Dierenbescherming: 'Boycot alle gecoupeerde trekpaarden'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sietsx3

Re: Dierenbescherming: 'Boycot alle gecoupeerde trekpaarden'

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 18:05

@ mysticTinker,
Ik vind dat eigenlijk best wel een leuk idee, hehe ^^.
En veel stadsmensen weten inderdaad niet dat Trekpaarden een staart hebben, misschien dat als ze er via flyers er heel anders over zullen denken.
Wie weet...

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 18:13

dat vooroordeel over stadsmensen dan weer........ik ben ook een stadsmens Tong uitsteken

ik vind het shirt/flyer idee ook leuk trouwens

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 18:37

Antoiinette schreef:
Ik ben er tegen, tegen de afschaf van t couperen.. de staarten er af is veel mooier, er hoort geen staart op... een lange staart is veel meer werk voor de eigenaar en veel vliegen kan het paard er ook niet veel mee wegjagen omdat die veel ste zwaar is om er ver mee te slaan. Ik vind gewoon dat je met gecoupeerde trekpaarden wel op keuringen mag vershijnen want het is ieder zijn keus wat hij wel of niet mooi vind..

Lips are sealed Lips are sealed Lips are sealed Lips are sealed Lips are sealed Lips are sealed Lips are sealed

DebjeDopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 18:57

ehh er hoort geen staart op?!schaam jy je niet voor die uitspraak?!
heb jij er niet lang over moeten nadenken voor dat je je bericht plaatste?!
nou wij kunnen ook zeggen, jij hoort geen 2 armen te hebben die ene is toch veel te zwaar,
jij mag geen lang haar dat hoort niet dat vinden wij niet mooi dus scheren we je maar kaal
is dat niet hetzelfde?!
nee tuurlijk niet want jij bent een mens en een paard is een...paard die kan toch niks terug doen dus wat geef jij erom?!
lekker ben jij! Misselijk No Cheer

edit: sorry breezy302 ik lees jou opmerking pas net Clown

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 19:00

@MisticTinker, erg leuk idee! bokt is groot genoeg om echt gehoord te worden. De slogan "geef die belg zijn staart terug" lijkt me ook wel lachen Tong uitsteken Net als met pakjes sigaretten kun je ook deze slogans gaan sparen. Tshirts? flyers! banners voor op site's stickers en mensen inlichten lijkt me zeker een goed idee. Verder kun je nog proberen via de media aandacht te krijgen voor dit onderwerp.

En nu nog een mascotte!

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 19:03

Een argument als dat het veel mooier is of omdat het traditie is en 'zo hoort', vind ik nu eens echt géén argument.
In China was het vroeger (en nu nog in sommige streken!) ook supermode dat vrouwen hun voeten in te kleine schoenen staken totdat ze vervormden en ze er niet meer op konden lopen van de pijn. Dat was ook veel mooier en het was traditie...
Of de vrouwenbesnijdenis..dat hoort ook zo en is traditie...

Ik hoor van mensen met trekpaarden met lange staarten hier alleen maar dat ze perfect met die staart overweg kunnen, en hier zelfs iemand die voor het werk gewoon tot onder de staartwortel kortknipte(en hoeveel trekpaarden werken eigenlijk nog echt voor doelmatig gebruik op het land?)
En als het je teveel werk is om de staart te onderhouden, dan moet je maar geen trekpaard nemen. Sommige rassen vergen nu eenmaal meer verzorgingstijd dan andere, en als je die tijd niet hebt vind ik het erg sneu dat het paard er maar voor moet boeten, hij is geboren met die staart voor een reden.

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 19:09

Citaat:
Hij meent dat de Koninklijke Vereniging 'Het Nederlandse Trekpaard en de Haflinger' (KVTH) haar verantwoordelijkheid niet neemt. "Ze wijst haar leden op het feit dat couperen in Nederland verboden is, en noemt tegelijkertijd de ontsnappingsmogelijkheid: de Frankrijkroute. Ik vraag me af hoe koninklijk dat eigenlijk is..."

Verward In Frankrijk is het ook verboden(maar helaas ook nog veel te veel getolereed).
Hoe werkt die 'Frankrijk-route' dan?

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 20:02

jodi schreef:
Citaat:
Hij meent dat de Koninklijke Vereniging 'Het Nederlandse Trekpaard en de Haflinger' (KVTH) haar verantwoordelijkheid niet neemt. "Ze wijst haar leden op het feit dat couperen in Nederland verboden is, en noemt tegelijkertijd de ontsnappingsmogelijkheid: de Frankrijkroute. Ik vraag me af hoe koninklijk dat eigenlijk is..."

Verward In Frankrijk is het ook verboden(maar helaas ook nog veel te veel getolereed).
Hoe werkt die 'Frankrijk-route' dan?

'Verkopen' aan een Fransoos en weer 'terugkopen' na het couperen.

