Onderzoek naar handel in afgekeurde paarden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

jenga_8

Re: Onderzoek naar handel in afgekeurde paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 16:14

Er is nog geen sluitend systeem met afmelding van de chipnummers en de controle ervan. Dat moet toch beter kunnen! Chips schijn je te kunnen scrambelen dan beschadigen ze deze door microwaves ofzo zodat de code niet meer (goed) te achterhalen is)
Ik heb één keer een paard (andalusier met vage gebreken) gezien die een beschadigde chip had, die kreeg er vervolgens gewoon nog een in zijn nek gedrukt...

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 16:17

Alani schreef:
Is dan de chip toch nog ergens goed voor? Of wordt deze verwijderd en opnieuw gechipt?

Ik heb op moment een paardje met chip, maar welke nergens te traceren valt.. dus chip zegt tot nog toe niet altijd alles.

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 16:21

Ja hier! Paard van een vriendin van mij. Afgekeurd op 2 benen, had op de proef 1x een 4 en 1x een 3. Was een sportpaard, 16 jaar. Hij kreupelde maar door, ook in het land. Toen heeft ze de keus gemaakt om hem naar de slacht te brengen. Verzekering heeft het paard ingenomen maar ze kon het niet aan om er bij te zijn. Een jaar of 3 later komt ze bij een handelstal. En ziet ze tot haar stomme verbazing een paard staan die haar wel heel bekend voorkomt. Hij bleek dus doorverkocht te zijn omdat hij vroeger ZZ licht heeft gelopen en misschien nog wel een leuk recreatiepaardje kon zijn. Persoonlijk zou ik via de verzekering een pluk haar vragen of haar hele staart (incl. staartwortel).. Maar goed daar had ze toen niet aan gedacht.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 16:25

Toen ik een paard naar de slacht bracht, is er op geen enkele wijze gekeken naar de chip en/of ik uberhaupt wel de rechtmatige eigenaar was.
Omdat ik zeker wilde weten dat ze dood ging, heb ik haar zelf weggebracht en haar ook echt dood willen zien (gelukkig had iemand me gewaarschuwd dat ze gelijk opgehangen worden). Dit zeker te weten gaf mij heel veel rust.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 17:05

Ik HEB zo'n door de verzekering afgekeurde pony. Hij heeft cornage, maar niet in dusdanig zware mate dat het hem belemmert. Je hoort hem wel fluiten bij zware inspanningen, maar niet van dien aard dat hij ademnood heeft of zo. Hij was net gecastreerd toen hij bij ons kwam. Waarschijnlijk is hij door zijn cornage afgekeurd voor de dekdienst en zo in het circuit beland. Gelukkig is hij niet afgemaakt. We hebben er al 4 jaar veel plezier van.

horserider

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 17:30

Tjee! Het zal toch niet waar zijn dat dat gebeurd!!?? Over welke verzekeringsmaatschappij gaat dit dan?

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 17:32

Goed initiatief, maar eigenlijk zouden de foto's van alle paarden die gekeurd worden, gewoon in een grote digitale database moeten komen, ook die van de paarden die op de foto's niet goed zijn.
Helaas is dit niet haalbaar, maar dit zou heel veel leed besparen voor paard en mens Knipoog

berpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 17:49

Ans schreef:
Alani schreef:
Is dan de chip toch nog ergens goed voor? Of wordt deze verwijderd en opnieuw gechipt?

Ik heb op moment een paardje met chip, maar welke nergens te traceren valt.. dus chip zegt tot nog toe niet altijd alles.

Dat chips beschadigd kunnen worden dat is echt een fabeltje, wel gaan ze soms door het lichaam zwerven maar dat is weer een ander verhaal.

Dat jou paardjes een chip heeft daar weet ik denk ik wel een antwoord op, een aantal jaren geleden werden paarden gechipt door dierenartsen daarna moest jezelf nog een paspoort aanvragen en er zijn heel veel mensen die dat toen niet gedaan hebben, je kunt zelf gewoon een paspoort aanvragen kost 35,- euro.
Er is ook een site waar je kunt checken of je paardje wel of geen paspoort heeft mocht er een chip in zetten, ik zla het even opzoeken voor geintereseerde hier.

