Financiele crisis raakt ook sommige paardeneigenaren

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Financiele crisis raakt ook sommige paardeneigenaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 19:34

juval schreef:
Juliette86 schreef:
Grootste probleem is dat het slachten van paarden in de UK bij wet verboden is. Voor de oude paarden die door de eigenaren niet langer onderhouden kunnen worden resten maar een paar opties:
- loslaten tussen de halfwilde NF en welsh pony's -> hongerdood
- ergens op een goedkoop weilandje gooien -> grote kans op zware verwaarlozing
- aanmelden bij een opvangcentrum

Heel banketstaaf voor de dieren maar die eigenaren kunnen dus echt geen kant meer op. Verkopen is ook geen optie, want die crisis geldt voor nagenoeg iedereen dus ook potentiële kopers.

mag laten inslapen door een dierenarts dan ook niet?

Inslapen mag wel. Alleen slachten is verboden. Sinds dit verbod blijven heel veel paarden verwaarloosd en verlaten achter, worden in zeecontainers op illigaal transport naar Ierland gezet om daar te slachten, of zomaar ergens losgelaten. Een enkeltje slachthuis is voor heel veel paarden de redding van een anders slecht leven. Sommige mensen hebben er zelfs de kosten van euthenasie niet voor over. Heel qru maar voor de groep paarden met zo'n eigenaar is een slachthuis in eigen land het beste wat ze zal overkomen. Jammer dat dit nu niet langer mogelijk is.

MirjamN

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 20:48

Dacodaco, beetje makkelijk geoordeeld dat ik het niet zou weten! Maar ik vind wel dat je er vantevoren goed over moet nadenken. Ik heb dat in ieder geval wel gedaan! En je kan ook een huis huren, je kunt ook naar kleiner, je kunt ook naar een wei in plaats van een pensionstal, je kunt ook euroshopper in plaats van A-merk, je kunt ook stoppen met wedstridjen....

@just2see: wow, dat bedoel ik nou! Jij hebt er echt alles aan gedaan! En wat had je een spijt gehad nu het financieel beter gaat en je was ze kwijt geweest, toch?

Dacodaco

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 21:14

@MirjamM ik geloof niet dat ik oordeel? Je geeft aan dat je dan een extra baan erbij zou nemen, dat is nobel en als die mogelijkheid er is een mooie oplossing, ik geef aan dat dat niet zo makkelijk zal gaan als er geen werk meer is. Een kredietcrisis van een dergelijke omvang, waardoor het land zich zelfs genoodzaakt ziet een mogelijke recessie aan te kondigen, is niet mis, dat betekent helaas wel meer dan een paar maandjes overbruggen.

MirjamN

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 22:22

Oordelen in die zin dat jij zegt dat ik het niet weet. Kan ik niet zo goed tegen Knipoog

Ben het niet met je eens, er zal altijd wel werk blijven. Misschien moet je werk op een lager niveau accepteren, maar dan heb je tenminste wel een inkomen. Over een paar maanden weten we wie van ons gelijk heeft!

just2see

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 10:16

Dacodaco en MirjamH ik was inderdaad mijn hoeve en weilanden niet kwijt maar kon er ook niet veel mee aanvangen. Ik woonde in een huurhuis. Enkel mijn paarden stonden daar.
Ik geef toe dat het een mooie eigendom is geworden. Wij hebben er een heel mooi huis en stallen kunnen bouwen, maar toen niet. Ik heb toen diverse keren het pand kunnen verkopen en ondanks mijn precaire situatie was er geen haar aan mijn hoofd die daar aan dacht.
Komt daar nog bij dat ik een heel heftige depressie was terecht gekomen waar ik zonder mijn lieve vrouw (toen nog mijn vriendin !) niet was doorgekomen !
Zij heeft toen voor twee gewerkt want ik was daartoe niet in staat. Je kunt je dit moeilijk voorstellen hoor failliet gaan.... Vroeger hadden we een bedrijfje waar zo'n 20 mensen werkten. Ik had het allemaal goed voor elkaar en plots niets meer. Het gemakkelijkste was geweest alles te verkopen maar ik heb een (misschien wel overdreven) plichtsbesef tov al mijn dieren (ik had toen ook nog drie honden, vier of vijf poezen en drie geitjes...) maar zelfs nu nog heb ik het er heel lastig mee. Van de dertig jaar dat ik paarden heb, heb ik er nog nooit eentje verkocht. Gewoon omdat ik dan niet weet waar ze terecht komen.
Soms vraag ik me echt af waarom ik dat alles doe want veel plezier heb ik er de laatste tijd niet meer aan. We hebben mooie en goeie paarden maar ik speel meer stalknecht dan iets anders. Werk, werk en nog eens werk en dat moet nu wel veranderen.
We denken eraan om een stagiaire te nemen want die kan dan de jonge paarden rijden en uitbrengen + de stallen enz. helpen doen. We kunnen hier een mooi appartementje maken...

