Ilegra schreef:Over het goed keuren van een hengst?
Wanneer is een hengst goed genoeg en waar moet hij aan voldoen?
Ik kan me best voorstellen dat op een hengstenkeuring een boerenknol die door de eigenaar wordt gezien als zijn mooie klassieker maar die eigenlijk beter thuis had kunnen blijven niet wordt goed gekeurd.
Maar eerlijk is eerlijk, ik lees ook wel vaak opmerkingen dat meerdere fokkers niet begrijpen waarom een bepaalde hengst niet door gaat.
Wat mij vooral op valt is dat de gezusters Schilder al jaren hun best doen hengsten goed gekeurd te krijgen maar het ze niet lukt.
Is dat dan pure pech?
Promotie!
Maakt het je minder liefhebber aangezien je geen Gelderse laat uitbrengen in de sport? Nee als of je alleen daar mee je Gelderse promoot.
Veel hameren maar over het uitbrengen in de sport.
De Gelderse is juist veel meer dan een sport paard (in mijn ogen), de Gelderse is een gezins paard.
En een gezinspaard promoot je op veel meer manieren.
Het is redelijk doorzichtig waaraan een (gelderse)hengst aan moet voldoen wil hij goedgekeurd worden. Heel veel eissen zijn nog objectief ook(Rontgen, spermaonderzoek, afstamming, cornage etc) Verder moet hij gewoon goedgenoeg zijn. Zeker op het gebied van beweging. Veel eigenaren zien dat niet. Ik ben ook lyrisch over mijn paard maar ik moet toch nog even afwachten wat de jury erover zegt.
Ik bedoel vooral met promotie dat het KWPN het gelderse paard veel beter zichtbaar moet maken. Veel mensen hebben nog het beeld van een tuigpaard voor zich. En dat is het niet. Veel amateur wedstrijdruiters rijden niet op een Gelderspaard terwijl er veel amazones zijn die op een voor hun ongeschikt paard rijden.(te heet) Als ik tegen veel "wedstrijdruiters" zei dat ik van plan was om een gelderse merrie te kopen trokken vele een vies gezicht. Veel mensen die mij niet persoonlijk kennen gingen het afraden. Dat zijn toch geen sportpaarden??? Als je dressuur wil rijden moet je Flemming, Ferro of Jazz bloed hebben. Nou wees maar eens geen kenner. Je koop op advies van "de kenner" zo'n hete bloedkikker waar je na verloop van tijd niet meer op durft. Daarna koop je een tinker maar eigenlijk had je toch wel een wedstrijdje willen rijden.
Maar jij bent absoluut niet minder een liefhebber als je met je Gelder geen wedstrijden wil rijden. Het is OOK een gezinspaard, bosritjespaard etc, etc.