Dodelijke paardenziekte binnen tien jaar in Europa

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

magda_90

Re: Dodelijke paardenziekte binnen tien jaar in Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 12:31

Het was te verwachten dat de paardensector ook eens aan de beurt zou komen. Hopelijk kunnen ze de schade op tijd beperken als de pleuris uitbreekt.

kally

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 13:16

Het is inderdaad te hopen dat oa Nederland niet te laks is met een vaccin te ontwikkelen, want wat
Bonita_Bon schreef kan dan wel eens waarheid worden..........

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 13:17

De nachtmerrie van iedere paardeneigenaar. Ik hoop dat ze er snel een vaccin tegen hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 17:02

Cayenne schreef:
www.agd.nl

Binnen tien jaar zal de dodelijke paardenziekte African Horse Sickness in Europa opduiken.

Dat zei de Spaanse wetenschapper José Sanches Vizcaino tijdens een symposium van het Centraal Veterinair Instituut (CVI) over vectorziekten.

Hij baseert zijn uitspraak op de uitbreiding van de ziekte in Afrika. "De muggen die de ziekte verspreiden komen in Europa voor, en de temperaturen in Europa zijn zodanig dat de ziekte hier verspreid kan worden."

Het grootste risico op insleep is volgens de wetenschapper de wind. "Knutten kunnen met de wind reizen en zo kunnen ze vrij eenvoudig naar Europa komen."

Hij adviseert Europa actie te ondernemen en te werken aan een vaccin. Nederland lijkt dit advies op te volgen. Het CVI begint volgend jaar met onderzoek naar African Horse Sickness.
Er schijnt al een vaccin te zijn wat al in Amerika gegeven wordt.
Maarja, dat mag hier niet gegeven worden omdat dat vaccin niet goedgekeurd is in Europa Gestoord

manutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 17:12

Eigelijk zouden we er met zijn allen een beetje vaart aan moeten geven.
Alle paardeneigenaren 5,- geven en dan hebben ze al een héél redelijk budget om aan dat vaccin te werken.

@Niels: Volgens mij wilde de regering het risico van het vaccin niet nemen omdat er een kans is dat het dan juist uitbreekt toch? Of heb ik het dan verkeerd begrepen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 17:15

Dat zou ook kunnen. Maar als iedereen zijn paard zou enten is dat imo geen probleem. Gewoon bij de jaarlijkse enting doen (tetanus en influenza) en evt verplichten voor wedstrijden.
Ik denk dat er op die manier veel mensen ervoor zullen enten en heb je dus weinig last van die ziekte.

Claudia__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 18:49

manutjuh schreef:
Eigelijk zouden we er met zijn allen een beetje vaart aan moeten geven.
Alle paardeneigenaren 5,- geven en dan hebben ze al een héél redelijk budget om aan dat vaccin te werken.

@Niels: Volgens mij wilde de regering het risico van het vaccin niet nemen omdat er een kans is dat het dan juist uitbreekt toch? Of heb ik het dan verkeerd begrepen?

Volgens mij klopt dat wel, want in de Horsimo stond er een artikel over.

Ik hoop dat het niet uitbreekt, maar het zou mij niets verbazen.
Ik hoop dat we- wanneer het uitbreekt- de schade op een bepaalde manier kunnen beperken.

DebjeDopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 18:58

heb ik ergens gelezen,
kregen ze daar niet van die ernstig ontstoken ogen van?
tenminste ik heb het niet heel aandachtig gelezen was een beetje afgeleid Bloos

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 22:15

Waarom laten de meeste mensen zich toch altijd helemaal gek maken. Het is koffiedik kijken. Bovendien is vaccineren niet zo onschadelijk als het lijkt. Er zitten echt hele verkeerde stoffen in.
Daarnaast is het door een heel groot aantal wetenschappers bevestigd dat de aarde sinds 2001 afkoeld. De kans op een kleine ijstijd is groter dan dat het steeds warmer wordt.

Zal nu wel weer half Bokt over me heen krijgen maar werkelijk mensen. Laat je toch niet zo gek maken en steek je licht eens ergens anders op.