(edit maar even) hier kun je nakijken of er een paspoort afgegeven is mits er een chip in je paard zit
http://www.pve.nl/pve?waxtrapp=nyuHsHsu ... HsuOpbPREY

berpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 17:53

Ik lees hier weer verhalen van mensen die dit allemaal meegemaakt hebben, alsjeblieft geef het door alleen op deze manier kunnen we er meschien iets aan veranderen.
Het gaat dus om eigenaren die denken dat hun paard geslacht werd terwijl de verzekering de paarden doorverkocht.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 17:55

crossmonster schreef:
Goed initiatief, maar eigenlijk zouden de foto's van alle paarden die gekeurd worden, gewoon in een grote digitale database moeten komen, ook die van de paarden die op de foto's niet goed zijn.
Helaas is dit niet haalbaar, maar dit zou heel veel leed besparen voor paard en mens Knipoog

Waarom zou dit niet haalbaar zijn, alleen de organisaties die dit zouden kunnen initieren hebben hier juist geen belang bij.
Kwpn zou hier bv het voortouw in kunnen nemen maar haar grootste groep leden zijn ook handelaars.

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 18:12

Geld het nu dus alleen voor afgekeurde paarden die opgehaald worden door de verzekring ???

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 18:14

Ik persoonlijk vind dat er een eigendomsbewijs bij een paard MOET komen.
Netzoals bij een auot het kenteken bewijs, dat over geschreven moet worden met de vorige eigenaar erbij!!!!!
Dus als zo'n paard dan in de handel terecht komt ipv bij de slager, zal dat duidelijk zijn!
En van mijn part mogen ze ook gewoon wer een grote A op de schouder branden bij een afgekeurd paard!

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 18:22

Raja schreef:
Netzoals bij een auot het kenteken bewijs, dat over geschreven moet worden met de vorige eigenaar erbij!!!!!
Dus als zo'n paard dan in de handel terecht komt ipv bij de slager, zal dat duidelijk zijn!
En van mijn part mogen ze ook gewoon wer een grote A op de schouder branden bij een afgekeurd paard!

Het overschrijven van een paard naar een nieuwe eigenaar werd vaak niet gedaan omdat er kosten aan verbonden was (in ieder geval KWPN stamboek)

Het KWPN heeft grotendeels om die reden de overschrijfkosten afgeschaft. Het overschrijven naar een nieuwe eigenaar is gratis zodat ook het KWPN onder andere in de gaten kan houden wie de nieuwe eigenaar is.

Manlai

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 18:27

berpie schreef:
Ik lees hier weer verhalen van mensen die dit allemaal meegemaakt hebben, alsjeblieft geef het door alleen op deze manier kunnen we er meschien iets aan veranderen.
Het gaat dus om eigenaren die denken dat hun paard geslacht werd terwijl de verzekering de paarden doorverkocht.

ja geef het door, heel goed berpie je hebt gelijk! iedereen die zoiets heeft meegemaakt moet mailen naar paardenonderzoek@bokt.nl!!

het kan natuurlijk net zo goed gaan om paarden die niet verzekerd zijn.... elk paard/pony waarbij de DA vaststelt dat het niet meer bereden kan worden, alleen nog weidemaatje of 'grasmaaier' kan zijn, en dan in de handel beland als gezond rijpaard is er 1 teveel !!

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 18:29

Downhill schreef:
Raja schreef:

Het overschrijven van een paard naar een nieuwe eigenaar werd vaak niet gedaan omdat er kosten aan verbonden was (in ieder geval KWPN stamboek)

Het KWPN heeft grotendeels om die reden de overschrijfkosten afgeschaft. Het overschrijven naar een nieuwe eigenaar is gratis zodat ook het KWPN onder andere in de gaten kan houden wie de nieuwe eigenaar is.

maar, dat geld dan alleen voor KWPN paarden EN je MOET lid worden van het KWPN en dat kost ook 80euro voor een jaar!!
Het moet toch anders kunnen???

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 18:32

En dan nog iets, je paspoort/stamboek papier is wettelijk gezien geen eigendomsbewijs en dat staat er ook duidelijk op.

En niet ieder paard is in het bezit van een stamboekpapier.

