Paardenhandelaar uit Nietap verzorgt zijn paarden wel goed

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

KiWiKo

Re: Paardenhandelaar uit Nietap verzorgt zijn paarden wel goed

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 13:10

AID is heel wat anders dan de DB Lachen

flitzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 13:13

Misschien een beetje oftopic, wij hebben voor een aantal jaren terug een paard moeten laten inslapen, op oudjaarsdag, het heeft bijna 14 dagen geduurd voordat rendac ons paard had op gehaald. Ondanks dat ik regelmatig belde waarom ze het paard niet kwamen ophalen. Gelukkig voor ons vroor het toen... Reactie van Rendac "oeps, sorry vergeten".
Het kan dus best zijn dat deze man ook rendac gebeld heeft, maar dat deze het "gewoon" zijn vergeten.
Ik heb toen ook de db en de politie aan de deur gehad. Dat dat paard opgeruimd moest worden. Het paard lag afgedekt onder een zijl, met veel stenen op het zijl. Helaas zijn er altijd mensen die nieuwsgierig zijn, en zich helemaal wezenloos schrokken omdat ze zonodig het zijl moesten optillen. Met gevolg dat ik weer de politie of de db aan de deur had.

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 13:16

Royaltjuh schreef:
*lacht in dr vuistje*

Tsja, ik heb me er maar buiten gehouden deze week.
Ik woon in de buurt, ken de dorpsroddels als geen ander en weet ook hoe snel zoiets opgeblazen wordt.

Ik zou het eerst zelf willen zien voordat ik actie ga ondernemen, op verhalen van anderen kan je geen conclusie baseren.

En aangezien de desbetreffende instanties er al zijn geweest en dit zaakje goed bevonden hebben, wie is de rest vd wereld dan om daar heisa over te maken.
Alleen als je die men kent, zijn verhaal erachter én het met eigen ogen hebt gezien, mag je oordelen vind ik. En dan nog is het je eigen mening.

Ik mag hopen voor de desbetreffende man dat zijn naamsbekendheid op deze manier hem verder geen ellende bezorgd.

En ook al zou hij over de hyves horen, ik zag net dat een slimmerik de Hyves niet meer openbaar heeft staan (wat ie afgelopen tijd wél was) dus ook al ziet hij het, lezen wat erop staat kan hij toch niet.

Dat hij die paarden iets te lang heeft laten liggen is niet oke, maar dat heeft ie al op z'n bordje gehad. klaar toch!? Kan ie van leren.

Nou, 't hele verhaal zal wel met een sisser aflopen Clown

Een beetje mijn gedachten.
Iedereen op bokt schreeuwt meteen moord en brand, wil petities beginnen, starten hyves-pagina's op etc.
Of nog erger, brult meteen dat wanneer ze dichter bij zouden wonen, dat ze dan alle arme paardjes zouden 'redden'.....hoe penny!

Feit blijft dat dit gewoon wrakvee betreft en tja daar gaat er wel eens eentje van dood.
Gebeurt ook bij koeien en schapen, maar daar kraait geen hen of haan naar.

Het enige niet 'nette' is dat het kadaver te lang is blijven liggen, maar als dat het enige is Sigaar

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 13:19

ik vind dat je pas kan oordelen als je zelf ernaar toe bent geweest en zelf gezien heb hoe de paardjes erbij staan...
en idd wat de rendac betreft t kan echt lang duren voordat een paard opgehaald word dus die kwestie binnen 2 dagen opgehaald klopt namelijk ook niet..
bij ons lag er voor de manege ook een paard waar de vocht eruit liep omdat de rendac hem pas na heel wat dagen voor de manege gelegen te hebben t paard had opgehaald en heb btw nog geen foto's gezien van bokkers die er zouden zijn geweest

Hope2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 13:22

jury schreef:
karina1977 schreef:

dit vind ik onzin .
bij mij zijn er helaas 3 ponys dood gegaan dit jaar .
1 had zijn beentje ontkoot en kon niet meer geholpen worden en hebben we in laten slapen .
1 fries met een auortascheur .
en een merrie die tijdens bevalling van te vroeg veulen is overleden oorzaak verder onbekend .