Ik begrijp dat, wanneer je helemaal niets meer hebt, je niets anders kunt dan verkopen maar dan zou ik toch heel lang zoeken naar een goede thuis.

Als anekdote : Ik kende iemand (niet direct maar via via) in Engeland wiens bedrijf in moeilijkheden kwam en aan zijn vrouw insinueerde om haar paard (dat veel geld waard was) te verkopen. Je gelooft het nooit, maar de vrouw heeft toen de echtscheiding aangevraagd....
Gek hé maar naar verluidt echt waar.

Mensen moeten altijd goed beseffen waarmee ze bezig zijn. Vroeger huurde ik een huis met land enz... maar ik had daar een slecht gevoel bij want was al een paar keer moeten verhuizen. Da's niet evident hé wanneer je paarden hebt.
Toen hadden we het geluk om een mooie hoeve te kopen met ongeveer 4 hectare land. Mocht ik dat land niet hebben, zou ik nooit zoveel paarden houden....
Ik bedoel maar dat je goed moet nadenken over wat je doet want er kan vanalles gebeuren.
Nu heb ik besloten om niet meer te fokken omdat ze echt "over mijn hoofd groeien". Trop c'est trop !
Ik hoop dat we iemand vinden om ons te helpen.
Jammer dat we niet in Nederland wonen want daar zijn kennelijk meer enthousiaste meiden die willen helpen enz... Kon ik maar iemand vinden die net zoveel passie heeft voor paarden als ik. Ze mocht alle paarden rijden enz... net of het haar/zijn paarden zijn....

just2see

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 10:31

MirjamH ik vind dat je wel gelijk hebt. Je moet blijven vechten.
Mijn vrouw heeft toen ook voor twee gewerkt terwijl ik in bed lag (meer dan 18 maand overigens !). Je kunt inderdaad een weide zoeken ipv pensionstal enz...
Probleem is vaak dat, wanneer je alleen bent, je niet altijd rationeel kunt nadenken en vaak te impulsief gaat reageren.
Toch wil ik die finaniciële crisis niet te relativeren hoor. Er zijn heus heel veel mensen die echt in de problemen zitten en ik voel echt met ze mee want ik heb het ook meegemaakt.
Als je echt niets meer hebt moet het uiterst moeilijk zijn. Toch kan ok mij niet voorstellen dat ik mijn lievelingsdier zou wegdoen...
Mijn eerste paard is 31 jaar geworden en liep van zij 25ste in de weide. De laatste zes maanden van zijn leven hebben we zelfs alles gedaan om hem van zijn pijn te verlossen. Zo kwam de hoefsmid iedere week à 10 dagen samen met de DA om zijn hoeven in te plaasteren (weet niet hoe dat in het Nl heet) om zo de druk op zijn hoefzool weg te doen.
Na een tijdje hebben we dan besloten hem in te slapen.
Ik wil maar zeggen : die laatste zes maanden heeft hij ons ontzettend veel geld gekost maar ik voelde het aan als mijn plicht.
Enne, ik ben heus geen Onnasis of zo hoor. Ik heb het financieel niet slecht maar mocht ik geen paarden hebben, had ik echt al heel veel kunnen sparen. Het is een keuze, een manier van leven...

