Onderzoek naar invloed dominante merrie op angstgedrag

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

unamie

Re: Onderzoek naar invloed dominante merrie op angstgedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 23:27

Suelza schreef:
Hieruit blijkt overduidelijk dat je niet weet hoe kuddegedrag werkt...

Alle leidmerries zijn "schijterds", niet zozeer omdat ze angstig zijn, maar omdat zij zichzelf te "belangrijk" vinden om als eerste gegrepen te worden. Dat zou dramatisch zijn voor het voortbestaan van de kudde.

Toevallig weet ik heel goed hoe het werkt!! heb zelf al jaren een (kleine) kudde!
Het paard was extreem schrikachtig (was later ook moeilijk te beleren) en bracht dit duidelijk over op de jonge dieren
Onze zelfgefokte koele kikkers werden ook ineens schijters
Toen het paard weg was heeft de 3 jarige (erg dominante merrie) de leiding genomen en gekregen Tong uitsteken
Dit paard was niet snel ergens bang voor... dus geen schijtmerrie
En weg was het (overmatige) schrik gedrag van de andere paarden Cool

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 23:35

Hm...... leidmerrie hier in de buurt gaat gewoon omhoog staan tegen een stilstaande tractor om te kijken wie erin zit....

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 23:38

suleilitha schreef:
Hm...... leidmerrie hier in de buurt gaat gewoon omhoog staan tegen een stilstaande tractor om te kijken wie erin zit....

Haha!

En dat zonder kanonnenvlees? ik kan het bijna niet geloven Clown

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 23:38

suleilitha schreef:

Dan heeft ze dus geen angst voor de tractor en ziet ze op dat moment dus geen gevaar Knipoog

Zou ze wel "gevaar" zien, zou ze dat dus niet doen...

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 23:39

Suelza schreef:
Dan heeft ze dus geen angst voor de tractor en ziet ze op dat moment dus geen gevaar Knipoog

Dus.... schijterige leiders kun je beter niet bij jonge paarden doen Knipoog
Laatst bijgewerkt door unamie op 07-11-08 23:40, in het totaal 2 keer bewerkt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 23:40

dus als de leid merrie geen gevaar ziet gaan er geen nono's op afgestuurd worden?

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 23:41

unamie schreef:
Suelza schreef:

Dus.... schijterige leiders moet je niet bij jonge paarden doen Knipoog

Nee, een dominant paard moet je pas bij jonge paarden doen als die jonge paarden kunnen leren dat bepaalde dingen niet eng zijn.... Dus zul je eerst het dominante paard moeten leren dat vreemde dingen niet eng zijn... En dan kan die dat weer overbrengen op de jonge paarden.

En waar ging het onderzoek ook alweer over?!!?

Clown

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 23:43

Suelza schreef:
Nee, een dominant paard moet je pas bij jonge paarden doen als die jonge paarden kunnen leren dat bepaalde dingen niet eng zijn.... Dus zul je eerst het dominante paard moeten leren dat vreemde dingen niet eng zijn... En dan kan die dat weer overbrengen op de jonge paarden.

En waar ging het onderzoek ook alweer over?!!?

Clown

over kuddegdrag toch?
Had ik weer gelijk.. ik zeg het GAMMA

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 23:44

KiWiKo schreef:
dus als de leid merrie geen gevaar ziet gaan er geen nono's op afgestuurd worden?

Wellicht is het een idee om eens wat boeken te lezen over natuurlijk paardengedrag...

Kan er wel een paar aanraden...

Dit gedrag is al in zoveel boeken beschreven. Het is echt niets nieuws...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 23:44

tuurlijk Haha! zo werkt het in de echt wereld ook............ in de natuurl. ala natuurlijk............

hou toch op Haha! Haha! Word eens wakker.............. paarden leven in een gecontroleerde wereld, zijn al jaren (zo niet eeuwen) gedomesticeerd........... wat wil je nou zeggen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 23:47

Eh... Suelza, boeken??
Wat ik weet over paardengedrag heb ik niet uit boeken.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 23:47

Citaat:
We willen weten of paarden in een groep minder angstig reageren wanneer het dominantste paard uit de groep is getraind om niet te schrikken van nieuwe voorwerpen”, legt Christensen uit.

Ik ben wakker...

Paarden zijn overigens pas 60.000 jaar gedomesticeerd.

Wat ik wil zeggen? Dat heb ik al gezegd... Dat ik, in tegenstelling tot kiwiko en unamie, het onderzoek wel een nuttige aanvulling vind op alle onderzoeken die al eerder gedaan zijn... Niet meer en niet minder...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 23:49

Heb jij dan zo'n onderzoek nodig, Suelza??????

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 23:50

hier ook een BOEKEN?????????

geef mij maar een paard irl, daar leer ik dagelijks van.......... van boeken (en ik heb ze moeten lezen voor mijn opleiding) heb ik helemaal niks Lachen

Suelza

suleilitha schreef:
Eh... Suelza, boeken??
Wat ik weet over paardengedrag heb ik niet uit boeken.

