Nijpend tekort aan paardenstallen op Terschelling

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Nijpend tekort aan paardenstallen op Terschelling

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 16:28

Bericht uit de openingspost is volgens mij letterlijk door een mod overgenomen van de site van de Leeuwarder.

Gompie58

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 16:53

Lees het zelf maar eens dan, dat bericht............
Ze heeft er een zin tussenuit gelaten........... Boos!

femskie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 17:10

He ja, ik zie het ook! Dat is wel erg gek he?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 17:26

O dat is niet raar. Dan hebben ze in de loop van de dag de gemeente gebeld en dit er tussen gezet. Het bericht is vanmorgen vroeg geplaatst.

Gompie58

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 17:35

Kan............... Cool

Steefjevos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 17:52

eilander schreef:
Gisteravond was de eerste binnenles van dit seizoen.
Een springles.
De plaatselijke rijvereniging huurt 2 uurtjes per week de bak wat het enige is wat deze "manege "nog doet op gebied van paarden.
Ik dacht gister even te gaan kijken ,praatje maken en om te kijken om te zien hoe de bak erbij lag omdat ik as donderdag graag in de dressuurles wil meerijden met mijn 3 jarige.
De bak is om te janken.
Het binnenste gedeelte staat onder water en de hoefslag ga je tot je knieen doorheen.
Niet echt ideaal voor een jong paard(voor een oudere net zo min.)
De kantine was gesloten.
De Wc's waren op slot.
Poepen moet je in een paardenbox.(kan ook net zo goed ,er is toch nooit iemand die naar de stallen kijkt)
De EHBO koffer ligt in de kantine welke op slot zit.
De eigenaar is 3 weken op vakantie na een heeeeeeel druk zomerseizoen!!!
Dat was dus dag 1 vh winterseizoen!!
Stalling wordt nog steeds niet geboden want dat kan lang niet uit volgens de eigenaar.
Maar in zijn brieven staat aan de rijvereniging dat ie het geld wat de bakhuur oplevert niet nodig heeft!!!
Het gevolg is dat de paardensport hier op het eiland al behoorlijk aan het doodbloeden is.
Geen aanwas voor de ponyclub en rijvereniging maar de pacht vh landje van SBB gaat iedere 10 jaar met 100% omhoog dat terwijl als het zo door gaat het ledenaantal vd vereniging terug loopt omdat het mes nu aan 2 kanten snijdt!!!
Al met al is het winterseizoen waar je vroeger naar uitkeek weggevaagd op een zeer onsymathieke manier!!!

Anrike Trip
Terschelling

Hè, bah! Wel fijn dat iemand die er ook vandaan komt zijn mening geeft.
Afgelopen jaar ben ik op Terschelling op vakantie geweest, en ik moest zeggen dat ik die ene stal er ook nogal zielig bij vond staan! Dat is een stalletje/weiland bij de molen i.d. buurt (bij de Super de Boer) waar mensen hun kind op (GIGANTISCHE DIKKE) shetlanders kunnen zetten om er een stukje mee te lopen.. Hoort dat ook daar bij?

eilander

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 17:59

Janne en femsky zijn ook eilanders!!!!
En die dikke shetten horen er niet bij maar hebben het ontzettend best.
6 weken per jaar 5 dagen in de week kindertjes vermaken en de rest lekker grazen in het natuurgebied.
Niks mis mee voor een shet.

femskie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 22:25

hihihi... die dikke shetlanders horen inderdaad niet bij de manege die bedoeld wordt! Die shetties zijn razend populair en hebben een heel best leventje...ook al zijn ze misschien wat aan de bolle kant. Beter ietsje te bol dan ietsje te mager, nietwaar?

En ja, [***] en ik zijn ook eilanders. En wat Eilander zegt is helemaal waar, helaas...

Steefjevos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 12:38

eilander schreef:
Janne en femsky zijn ook eilanders!!!!
En die dikke shetten horen er niet bij maar hebben het ontzettend best.
6 weken per jaar 5 dagen in de week kindertjes vermaken en de rest lekker grazen in het natuurgebied.
Niks mis mee voor een shet.

Nee er is op zich niets mis mee, maar ze waren wel érg dik. Zag dr nie gezond meer uit.
Naja, ze zullen het wel goed hebben.

Gaat het dan over de manege/stal waar in de zomer ook ringsteken georganiseerd werd?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 13:31

Afbeelding

Dit zijn de shetten van de ponyverhuur. Ze zijn op grote vacantie in de begrazing en dat vinden ze fantastisch. Voor een filmpje hoe fantastisch kan je kijken op http://www.deprairie.nl
Die shetten hebben een superleven, in de zomer dagelijks aandacht en weidegang en s'winters op een plek lopen waar shetten echt voor gemaakt zijn, het is net echt een prairie Clown Shetten zijn nou eenmaal in de zomer dik, die van mij net zo goed daarom lopen die ook bij de prairie pony's in de begrazing Knipoog Ze komen er in het voorjaar met een superconditie weg.