En geloof me ik verzorg mijn beesten vaak nog beter als mezelf dingen gebeuren en zulke uitspraken raken kant nog wal

niemand weet zeker waardoor deze 2 paarden van de handelaar zijn overleden zolang er geen autopsie is vericht .

en jij hebt ze ook 2 weken laten liggen?

nee dat heb ik zeker niet .

maar dan moet je het anders zeggen . Knipoog .

ik wil alleen maar zeggen dat er ook paarden doodgaan waar wel voor gezorgt word .

ondanks of de aid of lid of weet ik wie of wat daar allemaal geweest is wil het nog niet zeggen dat ie het goed of slecht doet die mensen zijn er namelijk niet 24 uur per dag om dat te controleren .
maar ze kunnen wel aan de paarden zien in hoeverre de zorg is of onthouden word .

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 13:29

Ik heb van de week een filmpje gezien op tv drenthe waarop wat pony's van hem te zien waren, visje was graatmager, 2 minishetjes trokken nog even hun achterpootjes uit het platliggende prikkeldraad, verderop lag een paard van een dood paard.... Ik vind het geen poch... En misschien dat het allemaal wel meevalt maar ik vind toch dat je je paard niet 2 weken in het land laat liggen. En voor zij die zeggen dat de Rendac niet op tijd komt; zal wel, maar dan laat je zo'n beest nog niet tussen de levende beesten liggen.

Hierbij een linkje naar de uitzending van TV Drenthe waarin de pony's te zien zijn en de man zelf aan het woord komt. Kijk en oordeel zelf! http://www.rtvdrenthe.nl/306aa9c6-2070- ... %20ACTUEEL

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 13:46

karina, al er 2 paarden in zo'n korte tijd achter elkaar dood gaan dan heb je of enorme pech of er is iets anders aan de hand.

Kymalin, op welke dag was deze uitzending, want link gaat naar agenda maar niet direct naar het filmpje

_likepink_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 13:49

Ik had in het vorige topic vermeld dat ik foto's zou maken van de pony's.
Alleen ben doodziek en lig nu met 40 graden koorts.
Maar gister ochtend mocht wel snel met me moeder langs de pony's rijden.Had helaas geen fototoestel bij me,en hoop dat ik van eht weekend beter ben en er dan wel heen kan.
Maargoed.Hoe veel verdient de AID welniet aan die rozema?
GATVERDAMME,
Ik heb wel degelijk overgegeven,
3 shetjes wes droes,Kin helemaal open.
een ander ponytje die probeerde te vechten om uit het prikkeldraad te komen.
pony's die aan elkaar vreten,
en wat hardvoer over de wei gegooit?Niks was te zien.
Erlag ook nog een bloedbad ergens achter in de wei waar nog een doodpaard bij lag.
Ik zat de hele dag te kotsen...
En dat maakt mij niet wijs die goed voor z'n paartden zorgt.
Echt walgelijk.

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 13:59

Ik geloof dat ik maar eens ga kijken, is wel niet in de buurt, maar goed....

flitzz schreef:
Misschien een beetje oftopic, wij hebben voor een aantal jaren terug een paard moeten laten inslapen, op oudjaarsdag, het heeft bijna 14 dagen geduurd voordat rendac ons paard had op gehaald. Ondanks dat ik regelmatig belde waarom ze het paard niet kwamen ophalen. Gelukkig voor ons vroor het toen... Reactie van Rendac "oeps, sorry vergeten".
Het kan dus best zijn dat deze man ook rendac gebeld heeft, maar dat deze het "gewoon" zijn vergeten.
Ik heb toen ook de db en de politie aan de deur gehad. Dat dat paard opgeruimd moest worden. Het paard lag afgedekt onder een zijl, met veel stenen op het zijl. Helaas zijn er altijd mensen die nieuwsgierig zijn, en zich helemaal wezenloos schrokken omdat ze zonodig het zijl moesten optillen. Met gevolg dat ik weer de politie of de db aan de deur had.

