Paarden in het wild, dat is even wennen..

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

anneliesdj

Re: Paarden in het wild, dat is even wennen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 22:28

Je mag dieren niet zomaar laten doodgaan van de honger, behalve in de oostvaardersplassen??

Met 'ze' bedoel ik oa staatsbosbeheer.

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 18:12

anneliesdj schreef:
Je mag dieren niet zomaar laten doodgaan van de honger, behalve in de oostvaardersplassen??

Met 'ze' bedoel ik oa staatsbosbeheer.

Ook in de Oostvaardersplassen gaan dieren niet direct dood als gevolg van honger. Door een gebrek aan eten worden dieren als gevolg van natuurlijke selectie uitgeselecteerd. Zwakke dieren kunnen niet meer mee met de groep en worden afgeschoten. Indirect gaan ze dus dood van de honger, maar er wordt niet lijdzaam afgewacht tot een dier vanzelf omvalt. Het echte lijden blijft de dieren bespaard. Je mag een dier ook niet laten lijden, ivm de geldende zorgplicht.
Mochten er wolven komen, zou dit op dezelfde manier gaan. Zwakke dieren worden gepakt door predators, sterke dieren blijven over.

Nogmaals, het bovenstaande gebeurt alleen in spoor A terreinen, oa Oostvaardersplassen. In het natuurgebied om de hoek mag dit dus niet.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 21:58

Mijn moeder zit op een zangclub en een van de andere leden heeft een hoge functie bij staatsbosbeheer, bij wijze van uitje gingen ze toen met zijn alleen naar de veluwe met hem als gids.
Ze kwamen daar een kudde paarden tegen waarbij een veulen heel zielig alleen liep waarvan de moeder was overleden na de geboorte, toen er werd gevraagd of er dan niet voor het veulen gezorgd moest worden was het antwoord; 'dat is de natuur, veulen gaat vanzelf dood van de honger of omdat hij een trap krijgt van een van de anderen'.

Als je op zo'n manier een 'natuurgebiedje' wilt runnen ben je imo niet goed bij je hoofd.

Knuffeldier

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 12:05

anneliesdj schreef:
Maar die zorgplicht willen ze dus niet, ze zetten er een kudde neer en die moet het zelf maar uitzoeken. Als die dieren een eind raak fokken en sterven van de honger dan is dat de natuur zeggen ze.

Dieren zullen niet een eind raak fokken: op het moment dat voedsel schaars is zullen er minder jongen geboren worden (ondervoede drachtige dieren krijgen een spontane abortus of worden überhaupt niet drachtig). Tuurlijk zal er sterfte zijn: in elke natuurlijke populatie is de sterfte het grootst onder dieren tussen 0 en 1 jaar. Hoe denk je trouwens dat het in andere systemen zoals de savanne gaat? Ook kleine zebra'tjes waarvan de moeder is verdwenen hebben weinig kans. Of zwijntjes. Of hertjes. Slechts in heel zeldzame gevallen zal een ander ouderdier het verloren kindje opnemen. Anders dan bij mensen kennen dieren nu eenmaal geen zorgplicht.

anneliesdj schreef:
Mijn moeder zit op een zangclub en een van de andere leden heeft een hoge functie bij staatsbosbeheer, bij wijze van uitje gingen ze toen met zijn alleen naar de veluwe met hem als gids.

Ik ben heel erg benieuwd welk natuurgebied dit is. In de meeste gevallen zal een veulen waarvan de moeder dood is gegaan 'humaan' uit zijn lijden worden verlost. Bovendien zijn er op de Veluwe geen paardenkuddes die echt zichzelf moeten redden (veulens die zelf moeten doodgaan).

Er zijn trouwens 2 spoor-A natuurgebieden in NL: Oostvaardersplassen (runderen, Koniks) en de Veluwezoom (Schotse Hooglanders). In spoor B natuur is zorgplicht: zieke/niet te redden dieren worden uit de populatie gehaald. Het veulentje zou dus (hoe zielig ook) afgeschoten moeten worden.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 14:57

Maar dat was dus niet het geval, is overigens wel enkele jaren geleden maar dat doet er niet toe lijkt me.