BuddysMom

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 07:14

De West Nile virus is hier dus al heel bekend. West Nile virus komt door muggen die de virus met zich meedragen. Mensen kunnen het ook krijgen al moet ik zeggen dat het niet zo vaak voorkomt. Wanitsa, een van onze Appaloosa paardjes had West Nile Virus een paar jaartjes terug. Alhoewel ze een kuur kreeg, ze is nooit meer haarzelf geweest.
Alhoewel vaccinatie goed is voor de WNV, we hebben ondervonden dat meerdere merries abortus plegen na het verkrijgen van de vaccinatie. Zodoende worden al onze paarden die niet drachtig zijn ingeent. WNV is een vreselijke ziekte en het is ontzettend pijnlijk te zien hoe je paardje zich gedraagt gedurende die tijd. Ik hoop nooit meer een paardje met WNV te zien!

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 11:46

Een tijdje geleden heb ik dit topic geplaatst:
[MD] Afrikaanse Paarden Pest

Hierin staat beschreven wat het inhoud en wat er aan gedaan wordt.

Rambobo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 11:48

hard sparen voor vliegendekens dus Haha!

ben alleen bang dat dat alleen niet genoeg zal zijn

_Emm_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 11:59

Mara schreef:
je kunt als het uitbreekt ook nog veel andere voorzorgsmaatregelen nemen hoor. Laat nergens stil water liggen, gebruikt insecticide om de stal schoon te maken enz. zorg er gewoon voor dat je geen broedplaatsen voor de knutten/muggen creeert

Daar ben ik het volledig mee eens, maar de regering samen met Natuurmonumenten heeft bedacht de polder achter mijn huis 'terug te brengen naar de natuur'. Wat dus inhoud dat ze stoppen met onderbemalen waardoor er een moeras met stilstaand water gaat ontstaan.

De hele buurt is hier al actie tegen aan het voeren. Het is niet alleen heel vervelend voor de boeren die hier een bedrijf hebben/hadden, maar een moeras trekt allerlei muggen e.d. aan die ziektes mee brengen zoals de Afrikaanse paarden pest, maar ook ziekten voor mensen.

Als zo'n gevaar al op de loer ligt, ga je voor die knutten toch niet ook de omstandigheden nog eens perfect maken...

anneliesjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 21:12

ik vindt dit echt eng!!!
mijn burka's liggen hier al klaar hoor Knipoog

sjakyrolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 22:55

ik laat hem meteen helemaal vol spuiten (grapje)
nee maar even serieus.
ik hoop dat ze er optijd een middel voor hebben.

elibeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 10:27

In Amerika wordt al zo'n 20 jaar succesvol gevaccineerd tegen deze ziekte, dus snap eigenlijk niet dat ze er hier weer een heel paniek verhaal van moeten maken.

BuddysMom

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 21:50

elibeest schreef:
In Amerika wordt al zo'n 20 jaar succesvol gevaccineerd tegen deze ziekte, dus snap eigenlijk niet dat ze er hier weer een heel paniek verhaal van moeten maken.

Inderdaad! Onze paarden worden allemaal ingeent tegen WNV! Het enige dat kan gebeuren is dat de merries abortus plegen, maar heel zeker weten of het van de vaccine komt weten we niet. Ik begrijp niet als Amerika het al 20 jaar doet dat Nederland het niet goedkeurt. BTW, mensen kunnen het ook krijgen alhoewel niet zo erg als paarden.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 22:03

Het is al eerder genoemd in dit topic, maar blijkbaar leest men er overheen. Er ligt al een draaiboek en er is idd al een vaccine. Het heeft afgelopen jaar bijna in alle paardenbladen gestaan hoe men hier meebezig is. Ze willen nog niet preventief gaan enten, omdat het virus hier nog niet voorkomt en het vaccine niet geheel vrij is van bijwerkingen. Overigens is het virus wel al een keer in Spanje geweest!

Maar nog niet in paniek raken! Er is aandacht voor!

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 19:19

In 2000 een uitbraak geweest in de Camargue(hier vlakbij...)

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 19:34

Het nu beschikbare caccin bestaat uit een levend virus. Vandaar dat men niet ermee wil inenten.