Reactie KWPN over toekomst van het Gelders paard

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Reactie KWPN over toekomst van het Gelders paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 08:40

Ik denk dat natasja daar een heel belangrijk punt heeft.
Bovendien, als ik een hele leuke hengst heb castreer ik hem liever en ga er lekker de sport mee in Haha!
Wat moet je als particulier met een dekhengst???
Je moet hem dan in het seizoen al naar een hengstenboer brengen en al met al zullen de opbrengsten amper opwegen tegen de lasten, zowel financieel als sportief/hobbymatig.
OK, je kunt hem ook verkopen en hopen dat je er nog eens zo één fokt maar goede paarden houd ik liever zelf Haha!

Leonora

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 10:22

NatasjavE schreef:
EdskoTakens schreef:
Tuurlijk is dat jammer. Oorzaak: Je wordt voor een sufkop aangezien als je met een klassieke Gelderse hengst naar de KWPN keuring gaat. Ten eerste wordt het dier waarschijnlijk niet goedgekeurd tenzij het geweldig is en ten tweede; wordt het wel goedgekeurd dan krijg je geen dekkingen omdat het betreffende stamboek alleen de gekruiste dieren voorop en in de schijnwerpers plaatst.

Probeer maar eens met je valk, die maakt misschien nog wel een kansje met z'n aparte Rebus kleurtje.

Als stamboek zou je je bakermat moeten koesteren i.p.v. als tweederangs afschilderen en grotendeels willen vervangen door hetgeen waar je wel goed in bent.

Op de najaarsvergadering werd een heel ander probleem aangehaald. Het kost nogal wat geld om een hengst goedgekeurd te krijgen. Voor een klassieke is dat net zo duur als voor een moderne. Als er daarna voor die klassieke hengst geen klanten zijn heeft een hengstenhouder snel zijn rekensommetje gemaakt. Ze zijn niet allemaal Cees Broere die de hengst niet rendabel hoeft te hebben.

inderdaad!!
en na het verrichtingsonderzoek begint het pas zo'n hengstenhouders/fokker is trots op zijn paard en laat hem rijden door een eersteklas amazone en dan moet zo'n hengst heel wat dekken wil hij uit de onkosten komen Ach gut

Yootha

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 11:20

Particulier met een dekhengst zie je wel vaker. Bij ons komt het veel voor. Deze mensen gebruiken de hengst voor zichzelf en zijn liefhebbers en die doen het niet voor het geld.

Ik heb zelf nu een klassiek veulen gekocht met de intentie om ermee te dekken over 3 jaar. Ik geloof in deze hengst en wil er mijn eigen merries mee dekken. Dekt hij er nog wat bij dan is het leuk als bijdrage voor de stalkosten. Daarnaast is het hobby en een honny mag bij mij geld kosten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 11:35

Laat je de hengst dan ook in de sport uitbrengen Yootha?
Dat is bij de geldersen wel een must, wil hij merrie's krijgen.
Het kost gok ik zo 10.000 euro per jaar om een dekhengst op die manier te houden. Dan ben je met 20 merrie's niet uit de kosten.
Wil een professionele hengstenhouder er brood in zien, dan moet je wel echt een goede hebben en vaak kan dat evengoed niet uit
(zie Upperville).

Juist als het hobby is dan heb ik liever een ruin op stal moet ik toegeven. Die kan je gewoon gebruiken zonder flauwekul en je hebt er geen extra kosten aan.

Ik denk dat die conclusie dus wel klopt, dat het gewoon niet erg interessant is om een hengst op te fokken en goedgekeurd te krijgen.
Als je dat traject wel ingaat is het echt uit liefhebberij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 12:11

Als je van een hobby houdt en je wilt die behouden dan steek je daar geld in.
Hoe sterk sta je en wanneer houd het op en ga je mee met de grote massa?.

