NBvH: cursus voor toekomstige paardenhouders is nodig

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anya

Re: NBvH: cursus voor toekomstige paardenhouders is nodig

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 15:59

Nee FNRS moet je gemiddeld zeker niet zijn. Weidegang me hoela.. Veiligheidscertificaat. Dáár gaat het om. Als ge maar met cap rijdt, dan is alles goed .

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 16:02

vind het maar onzin zo'n cursus, wist ook de ballen van paarden toen ik mijn paard kocht, maar is allemaal goed gekomen hoor. Bovendien heeft iederen zijn eigen ideen. Ik denk ook niet dat verwaarlozing en dergelijke voortkomt uit een gebrek aan kennis, maar meer uit hoe bepaalde mensen in elkaar steken. Als je wilt is er altijd genoeg hulp waar je met vragen terecht kan en komt het allemaal vanzelf wel goed, daar is toch geen training voor nodig..

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 16:02

Anya schreef:
ik denk dat de doelen op van die paarden die in hun eentje staan te verpieteren in de wei. Dat is ook wel triest. Maar als je niet weet wat je schrijft.. schrijf dan niks. In plaats van domme suggestieve stukjes. Kortom: laten ze zich bij geitjes en hangbuikzwijntjes houden.

Inderdaad Anya, ik heb niet echt het idee dat ze weten waar ze over praten.
Misschien doelen ze inderdaad op paarden die in hun eentje in de blub staan weg kwijnen, maar dan hadden ze het stukje duidelijker moeten schrijven. Nu raakt het kant noch wal.

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 16:20

Anya schreef:
Nee FNRS moet je gemiddeld zeker niet zijn. Weidegang me hoela.. Veiligheidscertificaat. Dáár gaat het om. Als ge maar met cap rijdt, dan is alles goed .

En een goeie kantine natuurlijk.... met veul bier! Want na de les willen we:....... Juist!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 16:22

Oh ja ik vergeet de kantine Ja
Die is veul belangrijker dan de paarden.
Want dat levert geld op.

Rachelle_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 18:54

toppie Hyper!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 19:02

storrum schreef:
Anya schreef:

En een goeie kantine natuurlijk.... met veul bier! Want na de les willen we:....... Juist!

Precies.
Oude manege had vroeger een carrouselgroep die PNA heette.
Stond voor Pils Na Afloop.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 19:07

oja en wat gaan we dan leren? Dat ijzers nodig zijn, paarden niet zonder biks kunnen, dat je alleen met een bit controle over je paard hebt, dekens nodig zijn en dat een paard beslist 's nachts op stal moet? Koe

Ik rij inderdaad 1x per week, maar als je paard dag en nacht buiten staat kán dat gewoon. Sigaar

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 19:44

hahah die arme pony van mij
hoefverzorging
hoeven vetten of teren? Wat is dat? Nog nooit gedaan bij hem, en op advies van mijn hoevensmid niet doen.

Paard staat alleen
Ja mijne staat nog alleen, dit omdat meneer zich als een wijfie met handtasje gedraagt als een andere komt buurten. Gillen slaan met voorbenen. Dus voor zijn eigen veiligheid wachten tot ze weer het land op kunnen, zonder hoeken om vast gezet te worden door de 7 andere shets. En hij is zooooo zielig hij kan over het hek buurten en doet het niet Haha!

Voer
ow jee 3 kg sportbiks geef ik niet, want dan heb ik echt 2 bitten met een anker er aanvast nodig om hem in een bak te houden.

Nee dit stukje is dus echt weer in mijn ogen geschreven door iemand die alle werk met paarden zielig vind. Wat ik nog mis in dat stukje dat het schandalig is dat paarden/pomy's tussen 2 bomen een kar met domme mutsen moet trekken. Das toch ook dieren mishandeling? Hij kan alleen maar rechtuit lopen. Knipoog

Nee deze schrijver moet ZELF maar eens die cursus gaan volgen, en daarna een pony kopen en verzorgen (onder begeleiding dan hoop ik), kan ie zien dat die cursus dus veel dingen fout heeft.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 20:23

Volledige onzin, betutteling en ontzettende bemoeizucht. Ik vind het echt niet nodig dat mensen een cursus volgen voordat ze een dier aanschaffen. Typisch Nederland om met zulke bemoeizucht te beginnen.
Men gaat weer van het slechte in de mens uit. Straks mag je niets meer, want wie weet heeft je paard wel een hekel aan die roze kleur van de borstel of de rode kleur van de peesbeschermers.
En je doet het nooit goed: sport=overvragen, recreatieruiter=te weinig doen, manege=te veel schoppende ruiters, kinderen=scheve paarden, ga maar door.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 20:28

Ja ik heb ook vreselijk zielige paarden. Ik rij wel voor de sport, dus ze lopen zeker 5 dagen per week een uur. En ze moeten van mij de wei op. In een groep. Dat zal ze leren. En bovendien moet dat ook in de winter. En ik scheer ze niet, zodat ze het stikwarm hebben. Brokjes? krijgen ze veel te weinig. Ze krijgen vooral ruwvoer, van dat stengelige spul waar je lang op moet kauwen.