MirjamN

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 11:11

Just2see, ik begrijp je helemaal! Ik heb er vantevoren heel goed over nagedacht en wij hebben een slechte periode gehad. Wij stonden op het punt om failliet te gaan, maar het is net niet gebeurd. Ik kan me er dus wel wat van voorstellen! Gelukkig had ik nog een baan, maar ook ik ben een tijd ziek thuis geweest...

Jammer dat je niet hier in de buurt woont, ik geloof dat het tussen ons zou klikken! Dat plichtsbesef herken ik. Ik kan ook niet begrijpen dat sommige mensen zo makkelijk over het verkopen van een paard praten en het doen. Je doet je kind toch ook niet weg?!?!?!

Ik heb vorig jaar een wedstrijd gedaan in de Ardennen (Desnie, bij Spa), is dat ver bij jullie vandaan? Ik rijd TREC (en dresuur, beetje springen, beetje crossen en veel buitenritten) en dat is in die regio meer bekend dan bij ons en er worden daar dus ook meer wedstrijden georganiseerd. Volgend jaar wil ik daar meer wedstrijden gaan rijden en er ook eentje bij ons organiseren.

just2see

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 14:35

Hoi MirjamN. Tja wij wonen een heel end van de Ardennen af hoor.
Wij wonen vlakbij Zeeuws Vlaanderen. Heel dicht bij IJzendijke. Ik weet niet of je het kent ?
Anders moet je mij maar eens een mailtje sturen....
groetjes,

Insider

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 19:10

_Bonte_ schreef:
die instellingen doen al een goede daad op zichzelf.
HOeveel achtergelaten kittens neem jij mee naar huis ?

Mensen moeten weten als ze een paard hebben en er komt een chrisis , niet ineens hun dier achter te laten !

Mensen die het zich amper kunnen permitteren moeten geen paard kopen!
Er is vaak weinig voor nodig of ze kunnen de kosten niet meer betalen. Niet alleen in Engeland maar ook in andere delen van Europa en de wereld. Engeland heeft vele malen meer last van de crisis dan Nederland (omdat ze veel meer afhankelijk zijn van wat Amerika doet). Daarbij als daar een crisis is, gaat het ook om hele andere verschillen in bedragen. Stalling kost er namelijk vele malen meer dan in Nederland. (bijv. voor 250 pond heb je geen binnenbak, mag je blij zijn als je krachtvoer er bij in zit).

Hetzelfde geldt voor de hypotheekcrisis mensen hebben zelf teveel geld geleend bij de bank om een TE DUUR huis te kunnen kopen. En omdat iedereen als een gek die TE DURE huizen kocht, gingen de prijzen gewoon door met stijgen. Mensen zijn zelf schuld aan de hele crisis door te duur te doen.

Dacodaco

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 20:43

Dat klopt wel, maar kijk naar alle advertenties in bv de veronica "leen hier geld" ik heb ze een keer geteld, waren er 29 in een blad. Kijk naar de reclame op tv, leen leen leen, de overheid doet er niets aan omdat het aan de andere kant de economie ook draaiende houdt, immers dat wat we kopen moet geproduceerd worden betekent werk betekent winst en weer inkomen zodat we weer kunnen kopen etc. Een paar jaar geleden schroomde de hypotheekverstrekkers er niet voor je een leinig te geven berekend over 6 keer je jaarinkomen. Absurd, maar omdat jij en ik dat niet gedaan hebben, maakt dat dan dat het voor de overige mensen allemaal hun eigen schuld is? Ik vind dat moeilijk te bepalen van achter mijn pc. Een oud tante van mij deed mee aan ik geloof dat het legio lease was: geld lenen en daarmee beleggen om een beter rendement te krijgen, liep niet goed af, het mensje deed het omdat het verkocht werd als een goede aanvulling op je oude dag omdat zij het absoluut niet breed had..... Ik vind het vooral erg triets voor een ieder die het door moet maken en echt, @just2see en @MirjamN, niets anders dan diep respect voor wat jullie bereikt hebben, maar kan iedere situatie niet anders zijn?