Over het goed keuren van een hengst?
Wanneer is een hengst goed genoeg en waar moet hij aan voldoen?
Ik kan me best voorstellen dat op een hengstenkeuring een boerenknol die door de eigenaar wordt gezien als zijn mooie klassieker maar die eigenlijk beter thuis had kunnen blijven niet wordt goed gekeurd.
Maar eerlijk is eerlijk, ik lees ook wel vaak opmerkingen dat meerdere fokkers niet begrijpen waarom een bepaalde hengst niet door gaat.
Wat mij vooral op valt is dat de gezusters Schilder al jaren hun best doen hengsten goed gekeurd te krijgen maar het ze niet lukt.
Is dat dan pure pech?

W.b.t. de vergaderingen.
Ik kom niet naar vergaderingen van het Gelders paard, punt 1 ik ben er niet lid van en punt 2 vergaderingen zijn mijn inziens veel praten maar uiteindelijk wordt anders beslist of helemaal niet beslist.
Natuurlijk heb ik wel een bepaalde gedachtengang maar om die nou tijdens een vergadering ten gehore te brengen is niet voor mij weg gelegd. (Wat heb je er aan, als je toch je mond niet durft open te trekken Haha! )
Maakt dit mij minder liefhebber? Nee want ik ben een echte gebruiker van het Gelderse paard (En de Groninger)
Overal waar ik kom roem ik het karakter van mijn Gelderse merrie en haar geweldige kwaliteiten.

Promotie!
Maakt het je minder liefhebber aangezien je geen Gelderse laat uitbrengen in de sport? Nee als of je alleen daar mee je Gelderse promoot.
Veel hameren maar over het uitbrengen in de sport.
De Gelderse is juist veel meer dan een sport paard (in mijn ogen), de Gelderse is een gezins paard.
En een gezinspaard promoot je op veel meer manieren.

Leonora

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 14:21

maar in een paar reacties hiervoor wordt er juist opgehamerd dat een GP te vaak wordt aangeduid als recreatiepaard terwijl Judje zegt dat het meer moet worden geprofileerd als sportpaard Ach gut

al jaren hun best doen klinkt iets dramatisch Bloos
ze hebben inderdaad een paar hengsten voorgesteld,
die niet goed genoeg bevonden werden, dat kan gebeuren
als je meedoet aan het spelletje

dan moet je doen wat Yootha zegt, een hengst in eigen beheer houden en er mee gaan dekken bij de liefhebbers.

Hier wel alles durven neerzetten maar niets op een vergadering durven zeggen,
is in mijn ogen een vreemde manier van doen.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 15:46

Ilegra schreef:
Over het goed keuren van een hengst?
Wanneer is een hengst goed genoeg en waar moet hij aan voldoen?
Ik kan me best voorstellen dat op een hengstenkeuring een boerenknol die door de eigenaar wordt gezien als zijn mooie klassieker maar die eigenlijk beter thuis had kunnen blijven niet wordt goed gekeurd.
Maar eerlijk is eerlijk, ik lees ook wel vaak opmerkingen dat meerdere fokkers niet begrijpen waarom een bepaalde hengst niet door gaat.
Wat mij vooral op valt is dat de gezusters Schilder al jaren hun best doen hengsten goed gekeurd te krijgen maar het ze niet lukt.
Is dat dan pure pech?

Promotie!
Maakt het je minder liefhebber aangezien je geen Gelderse laat uitbrengen in de sport? Nee als of je alleen daar mee je Gelderse promoot.
Veel hameren maar over het uitbrengen in de sport.
De Gelderse is juist veel meer dan een sport paard (in mijn ogen), de Gelderse is een gezins paard.
En een gezinspaard promoot je op veel meer manieren.

Het is redelijk doorzichtig waaraan een (gelderse)hengst aan moet voldoen wil hij goedgekeurd worden. Heel veel eissen zijn nog objectief ook(Rontgen, spermaonderzoek, afstamming, cornage etc) Verder moet hij gewoon goedgenoeg zijn. Zeker op het gebied van beweging. Veel eigenaren zien dat niet. Ik ben ook lyrisch over mijn paard maar ik moet toch nog even afwachten wat de jury erover zegt.