En voor die sportstal (een pensionstalling bij een boer met een kleine binnenbak) rij ik ook nog 20 km heen en 20 terug. Tsk tsk. Want de pensionhouder, die al 30 jaar paarden houdt, weet er niks van.

Daarom is dat ook één van de weinige stallen waar men zich niet druk maakt over luchtzuigers (en mijn luchtzuiger dus zonder band mag staan zodat ze al 10 jaar iedere dag koliek heeft) en mijn jongste paard dag en nacht met een groep in de wei moet, waardoor hij nooit The bold and the beautifull kan kijken..

Het is triest gesteld met de paarden in Nederland.
Volgens mij kan ik ze beter naar een manege of een hobbygeitenhouder brengen. Daar zijn ze echt veel beter af als ik dat zo lees.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 21:09

Citaat:
Volgens mij kan ik ze beter naar een manege of een hobbygeitenhouder brengen. Daar zijn ze echt veel beter af als ik dat zo lees.

Ik wás hobbygeitenhouder voor ik met de ponyfokkerij begon. Haha! Haha!

Het komt dan ook allemaal goed als jullie bij mij een cursus komen volgen.

Rubberlaarzen meenemen. Het is erg belangrijk dat je een werkstage komt houden, maandjelang dagelijks of zo... Poepscheppen mag natural (paddock) of met stro erbij. Tong uitsteken

Tarieven zijn natuurlijk Knipoog hoog, maar wie een paard wil, moet eerst maar eens wennen aan veel geld uitgeven.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 21:23

ok even een serieuze reactie; veel, heel veel gevallen van dierenverwaarlozing zie je bij (sorry hoor) wat oudere mannen, vaak hobbyboeren maar ook handelaren enz. kortom mensen die hun hele leven al tussen de paarden zitten.
neem als voorbeeld de handelaar in nietap waar al weken een dood paard in de wei ligt.
Zouden dit soort mensen nou echt niet weten hoe het moet? Tuurlijk wel, maar weten is geen doen.

ik denk dus dat een verplichte cursus zinloos is.

Wie een paard koopt en van goede wil is, zorgt echt wel dat hij die kennis opdoet; boeken, advies van anderen enz.
Wie niet van goede wil is, trekt zich nergens wat van aan.

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 22:21

randalinpony schreef:
Citaat:

Ik wás hobbygeitenhouder voor ik met de ponyfokkerij begon. Haha! Haha!

Het komt dan ook allemaal goed als jullie bij mij een cursus komen volgen.

Rubberlaarzen meenemen. Het is erg belangrijk dat je een werkstage komt houden, maandjelang dagelijks of zo... Poepscheppen mag natural (paddock) of met stro erbij. Tong uitsteken

Tarieven zijn natuurlijk Knipoog hoog, maar wie een paard wil, moet eerst maar eens wennen aan veel geld uitgeven.

Hahaha en voor wie dat te ver uit de buurt vindt, kan ook bij ons terecht, wel nog minder luxe hoor, wij gebruiken het zelfde toilet als de paarden, en ons stromend water komt of uit de lucht of uit de hengelpomp Haha!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 22:26

@randalinpony: nee echt niet.. eerst een cursus doen en je veiligheidscertificaat halen. Poepscheppen met cap en handschoenen. En voor de zekerheid een mondkapje denk ik maar Knipoog

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 22:46

hahaah we hebben een lol zo...beantje er zit wel een kern van waarheid wat je zegt. Het is meer dat mensen niet altijd het geld hebben of willen besteden aan de paarden. Of gewoon het inzicht niet hebben wat voor verantwoording het met zich mee brengt..maar dat geldt voor elk huisdier/dier. Ik ben na 26 jaar eindelijk de streep over gevallen zelf een paard te kopen. En waarom nu pas...ik was altijd bang voor de kosten en het onverwachten en het niet klaar zijn voor de verantwoordelijkheid. Maar doe het nu met veel plezier 7 dagen per week met mijn paard bezig zijn.

Een ander punt: Onderzoek aan diverse univeristeiten hebben aangetoond dat paarden die vol in het werk/aandacht krijgen van de mensen staan of wat te doen hebben op stal, weide of iets..over het algemeen gelukkiger overkomen en minder blessures hebben dan andere paarden die in een hokje staan en nietnaar omgekeken wordt.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 22:55

@Kostolany: tjsa, bij mensen is in een hokje stoppen niet voor niets de straf op echt stoute dingen zoals moord...
Geen enkel paard zou zomaar in een hokje mogen staan.

@Anya: Voor de zekerheid moet de cursist ook eerst een poosje oefenen op een speciaal voor dit doel opgezet paard. Dit paard is uitgerust met de allernieuwste technologie, zodat hij goedkeurend hinnikt indien de cusist een wortel voor zijn neus houdt, maar briesend het hoofd schudt ingeval de cursist voedingsmiddelen zoals erwtensoep, bitterballen of drop aanbiedt.

