Nieuw beleid voor paardenhouders uit Bergen op Zoom

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Nieuw beleid voor paardenhouders uit Bergen op Zoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 09:15

Ik had zelf de grens van het aantal paarden liever iets hoger gezien. Zoals gezegd tref je nu bijvoorbeeld ook vierspanmenners. Als ze het aantal paarden op 8 of 10 stellen, dan heb je dat probleem iets minder.

Aan de andere kant... waar trek je de grens?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 09:31

Hopla schreef:
En er wordt gezegt dat je bij 5 paarden of meer een vergunning moet aanvragen.
Dat is toch hun goed recht dat er dan wordt gekeken of er hobbymatig ofwel bedrijfsmatig paarden worden gehouden?
Of je toont aan dat alle vijf de gezinsleden toevallig een paardje hebben of dat je gewoon een kleinschalig fokker bent of je bent bedrijfsmatig bezig.

Dat staat er niet Hopla. Er wordt niet gekeken bij 5+ paarden OF je hobbyfokker bent, OF jij en je man en je vier kinderen elk een paard hebben, OF je de oude sportpony's van je kinderen hebt aangehouden uit sentiment.

Er wordt gesteld dat je bij meer dan vijf paarden een paardenhouderij hebt en dus een vergunning moet zien te krijgen voor diezelfde knollen als die je misschien al wel tien, vijftien jaar hebt staan. Dus dat oude boertje met zijn meute Shetlandjes is een 'paardenfokkerij', die vierspanrijder is een 'paardenhouderij', en de familie met hun paardensporthobby is ook een 'paardenhouderij'.

Met als conclusie waarschijnlijk dat er niet teveel 'paardenhouderijen' op een oppervlakte moeten komen en je dus als mens die hard gewerkt hebt voor die stallen aan huis, je paarden moet verkopen of bij de lokale manege moet gaan staan, die nog afgezien of je uberhaupt op een ander wil staan, veel te duur is om 5+ paarden te hebben staan.

just2see

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 09:50

Ik prijs my gelukkig dat ik niet in Nederland woon. Ofschoon het bij ons (in België) in vele gevallen slechter is mbt vergunningen en dies meer maar dit is weer zo'n betutteling waar ik huiverig van wordt.
Ik begrijp ook wel dat, wanneer je meer dan 5 paarden houdt, je over genoeg land enz... beschikt maar wie gaat er nu in hemelsnaam meer dan 5 paarden houden op een klein stukje land ?
In België zijn ze alles aan het herbekijken omdat men is gaan inzien dat de paardensector economisch relevant is maar tot nog toe was het zo dat je moest kunnen aantonen dat je over een "leefbaar bedrijf" moest beschikken wou je een bouwvergunning voor stallen en dies meer krijgen...
Het deed er totaal niet toe over hoeveel land enz... je beschikte. Als je boer bent mocht/mag kennelijk alles. Ook wie er over voldoende geld beschikt kan makkelijk aan een vergunning kopen want dan koop je gewoon genoeg nutriënten (van boeren die stoppen; voor +/- 20 paarden is dat +/- 25 000 Euro) en kun je aan de slag. Dit vind ik niet eerlijk want mensen die dit niet zomaar uit hun mouw kunnen schudden, staan in de kou.
Wijzelf hebben 4 hectare land en toen we, zo'n 10 jaar geleden een bouwaanvraag deden voor een grote stal met hooiopslag enz... dan kregen wij een positief advies van het ministerie van Landbouw maar niet van het ministerie van Ruimtelijke ordening omdat wij geen landbouwbedrijf waren....
Nu wordt je in België vanaf 10 paarden beschouwd als een para-agrarische "bedrijf" en is het makkelijker dan voorheen om een vergunning te krijgen.

Ik had vroeger ook nog een gebouw van 100m² (opslagplaats enz...) in landbouwzone en ik kon het verkopen aan iemand met paarden maar die kreeg dan geen vergunning omdat het te dicht bij een bebouwde kom was... Onze boerderij ligt midden van de polders (150 m van de straat af) en wij hadden toen problemen om dieren te mogen houden....
Ik herinner mij nog toen ik naar de directeur van ruimtelijke ordening belde en hem vroeg wat ik moest doen met een ziek paard als ik geen stal mocht bouwen. Hij vertelde mij zonder schroom dat ik van het woonhuis maar stallen moest maken en ikzelf een paar kilometer verder, in een woonwijk, moest gaan wonen....
Het gaat vaak ook om gefrustreerde ambtenaren die als ze het woord "paard" horen gaan steigerern...
Het heeft dan vaak niks met rationaliteit of zo te maken.

Ik vind het discriminerend dat sommige mensen hun droom niet in vervulling kunnen zien gaan omdat ze :- niet over voldoende centen beschikken of - niet in het "juiste" bed zijn geboren....

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 17:11

Ik vind inderdaad dat ze gewoon onderscheid moeten maken tussen de mensen die hun brood erin verdienen en echt paarden houden van alleen maar andere mensen en de hobbieruiters die misschien 2 paarden van andere houden en de rest vanzichzelf is.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 21:13

Dus als je 2 paarden van jezelf hebt en de rest in pension doe je dat omdat je zo goed bent en er niks voor wil hebben!
Ga toch weg voor de MEESTE geldt, paarden in pension levert geld op en staan je eigen paarden gratis.
En ze bekijken het van geval tot geval en ja een vergunnig geeft inzicht hoeveel mensen met 5+ paarden er zijn, want misschien is het wel allemaal een beetje te veel van het goede. Cool
Nederland verpaard( doe er zelf ook aan mee) en dat mag wel omdat het onze hobby is, en van een ander die een bedrijf hobbymatig voert vinden we het wel juist dat de gemeent oogje in het zeil houdt dat het niet uit de hand loopt.