Lekker eraan laten die staarten, prachtig.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 20:06

BinkyMonster schreef:
Ik vind eigenlijk ook dat het afgeschaft moet worden. Maarja, veel fokkers vinden dat niet mooi. En ik moet toegeven dat het er best wel stoer uitziet, zo'n groot paard met een 'naakte' kont.

Mishandeling omdat het 'stoer'staat, fokkers vinden het niet 'mooi'. fokkers moeten hun antieke, dieronvriendelijke ideeen maar eens laten varen.

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 20:09

Citaat:
'Verkopen' aan een Fransoos en weer 'terugkopen' na het couperen.

Maar in Frankrijk is het net zo verboden als in Nederland!!

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 20:12

Antoiinette schreef:
Ik ben er tegen, tegen de afschaf van t couperen.. de staarten er af is veel mooier, er hoort geen staart op... een lange staart is veel meer werk voor de eigenaar en veel vliegen kan het paard er ook niet veel mee wegjagen omdat die veel ste zwaar is om er ver mee te slaan. Ik vind gewoon dat je met gecoupeerde trekpaarden wel op keuringen mag vershijnen want het is ieder zijn keus wat hij wel of niet mooi vind..

Ja ja, uit welk ei kom jij. ''Er hoort geen staart op'' is natuurlijk COMPLETE KUL!!!. Die dieren worden er mee geboren, en dus: HOORT EEN STAART ERBIJ!!!
''te veel werk voor de eigenaar'', weer zo'n stupide reden, als je het te veel werk vind, begin dan niet aan zo'n paard!!!
Kortom, je mening zorgt voor een aardige bloeddruk verhoging, want hoe dieronvriendelijk kun je denken.

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 20:29

Als Haflingerliefhebber ben ik lid van het KVTH en ik betreur het dat het KVTH geen stelling neemt tegen het couperen van staarten. Ik snap dat je voor de paarden die nu al gecoupeerd zijn, niets meer kan doen en die mogen van mij gewoon meedoen met de keuringen. Maar veulens geboren na 1 januari 2009 zouden niet meer op de keuring mogen verschijnen zonder staart.

Steefjevos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 20:51

janouk schreef:
Als Haflingerliefhebber ben ik lid van het KVTH en ik betreur het dat het KVTH geen stelling neemt tegen het couperen van staarten. Ik snap dat je voor de paarden die nu al gecoupeerd zijn, niets meer kan doen en die mogen van mij gewoon meedoen met de keuringen. Maar veulens geboren na 1 januari 2009 zouden niet meer op de keuring mogen verschijnen zonder staart.

Het is natuurlijk ook wel sneu als de paarden die door andere gecoupeerd zijn, daardoor met hun huidige eigenaar niet meer naar de keuring zouden mogen. Het is wel heel begrijpelijk, er moet ooit eens een grens getrokken worden!

En als de eigenaar op de keuring bang is dat die mooie billen van zn paard niet goed uitkomen, kunnen daar ook andere dingen op bedacht worden.
Kijk maar naar de afgelopen hengstenkeuring:

http://www.trekpaardhengsten.com/nieuws.php?id=91

De één na laatste hengst heeft duidelijk géén gecoupeerde staart, heeft 'm opgebonden en is ook goedgekeurd! Bang zijn voor afkeuring zou dus géén verschil moeten maken, want die hengst heeft al het tegendeel bewezen Haha!

DebjeDopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 21:23

en die opgebonden staart vind ik eigenlijk best wel schattig staan.. Bloos

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 21:54

Die goedgekeurde langstaart is een Belgische hengst, geen Nederlandse, in NL is er bij mijn weten nog geen enkele langstaart goedgekeurd. Bij de merrie en veulenkeuringen zie je overigens wel steeds meer staarten.

Een algehele boycot lijkt me niet eerlijk, want er zijn ook heel veel paarden die ouder zijn dan het verbod. Verder vind ik als echte trekpaardliefhebber en -eigenaar dat er zeker iets moet gebeuren bij het stamboek. Een algehele mentaliteitsverandering bijvoorbeeld... Het zijn overigens merendeels de oudere leden die dit in stand houden, zij zijn de enigen die tijd en zin hebben om veel keuringen te bezoeken. Jonge leden zie je daar vrijwel niet meer... Die doen liever mee aan de Power Horse Competitie of HTC wedstrijden, daar maakt het namelijk niets uit of je paard een staart heeft of niet!

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 21:55

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 22:17

Dan vraag ik mij wel af hoe het mogelijk is dat bijna alle 2-jarigen triestig genoeg ondanks het verbod nog een gecoupeerde staart hebben? Naar welk land worden ze nu verscheept?