MirjamN

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 17:52

Ik ben het met je eens Dacodaco dat het echt bizar is hoeveel reclame er wordt gemaakt om geld te lenen. Persoonlijk vind ik dat je alleen geld moet lenen voor een huis of onroerend goed (wat in de loop der tijd haast gegarandeerd meer waard wordt) en niet coor een consumptiegoed (wat alleen maar minder waard wordt, zoals een auto, caravan etc.). Echter, de overheid moet niet overal een sturende rol in hebben. We hebben zelf ook een verantwoordelijkheid voor onze eigen keuzes. Kennelijk is er voldoende markt om 29 leen-advertenties in de Veronica gids te zetten, maar niemand verplicht je er gebruik van te maken! Wij zijn op dit moment bezig met ene hypotheek, maar de gerenommeerde banken zitten zo vast aan regeltjes van goed huisvaderschap, dat ze maar tot 4x je bruto jaarinkomen willen gaan, voor ons niet genoeg. Maar ze kunnen niet meer naar individuele gevallen kijken, alleen volgens die strakke regeltjes en dat is ook dom. We hebben verstand genoeg om te weten wat we elke maand kunnen missen en hoeveel we dus kunnen lenen, maar tegenwoordig wordt dat dus bepaald door gemiddelde regeltjes voor gemiddelde mensen. En als je niet gemiddeld bent, dan heb je vette pech!

Doordat sommige mensen wat te makkelijk met geld omgaan, de verkeerde keuzes makenof gewoon pech hebben, komen ze in een situatie waarin ze het niet zo breed hebben. Dan kun je de makkelijke weg kiezen: paard eruit en dan heb je weer geld, of de moeilijke weg: extra baan, al die voorbeelden die ik al eerder heb genoemd. Ik ben van mening dat je hebt gekozen voor een paard, paard is afhankelijk van jou, dus jij moet (hebt de plicht) om tot het uiterste te gaan. Dan maar geen vakantie, andere auto, toetje na het eten...

Gompie58

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 18:07

Ach, zolang er zelfs landen zijn waar de armsten hun KINDEREN verkopen als ze niks te eten hebben, maak ik me niet druk om die enkele paarden die nu met de crisis verkocht gaan worden........... Bloos Bloos

Dacodaco

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 19:25

Doortje58 schreef:
Ach, zolang er zelfs landen zijn waar de armsten hun KINDEREN verkopen als ze niks te eten hebben, maak ik me niet druk om die enkele paarden die nu met de crisis verkocht gaan worden........... Bloos Bloos

Eigenlijk niet grappig, maar moest er toch even om lachen.... Zit wat in!

MirjamN ook ik ben het met je eens dat je tot het uiterste moet gaan, maar met de gedachte in het achterhoofd dat je het beste wil voor je paardje en dat kan toch ook verkopen zijn? Nu denk ik dat dat in Engeland moeizaam zal worden en dan stopt de discussie, want ik ben er bang voor (echt) dat Engeland er erger aan toe is. En als ik voor mijn oude verwende en vertroetelde paardje uiteindelijk moest kiezen tussen wegbrengen naar een opvangwei waar hij waarschijnlijk niet in de groep zal passen (in ieder geval hier ook altijd al onder aan de rangorde) dan liet ik hem liever inslapen omdat ik oprecht denk dat dat een betere keuze voor hem is, hoe verdrietig voor mij ook. Maar nogmaals, ik denk dat ik uit ga van een zwarter scenario dan jij, daar zit denk ik ons grootste meningsverschil is het niet? (Waardeer je antwoorden overigens erg!)