Ik bedoel vooral met promotie dat het KWPN het gelderse paard veel beter zichtbaar moet maken. Veel mensen hebben nog het beeld van een tuigpaard voor zich. En dat is het niet. Veel amateur wedstrijdruiters rijden niet op een Gelderspaard terwijl er veel amazones zijn die op een voor hun ongeschikt paard rijden.(te heet) Als ik tegen veel "wedstrijdruiters" zei dat ik van plan was om een gelderse merrie te kopen trokken vele een vies gezicht. Veel mensen die mij niet persoonlijk kennen gingen het afraden. Dat zijn toch geen sportpaarden??? Als je dressuur wil rijden moet je Flemming, Ferro of Jazz bloed hebben. Nou wees maar eens geen kenner. Je koop op advies van "de kenner" zo'n hete bloedkikker waar je na verloop van tijd niet meer op durft. Daarna koop je een tinker maar eigenlijk had je toch wel een wedstrijdje willen rijden.

Maar jij bent absoluut niet minder een liefhebber als je met je Gelder geen wedstrijden wil rijden. Het is OOK een gezinspaard, bosritjespaard etc, etc.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 15:50

Yootha schreef:
Particulier met een dekhengst zie je wel vaker. Bij ons komt het veel voor. Deze mensen gebruiken de hengst voor zichzelf en zijn liefhebbers en die doen het niet voor het geld.

Ik heb zelf nu een klassiek veulen gekocht met de intentie om ermee te dekken over 3 jaar. Ik geloof in deze hengst en wil er mijn eigen merries mee dekken. Dekt hij er nog wat bij dan is het leuk als bijdrage voor de stalkosten. Daarnaast is het hobby en een honny mag bij mij geld kosten

Maar hebben jullie ook een 70 dagen onderzoek? Wat kost het om bij jullie een hengst goedgekeurd te krijgen?

En voor een hengstenhouder moet het natuurlijk geld opbrengen. Hij wil ook brood op tafel.

@janne. Ik geloof dat bij van Kooten(Upperville) er ook privezaken meespeelde die tot de verkoop lijden.. (ben me niet zeker)

Yootha

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 16:40

Geen 70 dagen onderzoek maar een verrichtingsonderzoek van 1 dag. Wij testen de aanleg van de dieren. Ze mogen dit ook door de sport bewijzen zoals Orbaldo II.

Janne ik laat hem dan denk ik wel uitbrengen, maar aangezien hij allround is weet ik nog niet in welk gebied, of onder het zadel of voor de wagen of misschien wel allebei

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 19:14

Leonora schreef:
maar in een paar reacties hiervoor wordt er juist opgehamerd dat een GP te vaak wordt aangeduid als recreatiepaard terwijl Judje zegt dat het meer moet worden geprofileerd als sportpaard Ach gut
Een gezinspaard hoeft niet per definitie meteen een recreatie paard te zijn.
En zo is een recreatie paard niet meteen een gezinspaard.

al jaren hun best doen klinkt iets dramatisch Bloos
ze hebben inderdaad een paar hengsten voorgesteld,
die niet goed genoeg bevonden werden, dat kan gebeuren
als je meedoet aan het spelletje
Dat mag dan dramtisch klinken maar zo is het ook, zeker als je stil staat bij de kosten die het met zich mee brengt.
Nu kiezen zij daar ook voor dat is waar.
Toch heb ik ook wel van kenners veel onbegrip te horen gekregen dat men niet snapt waarom bepaalde hengsten niet aangemerkt werden als dekhengst terwijl de hengsten wel degelijk kwaliteit had.
Overigens praat ik dan niet alleen over aangeboden hengsten van de gezusters Schilder.

dan moet je doen wat Yootha zegt, een hengst in eigen beheer houden en er mee gaan dekken bij de liefhebbers.

Hier wel alles durven neerzetten maar niets op een vergadering durven zeggen,
is in mijn ogen een vreemde manier van doen.
Ik vind dat daar niks vreemd aan is, er zijn er wel meer mensen die via internet wel veel durven te zeggen omdat men elkaar niet persoonlijk ziet.
Sommige mensen zijn nu eenmaal geen sprekers, gelukkig kun je ook nog een brief om je mening kenbaar te maken.
Dat zou dan ook meer mijn stijl zijn

Een Gelders paard als gezinspaard.
Een paard waar het hele gezin mee uit de voeten kan.
De vader gaat mennen en zoon of dochter rijd dressuur Haha!