Ook even off-topic:
Ik heb hetzelfde gehad: mijn pony was op 29 december ingeslapen en pas op 3 januari opgehaald!!

Daarnaast heb ik op 9 november (zaterdags) mijn paard in moeten laten slapen. Zaterdags en zondags zijn ze hier (in Duitsland) dicht. Maandag direkt gebeld en uitdrukkelijk gezegd dat het in een woonwijk ligt. Geen probleem, kwamen hem absoluut halen. Nou, niet dus! 's Middags gebeld: komen nog...niet dus... Ondertussen waren de buurjongetjes nieuwsgierig geworden en had ik dus een boze moeder aan de deur...
Dinsdags gebeld: kwamen er meteen aan....Om 3 uur 's middags is ze opgehaald....

Ok, 2 weken is een lange tijd, te lang. Maar is het perse alleen zijn schuld?

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 14:27

Ik vind dat de AID hier in NEderland zich moet schamen, en meer wil ik er simpelweg niet over kwijt!

Marijee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 14:29

_likepink_ schreef:
Ik had in het vorige topic vermeld dat ik foto's zou maken van de pony's.
Alleen ben doodziek en lig nu met 40 graden koorts.
Maar gister ochtend mocht wel snel met me moeder langs de pony's rijden.Had helaas geen fototoestel bij me,en hoop dat ik van eht weekend beter ben en er dan wel heen kan.
Maargoed.Hoe veel verdient de AID welniet aan die rozema?
GATVERDAMME,
Ik heb wel degelijk overgegeven,
3 shetjes wes droes,Kin helemaal open.
een ander ponytje die probeerde te vechten om uit het prikkeldraad te komen.
pony's die aan elkaar vreten,
en wat hardvoer over de wei gegooit?Niks was te zien.
Erlag ook nog een bloedbad ergens achter in de wei waar nog een doodpaard bij lag.
Ik zat de hele dag te kotsen...
En dat maakt mij niet wijs die goed voor z'n paartden zorgt.
Echt walgelijk.

Bloos!

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 15:53

_likepink_: het doodziek zal wel wat meevallen, aangezien je moeder je schijnbaar nog fit genoeg vond om naar een stel paarden in een wei te gaan kijken (om het maar even bot te zeggen).
Wel heb ik erge behoefte aan foto's van een bokker op dit gebied. En wil erbij zeggen dat de paarden gekocht zijn op een markt als zijnde niet in een goede conditie en wij niet weten wat eraan gedaan wordt... Het blijft lastig om hier echt iets gefundeerds over te kunnen zeggen, zo niet onmogelijk.

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 15:53

Als je de officiele berichten leest waren ze verreweg van objectief. Je kunt haast niet concluderen dat het wel mee valt met de verzorging. Ik kan me voorstellen dat je aan de hand van de foto's en het bericht dat er in Nietap rare dingen gebeuren op gebied van dierverzorging.
Vraag is nu, was dit goede journalisitiek?????? ...........

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 16:09

jury schreef:
karina, al er 2 paarden in zo'n korte tijd achter elkaar dood gaan dan heb je of enorme pech of er is iets anders aan de hand.

Kymalin, op welke dag was deze uitzending, want link gaat naar agenda maar niet direct naar het filmpje

Dinsdag

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 16:09

Alet74 schreef:
En wil erbij zeggen dat de paarden gekocht zijn op een markt als zijnde niet in een goede conditie en wij niet weten wat eraan gedaan wordt... Het blijft lastig om hier echt iets gefundeerds over te kunnen zeggen, zo niet onmogelijk.

Precies. Knipoog

Dat zijn de paarden en pony's die aan het eind van de markt zijn blijven staan en dat zijn geen paarden die in goede conditie zijn. Niet raar dat er zieke pony's tussen lopen en zelfs paarden sterven, maar dat zegt niets over deze man.
Wel over de eigenaren die ze ooit gehad hebben en die zelf niet de verantwoording hebben genomen maar er verantwoordelijk voor zijn dat ze op die markt zijn gekomen.

