Antibioticum heeft geen effect op stereotiep gedrag

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Rana

Re: Antibioticum heeft geen effect op stereotiep gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 12:15

Tja ik denk dat het goed is te onderzoeken wat voor effect antibiotica op paarden hebben. Maar om het te betrekken bij gedrags problemen, word ik een beetje naar van.

Ik ben wel blij te lezen dat er meer mensen hun bedenkingen hebben bij gedrag en medicatie, jammer dat dat in de menselijke gondheids zorg wel al heel normaal is. Mensen ik zie een gat in de markt Ritalin of Prozac voor paarden . Voor honden bestaat het al dan kunnen wij "paardenliefhebbers" allemaal lekker genieten van onze gedrogeerde knol welke precies doet wat WIJ willen en geen eige mening meer heeft.

Nu snap ik ook wel dat dit onderzoek niet begonnen is vanuit dit oogpunt, maar ben er wel bang voor dat het uit de hand kan lopen.

Ik hou mezelf in ieder geval voor dat als ik een dier bij me heb met gedrags problemen dat het hoogst waarschijnlijk altijd door ons mensen ontstaan is. En sommige dingen zijn misschien inderdaad niet meer op te lossen. heel jammer.

Dit onderzoek prima hoor in het engels inderdaad duidelijker dan de samenvatting

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 17:53

denk niet dat je met antibioticum moet spelen, met risico dat als je het werkelijk nodig hebt de boosdoener waarvoor je het wilt gebruiken resistent is geworden.

Veel belangrijker is het nog om de oorzaak weg te gaan nemen. En idd zoals hierboven geschreven wordt een anti dpresiva erin en hopla je hebt een heel ander paard.
Maar dat is de oplossing niet. Die van urielle is getraumatiseerd, ja dat is moeilijk maar ook die kan veranderen in de juiste koppel. Wij hebben gelukkig de ervaring opgedaan dat dit heel wel mogelijk is.

Verder wil ik nog benadrukken dat het luchtzuigen wat als erg wordt betiteld de lucht verlaat via de neus weer het paard. Het weven ook is wel slim en belastend maar in de juiste leefomstandigheden is dit ook verminderbaar of te verhelpen.

Naar stereotype gedrag is al onderzoek gedaan en telkens kwam men op hetzelfde uit.
Maar ik vind gedrag met zulk soort medicatie op willen lossen verkeerd.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 17:55

Waarom is het eigenlijk zo raar, bij mensen vinden we het zo normaal dat fysiologische processen zoveel gedragsproblemen veroorzaken. Maar nu zouden we dat verwerpen en not done vinden omdat?
Spijtig dat men eventueel oplossingen zou voorbijschuiven omdat het naar is... dat vind ik persoonlijk pas naar Haha!

En dan nog, al bied het een oplossing voor de paarden die nu perfect staan...

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 09:33

Kafue schreef:
denk niet dat je met antibioticum moet spelen, met risico dat als je het werkelijk nodig hebt de boosdoener waarvoor je het wilt gebruiken resistent is geworden.

Veel belangrijker is het nog om de oorzaak weg te gaan nemen. En idd zoals hierboven geschreven wordt een anti dpresiva erin en hopla je hebt een heel ander paard.
Maar dat is de oplossing niet. Die van urielle is getraumatiseerd, ja dat is moeilijk maar ook die kan veranderen in de juiste koppel. Wij hebben gelukkig de ervaring opgedaan dat dit heel wel mogelijk is.

Verder wil ik nog benadrukken dat het luchtzuigen wat als erg wordt betiteld de lucht verlaat via de neus weer het paard. Het weven ook is wel slim en belastend maar in de juiste leefomstandigheden is dit ook verminderbaar of te verhelpen.

Naar stereotype gedrag is al onderzoek gedaan en telkens kwam men op hetzelfde uit.
Maar ik vind gedrag met zulk soort medicatie op willen lossen verkeerd.

Precies en dit betreft ook nog eens een reserve-reserve antibioticum.
Het wordt toegepast bij vancomycine resistente staphylococcus aureus (VRSA), dat is al een MRSA variant dit resistent is tegen de normaal toegepaste reserve-antibiotica (vancomycine wordt in NL bij uitzondering toegepast, dus kun je nagaan....)

Rana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 10:44

Nou inderdaad als dit onderzocht wordt, wat is dan de grens en nee ik vind het "oplossen" van klachten "geestelijk" bij mensen doormiddel van verdovende middelen die oa onder de opiumwet vallen ook niet oke. Maar dat is weer een andere discussie....

Hoop dat het bij paarden niet zo ver komt. Laten we gewoon ons verstand erbij houden en niet in pillen gaan denken.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 17:32

Citaat:

Misschien dat de link tussen koliek en luchtzuigen wel gelegd is omdat deze twee allebei symptomen kunnen zijn van een tekortschietend dieet met te weinig ruwvoeropname.

En bij dit onderzoek heb ook ik mijn bedenkingen.

Niet omdat het 'an sich' slecht is met medicatie een bestaand probleem uit de wereld te helpen, wél omdat medicijnen die gevolgen van slechte huisvesting gedeeltelijk op kunnen heffen, een blokkade kunnen vormen om tot verbeterd dierenwelzijn te komen.

Er zijn nog steeds grote groepen (sport)paardenhouders die liever wat pillen voeren dat een 'hooibuik' aan hun paard kweken of arbeidsintensievere methoden invoeren.
Eventueel zelfs preventief.

Dat research afhankelijk onderzoek betekent, daar heb ik zo mijn bedenkingen bij....