Heel leerzaam allemaal. Clown

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 23:02

En bij kauwgum merriehinnik en schop met het voorbeen Knipoog Haha! Ja

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 23:08

Vandaar dat de mannelijke cursist naast cap, handschoenen en bodyprotector nog een bepaald uitrustingsstuk moet dragen. Haha! Haha! Clown

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 23:13

Nou, ik wens de maneges hier in de buurt dan alle succes toe Clown als zij o.a. de verantwoording krijgen om nwe paardeneigenaren beinvloeden. Aangezien ze zelf hun paarden al continu op stal houden en nou niet bepaald per se zo paardgericht bezig zijn. Welnee, het draait daar ook om de commercie, om de ruiter en niet om het paard. Verdrietig
Dus ik hecht hier weinig waarde aan.

Serieus gezien, zou ik wel heel graag willen dat bepaalde mensen meer weten over paarden, voordat ze er aan beginnen. Hier op bokt lees je al zo vaak nare verhalen over hoe mensen hun paarden houden en in real life, zie ik er ook ellende van, helaas. Zelfs bij mensen die al 100 jaar paarden hebben Verdrietig . Daar kan ik oprecht verdrietig van worden, want het paard is altijd de dupe. Daar mag van mij zeker iets aan gedaan worden, maar of dit DE weg is????? Heb er zeer zware bedenkingen bij..... Scheve mond

Verder lach ik een beetje om dat stukje over paarden die hele dagen in de wei staan Haha! . Hahaha, zouden deze mensen eens even bij mij langs willen komen om de paarden op het land bij ons te observeren? Jongens, jullie zijn van harte welkom en dan laat ik mijn paard wel even een weekje of langer staan, ok? Oh god, wat heeft hij het zwaar op het land, als hij niet gereden wordt. Cool

Zullen we dat daarna even vergelijken met de paarden op de maneges hier in de buurt? Knipoog
Op op stallingen, waar ze er amper uitkomen? Want daar ken ik er ook wel een paar van.

Mijn hemel, dit soort opmerkingen getuigen toch niet echt van veel kennis, dus hoe serieus moet ik dit hele bericht eigenlijk nemen? Haha!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 23:36

en ál die maneges die nog steeds hun manegeponies en paarden op stands hebben, die alleen maar rondjes mogen in de bak en nooit een weide zien

gaan die manege-eigenaren ook op cursus? Sigaar

En ja die maneges zijn er nog, kan er hier in de buurt zo een paar aanwijzen

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 23:42

Ja, ik heb ze hier ook om de hoek. Verdrietig
Zelfs nog eentje met tig sterren, die gewoon stands heeft voor de pony's. Waar ze dag en nacht in staan, buiten de lessen om. Want paddocks hebben ze er ook niet. Moet IK daar als paardeneigenaar met een paard wat buiten staat, wat van leren?
Ik zou werkelijk niet weten wat zij mij kunnen leren, hoor. Haha! Haha! Haha!

Dus NBvH; wees welkom om eens te komen kijken in deze omgeving en stel wat van de gemaakte opmerkingen bij graag. Knipoog

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 23:44

op die manege met stands geven ze ook nog theorieles over het houden van paarden Lips are sealed

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 23:53

Anya schreef:
Woehahah laten ze zich bij geitjes houden die NBvH.
Als ergens paarden verrot bespierd rondlopen, achter elkaar aan veel te veel rondjes schuiven met niet passend tuig en aan de binnenteugel sjorrende bonkende ruiters op de rug dan is het wel in een manege. En dan heb ik het nog niet over weidegang (die doorgaans ontbreekt) of andere essentiële dingen.

Maneges die voorlichting moeten gaan geven. Laat me niet lachen.

Super geschreven Anya, OK dan! OK dan!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 00:00

Arabesk schreef:
op die manege met stands geven ze ook nog theorieles over het houden van paarden Lips are sealed

Dat meen je niet??? Geen idee of ze dat hier doen, volgens mij niet. Zou het ook een grof schandaal vinden ALS ze dat zouden doen, terwijl ze hun dieren zo houden. Overigens zijn veel (manege)ruiters hier ook helemaal niet geinteresseerd in theorie. Ze willen alleen maar rijden, volgens mij, en zelfs daarover willen ze zich niet verdiepen in de theorie. Ik sta vaak echt enorm te kijken van hoe weinig kennis de gemiddelde ruiters (en dan heb ik het ook over degenen die wedstrijdjes rijden Knipoog ) over het juiste lichaamsgebruik van het paard e.d. hebben..... Ik ben daar echt geshockeerd van. Niet dat ik het allemaal perfect weet, maar ik verdiep me er wel in en probeer d.m.v. les mijn jonge paard goed te beleren. Dat is wel het minste wat je doen kunt, toch?

Anya, ik vind het ook goed gezegd van je, hoor Knipoog !!!