Waarom maakt iedereen zo'n ophef over het feit dat er hier een dood paard wat langer ligt terwijl dat in de natuurgebieden (waar ook hekken omheen staan!) regelmatig gebeurd en ze soms wel langer liggen?
Waarom wordt daar geen hetze tegen begonnen? Zijn die paarden minder waard?

Al met al hoop ik dat mensen de volgende keer iets langer nadenken voordat ze petities beginnen of hyves gaan opzetten en vooral eerst zelf eens gaan kijken en dan niet allemaal het fototoestel vergeten.

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 16:11

Ik vind het apart dat de AID nu ineens met dit bericht komt, terwijl er nav het vorige bericht van de AID vorige week juist gesproken werd over zwakke en zieke dieren:

"Woordvoerder Roel Vinken van de AID stelt dat de paarden en pony's er niet gezond uit zien, maar een onafhankelijk dierenarts heeft geoordeeld dat de verzorging nog gewoon door de beugel kan. Dat er al meerdere zijn overleden is volgens hem te verklaren met het feit dat het om zwakke en zieke dieren gaat."

En nu zijn de dieren ineens in een goede conditie. Dat rijmt niet met elkaar.

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 16:13

IrisLove schreef:
Beetje jammer alleen weer dat de DB helaas ook niet allemaal "deskundigen" in huis heeft...
Ik kan vanaf hier de situatie niet zien natuurlijk, maar ik vertrouw ook niet blind op de bevindingen van de DB!!

En feit blijft dat je, in mijn ogen, als je je dieren goed verzorgd, je geen kadavers twee weken laat liggen!

Alleen heeft de DB er wel een veearts voor laten komen. Ik mag toch lijen dat die deskundig zijn Scheve mond

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 16:15

Nicole288 schreef:
Ik vind het apart dat de AID nu ineens met dit bericht komt, terwijl er nav het vorige bericht van de AID vorige week juist gesproken werd over zwakke en zieke dieren:

"Woordvoerder Roel Vinken van de AID stelt dat de paarden en pony's er niet gezond uit zien, maar een onafhankelijk dierenarts heeft geoordeeld dat de verzorging nog gewoon door de beugel kan. Dat er al meerdere zijn overleden is volgens hem te verklaren met het feit dat het om zwakke en zieke dieren gaat."

En nu zijn de dieren ineens in een goede conditie. Dat rijmt niet met elkaar.

Het was toch vanaf het begin duidelijk dat het om zieke en zwakke paarden ging?
Hij heeft de paarden opgekocht die niemand wilde hebben op de paardenmarkt, die dus aan het einde van de markt overbleven. Dat zijn per definitie ziek en zwakke dieren en die zien er niet gezond uit en sommige daarvan zijn niet meer te redden en gaan dood.

Nu is onderzocht of ze goed verzorgd worden. Dat is door het AID gedaan en dan wordt normaal gesproken ook bekeken of ze medische verzorging krijgen.
Dat blijkt in orde te zijn, maar blijkbaar willen sommige mensen daar gewoon niet aan en moet de hetze hoe dan ook doorgaan.

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 16:18

Maar dat is toch juist mijn punt? De AID zegt nu dat ze de paarden geinspecteerd hebben, dat ze niet zwak en ziek zijn, niet mager zijn en in goede conditie zijn. Dat vind ik een vreemd bericht zo kort na hun eerdere berichtgeving hierover

Valena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 16:19

Het kan best zijn dat de Rendac ook wel eens een paard vergeet, maar deze meneer heeft echt de Rendac niet gebeld, hoor! Dan moet het paard (afgedekt?) aan de openbare weg liggen en dus zeker niet in het weiland!!

Wat de verwarring met de DB en AID betreft, kennelijk maakt het weinig verschil... Mijns inziens zit er nog steeds een luchtje aan deze situatie! Als het niet zo ver uit de richting was, was ik er al lang gaan kijken om zelf mijn conclusies te kunnen trekken!!