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 21:36

Maar soms is het allemaal niet zo gemakkelijk. De fianciele crisis raakt vele mensen. er zijn er op het moment genoeg die hun baan verliezen dankzij de crisis die we in feite te danken hebben aan het verre vrije Amerika die het niet helemaal handig aangepakt heeft. Een persoon heeft daar een heel land failliet laten gaan en daar lieve mensen plukken wij nu helaas de vruchten van./

Lenen is oh zo gemakkelijk maar het papier is geduldig dus de vraag is nog maar of die 29 advertenties ook daadwerkelijk leningen opleveren. Je hoeft maar een keer al dan niet terecht bij de BKR in tiel geregistreerd te staan en de deuren van de banken sluiten zich automatisch. Dat een mens en mens is en geen nummer dat vergeten de banken in deze krankzinnige tijden.
Menig bedrijfsdirecteur voelt de hete adem en de bemoeizucht van de banken in zijn nek, terwijl diezelfde banken hun zaken zelf niet op orde hebben.

Dat mensen door de bomen het bos niet meer zien is logisch, iedereen schreeuwt elkaar de kop gekl consument wordt voorzichtig en koopt niet meer. Als consument niet koopt stokt het productieproces, valt toelevering en vervoer stil, worden mensen wegens tegenvallend resultaat ontslagen, hebben geen inkomen meer en de crisis is weer rond. En als je geen centen hebt, de werkgevers hebben zitten niet te springen om personeel dan wordt de soep om centjes te verdienen dun, zonder centen geen mogelijk tot onderhouden van. Luxe eruit, want als je kiezen moet tussen je gezin een dank boven hun hoofd of je edele viervoeter is het moeilijk maar de keuze wel gemaakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 22:04

Kortom: de komende maandjes vooral veel uitgeven. Dat is goed voor de economie en indirect dus ook een waarborging voor je eigen baan! Ik spaar per definitie al veel en geef niet zoveel om luxeproducten maar ben door de crisis echt niet minder uit gaan geven.

De economische crisis, dat zijn wij!!!!!! 99% van de crisis die we nu hebben is gebaseerd op emotie, hand op de knip houden en als een stel gekken alle aandelen verkopen. Gewoon lekker alle grote NL bedrijven en instellingen om zeep helpen en dan heel hard roepen dat we het zo slecht hebben. Maar wel als een stel blinden achter 0,1% spaarrente extra aanlopen in het buitenland ipv je centjes in de NL economie te houden. Daarnaast heilig geloven dat je altijd 8% of meer rendement krijgt op je beleggingen en dit met geleend geld doen helemaal hip is.........natuurlijk zijn er geen louche investeringsbedrijfjes Slapen .

Er bestaat ook nog zoiets als gezond nuchter boeren verstand. Iedereen klaagt steen en been over de betutteling van de overheid maar zodra het om je centjes gaat kan de overheid niet genoeg regeltjes hebben om jou maar te beschermen. Beetje eigen verantwoording graag. De Nederlandse bevolking moet maar eens wat beter naar zichzelf kijken en mag de hand echt wel voor een deel in eigen boezem steken.

