Paard en vrouw gewond na strandrit bij Koudekerke

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Verosjaak

Re: Paard en vrouw gewond na strandrit bij Koudekerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 08:59

suleilitha schreef:
Bonita-bon, daar heb je een punt!!!
En zo zie je maar weer hoeveel ongelukken er in de recreatiesport gebeuren, verhoudingsgewijs veel meer dan in het hoogste segment van diverse takken van paardensport.
Desalniettemin sneu dit.

Maar komt dit dan ook niet door de hoeveelheid recreatieruiters die hun paard niet onder controle hebben? (overigens heb ik het niet over deze amazone uit dit bericht en zit een ongeluk altijd in een klein hoekje, ik ga alleen even door op deze discussie)

Ik bedoel bij SGW hebben de ruiters de paarden getraind en komen ze langzamer hogerop. Recreatie rijden kan iedereen (denken ze) en zelfs het meest schuwe buitenpaard (denk aan hittepetit) word zonder training (dus langzaam wennen aan buitenrijden) gewoon meegenomen naar buiten. Tja met alle gevolgen van dien. Maarja ook mijn doorgewinterde recreatiepaard kan onverwachts gek doen, maarja dat kunnen de SGW paarden ook.

Mijn punt: de hoeveelheid ongelukken in de recreatiesport heeft imo ook te maken met de hoeveelheid onwetenden die eens in het jaar met hun paard op buitenrit gaan of op het strand etc. (vul zelf maar in)

Overigens zal je mij dus nooit horen zeggen wat een k*t sport SGW is want ik vind de cross nog wel het gaafst om te zien. Evenals polo en de draf en rensport en barrelracen etc.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 09:25

Citaat:
Maar komt dit dan ook niet door de hoeveelheid recreatieruiters die hun paard niet onder controle hebben?

Als er in de recreatiesport meer ongelukken gebeuren dan in de 'sportsegmenten' dan komt dat eerder omdat de aantallen niet met elkaar te vergelijken zijn. Tegenover 100 recreanten staat misschien 1 topsporter, 1: 100 en misschien is die verhouding zelfs wel 1:1000..of nog hoger. De vergelijking pakt dan in ieder geval niet goed uit.

Ik denk overigens dat het niet zoveel met 'controle' te maken heeft - een paard kan altijd aan de kletter gaan, hoe ervaren de ruiter ook is. Oneffenheden in het terrein zijn ook niet altijd te voorzien - daar waar je gisteren misschien nog een spurtje kon trekken, heeft vandaag misschien wel iemand een kuiltje gegraven.
Als ik de foto bekijk van de strandovergang, ja, dan zou ik zeggen je bent niet wijs als je die steile overgang te paard neemt - zand, bestrating en een ijzertje onder de hoeven lijkt me niet de beste combinatie - of je nou naar boven of naar beneden gaat.. zelfs zonder ijzers zal een paard kunnen gaan glijden.

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 09:46

Doortje58 schreef:
Ik vind het trouwens flauw om nu de veiligheid van de recreatie paarden sport hier bij te betrekken.....
Ook Anky heeft tenslotte nog niet zo lang geleden een behoorlijke smakker gemaakt............ Bloos

Je mist mijn punt VOLLEDIG

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 10:06

"Als er in de recreatiesport meer ongelukken gebeuren dan in de 'sportsegmenten' dan komt dat eerder omdat de aantallen niet met elkaar te vergelijken zijn. Tegenover 100 recreanten staat misschien 1 topsporter, 1: 100 en misschien is die verhouding zelfs wel 1:1000..of nog hoger. De vergelijking pakt dan in ieder geval niet goed uit."

Dit doet mij denken aan een onderzoek naar wat voor soort hond het meest postbodes bijt.
Dan denk ik meteen aan pittbuls,rothweilers etc...
Nee hoor:De Labrador is als eerste geeindigd!(omdat er zo verschrikkelijk veel van zijn) Vork

Mijn paarden zijn goed gewend aan hellingen,maar bij zo'n glijbaan zou ik er toch ook even afgaan...

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 10:22

Jemig wat vervelend. Ik hoop dat ruiter en paard het goed maken naar omstandigheden.
De strand overgang is ontzettend stijl maar ik ben er jaren lang overheen gegaan zonder af te stappen en heb er nooit iets zien gebeuren. Het kan dus wel goed misgaan dat blijkt maar weer.

