Dacodaco schreef:Dat is wel wat heel kort door de bocht vind ik. Je hebt namelijk ook mensen die in een minder goed nest geboren zijn of andere problemen hebben waardoor een royaal salaris er niet in zit. We leven in een welvaartsstaat en consumeren er lustig op los, prima. Maar er zijn ook mensen die een gezin hebben met 2 jonge kinderen en een baan van 40 uur plus 18 overuren en er dan 1450 nto max aan over houden. 1 ouder blijft bij de kinderen, want kinderopvang kost ongeveer net zoveel als dat werken oplevert. Net te veel verdiend waarschijnlijk voor de huursubside, wel een 1 gezinswoning nodig, wellicht een auto om naar het werk te komen en neem van mij aan, die doen al boodschappen bij de Lidl en hun kinderen hebben al tweede hands kleren aan. Met een beetje pech gaat de relatie door geldzorgen ook nog naar de knoppe. En dan, gaat de auto kapot, de wasmachine heeft het begeven, schoenen voor de maar doorgroeiende kinderen dan maar op de bon bij de Wehkamp. Soms willen ze ook even meedoen met de maatschappij, een computer voor de kids om huiswerk te kunnen doen, lenen is dan zo verleidelijk, kun jij het ze kwalijk nemen? En als blijkt dat dan zo makkelijk gaat, tja, dan wordt het van kwaad tot erger. Dit zijn niet de mensen met 1, 2 of meerdere paarden. Dus eigenlijk is dit off topic, maar van mij mag de regering die mensen die voor elke euro hard werken, vaak lichamelijk zwaar werk doen, best wat beter beschermen! Slim zijn wordt beloond in Nederland, hard werken niet helaas. Mensen die minder door hebben dat het gladde praatjes zijn, die bestaan helaas. Helaas zijn het vaak ook nog dit soort hardwerkende mensen die als eerste hun baan kwijt raken omdat productie locaties vaak als eerste plat gaan of verplaatst worden naar het buitenland. En als je de 50 gepasseerd bent heb je helemaal vette pech, want al ben je bereid met je blote voeten in de stront te gaan staan, als ze een jongere kunnen krijgen nemen ze die toch echt eerst aan. Is dat ook allemaal hun eigen schuld? Voordat er gezegd wordt dat ze zich dan maar hadden moeten opwerken naar een betere baan: dat zou pas een ramp zijn voor de economie! Wie gaat dan het vuile werk doen? Of hadden ze maar geen kinderen moeten nemen: wie gaan er dan werken voor onze oude dag?
Toch kom ik uit het type nest wat jij beschrijft. Moeder alleenstaand met drie kinderen en in de bijstand omdat ze een hernia heeft en is opgeleid als ziekenverzorgende, geen goede combi. Toch hebben wij het nooit slecht gehad. Maar mijn moeder was sterk en streng naar ons toe. Wij konden ons de luxe niet veroorloven die veel klasgenootjes wel hadden, vaak zelfs geen koekje bij de thee of noodgedwongen vegetarische maaltijden.
Groot probleem hier in Nederland dat niemand onder wil doen voor de buurman. Zijn de financiële middelen er niet dan maar een lening. Ik blijf het voor een groot stuk eigen verantwoording vinden. Daarom vind ik die reclames van de overheid ook zo goed; rood staan is niet goedkoop ed. Mensen moeten zich bewust worden dat ze niet alles hoeven te hebben ten koste van hun financiële situatie. Stuk opvoeding en mentaliteitsverandering. Van Hollandse zuinigheid is in teveel gevallen geen sprake meer.