Eerste paard ooit met Type 1 Diabetes geboren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Fairytail

Re: Eerste paard ooit met Type 1 Diabetes geboren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 10:41

Dit is Type 1 van diabetes:

onvoldoende of geen productie van insuline (bekend als Diabetes type 1) of
een probleem met betrekking tot de insuline-receptoren (bekend als Diabetes type 2).1 diabetes :

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 10:42

Poeh..wat mij dan meteen te binnen schiet, hoe zit dat dan met voer, daar zitten ook stoffen in wat omzet in suikers en suiker zelf ook.
Vind het heel dubbel, een dier laten inslapen omdat hij een ziekte heeft, die mss heel goed te handhaven is..of een dier laten opgroeien waar hem eigenlijk van alles ontnomen moet worden voor zijn gezondheid..wat die levensverwachting betreft neem ik het niet zo nauw, dat horen we wel vaker en blijkt dan totaal anders...maar stel die familie kan het op eens niet meer betalen, of er komen geen donaties (kan me zo voorstellen dat een kliniek daar hun zal ondersteunen, want zij leren er weer een hoop van en testen oid?), en dan het beestje alsnog weg moeten brengen, oei..
Ik weet het niet, ik kan er moeilijk over oordelen, maar als ik uitga van dat artikel alleen zeg ik, stoppen ermee.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 10:44

Joto je hebt verschillende soorten type DM. Dm type 1 zoals dit veulen is insulineafhankelijk en zal dus altijd gespoten moeten worden. DM type 2 (althans bij mensen/ouderdomsdiabetes) zijn tabletafhankelijk, soms in combinatie met insuline. Heel soms kunnen ze met een dieet ook toe komen.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 10:46

Ongelooflijk zoiets. Nog niet eens de kosten die je eraan kwijt bent maar wat voor leven heeft zo'n paard?
Ik kan me wel voorstellen dat je als een blok valt voor je veulen en dat je het niet over je hart kunt verkrijgen om hem in te laten slapen.
Maar het is denk ik toch meer voor de mensen dat hij blijft leven als voor hemzelf.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 10:48

Hoe gek ik ook ben op een veulen maar dit zou ik toch niet doen. Ten eerste ga je er zelf van onderuit en voor het veulen is dat geen leven. Zodra ik de diagnose had gehoord had ik zeker beslist om het te laten euthaniseren.

scoopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 10:48

Dit begrijp ik écht niet. Ze maken waanzinnige kosten voor een dier dat geen levenskwaliteit zal hebben en dat in de natuur maar een paar uur geleefd zou hebben.

Als dit bij een veulen van mij zou gebeuren had ik het diertje laten inslapen en een weesveulen bij de merrie gezet.

Ik vind het moeilijk te begrijpen dat mensen een dier zo'n lijdensweg willen aandoen.

gamblerlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 10:51

Diabetes type 1 is bij mensen wel erfelijk, je zou dus denken dat dit bij paarden ook zo is toch?

Ik vind het iig niet fair naar het paard toe om hem in leven te houden.

Mochten ze het wel doen is een insuline pomp met sensor een idee. Dan hoed je maar 1 x in de 4 dagen een naald in te schieten. De rest van de tijd kun je eventueel alles op afstand bedienen en aflezen. Kost wat... maar dat doet het nu ook.

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 10:53

Je hebt kwaliteit en kwantiteit van leven; nooit in de wei? Ik zou er geen seconde over nadenken en het dier uit zijn lijden verlossen.......... hoe sneu het ook is. Maar het "leven" wat het dier te wachten staat gun je toch geen paard?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 10:54

En als dit dier volwassen wordt (als..), wat dan? Rijden zal niet lukken (wat als hij een toeval krijgt), fokken kan niet (je wilt geen veulens met dit probleem) en op het land kan ook al niet.. Lekker vooruitzicht voor dit beestje..