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 23:00

Yootha schreef:
Geen 70 dagen onderzoek maar een verrichtingsonderzoek van 1 dag. Wij testen de aanleg van de dieren. Ze mogen dit ook door de sport bewijzen zoals Orbaldo II.

Janne ik laat hem dan denk ik wel uitbrengen, maar aangezien hij allround is weet ik nog niet
in welk gebied, of onder het zadel of voor de wagen of misschien wel allebei

Ik vindt een verrichtingsonderzoek wel erg belangrijk. Wat weet je nou over zo'n paard als je hem maar 1 dag gezien hebt?
Wat weet je over het karakter? Wat is de invloed van de ruiter? Heeft hij stalgebreken? Is hij trainbaar of moeten er allerlei kunstgrepen aan te pas komen?
Dat zijn zaken die je in een verrichtingonderzoek kan bekijken.
Het in de sport bewijzen vind ik alleen in uitzonderlijke gevallen iets toevoegen. Een paard wat succesvol is in de Grand Prix moet karakter, hardheid en trainbaarheid bezitten. Maar Z dressuur moet ieder paard kunnen worden dat vindt ik niet voldoende voor een vaderdier.

Bij het KWPN kunnen ze zich ook eerst in de sport bewijzen, maar ook dan moeten ze nog enige tijd in Ermelo logeren.

letsgoko

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 08:07

Als een klassiek Gelderse hengst houden te duur is voor KWPN leden, is het tijd voor een ander stamboek de klassieke Geldersen over te nemen. Anders is het ermee gebeurd, zoals de reacties aangeven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 09:12

NatasjavE schreef:
Yootha schreef:

Janne ik laat hem dan denk ik wel uitbrengen, maar aangezien hij allround is weet ik nog niet
in welk gebied, of onder het zadel of voor de wagen of misschien wel allebei

Ik vindt een verrichtingsonderzoek wel erg belangrijk. Wat weet je nou over zo'n paard als je hem maar 1 dag gezien hebt?
Wat weet je over het karakter? Wat is de invloed van de ruiter? Heeft hij stalgebreken? Is hij trainbaar of moeten er allerlei kunstgrepen aan te pas komen?
Dat zijn zaken die je in een verrichtingonderzoek kan bekijken.
Het in de sport bewijzen vind ik alleen in uitzonderlijke gevallen iets toevoegen. Een paard wat succesvol is in de Grand Prix moet karakter, hardheid en trainbaarheid bezitten. Maar Z dressuur moet ieder paard kunnen worden dat vindt ik niet voldoende voor een vaderdier.

Bij het KWPN kunnen ze zich ook eerst in de sport bewijzen, maar ook dan moeten ze nog enige tijd in Ermelo logeren.

Een verrichtingsonderzoek kan ook funest zijn vind ik persoonlijk.
De hengsten zijn nog erg jong en moeten meteen elke dag aan de bak.
Sommige hengsten hebben daarvoor zelfs nog nooit wat gedaan en zijn begin van het onderzoek geheel groen.
Ik vind een verrichtingsonderzoek idd wel veel vertellen over een hengst maar 70 dagen vind ik best lang.
Ik denk zelf dat het verrichtingsonderzoek ook de meesten tegenstaat hun hengst te laten deelnemen.
Eigenaar van Rubus heeft niet voor niets zo lang gewacht met het laten deelnemen van de hengst.

Iets als een verrichtingsonderzoek van een week spreekt mij dan veel meer aan.
De mogelijkheid om je hengst zelf voor te stellen of zelf iemand te kunnen kiezen die je hengst voorstelt lijkt mij ook wel een fijn idee.

Ben het eigenlijk wel met Edsko Takens eens dat wanneer de kosten de reden is dat eigenaars weerhoud om een Gelderse hengst deel te laten nemen aan het hele traject, er wel wat moet veranderen.