En toch is het helemaal niet verkeerd om naast eigen ervaringen je ook eens te verdiepen in wat deskundigen onderzocht hebben...

Wil niet zeggen dat het alles zegt, maar het geeft zo nu en dan best een nuttige aanvulling...

Suelza

KiWiKo schreef:

geef mij maar een paard irl, daar leer ik dagelijks van.......... van boeken (en ik heb ze moeten lezen voor mijn opleiding) heb ik helemaal niks Lachen

Ik heb een stal met paarden om dagelijks van te leren, maar daarnaast leer ik ook bij door eens wat aan te nemen van anderen Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 23:51

Het punt is dat die deskundigen zichzelf opwerpen als deskundig en feitelijk gezien vaak helemaal niet zo deskundig zijn dan ze beweren, Suelza.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 23:52

Suelza schreef:
Citaat:
We willen weten of paarden in een groep minder angstig reageren wanneer het dominantste paard uit de groep is getraind om niet te schrikken van nieuwe voorwerpen”, legt Christensen uit.

Ik ben wakker...

Paarden zijn overigens pas 60.000 jaar gedomesticeerd.

Wat ik wil zeggen? Dat heb ik al gezegd... Dat ik, in tegenstelling tot kiwiko en unamie, het onderzoek wel een nuttige aanvulling vind op alle onderzoeken die al eerder gedaan zijn... Niet meer en niet minder...

welke nuttige info wil jij dan halen uit dit onderzoek................. is allemaal toch al gesneden koek..............

voor mij wel in iedergeval, kan een referentiekaderverschil zijn Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 23:53

Het is maar net hoe je opgroeit he, zo kon ik al hinniken voor ik kon praten Haha!
Ik denk dat dit onderzoek voor mij geen hotnews zal opleveren, eerlijk gezegd, en zou echt van mijn stoel vallen als dit wel zo zou zijn.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 23:54

Suelza schreef:
KiWiKo schreef:

Ik heb een stal met paarden om dagelijks van te leren, maar daarnaast leer ik ook bij door eens wat aan te nemen van anderen Clown

heb ik 26 jaar gedaan, ben nu 40 en een andere weg ingeslagen omdat ik het bedrijf van mijn moeder na haar overlijden heb overgenomen, maar mijn goal is het over 5 jaar voort te zetten............ 26 jaar niks anders dan jonge paarden............. wat gaat een boek mij leren dan wat hun mij niet al geleerd hebben?>

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 23:55

suleilitha schreef:
Het punt is dat die deskundigen zichzelf opwerpen als deskundig en feitelijk gezien vaak helemaal niet zo deskundig zijn dan ze beweren, Suelza.

Afhankelijk van wie je deskundig noemt. Er zijn in de paardenwereld genoeg deskundigen te vinden. (En dan heb ik het niet over de semi-deskundigen hier op bokt Haha! ).

Maar goed dames, ik ga jullie verlaten. Mijn dienst zit erop. Suelza is going home Knipoog

Marjo_Wystan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 00:00

KiWiKo schreef:
........ wat gaat een boek mij leren dan wat hun mij niet al geleerd hebben?>

Ik dacht dat het onderzoek voor algemeen gebruik zou zijn, maar ik kan me vergissen Bloos

Ik ben blij dat er mensen zijn die wel naar andere meningen en opvattingen luisteren en bereid zijn ervan te leren.
Laatst bijgewerkt door Marjo_Wystan op 08-11-08 00:03, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 00:02

oooo zo een onderzoek lees ik wel, kan ik slechts beter van worden.............. maar boeken........... er is nog geen boek gedrukt waarvan ik denk......... heei die verteld me wat Lachen

Marjo_Wystan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 00:04

en dan zou ik graag het grote verschil willen horen tussen onderzoeken en boeken. Een goed boek wordt pas geschreven na onderzoek.

krackertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 00:06

Ik breek er gewoon even tussen, ik kan alleen maar conclusies trekken uit het aantal merries wat wij hebben gehad en wat de veulens zowieso lijken te te pakken van de moeder {op dat moment het leidend wezen}, Wij fokken echt niet met een scheiterd van een merrie, het veulen pakt het gedrag direct over van zo`n moeder, als wij blijken zo`merrie te hebben staan dan zullen wij ook liever een hengst uit zo`n merrie hebben dan een merrie, hengsten zijn meestal brutaler en komen daar wel bovenuit mits goed begeleid tijdens de tijd dat ze bij moeder lopen, merries zijn vaak wat meer timide en volgen graag het gedrag van moeder wat je weer niet graag ziet dan.

De natuur geeft aan dat een moeder/merrie de toon aangeeft en dat is bepalend voor de rest van het leven.
Laatst bijgewerkt door krackertje op 08-11-08 00:37, in het totaal 1 keer bewerkt