Wat ik maar wil zeggen is dat wanneer je op deze manier paarden wilt houden je je handen er niet af kunt halen en zeggen dat ze het zelf moeten redden, dat slaat nergens op.
En het is niet voor het eerst dat er vreemde dingen gebeuren met wilde kudde's.

Willen ze het echt natuurlijk houden dan moeten ze zorgen voor honderden hectare's natuurgebied met natuurlijke vijanden, ik kan toch ook geen natuurgebied maken van mijn 5hectare weiland en daar 5 paarden in gooien en zeggen dat ze zich maar moeten redden??

Worden die paarden weleens bekapt en ingeent?

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 15:40

Het verhaal van dat veulentje is inderdaad sneu. En dat mag ook niet, in dat geval heeft staatsbosbeheer gehandeld in strijd met de wet. Jammer dat zo'n geval meteen zorgt voor een slechte naam, maar dat is altijd zo...

anneliesdj schreef:
Wat ik maar wil zeggen is dat wanneer je op deze manier paarden wilt houden je je handen er niet af kunt halen en zeggen dat ze het zelf moeten redden, dat slaat nergens op.
En het is niet voor het eerst dat er vreemde dingen gebeuren met wilde kudde's.

Je mag je handen er ook niet vanaf halen, nogmaals, je hebt zorgplicht! Hier wordt ook op toegezien. Niet alleen door de overheid (AID) maar ook zeker door de burgers. Elk foutje wordt meteen uitgemeten in de pers, waar niks mis mee is. Het is alleen wel goed om te nuanceren. Er zijn heel veel natuurgebieden waar de dingen perfect geregeld zijn. Fouten zijn niet goed, maar waar gewerkt wordt, worden fouten gemaakt, dat is in elke branche zo. Ook in het natuurbeheer.

anneliesdj schreef:
Willen ze het echt natuurlijk houden dan moeten ze zorgen voor honderden hectare's natuurgebied met natuurlijke vijanden, ik kan toch ook geen natuurgebied maken van mijn 5hectare weiland en daar 5 paarden in gooien en zeggen dat ze zich maar moeten redden??

Nee, dat kan je ook niet. De meeste paarden zijn niet meer geschikt om te overleven in de natuur. Mocht je een vijftal koniks hebben, of andere robuste rassen, dan zou je dat kunnen doen. Maar ook dan heb je zorgplicht. Je mag ze dus niet laten verkommeren.

anneliesdj schreef:
Worden die paarden weleens bekapt en ingeent?

In sommige gebieden wel, sommige niet. Afhankelijk van het beleid van dat gebied en de conditie van de dieren. Bekappen is enkel nodig in hele natte gebieden, waar de voeten niet genoeg slijten. Dat wordt er dus ook bekapt. Inenten gebeurt bij mijn weten nergens. Dat is ook niet nodig, de paarden komen niet in comtact met andere paarden en ziekten als tetanus en influenza komen gewoonweg niet voor. Bovendien moet je de kudde invangen om te kunnen enten. Als je weet hoeveel stress dit oplevert voor de dieren, alleen om te zorgen voor immuniteit die ze niet nodig hebben, dan is de keuze snel gemaakt.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 21:10