Dacodaco

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 22:51

Dat is wel wat heel kort door de bocht vind ik. Je hebt namelijk ook mensen die in een minder goed nest geboren zijn of andere problemen hebben waardoor een royaal salaris er niet in zit. We leven in een welvaartsstaat en consumeren er lustig op los, prima. Maar er zijn ook mensen die een gezin hebben met 2 jonge kinderen en een baan van 40 uur plus 18 overuren en er dan 1450 nto max aan over houden. 1 ouder blijft bij de kinderen, want kinderopvang kost ongeveer net zoveel als dat werken oplevert. Net te veel verdiend waarschijnlijk voor de huursubside, wel een 1 gezinswoning nodig, wellicht een auto om naar het werk te komen en neem van mij aan, die doen al boodschappen bij de Lidl en hun kinderen hebben al tweede hands kleren aan. Met een beetje pech gaat de relatie door geldzorgen ook nog naar de knoppe. En dan, gaat de auto kapot, de wasmachine heeft het begeven, schoenen voor de maar doorgroeiende kinderen dan maar op de bon bij de Wehkamp. Soms willen ze ook even meedoen met de maatschappij, een computer voor de kids om huiswerk te kunnen doen, lenen is dan zo verleidelijk, kun jij het ze kwalijk nemen? En als blijkt dat dan zo makkelijk gaat, tja, dan wordt het van kwaad tot erger. Dit zijn niet de mensen met 1, 2 of meerdere paarden. Dus eigenlijk is dit off topic, maar van mij mag de regering die mensen die voor elke euro hard werken, vaak lichamelijk zwaar werk doen, best wat beter beschermen! Slim zijn wordt beloond in Nederland, hard werken niet helaas. Mensen die minder door hebben dat het gladde praatjes zijn, die bestaan helaas. Helaas zijn het vaak ook nog dit soort hardwerkende mensen die als eerste hun baan kwijt raken omdat productie locaties vaak als eerste plat gaan of verplaatst worden naar het buitenland. En als je de 50 gepasseerd bent heb je helemaal vette pech, want al ben je bereid met je blote voeten in de stront te gaan staan, als ze een jongere kunnen krijgen nemen ze die toch echt eerst aan. Is dat ook allemaal hun eigen schuld? Voordat er gezegd wordt dat ze zich dan maar hadden moeten opwerken naar een betere baan: dat zou pas een ramp zijn voor de economie! Wie gaat dan het vuile werk doen? Of hadden ze maar geen kinderen moeten nemen: wie gaan er dan werken voor onze oude dag?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 23:27

Dacodaco schreef:
Dat is wel wat heel kort door de bocht vind ik. Je hebt namelijk ook mensen die in een minder goed nest geboren zijn of andere problemen hebben waardoor een royaal salaris er niet in zit. We leven in een welvaartsstaat en consumeren er lustig op los, prima. Maar er zijn ook mensen die een gezin hebben met 2 jonge kinderen en een baan van 40 uur plus 18 overuren en er dan 1450 nto max aan over houden. 1 ouder blijft bij de kinderen, want kinderopvang kost ongeveer net zoveel als dat werken oplevert. Net te veel verdiend waarschijnlijk voor de huursubside, wel een 1 gezinswoning nodig, wellicht een auto om naar het werk te komen en neem van mij aan, die doen al boodschappen bij de Lidl en hun kinderen hebben al tweede hands kleren aan. Met een beetje pech gaat de relatie door geldzorgen ook nog naar de knoppe. En dan, gaat de auto kapot, de wasmachine heeft het begeven, schoenen voor de maar doorgroeiende kinderen dan maar op de bon bij de Wehkamp. Soms willen ze ook even meedoen met de maatschappij, een computer voor de kids om huiswerk te kunnen doen, lenen is dan zo verleidelijk, kun jij het ze kwalijk nemen? En als blijkt dat dan zo makkelijk gaat, tja, dan wordt het van kwaad tot erger. Dit zijn niet de mensen met 1, 2 of meerdere paarden. Dus eigenlijk is dit off topic, maar van mij mag de regering die mensen die voor elke euro hard werken, vaak lichamelijk zwaar werk doen, best wat beter beschermen! Slim zijn wordt beloond in Nederland, hard werken niet helaas. Mensen die minder door hebben dat het gladde praatjes zijn, die bestaan helaas. Helaas zijn het vaak ook nog dit soort hardwerkende mensen die als eerste hun baan kwijt raken omdat productie locaties vaak als eerste plat gaan of verplaatst worden naar het buitenland. En als je de 50 gepasseerd bent heb je helemaal vette pech, want al ben je bereid met je blote voeten in de stront te gaan staan, als ze een jongere kunnen krijgen nemen ze die toch echt eerst aan. Is dat ook allemaal hun eigen schuld? Voordat er gezegd wordt dat ze zich dan maar hadden moeten opwerken naar een betere baan: dat zou pas een ramp zijn voor de economie! Wie gaat dan het vuile werk doen? Of hadden ze maar geen kinderen moeten nemen: wie gaan er dan werken voor onze oude dag?