Maar toegegeven, er wordt een hoop geschreeuwd op bokt, maar er is nog geen enkele bokker geweest die hier foto`s heeft gepubliceerd of die een ooggetuigeverslag heeft gedaan... En er zijn echt wel bokkers die er uit de buurt komen!
In een eerder topic over vermeende verwaarlozing van paarden heb ik wel eens gezegd dat op een forum klagen de paarden niet helpt; er moet iets zinnigs gedaan worden!! En misschien is Nietap te ver weg (zoals ook voor mij), bij iedereen in de buurt valt vast wel iets te ondernemen! Dit zijn helaas echt niet de enige "zielige" paarden in Nederland...

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 16:22

Nicole288 schreef:
Maar dat is toch juist mijn punt? De AID zegt nu dat ze de paarden geinspecteerd hebben, dat ze niet zwak en ziek zijn, niet mager zijn en in goede conditie zijn. Dat vind ik een vreemd bericht zo kort na hun eerdere berichtgeving hierover

Ik zie alleen staan dat hij zijn paarden niet slecht verzorgd?
Ze zullen nu misschien in betere conditie zijn als toen ze net van de markt afkwamen, maar er zullen best nog wel magere en zieke paarden tussenlopen.
Er loopt hier ook een topic op Bokt van een jaarling wat van de markt af is gehaald en nu opgeknapt wordt, als sommige mensen hier die in de wei zouden zien lopen zouden ze ook gelijk hun oordeel klaar hebben.

Zelfs een dierenarts en de AID zijn nu niet betrouwbaar meer volgens de bokkers.
Goed voorbeeld hoe mensen beinvloed worden door de media: Het is in het nieuws geweest dus er moet wel een luchtje aan zitten.

lovey_ou

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 16:25

Kymalin schreef:
Ik heb van de week een filmpje gezien op tv drenthe waarop wat pony's van hem te zien waren, visje was graatmager, 2 minishetjes trokken nog even hun achterpootjes uit het platliggende prikkeldraad, verderop lag een paard van een dood paard.... Ik vind het geen poch... En misschien dat het allemaal wel meevalt maar ik vind toch dat je je paard niet 2 weken in het land laat liggen. En voor zij die zeggen dat de Rendac niet op tijd komt; zal wel, maar dan laat je zo'n beest nog niet tussen de levende beesten liggen.

Hierbij een linkje naar de uitzending van TV Drenthe waarin de pony's te zien zijn en de man zelf aan het woord komt. Kijk en oordeel zelf! http://www.rtvdrenthe.nl/306aa9c6-2070- ... %20ACTUEEL

Nouja zeg hij ontkent dat er zoveel paarden dood zijn en dan beweert hij dat mensen met jachthonden dat hebben gedaan? Dan ziet een paard er toch niet zo uit? En bovendien waarom laat ie ze niet gewoon weghalen? Want hij beweert toch dat ie zo goed voor ze zorgt..

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 16:25

ThePast03: Nou dan moet je het interview met die AID man even beluisteren, die zegt dus letterlijk dat ze niet zwak of ziek zijn, niet mager zijn en in goede conditie zijn.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 16:27

Ik heb het filmpje gezien, er was welgeteld 1 mager paardje te zien en dat kan natuurlijk vele oorzaken hebben. De rest zag er volgens mij best goed uit.
Prikkeldraad in het land is natuurlijk niet goed, maar nog steeds geen verwaarlozing.

Ik denk wel dat heel wat paardjes op zo'n stuk land zouden willen staan.....

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 16:30

Nicole288 schreef:
[*olduser*]: Nou dan moet je het interview met die AID man even beluisteren, die zegt dus letterlijk dat ze niet zwak of ziek zijn, niet mager zijn en in goede conditie zijn.

Als dat zo is dan is dat toch fantastisch?
Als hij ze niet meegenomen had waren ze naar de slacht gegaan, nu lopen ze op een groot stuk land met ruwvoer, water en schuilmogelijkheden en ze zijn volgens de AID in prima conditie.

Wat is het probleem nu nog?