Er wordt ook wel ingeschaard via stamboeken bijvoorbeeld. De jonge paarden verblijven dan een aantal jaren in een natuurgebied ( bijv de Lokker) deze paarden ( ik dacht IJslanders) worden dan weer wel geent en bekapt, maar zijn er niet geboren. Ze worden pas ingeschaard als ze ongeveer een jaar oud zijn.
In Kuinderbos is een groepje Welsh pony's zo'n 5 paarden op ruim 30 ha. Niet te vergelijken met een klein weitje per dier. Nadelen zie ik ook wel, mensen gaan de paarden voeren en daar kunnen die paarden opdringerig van worden. Voordelen zijn er ook, de paarden worden behoorlijk zelfstandig en kunnen spelen en zwemmen etc. naar hartelust. Het voorbeeld Marrum werd aangehaald ergens, dat is breed uitgemeten in de pers, toch hadden die paarden veel ruimte en voedsel ter beschikking. De AID heeft er ook onderzoek gedaan en het verhaal bleek uiteindelijk toch wel erg anders dan de pers deed geloven. Het voorbeeld Marrum ( of Marum, verdikkie Bloos ) is echter geen natuurlijke begrazing jaarrond, maar opfok. Er is daar een tijdslimiet, voor een bepaalde datum moeten de dieren er af zijn, kortom er is geen jaarrond begrazing. Jammer was in dit geval dat en de Fryske Gea ( de natuurbeheerder) de schuld kreeg en de eigenaar van de paarden van de media. De AID heeft enkel geconstateerd dat niet alle paarden juist geregistreerd waren. Maar dit gaat dus helemaal niet over natuurlijke begrazing.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 21:15

Ik dacht toch echt dat er natuurgebieden waren waar je ook vrij rond kunt rijden op je paardje, tussen de wilde paardjes door. Lijkt me toch dat inenten niet onnodig is.

En je kunt wel zeggen dat er fouten worden gemaakt waar gewerkt wordt en dat is ook wel zo maar dan moet je ook zo netjes zijn om je fouten toe te geven en dat wordt nooit gedaan, alles wordt goed gepraat.
Kan me nog goed die foto herinneren van een stel koniks die tot de knieen in het water stonden vanwege overstromingen, zoiets is heel simpel te voorkomen dus imo grotendeels laksheid en als er dan commentaar op komt komen er allerlei excuses maar er is niemand die mans genoeg is om gewoon te zeggen; ok, dat had voorkomen moeten worden en mag niet weer gebeuren.

En begin aub niet over it fryske gea Clown

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 21:45

Ik kan me niet voorstellen dat je in gebieden mag rijden, waar paarden in natuurlijke kuddes loslopen. Lijkt me gezellig, rijd je daar lekker met je hengstige merrie, komt er een hengst op je af... Oeps! Huilen van het lachen

Misschien moet je eens om je heen kijken. Het valt niet mee om fouten toe te geven, zeker niet als je onder zoveel druk werkt van mensen die het allemaal beter weten. Als in het geval van de koniks was gezegd dat het fout was gegaan, dan was er wel weer ander commentaar geweest. Feit is dat mensen paarden zien als huisdieren, niet als wilde dieren. Dat is het hele probleem.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 23:03

Het probleem is dat je een huisdier niet op een omheinde vlakte kunt gooien en zeggen dat ze wild zijn. Je snapt me nog steeds niet volgens mij.

Een wilde kudde heeft onbeperkt de ruimte nodig om te kunnen gaan en staan waar ze willen, is er ergens te weinig eten of een overstroming dan gaan ze wel ergens anders heen. In een natuurgebiedje in NL kun je zoiets niet nabootsen, zeker niet als er ook nog geen natuurlijke vijanden zijn.

Een tijdje terug heb ik hier toch echt berichten gelezen over natuurgebieden met ruiterpaden waar groepen paarden liepen, waren volgens mij geen koniks.

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 23:23

Er worden ook geen huisdieren gebruikt, maar halfwilde, natuurlijke kuddes. Niet alle paarden zijn huisdieren, ze hoeven niet allemaal een dekentje en een warme stal.

Een wilde kudde heeft zoveel ruimte nodig, dat ze in een sociaal verband kunnen samenleven, voldoende voedsel hebben, en zich kunnen reproduceren. Volgens mij geldt dat voor heel veel natuurgebieden in Nederland.

Het kan wel zijn dat je tussen de wilde paarden kunt rijden, maar ik vraag me dan wel af of dat natuurlijke kuddes zijn. Dan neem je als eigenaar (of iig aansprakelijke) wel een enorm risico!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 00:38

Er worden wel huisdieren gebruikt, zelfs die koniks zijn geen 'echt' wilde paarden. Plus; waarom zou een paard wat als huisdier gehouden wordt wel een deken moeten en een wild paard niet? Mijn paarden staan 24/7 in de wei, zonder dekens, zijn ze dan ook wild?

