Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird
Ladygiroc schreef:Een paardentandarts....ja...ja...
Een paardentandarts bestaat niet eens..is geen officieel erkend beroep. Of hoe zeg je dat..
Ik heb vorige week mij DA even laten KIJKEN naar mijn pony d'r tandjes..Kost heel wat minder en heb er een veel beter gevoel bij..

hippo schreef:Nou de paardentandarts die wij hebben heeft me laten voelen bij een paard wat behoorlijke haken had en ik snap nu wel waarom er zo af en toe naar gekeken moet worden. Mijn paard gaat voortaan 1x per jaar al is het maar voor controle.
hippo schreef:Nou de paardentandarts die wij hebben heeft me laten voelen bij een paard wat behoorlijke haken had en ik snap nu wel waarom er zo af en toe naar gekeken moet worden. Mijn paard gaat voortaan 1x per jaar al is het maar voor controle.
Pikeur schreef:Elise88 schreef:Wat ik me afvraag, afgezien van 't tandartswerk verder, raakt zo'n paard nooit in paniek bij 't inbrengen/gebruiken van dat spreidgeval?
Ik zie 't paard waar ik mee werk dat echt niet toestaan .. no way dat 'n vreemd iemand zo'n ongelofelijk eng ding in haar mond stopt om vervolgens de mond open te zetten, waarna ze vervolgens merkt dat'ie niet meer dicht kan ..
Die van mij krijgt altijd even een spuitje zodat ie wat suffig wordt..
Anders kun je het ook wel vergeten, hij laat zich niet 'opsluiten'
Zo werkt het fijner voor de 'tandarts' en zij merkt er ook niet veel van.
hij bleeft taan liet proppen val en plots viel er ook een dop

Elise88 schreef:Wat ik me afvraag, afgezien van 't tandartswerk verder, raakt zo'n paard nooit in paniek bij 't inbrengen/gebruiken van dat spreidgeval?
Ik zie 't paard waar ik mee werk dat echt niet toestaan .. no way dat 'n vreemd iemand zo'n ongelofelijk eng ding in haar mond stopt om vervolgens de mond open te zetten, waarna ze vervolgens merkt dat'ie niet meer dicht kan ..
maar daarom gaven ze haar een verdovingspuitje. Ariebren schreef:Ik zal proberen uit te leggen wat ik in mijn eerste reactie bedoelde.
Iedereen kan met de hand voelen of er haken aan de kiezen zitten.
Je pakt de tong beet en trekt hem opzij de mond uit.
Je hand kan de mond in en je voelt de haken.
Oke, haken zijn niet goed. Er wordt gevijld.
Maar voordat de TA de mond ingaat moet hij / zij eerst kijken naar de symetrie van de kauw spieren.
Vooral de twee spieren op het voorhoofd, zijn die beide gelijk.
Zo ja, dan kauwt het paard goed, zo nee, dan kauwt het paard niet goed.
Een paard kauwt niet als een mens, wij bewegen onze kaken op en neer.
Een paard kauwt door zijn ONDER kaak heen en weer te schuiven.
Een TA zal de onderkaak beet pakken en heen en weer schuiven, hij voelt dan of de kaak niet ergens blijft haken.
Dus tot nu toe heeft de TA alleen maar gecontroleerd of de kauwspieren gelijk zijn en of de onderkaak makkelijk heen en weer kan gaan.
Dan wordt pas de spreader ingedaan.
Het oppervlak van de kiezen wordt bekeken.
Zijn alle vier de vlakken recht.
Daarna wordt de spreader uitgedaan en wordt gekeken via de zijkant van de mond, met de onderkaak in de midden of de tanden en kiezen allemaal aansluiten.
Tot nu toe is er nog geen vijl in de mond geweest.
Dieze observatie handelingen lukt alleen maar bij een paard die doodstil blijft staan.
Dit soort paarden bestaat niet, dus het paard moet gesedeert worden.
Na alle afwijkingen gezien te hebben, dus niet gevoeld, maar echt gezien, ook de eigenaar van het paard kan rustig mee kijken.
Gaat de TA op zijn gemak de ravage in de mond herstellen.
De TA gebruikt daar elektrisch gereedschap voor.
Het gereedschap is vergelijkbaar met een dremel verzameling.
Vraag maar aan vriend, verloofde of echtgenote wat dat is.
Mijn ervaring is;
Voor een paard wat al 4 maal door een tandarts is behandeld volgens het filmpje zal mijn TA een 3 kwartier bezig zijn om de boel op orde te krijgen.
Verborgen wolfstandjes worden gelokaliseerd en getrokken.
Raar he dat het paard rechtsom tegen het bit ingaat.
Gezien wordt dat de voortanden te lang zijn.
Er zat bijna vijf milimeter ruimte tussen de onder en bovenkaak kiezen.
Deze voortanden worden ingekort zodat de kiezen weer over elkaar glijden.
Deze merrie is verandert van een hooi race vreter in een gezellige soppende hooi eter.
En in tussentijd denk ik wel meer dan 75 kg aangekomen.