon grotendeeld de jury's die veel en veel strengen gaan beoordelen en dat vind ik zeer terecht, maar daar moeten ze dan in het Z1 al mee gaan beginnen....

moniek21

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 07:33

ik rij met mijn paard ook in het Z2 (10 pnt uit 5 wedstrijden)
maar zodra ik 15 punten heb hou ik m lekker thuis totdat ik en mn instructrice vinden
dat we er klaar voor zijn,zo heb ik het in elke klasse gedaan even een paar mnd thuis lekker
door trainen tot je er klaar voor bent,want om nou met hangen en wurgen een proef te moeten rijden
lijkt mij zonde van je tijd en geld,helaas zie je het wel heel vaak op wedstrijd ruiters en paarden die er gewoon niet klaar voor zijn

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 11:38

Cayenne schreef:
Maar dan vraag je je toch afl hoe zo'n combinatie dan aan de winstpunten in de Z2 is gekomen.

Is niet zo moeilijk. Er wordt veel te hoog gepunt bij de basis. Duivel

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 11:39

marillion schreef:
sjaantje schreef:

Nou het niveau verschil tussen het Z2 en het ZZ-l is niet zo groot hoor (het zijn de kwart pirouetttes die er bij komen), het is puur dat juryleden veel strenger zijn (en terecht).

Dan is het niveauverschil toch groot?? Knipoog
Volgens mij heb je me verkeerd begrepen.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 11:45

wat ik nou dus echt niet snap.... ik kan als laagste score, 51% vinden. Dat is dus meer dan de helft en dus... voldoende....

is het dan niet dat de pot de ketel iets verwijt?

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 11:48

In het ZZ-licht wordt er op andere dingen gelet dan bij de basis. Bij de basis lijkt het wel minder belangrijk als een paard niet goed loopt. Als er maar op de letter wordt gereden. Kom je bij het ZZ-licht, dan wordt er "ineens" wel gelet op ruggebruik, nageeflijkheid, losgelatenheid, impuls en noem maar op. Waarom wordt hier vanaf de B al niet beter op afgestraft. Ik word daar zo moe van. Huilen

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 11:51

Ik heb overigens al eens bij een Z2 jury gereden die gewoon eigenlijk punten weggaf "omdat ze in het Z2 toch geen maximumaantal punten hadden" (dus geen verplichte overstap naar het Z2)

Dit was overigens wel een goede jury, gaf veel nuttig commentaar, maar hij puntte dus wel bewust in de winstpunten als het er een beetje op leek!

@Vur: was het ook niet zo dat die nieuwe proeven daar juist voor bedoeld waren, om dat "lettersrijden" wat minder belangrijk te maken? Lijkt erop dat dat dan niet echt lukt!

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 12:03

WowAmigo schreef:
Ik heb overigens al eens bij een Z2 jury gereden die gewoon eigenlijk punten weggaf "omdat ze in het Z2 toch geen maximumaantal punten hadden" (dus geen verplichte overstap naar het Z2)

Dit was overigens wel een goede jury, gaf veel nuttig commentaar, maar hij puntte dus wel bewust in de winstpunten als het er een beetje op leek!

@Vur: was het ook niet zo dat die nieuwe proeven daar juist voor bedoeld waren, om dat "lettersrijden" wat minder belangrijk te maken? Lijkt erop dat dat dan niet echt lukt!

Klopt. Wat dat betreft is er weinig veranderd. Hopelijk lukt het wel met de nieuwe plannen om het jurycorps op een hoger niveau te krijgen. Ik hoop echt dat gaat lukken. Duivel

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 12:34

amondi schreef:
wat ik nou dus echt niet snap.... ik kan als laagste score, 51% vinden. Dat is dus meer dan de helft en dus... voldoende....

is het dan niet dat de pot de ketel iets verwijt?

Dat is bijna een verliespunt hoor...

marillion

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 12:52

marillion schreef:
sjaantje schreef:

Dan is het niveauverschil toch groot?? Knipoog
Volgens mij heb je me verkeerd begrepen.[/quote]
ja dat denk ik wel, Tong uitsteken op die manier is het een heel groot verschil,
alleen persoonlijk vind ik het zzl proeftechnisch wel makkelijker.

ik ben trouwens wel benieuwd wat de ruiters die nu in het zzl tussen de 50% en 57% scoren, als die een z2 proef rijden bij een subtop jury wat ze dan halen qua percentage, persoonlijk denk ik dat zij dan geen winst rijden

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 12:55

De ZZ-licht proeven zijn proeftechnisch ook makkelijker, maar doordat er zo verschillende gejureerd wordt, is het niveauverschil toch groot.