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 18:37

Er zijn mensen die inderdaad "stuiten'" op het lidmaatschap bij het KWPN stamboek.
Het blad IDS vergt nogal wat kosten en willen ze inderdaad KWPN leden laten betalen. Vandaar lidmaatschap eis.
Weet jij een andere manier voor het KWPN, Raja? Het is in ieder geval een stap in de goede richting van het KWPN. Omdat ook zij willen weten hoe het verloop van eigenaren is.
Ik weet trouwens niet hoe dit bij het NRPS is? En bij de andere stamboeken?

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 18:41

Ik denk dat er een algemeen eigendomsbewijs moet komen.
Ook voor paarden die niet bij een stamboek staan ingeschreven.
En miss heel stom, maar dat je dat dus bijv ook bij het postkantoor kan laten overschrijven op eigenaar, zoals dat gaat bij een auto...
dan is de drempel nog lager en eigenlijk zou dat verplicht moeten zijn.

Het KWPN zou natuurlijk ook de leden kunnen laten kiezen voor een lidmaatschap zonder het blad IDS daarbij te ontvangen, waardoor het minder duur wordt.
Dat je dan bijv 25 euro betaald.
Ik doe maar een gooi.

En het nadeel is trowuesn ook dat je dus je papieren en paspoort zeker een week of langer kwijt bent.

beukenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 18:59

wanneer je zeker wilt weten dat een paard wat door de verzekering wordt overgenomen voor de dood weg gaat ,moet je direct de staartwortel kaal scheren, alles er af. Is een oud gebruik en die paarden hebben geen handels waarden meer voor het leven.

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 19:23

beukenburg schreef:
wanneer je zeker wilt weten dat een paard wat door de verzekering wordt overgenomen voor de dood weg gaat ,moet je direct de staartwortel kaal scheren, alles er af. Is een oud gebruik en die paarden hebben geen handels waarden meer voor het leven.

Heb je het topic (nieuwsberichten) al gelezen over paardenstaarten en manen die gestolen worden van particuliere paarden?
Men zou dan (in het ergste geval) 5 weken wachten tot er wat haar aan de staartwortel zit en zorgt gewoon voor hair-extensions. Ploep. volle staart zit er dus zo weer aan....

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 19:25

beukenburg schreef:

Ook die paarden verdwijnen de wei op of worden voor de fok ingezet.

De beste manier is terugkopen van de verzekering, en zelf naar de slacht brengen, zodat je zeker weet dat het dier uit zijn lijden verlost is Knipoog

Op laten halen door de verzekering zou ik zowiezo nooit doen, ik wil tot het eind erbij blijven ,en niet dat een vreemde hem komt halen en naar de slager brengt..

bungie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 19:32

Heb van alle kanten met deze problematiek te maken.
Maar alles om draait is geld.
Als je een verzekering afsluit met afkeuring :dan slacht en waarbij je bv eist dat je een hoef krijgt die je zelf gemerkt hebt . Is er geen probleem.
Men wil een goedkope verzekering die alles dekt.En dan leest men de kleine lettertjes niet!!
Want daar staat dan meestal in "overname verzekering,verzekering heeft recht verkoop hoogste bieder."

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 20:21

het enige wat waterdicht was is de A op de schouder gebrand...........

heeft zoveel paardenleed voorkomen!!!

Domme domme mensen die het branden hebben afgeschaft!!!!

echt.............. duidelijk, simpel......... voor het paard even pijn ipv een verder pijnlijk leven..........

echt he, echt weer een beslissing waarvan over de gevolgen niet is nagedacht.......

Ik ben een groot voorstander van de A weer terug op de schouder........... dan weet iedereen wat ie koopt!!! valt niet weg te snijden, valt niet te verdoezelen....... KAN je niet omheen!!!

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 20:42

Idd Kiwiko
Dat ben ik helemaal met je eens!
Dan maar eventjes pijn ipv een verder leven met nog meer pijn!

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 20:49

Hoezo waterdicht....heb toch regelmatig paarden rond zien lopen op maneges of bij particulieren met een fraaie A op de schouder - enige (wel belangrijke) verschil is dat de koper in ieder geval weet dat er iets aan de hand is. Maar het is niet 100% afdoende om te voorkomen dat ze weer in de handel terecht komen.