Cynnie_21

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 10:54

@ gamblerlover: ik denk niet dat dat bij paarden al geïntroduceerd is zo'n pomp Knipoog. Ook niet echt verantwoord denk ik ivm ergens tegenaan stoten met bokken of iets dergelijks (heb zelf ook een pomp dus ik weet hoe het is Knipoog). Bij mensen wordt het pas sinds een aantal jaren vergoed (heeft lang geduurd voordat het een beetje doorkwam, en lang niet iedereen krijgt een goedkeuring van de verzekering!!!) dus laat staan voor paarden.

scoopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 10:56

Dat diet moet blijven leven voor het sentiment van het baasje, en het gaat een leven tegemoet zonder wei, zonder maatjes, en met een hoop prikken en behandelingen. Zo te horen gaat hij ook jong sterven.

De complicaties van diabetes zijn niet voor de poes: schade aan zenuwen, nieren, ogen en hart.

Ik vind de eigenaren egoistisch, omdat ze niet in staat zijn het belang van het dier boven hun eigen sentiment te plaatsen.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 10:58

Billy schreef:
Wat een apeliefde...
Lijkt me veel eerlijker tegenover het dier om hem af te laten maken.....

Helemaal mee eens!

Arm dier Scheve mond

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 10:59

nu laat dat kleine lieve veulentje zich ook vast nog wel makkelijk vangen. Maar wat als hij over 2 jaar zo'n grote stoere hengst is? Zodra die eigenaars met die naalden aankomen weet hij echt wel hoe laat het is en zie dan maar te winnen van 400 kg.
Lijkt mij toch geen leven voor zowel het paard als de eigenaars.
Ik denk dat ik hem zou doneren aan een kliniek zodat hun er nog het een en ander van kunnen leren en dan bekijken hun maar hoe lang ze zin hebben om die spuiten te geven. Of wanneer ze uitgeleerd zijn.

scoopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 11:01

MandyR schreef:
nu laat dat kleine lieve veulentje zich ook vast nog wel makkelijk vangen. Maar wat als hij over 2 jaar zo'n grote stoere hengst is? Zodra die eigenaars met die naalden aankomen weet hij echt wel hoe laat het is en zie dan maar te winnen van 400 kg.
Lijkt mij toch geen leven voor zowel het paard als de eigenaars.
Ik denk dat ik hem zou doneren aan een kliniek zodat hun er nog het een en ander van kunnen leren en dan bekijken hun maar hoe lang ze zin hebben om die spuiten te geven. Of wanneer ze uitgeleerd zijn.

Hem als medisch specimen verpatsen is ook niet echt diervriendelijk natuurlijk Duivel

Als het mijn veulen was liet ik hem op de kliniek inslapen. Konden ze misschien ineens navragen of zij geen weesveulen weten.

Biertabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 11:01

apart.

ik ben zelf ook diabeet.
het lijkt me idd moeilijk voor een paard, staat immers nog maar in de babyschoenen als ik het zo lees dat dit het 1e geval is Bloos
het is voor mens (en denk ook voor dier) niet onmogelijk om er mee te leven!
maar een paard kan immers niet aangeven hoe hij zich voelt of last krijgt van een aanval.

wat dat gras betreft is het wat overdreven. ik mag ook wel een suikerspin hebben, zolang ik mijn suikers in de gaten houd en dus eventueel meer insuline spuit

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 11:04

Jeetje.
sneu veulen, als het de mijne was geweest was ie allang naar de eeuwige groene weide gegaan.
Zo'n dier heeft toch geen leven zo.
DAAR moet de DB eens bovenop gaan zitten. Knipoog

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 11:05

Animal_ABC schreef:
Dan heb ik toch zoiets van... Verward
Wat voor leven gaan paard èn eigenaar tegemoet??

Dat d8 ik ook meteen...