En trouwens als je 4-span rijder bent met 8 paarden en je dus concoursen afgaat (meestal ga je voor de 1e prijs met geldprijs) kun je je afvragen in hoeverre dat nog hobby is.

Zo en kom nu maar met het commentaar ben er klaar voor! Duivel

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 22:27

Tja, ik heb mijn eigen wedstrijdpaard, de pony van mijn dochter, een merrie die ik tot beschikking heb gekregen van de eigenaren maar die wel op mijn eigen kosten staat en een hengst die ik voor een vriendenprijsje (kostendekkend) voor een kennis zadelmak maak. De pony wordt van het voorjaar gedekt, veulentje erbij, dan heb ik er al vijf. Dan hoeft er geen extra paard binnen te komen om te rijden oid want dan ben ik dus ineens prof. Nu heb ik zelf een rij boxen gehuurd bij een zeer kleinschalige pensionstalling, zodat ik alsnog mijn eigen ding kan doen, maar wij zoeken toch naar een huis waar we alles aan huis kunnen hebben en ik eindelijk ook eens iets kan verdienen om de kosten van die paarden allemaal een beetje op te vangen. Kan me ook zomaar voorstellen dat de B-pony blijft voor de hobbyfok als mijn dochter al met haar D'tje bezig is.
Ik ben vast niet de enige die voor de hobby zoveel paarden rijdt?

Enne... de prijzen bij het mennen zijn net zo dieptriest als bij de dressuur dus daarvoor hoef je het niet te doen. Mag je een beste sponsor hebben om a decent living ervan te maken.

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 00:07

rumay schreef:
En trouwens als je 4-span rijder bent met 8 paarden en je dus concoursen afgaat (meestal ga je voor de 1e prijs met geldprijs) kun je je afvragen in hoeverre dat nog hobby is.

Zo en kom nu maar met het commentaar ben er klaar voor! Duivel

Goed, de vierspanrijder waar ik op doelde, reed nationaal met 4 welshjes. Maar voor een weekend wedstrijd ben je veel geld kwijt (inschrijfgeld, kampeergeld en als je pech hebt mogen ze niet op de wagen blijven en betaal je voor iedere pony 30 euro). Eerste prijs is niet meer dan een lintje en een beker en soms een (wel heel lekker) vleespakket van de plaatselijke slager. Hij is 5e van nederland geweest in de hoogste klasse maar het blijft dus hobbymatig. Het kost geld en moet allemaal gebeuren naast het gewone werk dat je hebt.

We hebben zelf ook teveel paarden maar zijn ook echt hobbymatig. Ik rij er zelf twee, eentje kan voor de wagen, eentje is fokmerrie, dan hebben we uit haar een 3- en een 1-jarige en een veulen staan en nog een oud paard van 30+. Alleen de oudste heeft een bijrijder en de gelukkig kunnen ze allemaal thuis staan.

Hier heeft mijn vriendin ook een probleem omdat hun stolp en die van de buren te dicht op elkaar staan. Hierdoor moeten beiden aparte stallen bouwen om de paarden te huisvesten die nu (zoals al eeuwen gebruikelijk is) te dicht op de leefruimte van de buren staan. Echt absurde regels die achter een buro verzonnen worden maar die mensen in de praktijk veel problemen opleverd (vaak meer dan dat ze problemen voorkomen).

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 13:20

Helaas voor ons nl'ers zijn we met heel veel mensen op een klein stukje en niet iedereen vindt paarden of hun mest en lucht leuk of lekker ruiken, en ja er wonen ook mensen buiten die gewoon van de natuur houden en niks met paarden hebben, begrijp dat ze niet op 2 m afstand paarden willen.
Dit is hetzelfde als het rookverbod als het een ander treft ja jammer dan maar als het ons treft dan springen we op de baricade.
En vergelijken met " vroeger" is geen optie het is nu nl niet vroeger maar nu waarin bijna alles anders is. En vroeger had men paarden om op het land te werken of als vervoer van A naar B en niet voor de lol of de heb of de wedstrijden.

Ben wel eens benieuwd als we eerlijk zouden tellen hoeveel paarden er in NL zijn volgens mij 1 paard op iedere 2 of 3 NL'ers Haha!

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 13:58

Kijk, als er klachten zijn dan kan ik me voorstellen dat daar naar gekeken wordt. Mijn nu worden er grenzeloos grenzen gesteld. Ik denk dat de buren meer last hebben van ons als we 's avonds laat thuis komen of 's ochtends vroeg vertrekken dan van de paarden. Mestput ligt bewust al in onze achtertuin omdat dat op 80m van de buren moest. Hierna zijn de buren echter binnen die 80m gaan bouwen. Daar toch maar melding van gemaakt want anders voldoen wij straks weer niet aan de 80m grens. En dan is er sprake van een dorp met 500 inwoners in een landelijk gebied.
En het klopt dat vroeger anders is dan nu. Maar hierdoor gaan mensen die vanuit de stad komen ook klagen omdat de boer op hun vrije dag mest gaat rijden. Terwijl zij er zelf voor gekozen hebben om daar te gaan wonen. Leven en laten leven, iedereen heeft wel eens ovelast van een ander maar ook veroorzaakt iedereen wel eens overlast voor een ander. Maar zolang daar over gesproken kan worden en er oplossingen aangedragen worden pakt het voor iedereen het beste uit.

just2see

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 18:28

Iedereen zou inderdaad wat toleranter mogen zijn.