En wat jij noemt geld niet voor natuurgebieden in NL, iig het voedselgedeelte komt al tekort. Ze horen weg te kunnen trekken van een gebied wat te weinig voedsel heeft of wat onder water komt te staan, in NL kan dat niet omdat de terreinen simpelweg te klein zijn.

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 02:01

Het opdoen van een deken is beeldspraak.

Koniks zijn gededomesticeerde paarden. Paarden die terugggefokt zijn om in het wild te leven, dat is niet te vergelijken met huispaarden, die generaties lang gefokt zijn om bv. in de sport te presteren. Natuurlijke selectie bepaald of een dier geschikt is om in de natuur te leven. Dieren met ongewenste eigenschappen (problemen met gezondheid, slechte hoeven, etc.) worden alleen niet door predatoren, maar door de mens uitgeschakeld.

Je krijgt in Nederlandse terreinen geen voedseltekort als je je aantal dieren aanpast op het voedselaanbod van het terrein. En als er voldoende voedsel is, trekken dieren ook niet weg. Sterker nog, als er weinig voedsel is en de dieren moeten erg ver lopen voor voedsel, gebeurt het zelfs dat de dieren dat niet doen. Het lopen kost dan meer energie dan dat het voedsel oplevert. Dat gebeurt soms bij dieren in de Oostvaardersplassen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 02:05

Daarom trekken Gnoe's, zebra's en antilopen ook 2 keer per jaar massaal heel afrika door Ja

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 07:07

ach, mensen moeten eens niet zo miepen........ geen enkele situatie is ideaal....... dieren gaan dood, zo werkt het...... ziek/zwak of misselijk dan gaan ze ook dood als ze wel in mensen handen leven....... alleen wordt het leven dan met poedertjes, pilletjes, kusjes verlengd..... maar uiteindelijk gaan ze toch dood.

Dieren die het hier in Nederland zelf op moeten lossen zijn spekkopers...... want het klimaat en begroeing is heel gunstig hier voor loslopend vee..... het is niet te koud, het is niet te warm en elk seizoen groeit er wel iets eetbaars.....

wat lopen we nou weer allemaal te mieppen!???

berpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 16:58

Ja dat vind ik ook hoor , het lijkt wel alsof het nooit goed is, als ze altijd op stal staan is het niet goed en als ze los lopen is het weer niet goed, ik vraag me af wat de paarden er zelf van vinden.

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 18:47

anneliesdj schreef:
Daarom trekken Gnoe's, zebra's en antilopen ook 2 keer per jaar massaal heel afrika door Ja

Een gnoe, zebra en antilope is nog altijd geen paard. Je mag van mij echt een andere mening hebben hoor, maar onderbouw die dan met feiten. Dit soort vergelijkingen lijken me wat zinloos.

@Kiwiko en berpie, helemaal mee eens Knipoog

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 21:41

Jouw stellingen zijn zinloos, je zegt dat als de afstand te groot is dieren niet wegtrekken, nou dat blijkt. Daarbij zijn zebra's antilope's en gnoe's nog steeds allemaal herbivoren, hoefdieren, vluchtdieren en praktisch even groot. Om het maar niet te hebben over de gelijkenis tussen zebra en paard.

Het is idd niet snel ideaal maar waar ik me aan erger is dat jij hun gedrag goedpraat terwijl sommige dingen gewoon niet kunnen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 21:44

Onzin............. paarden zijn gedomesticeerd............ zelfs de wilde................

wat zeg je nou eigenlijk?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 21:55

Dat is precies wat ik zeg Haha!

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 18:58

anneliesdj schreef:
Jouw stellingen zijn zinloos, je zegt dat als de afstand te groot is dieren niet wegtrekken, nou dat blijkt. Daarbij zijn zebra's antilope's en gnoe's nog steeds allemaal herbivoren, hoefdieren, vluchtdieren en praktisch even groot. Om het maar niet te hebben over de gelijkenis tussen zebra en paard.