Rowan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 22:36

Wat een onzin, toen ik de uitspraak 'er hoord geen staart aan' las, gingen mn haren overeind staan.
Sorry hoor, maar ik zeg tog ook niet, er horen geen voorbenen aan?
Toen ik mn paard kreeg was hij 3 en nog niet ingereden, bij de vorige eigenaar had een ander paard de staart tot onder de staartwortel afgebeten.
En geloof me, dat die staart echt een gebrek was, want hij zat onder de vliegen en kon er niet bij, en hij maar slaan met dat staartje.
Ik ben blij dat het ondertussen een mooie staart geworden is, en hij zit aanzienlijk minder onder de horzel/dazen bulten.
En als mensen zo graag tegen blote billen aan willen kijken, dan tillen ze die staart maar op, maken ze er een foto van en hangen ze die maar boven hun bed.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 22:37

Iets verbieden is nog iets anders dan dit ook afdwingen en controleren ben ik bang.. Enkel verbieden van deelname bij het stamboek gaat effect hebben ben ik bang..

Anouk91

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 22:42

iedereen mag toch zn mening geven Verward

gootje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 23:08

Antoiinette schreef:
iedereen mag toch zn mening geven :?

O ja , maar niet over iets ,als het gaat om regelrechte DIERENMISHANDELING !!!!!
Als jij zo graag naar blote billen wilt kijken ,moet voor de spiegel gaan staan ,en je broek van je kont trekken.
Je maakt me misselijk met je comentaar.Ben jij nou een paardenliefhebber.Bah !

Ik vond die foto`s van die 2-jarige zonder staart er triest uitzien. De staartdrager zag er veel vrolijker uit en normaler.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 23:20

Antoiinette schreef:
iedereen mag toch zn mening geven Verward

ben jij een paardenliefhebber???
mensen die vóór dierenmishandeling zijn,kan ik niet uitstaan...........eigen mening of niet

Steefjevos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 23:20

Grobegni schreef:
Die goedgekeurde langstaart is een Belgische hengst, geen Nederlandse, in NL is er bij mijn weten nog geen enkele langstaart goedgekeurd. Bij de merrie en veulenkeuringen zie je overigens wel steeds meer staarten.

Een algehele boycot lijkt me niet eerlijk, want er zijn ook heel veel paarden die ouder zijn dan het verbod. Verder vind ik als echte trekpaardliefhebber en -eigenaar dat er zeker iets moet gebeuren bij het stamboek. Een algehele mentaliteitsverandering bijvoorbeeld... Het zijn overigens merendeels de oudere leden die dit in stand houden, zij zijn de enigen die tijd en zin hebben om veel keuringen te bezoeken. Jonge leden zie je daar vrijwel niet meer... Die doen liever mee aan de Power Horse Competitie of HTC wedstrijden, daar maakt het namelijk niets uit of je paard een staart heeft of niet!

Waar baseer je het op dat díe hengst een Belgische hengst is? Het zijn foto's van één en dezelfde keuring. Het gaat om Belgische én Nederlandse hengsten door elkaar.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 23:33

Antoiinette, heb je er zelf wel bij stilgestaan wat je geschreven hebt? Vind je echt dat het geen probleem is om een paard te verminken, alleen omdat een handje vol mensen dat mooier vinden?
Vind je het dan bijvoorbeeld ook geen probleem dat kinderen van 4 jaar in Amerika plastische chirurgie ondergaan omdat de ouders dat mooi vinden, en ze dan schoonheidswedstrijden winnen??
Vind je het ook niet erg dat sommige stammen in afrika elk jaar een ring om de nek van hun kleine kinderen duwen om de nek op te rekken, alleen omdat de ouders dat mooi vinden?
En je vind het dus ook geen probleem dat de oren en staart van een aantal hondenrassen werden gecoupeerd, met vaak grote infecties als gevolg?

Steefjevos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 23:40

MysticTinker schreef:
Antoiinette, heb je er zelf wel bij stilgestaan wat je geschreven hebt? Vind je echt dat het geen probleem is om een paard te verminken, alleen omdat een handje vol mensen dat mooier vinden?
Vind je het dan bijvoorbeeld ook geen probleem dat kinderen van 4 jaar in Amerika plastische chirurgie ondergaan omdat de ouders dat mooi vinden, en ze dan schoonheidswedstrijden winnen??
Vind je het ook niet erg dat sommige stammen in afrika elk jaar een ring om de nek van hun kleine kinderen duwen om de nek op te rekken, alleen omdat de ouders dat mooi vinden?
En je vind het dus ook geen probleem dat de oren en staart van een aantal hondenrassen werden gecoupeerd, met vaak grote infecties als gevolg?

We hebben het over paarden, zullen we het daar dan ook niet bij houden?
In dit forum heeft iedereen recht op zijn/haar eigen mening, maar je hoeft het daar natuurlijk niet mee eens te zijn.
Ik zeg niet dat ik het ermee eens ben, maar ja...