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 13:37

Jannepauli schreef:
Citaat:
Maar komt dit dan ook niet door de hoeveelheid recreatieruiters die hun paard niet onder controle hebben?

Als er in de recreatiesport meer ongelukken gebeuren dan in de 'sportsegmenten' dan komt dat eerder omdat de aantallen niet met elkaar te vergelijken zijn. Tegenover 100 recreanten staat misschien 1 topsporter, 1: 100 en misschien is die verhouding zelfs wel 1:1000..of nog hoger. De vergelijking pakt dan in ieder geval niet goed uit.

Ik denk overigens dat het niet zoveel met 'controle' te maken heeft - een paard kan altijd aan de kletter gaan, hoe ervaren de ruiter ook is. Oneffenheden in het terrein zijn ook niet altijd te voorzien - daar waar je gisteren misschien nog een spurtje kon trekken, heeft vandaag misschien wel iemand een kuiltje gegraven.

Je verwoord het beter, maar dat is wel wat ik bedoel. Ja

Laanbanaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 14:11

Ik blijf daar ook altijd op mijn pony zitten. Het is ook niet op de overgang gebeurd maar op het strand, de vrouw is op de overgang van de strandjeep overgelegd in de ambu. paard is over de overgang gerend en daar opgevangen, vrouw heeft alleen been uit de kom. is gelukkig nog enigszins meegevallen!

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 14:22

En het paard?Als hij nog kon rennen...

MirK

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 16:06

Laanbanaan schreef:
Ik blijf daar ook altijd op mijn pony zitten. Het is ook niet op de overgang gebeurd maar op het strand, de vrouw is op de overgang van de strandjeep overgelegd in de ambu. paard is over de overgang gerend en daar opgevangen, vrouw heeft alleen been uit de kom. is gelukkig nog enigszins meegevallen!

Bedankt voor de duidelijkheid.
Dit vind ik dus zo vervelend.... mensen gaan een vrouw die van haar paard is gevallen al beoordelen op onverantwoord gedrag terwijl ze er niet bij geweest zijn en het gemiddelde nieuwsbericht meestal niet 100% juist is.
Dat iedereen vooral op wil schrijven dat HIJ wel afstapt op de overgang is natuurlijk heel informatief. Maar vergeet niet dat je zelf ook hier kan worden besproken als je eens van je paard valt, met alle verkeerde veronderstellingen erbij. Zit je niet echt op te wachten dan denk ik...
Hopelijk valt het met de blessures van het paard ook mee.

anneliesjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 18:26

heel veel sterkte voor paard en amazone!!

Vriendjes zijn?

goldiejack

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 18:53

wow heftig.. hoop dat ze er allebei goed vanaf komen.. voor de vrouw vrees ik niet zo, met de technieken tegenwoordig zal ze wel herstellen,. arm paard wel.. denk dat hem een wat mindere toekomst staat te wachten!

sandra26

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 20:42

Hoi hoi

Als je op de site van hvzeeland.nl kijkt kan je een reactie lezen van de zoon van de mevrouw die gevallen is. Hij vertelt dat bij zijn moeder de heup uit de kom was en weer is terug gezet. En dat het paard niks mankeert. Gelukkig.

Hopen dat ze snel in orde is.

Groetjes

goldflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 23:05

sandra26 schreef:
Hoi hoi

Als je op de site van hvzeeland.nl kijkt kan je een reactie lezen van de zoon van de mevrouw die gevallen is. Hij vertelt dat bij zijn moeder de heup uit de kom was en weer is terug gezet. En dat het paard niks mankeert. Gelukkig.

Hopen dat ze snel in orde is.

Groetjes

Gelukkig maar dat zijn mooie berichten Lachen

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 10:46

Gelukkig!
Zo zie je maar weer hoe veel vertrouwen je kan hebben in nieuws berichtjes...

nickynicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 09:52

Verder is de vrouw niet gevallen bij de overgang. De rit naar strand heeft ze al een drafje en galopje gedaan. Op strand aangekomen is ze pas na een aantal stranden een galopje gaan doen. Haar paard geeft in de meeste gevallen een klein bokje, hier was ze dit keer niet op berekend. Ze kwam voor het zadel terecht en heeft dit nog effe vol kunnen houden.

Dit is het verhaal dat ik heb vernomen op de manege van de man van het slachtoffer. Volgende keer toch mminder speculeren zou ik zeggen.