Toch kom ik uit het type nest wat jij beschrijft. Moeder alleenstaand met drie kinderen en in de bijstand omdat ze een hernia heeft en is opgeleid als ziekenverzorgende, geen goede combi. Toch hebben wij het nooit slecht gehad. Maar mijn moeder was sterk en streng naar ons toe. Wij konden ons de luxe niet veroorloven die veel klasgenootjes wel hadden, vaak zelfs geen koekje bij de thee of noodgedwongen vegetarische maaltijden.

Groot probleem hier in Nederland dat niemand onder wil doen voor de buurman. Zijn de financiële middelen er niet dan maar een lening. Ik blijf het voor een groot stuk eigen verantwoording vinden. Daarom vind ik die reclames van de overheid ook zo goed; rood staan is niet goedkoop ed. Mensen moeten zich bewust worden dat ze niet alles hoeven te hebben ten koste van hun financiële situatie. Stuk opvoeding en mentaliteitsverandering. Van Hollandse zuinigheid is in teveel gevallen geen sprake meer.

MirjamN

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 07:53

FF kort, want het is hier druuuk! Ik doe mijn best voor de economie; we zijn bezig om een huis te gaan laten bouwen, en ben me aan het orienteren op een bak en trailer... (suggesties overigens welkom! We zitten op de kleigrond en trailer moet 1,5 paards zijn). Als dat geen uitgeven is!

Gompie58

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 08:41

Dus Juliette, jij denkt dat jouw moeder de enige was die zo leefde??

Doe aub normaal.........zo zijn/waren de meesten!!!!!!!!!!!! Haha!

Ik heb zelfs bij de voedselbank gelopen, dus vertel mij niks................. Bloos

Maar ja, een heleboel mensen denken nog steeds dat het altijd aan jezelf ligt als je schuld hebt en bij de voedselbank loopt! Boos!

Wat denk je:

Alleenstaande moeder/ geen recente opleidingen (was vroeger Verzekeringsagent bij Interpolis) / geweldsmisdrijf/ slechte gezondheid/ psychische klachten en 50 jaar.

Hoor eigenlijk in de WAO thuis, maar net in die tijd, moest er juist iedereen UIT!
Nu in de Bijstand en er wordt heel veel geld door de gemeente betaald voor een Trajectplaats
om te kijken of ik nog geschikt ben om te werken................... Bloos
Leuk............maar wie neemt mij nog in Godsnaam in dienst???? Haha!

Gelukkig zijn er nu een aantal Wijzen om me heen, en laten ze mij opnieuw testen voor de WAO, en een officiele diagnose PTSS. Clown Koe Sigaar Cool
Voor mijn portemonee maakt het niks uit, maar je krijgt er wel een ander etiketje mee opgeplakt!
Voel me dan misschien niet zo'n "profiteur" zoals sommigen zo lekker onder mijn neus wrijven!!!! Boos!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 08:58

Of je arm of rijk bent heb je voor een groot deel helaas niet voor het zeggen. Wat je wel kan bepalen is hoe je het beetje geld wat je hebt uitgeeft. Het spijt me zeer maar mensen die weinig te besteden hebben en toch persé die nieuwe lcd tv van een meter breed willen hebben, dit niet kunnen betalen, een lening afsluiten en in de problemen komen hebben dit toch aan zichzelf te danken.

Je moet het lenen van geld niet moeilijker maken maar het probleem in de basis aanpakken en die mensen leren bugetteren.

Gompie58

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 09:05

Juliette86 schreef:
Of je arm of rijk bent heb je voor een groot deel helaas niet voor het zeggen. Wat je wel kan bepalen is hoe je het beetje geld wat je hebt uitgeeft. Het spijt me zeer maar mensen die weinig te besteden hebben en toch persé die nieuwe lcd tv van een meter breed willen hebben, dit niet kunnen betalen, een lening afsluiten en in de problemen komen hebben dit toch aan zichzelf te danken.

Je moet het lenen van geld niet moeilijker maken maar het probleem in de basis aanpakken en die mensen leren bugetteren.

