Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Antoiinette schreef:Ik ben er tegen, tegen de afschaf van t couperen.. de staarten er af is veel mooier, er hoort geen staart op... een lange staart is veel meer werk voor de eigenaar en veel vliegen kan het paard er ook niet veel mee wegjagen omdat die veel ste zwaar is om er ver mee te slaan. Ik vind gewoon dat je met gecoupeerde trekpaarden wel op keuringen mag vershijnen want het is ieder zijn keus wat hij wel of niet mooi vind..
Citaat:Hij meent dat de Koninklijke Vereniging 'Het Nederlandse Trekpaard en de Haflinger' (KVTH) haar verantwoordelijkheid niet neemt. "Ze wijst haar leden op het feit dat couperen in Nederland verboden is, en noemt tegelijkertijd de ontsnappingsmogelijkheid: de Frankrijkroute. Ik vraag me af hoe koninklijk dat eigenlijk is..."
jodi schreef:Citaat:Hij meent dat de Koninklijke Vereniging 'Het Nederlandse Trekpaard en de Haflinger' (KVTH) haar verantwoordelijkheid niet neemt. "Ze wijst haar leden op het feit dat couperen in Nederland verboden is, en noemt tegelijkertijd de ontsnappingsmogelijkheid: de Frankrijkroute. Ik vraag me af hoe koninklijk dat eigenlijk is..."
In Frankrijk is het ook verboden(maar helaas ook nog veel te veel getolereed).
Hoe werkt die 'Frankrijk-route' dan?
BinkyMonster schreef:Ik vind eigenlijk ook dat het afgeschaft moet worden. Maarja, veel fokkers vinden dat niet mooi. En ik moet toegeven dat het er best wel stoer uitziet, zo'n groot paard met een 'naakte' kont.
Citaat:'Verkopen' aan een Fransoos en weer 'terugkopen' na het couperen.
Antoiinette schreef:Ik ben er tegen, tegen de afschaf van t couperen.. de staarten er af is veel mooier, er hoort geen staart op... een lange staart is veel meer werk voor de eigenaar en veel vliegen kan het paard er ook niet veel mee wegjagen omdat die veel ste zwaar is om er ver mee te slaan. Ik vind gewoon dat je met gecoupeerde trekpaarden wel op keuringen mag vershijnen want het is ieder zijn keus wat hij wel of niet mooi vind..
janouk schreef:Als Haflingerliefhebber ben ik lid van het KVTH en ik betreur het dat het KVTH geen stelling neemt tegen het couperen van staarten. Ik snap dat je voor de paarden die nu al gecoupeerd zijn, niets meer kan doen en die mogen van mij gewoon meedoen met de keuringen. Maar veulens geboren na 1 januari 2009 zouden niet meer op de keuring mogen verschijnen zonder staart.
Antoiinette schreef:iedereen mag toch zn mening geven :?
Antoiinette schreef:iedereen mag toch zn mening geven
Grobegni schreef:Die goedgekeurde langstaart is een Belgische hengst, geen Nederlandse, in NL is er bij mijn weten nog geen enkele langstaart goedgekeurd. Bij de merrie en veulenkeuringen zie je overigens wel steeds meer staarten.
Een algehele boycot lijkt me niet eerlijk, want er zijn ook heel veel paarden die ouder zijn dan het verbod. Verder vind ik als echte trekpaardliefhebber en -eigenaar dat er zeker iets moet gebeuren bij het stamboek. Een algehele mentaliteitsverandering bijvoorbeeld... Het zijn overigens merendeels de oudere leden die dit in stand houden, zij zijn de enigen die tijd en zin hebben om veel keuringen te bezoeken. Jonge leden zie je daar vrijwel niet meer... Die doen liever mee aan de Power Horse Competitie of HTC wedstrijden, daar maakt het namelijk niets uit of je paard een staart heeft of niet!
MysticTinker schreef:Antoiinette, heb je er zelf wel bij stilgestaan wat je geschreven hebt? Vind je echt dat het geen probleem is om een paard te verminken, alleen omdat een handje vol mensen dat mooier vinden?
Vind je het dan bijvoorbeeld ook geen probleem dat kinderen van 4 jaar in Amerika plastische chirurgie ondergaan omdat de ouders dat mooi vinden, en ze dan schoonheidswedstrijden winnen??
Vind je het ook niet erg dat sommige stammen in afrika elk jaar een ring om de nek van hun kleine kinderen duwen om de nek op te rekken, alleen omdat de ouders dat mooi vinden?
En je vind het dus ook geen probleem dat de oren en staart van een aantal hondenrassen werden gecoupeerd, met vaak grote infecties als gevolg?