Yootha

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 10:22

Het karakter wordt bij ons ook al beoordeeld op de keuring en daar worden ze ook op gepunt. De VP moeten ze doen voor hun 7e jaar. Dit is om te voorkomen dat ze te jong aan het werk worden gezet. Ze hebben 1 herkansing. De paarden moeten in de baan opgezadeld worden en opgetuigd met een maximaal aantal personen. Hierna worden de onderdelen afgelegd die gedaan moeten worden.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 10:39

Zoals velen al aangeven, het kost veel geld om hengsten op te fokken en aan te bieden.

Het zou misschien een optie zijn om diegene die het advies hebben gekregen hem hengst te laten een premie toe te kennen en deze uit te keren als men idd met zijn hengst ter keuring verschijnt.
Je zou nog verder kunnen gaan en deze hengsten op kopen en ze in een soort staatsstoeterij onder te brengen.

Gezien het feit dat iedereen, inclusief de mininster van landbouw, zich ermee bemoeit en het om een beschermd 'huisdierenras' gaat zou dit toch mogelijk moeten zijn.

En zoiets zou je ook voor de merriehouders kunnen doen, fok je in de Gelderse richting, subsidieer dan het dekgeld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 10:42

shan schreef:
En zoiets zou je ook voor de merriehouders kunnen doen, fok je in de Gelderse richting, subsidieer dan het dekgeld.

Er is al jaren subsidie op het houden van Gelderse merrie's Knipoog

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 10:42

En hoe zit het met het hengstenopfok verhaal?

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 10:51

Lia_ schreef:
shan schreef:

Hoe werkt dit trouwens Lia?
Is dit een subsidie die verstrekt wordt aan houders van Gelderse paarden of wordt daadwerkelijk het fokken met... gesubsidieerd?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 10:54

Lia_ schreef:
shan schreef:

Correctie dat was vroeger aan de orde maar nu niet meer.
Ik meen al drie jaar niet meer.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 10:59

Misschien dan nu tijd om het weer in te voeren misschien in een iets ander jasje als voorheen.

letsgoko

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 11:55

Die paar centen zijn mooi meegenomen, maar ook toen geen toename.

Er moet echt iets structureel veranderen wil het klassiek Gelders paard overleven.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 12:01

EdskoTakens schreef:
Als een klassiek Gelderse hengst houden te duur is voor KWPN leden, is het tijd voor een ander stamboek de klassieke Geldersen over te nemen. Anders is het ermee gebeurd, zoals de reacties aangeven.

Maar hebben die daar wel het geld voor over?
Dezelfde leden, alleen nu lid van een ander (finacieel minder draagkrachtig) stamboek.

Leonora

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 12:27

EdskoTakens schreef:

en het dan het hele Gelderse gebeuren ook in een paar clubjes uiteen laten vallen omdat sommige bestuursleden niet met elkaar door één deur kunnen Ach gut

Leonora

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 12:35

shan schreef:
EdskoTakens schreef:

Maar hebben die daar wel het geld voor over?
Dezelfde leden, alleen nu lid van een ander (finacieel minder draagkrachtig) stamboek.

Het lijkt hier op internet soms alsof het niet zo is, maar sommige fokkers, waaronder wij, zijn nog zeer gesteld op een papier bij hun paard van een gerenommeerd stamboek
en hebben waarschijnlijk geen behoefte aan een papier van een van de splintergroeperingen. Dat neemt niet weg dat ik ook inzie dat de kosten voor een Gelderse hengstenhouder de pan uit kunnen rijzen. Maar wat dat betreft is het niet anders dan met rijpaarden, er zijn ook rijpaardhengsten die misschien tien merries dekken
per jaar en dat kan dus ook niet uit. Commercie speelt vaak een grote rol. Denk ook niet dat de kleinere stamboeken de kosten kunnen dragen, moet altijd ergens op ingeleverd worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 12:36

Ilegra schreef:
Correctie dat was vroeger aan de orde maar nu niet meer.
Ik meen al drie jaar niet meer.

O, sorry, dat heb ik gemist.
Vind het ook een goede zaak dat het is afgeschaft, toch te gek voor woorden om subsidie te geven op het houden van paarden terwijl de veiligheid, zorg en het onderwijs niet eens op orde eens.
Ik heb het dan ook nooit zelf aangevraagd.
Maar ja, dit is wel heel erg off-topic Haha!