Dan zou ik de geldschieters aanpakken en daar tegen mopperen, niet tegen de mensen die lenen................. Bloos
Hou een kind een snoepje voor en zeg dat het slecht is voor zijn tandjes, eet ie het op denk je????? Clown

Trouwens..................mensen met een uitkering krijgen echt nergens een lening hoor........... Bloos

Ik denk dat het percentage mensen die voor een TV of zo, een lening nemen, lager is als je denkt........... Tong uitsteken
Meestal is het voor iets veel duurders, zoals een nieuwe auto of verbouwing.......... Cool
Vraag maar eens bij de bank...... Knipoog

>> Trouwens...........ik heb alleen een oude TV met zo'n toeter er nog achteraan...............<< Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 10:59

Ik kom zelf uit de (oa kredietverstrekkende) financiële sector. Je wil niet weten waarvoor mensen geld lenen......... tot vakanties aan toe. Het afsluiten van een lening zoals een doorlopend krediet of persoonlijke lening is nog vrij veilig, omdat daar diverse toetsingen aan ten grondslag liggen.

Grootste probleem is het kopen op afbetaling, winkelkredieten en creditcards. Tot 2500 euro worden mensen niet bkr getoetst en hoeft er ook geen salarisstrook te worden afgegeven. Als ze zeggen 2500 bruto te verdienen dan wordt dat aangenomen. Mensen met een uitkering werken zich door die systemen in de problemen, omdat ze probleemloos meedere van die producten kunnen afsluiten. Maar ondertussen worden doorlopend krediet en persoonlijke lening steeds verder aangescherpt terwijl daar de grootste problemen niet zitten.

Ik blijf erbij dat je moet beginnen met mensen leren omgaan met geld. In beginsel ben ik helemaal niet tegen lenen en moeten mensen zelf die keuze maken, niet de overheid mits de bedrijven goed toetsen. Ik ben wel van mening dat de overheid hard mag optreden tegen bepaalde partijen die complete cobra's onder het gras hebben zitten.

MirjamN

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 18:09

@dacodaco: thanx! Zit misschien wel wat in, ik ben vrij positief gestemd en denk dat het allemaal best mee kan vallen. Als we met zijn allen maar normaal blijven doen! Wat Juliette zegt, klopt als een bus. We gaan met zijn allen op onze centen zitten omdat een paar mensen in de media alarm slaan. Nu weet ik uit ervaring dat ze op tv soms de grootste onzin uitkramen. Om een voorbeeld te noemen; Ik ben specialist op het gebied tunnelveiligheid. Toen ze daarover iets op tv lieten zien, klopte dat voor geen meter. Maar vervolgens denk je wel; hoe zit het met al die andere onderwerpen die je klakkeloss aanneemt van tv omdat je er heet fijne niet vanaf weet?

Juliette, ik ben het helemaal met je eens over het omgaan met geld! Je hebt arm of rijk niet voor het zeggen, al scheelt het wel of je hebt kunnen en willen leren. Maar het allerbelangrijkste is dat je moet leren met geld om te gaan en vooral niet op de buren letten! Lekker belangrijk of die een andere auto hebben! En dat is iets wat in de opvoeding en desnoods op school als de ouders het niet doen, geleerd moet worden. Houd een kasboek bij, maak potjes waarin je geld doet om voor dingen te sparen, zoals een wasmachine die kapot gaat, maar doe iets!

En eerlijk is eerlijk; sommige mensen maken zich er gewoon te makkelijk vanaf en denken; en ander ruimt de rotzooi wel op. Nog een anekdote: er staat elke zaterdag als ik mijn boodschappen doet een vrouw bij de supermarkt. Ik zeg altijd gedag, maar geef geen geld. Op een dag stond ze achter me bij de kassa. Ik met mijn gewone halfjes volkoren, zij met stokbroodjes en andere luxe broodjes. Tsja, dan denk ik, ga nu goed met het geld wat je hebt gekregen om en koop gewoon volkoren. Vult goed en kost relatief het minst! En ze vragen ook caissieres bij diezelfde supermarkt...

Nog even over dat slim zijn betaald wordt en fysiek werk niet.... misschien wel, maar dan niet in mijn sector, haha!