Het is idd niet snel ideaal maar waar ik me aan erger is dat jij hun gedrag goedpraat terwijl sommige dingen gewoon niet kunnen.

Wat ik zeg, is gebaseerd op ervaringen uit de Oostvaardersplassen. Soms is er nog wel voedsel voor de dieren beschikbaar, maar gaan ze daar niet heen omdat het lopen teveel energie kost dan het voedsel opleverd.

In Afrika is dat wellicht niet zo, dat weet ik niet. Die situatie is ook niet te vergelijken met Nederland.

Dat jij je er aan ergert is niet echt mijn probleem. Ik geef alleen feiten, wilde verhalen gaan er al veel te veel rond. Die wil ik dan ook graag uit de wereld helpen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 00:06

Dan heb jij blijkbaar de goede ervaringen en ik de verkeerde.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 00:59

anneliesdj schreef:
Ik dacht toch echt dat er natuurgebieden waren waar je ook vrij rond kunt rijden op je paardje, tussen de wilde paardjes door. Lijkt me toch dat inenten niet onnodig is.

Hier in de duinen komen we regelmatig exmoorpony's tegen, soms een klein groepje, soms de hele kudde Scheve mond

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 18:43

anneliesdj schreef:
Dan heb jij blijkbaar de goede ervaringen en ik de verkeerde.

Dat zal het zijn Vork

@Arabesk, lopen daar dan ook hengsten bij? Kan toch best link zijn... Weet je ook van wie die pony's zijn?

Knuffeldier

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 21:11

Over hengsten en lekker met je paard rijden: in bijna geen enkel gebied zul je nu met je paard tussen de hengsten rijden. Alleen in Meijendel (voor zover ik weet) liepen de shetlandhengsten op plekken waar ook ruiterpaden waren. In ditzelfde gebied zijn de shetlanders nu weg, maar zullen Koniks -incl. hengst! - geintroduceerd worden. De beheerder ziet geen gevaar in bijeenbrengen van Koniks en ruiters. Wees dus op je hoede!

Inenten is m.i. niet nodig. De mest van gedomesticeerde paarden met een ruiter op hun rug, incl. ontwormingsmiddel daarentegen is funest voor alle flora en fauna in de nabijheid van zo'n drol!

Natuurlijk kan een ecosysteem ook klein zijn. En natuurlijk zijn predatoren niet noodzakelijk voor een compleet ecosysteem. Zoals ik eerder zei: een populatie wordt bottom-up gecontroleerd. Dus niet door de al dan niet aanwezige roofdieren, maar door het voedselaanbod. Roofdieren zullen slechts de zwakke (lees: sowieso stervende dieren) doden en opeten.

Anneliesdj: vraag eens aan terreinbeheerders: ook in kleine natuurgebieden kennen dieren seizoensmigratie! Een dieet is seizoensafhankelijk, de paarden in NLse natuurgebieden redden het prima op wat er staat.

Het is soms zo jammer dat door de pers dingen zo breed uitgemeten worden. Zoals in Marrum (ik heb trouwens best positieve ervaringen met It Fryske Gea hoor, de exmoor paardjes van mijn foto's staan in 1 van hun gebieden), de Oostvaardersplassen (waar de paarden het juist erg goed doen, beter dan de runderen! Voor uitgebreide verklaringen daarvoor: pb me. Wil het ook hier wel uitleggen, maar is een lang verhaal).

Paarden zijn gedomesticeerd, maar kunnen ook gededomsticeerd worden. Koniks gedragen zich zeker niet als tamme paarden (net zoals Hooglanders geen vee zijn, en moeflons geen suffe schapen). Natuurlijk gedrag komt terug, net zoals dat ook terugkomt bij paarden die van jongs af aan in een 'wilde' omgeving zijn opgegroeid!

(Dekens? Ik ben blij als een huispaard zonder deken mag lopen en gewoon een beetje paard mag zijn!)