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 11:06

Mijn beide ouders hebben diabetes type II en leven een heel goed leven, ondanks het 2x daags insuline-prikken en aangepast dieet.
Wel hebben ze elk 3 maanden nodig gehad om het lichaam "af te stellen" zeg maar...

Ik kan me een soortgelijke gang van zaken voorstellen bij dit veulen, immers gras is niet heilig. Leven in een paddock hoeft geen "dierenmishandeling" te zijn, vermits hij wel in een kudde mag leven.

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 11:06

scoopje schreef:
Hem als medisch specimen verpatsen is ook niet echt diervriendelijk natuurlijk.

Misschien niet maar op beide plaatsen komt hij niet buiten en krijgt hij spuiten dus zo'n groot verschil zit er niet in.
Als die artsen er meer kennis over krijgen kan het wel zo zijn dat het volgend paard met diabetes wel een paardwaardig leven kan gaan leiden. Met behulp van de juiste behandeling natuurlijk.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 11:08

2x daags bij een mens vind ik niet te vergelijken bij 6x per dag bij een paard eigenlijk.

Nee gras is niet heilig, maar kom op. Wat voor leven krijgt dat arme dier! Nee, dit is egoïsme van de eigenaren..

Biertabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 11:13

Djilan schreef:
2x daags bij een mens vind ik niet te vergelijken bij 6x per dag bij een paard eigenlijk.

Nee gras is niet heilig, maar kom op. Wat voor leven krijgt dat arme dier! Nee, dit is egoïsme van de eigenaren..

ik heb ook 6x op een dag gespoten, en ook dat is te doen! Ja

maar wat ik al zei, een paard kan niks aangeven, dat maakt het erg moeilijk!

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 11:14

ik krijg het gevoel dat als het niet zo bijzonder zou zijn [de eerste met diabetes] ze wel andere stappen hadden genomen.
6x per dag prikken is acceptabel inien het tijdelijk is,maar voor het leven?????

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 11:17

Biertabje schreef:
Djilan schreef:

ik heb ook 6x op een dag gespoten, en ook dat is te doen! Ja

maar wat ik al zei, een paard kan niks aangeven, dat maakt het erg moeilijk!

En daar komt bij dat jij het zelf kan doen.
Als de eigenaars van dit paard een avondje uit willen moeten ze of het paard meenemen het restaurant in of iemand zoeken die ze goed vertrouwen die kan spuiten of halverwege de avond even naar huis of te laat spuiten. Lijkt me allemaal toch niet echt handig.

Amanda_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 11:17

Wat ik niet snap, iedereen valt over het feit dat dit veulen nooit de wei in mag, omdat hij geen gras mag eten. Weet je hoeveel paarden er niet meer de wei in gaan, of niet op de wei mogen? Mijn pony mocht ook een jaar niet op gras komen, en daar werd ze echt niet ongelukkiger van hoor. Ik heb ooit eens ergens stage gelopen, waar een 10jarig paard! Sportpaard wel te verstaan, voor de 3e x in zijn leven in de wei kwam! Voor de rest liep dat dier elke dag lekker los in de bak, en daar had hij echt geen problemen mee.

Dat de mensen veel kosten maken en of ze het kunnen betalen, daar val ik meer over. Want nu word het veulen op en top verzorgt en krijgt de goede medicatie, maar wat als het geldboompje in de tuin leeg is?

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 11:18

Ik persoonlijk vind het moeilijk. Maar wellicht komt dat omdat ik van dichtbij meemaak wat diabetes II bij mensen inhoudt. En wellicht ben ik daarom niet helemaal objectief Knipoog.
Is betreffend veulentje zijn leven lang van 6x prikken per dag afhankelijk? Of kan dit, indien de juiste balans gevonden is, gereduceerd worden naar 1 a 2x per dag?

Haha, en waarschijnlijk zal ik strakjes ook afhankelijk van de insuline-spuit worden... bij mensen is het immers ook gedeeltelijk erfelijk.