Ringsteken wordt georganiseerd bij de buitenbak van de rijvereniging. De RV heeft geen stallen of binnenbak en mag die ook niet bouwen omdat er maar één binnenbak toegestaan is. De RV ga je met eigen paard heen. Het grootste probleem is dus voor mensen met een eigen paard wat ze nergens kunnen stallen. En voor mensen (vooral kinderen) die geen eigen paard of pony hebben, die kunnen geen paardrijles krijgen. Dit laatste heeft als gevolg dat onze rijvereniging ook geen aanwas van nieuwe leden meer heeft. In de toekomst kan dat betekenen dat de RV het terrein (waar oa ringsteken, stoelendansen, dag van het paard en buitenlessen in de zomer worden georganiseerd) niet meer betalen kan.

In de winter huurt de RV de binnenbak voor dressuurwedstrijden en lessen. De bak wordt slecht onderhouden, de kantine is niet open of niet gezellig en zo wordt het sociale leven hier in de stille winter voor eilanders een stuk minder leuk. Als er wat van gezegd wordt, mag de RV de bak niet meer huren, dus je kan je voorstellen hoe de sfeer er is.
Zondag hebben we een dressuurwedstrijd op het buitenterrein, omdat binnen niet mogelijk was. De eigenaar van de manege is op vacantie. Wat bijvoorbeeld ook wil zeggen, dat ik de binnenbak niet kan huren om mijn 3 jarige ruin te rijden, met hem kan ik nog niet op buitenrit, dan moet hij eerst wat beter te sturen zijn. Maar met zo'n slechte bak, ga ik mijn 3 jarige er ook niet aan wagen, hij moet nog een jaar of 25 meegaan eigenlijk Knipoog

Maar dat zijn beknopt de dingen waar wij als paardenhouders op Terschelling op het moment mee zitten.
De gemeente heeft ooit met alle goede bedoelingen bedacht dat er maar één binnenbak op het eiland mag zijn omdat het anders niet uitkan. Om het financieel aantrekkelijk te maken mochten er hotelkamers in gemaakt worden die bedoeld waren voor verhuur aan manegegasten. Dit gedeelte moet ten alle tijden in dienst staan van de manegefunctie en gezien worden als nevenactiviteit.
De gemeente is door het toestaan van slechts 1 manege op het eiland maatschappelijk verplicht om er voor te zorgen dat die ook als zodanig gebruikt wordt. Ze zijn een procedure gestart, maar het duurt allemaal veel te lang en intussen is het weer winter, en weer geen leuke winter Verdrietig

J0sef1entje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 14:23

Precies en dat is ook waarom wij dit weekend ons eigen stalletje gaan bouwen. Dan heeft onze pony iig een dak boven zijn hoofd als hij dat wil. Dit wordt trouwens een stalletje met twee boxen dus ik kan één stalbehoeftig pony/paard onderdak bieden, dan heeft Goof ook meteen een maatje. Het wordt een stal met een vrije uitloop van 15 bij 23 in Hoorn, dus als er iemand nog verlegen zit om een plekje?

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 15:21

En al gaat de Gemeente nu eindelijk handhaven, dan gaat de tegenpartij weer in beroep, advokaat er op, en voor je 't weet ben je 6 jaar verder voor de Raad van State. We hebben het in onze vorige woonplaats ook meegemaakt.
Heeft ruim destijds 7(!) jaar geduurd voor we door de Raad van State in het gelijk gesteld werden; ondertussen waren de verhoudingen in het dorp beneden het nulpunt gedaald, en 1 week na de voor ons positieve uitslag (onze paarden mochten blijven) werden al onze banden (2 x 4 van auto's en 5 van trailer) lek gestoken. Met Oudejaar is geprobeerd de stal in de fik te steken, met 4 paarden er in.
Moeten de verhoudingen op Terschelling eerst ook zo verziekt worden?

eilander

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 15:54

linky schreef:
En al gaat de Gemeente nu eindelijk handhaven, dan gaat de tegenpartij weer in beroep, advokaat er op, en voor je 't weet ben je 6 jaar verder voor de Raad van State. We hebben het in onze vorige woonplaats ook meegemaakt.
Heeft ruim destijds 7(!) jaar geduurd voor we door de Raad van State in het gelijk gesteld werden; ondertussen waren de verhoudingen in het dorp beneden het nulpunt gedaald, en 1 week na de voor ons positieve uitslag (onze paarden mochten blijven) werden al onze banden (2 x 4 van auto's en 5 van trailer) lek gestoken. Met Oudejaar is geprobeerd de stal in de fik te steken, met 4 paarden er in.
Moeten de verhoudingen op Terschelling eerst ook zo verziekt worden?

Sorry???
Wat wil je dan???
Dat we zwijgen???
Ik ben er van de pot gerukt!!!!
Nooit 1x dat ik meewerk aan einde tijdperk manege!!

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 16:00

eilander schreef:
Volgens het bestemmingsplan is er plek voor 1 manege!!
Ben k het ook helemaal mee eens .
Deze eigenaar had beter een ander gebouw kunnen kopen waar hij zijn activiteiten net zo goed had kunnen exploiteren.
Maar goed das achteraf gepraat.

Is een manege volgens de gemeente hetzelfde als een pensionstalling?
Zo nee, dan wist ik het wel...
Direct zelf een pensionstal op zetten Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 17:15

Daar hebben we nog geen binnenbak mee.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 17:17

Wat een toestand zeg!
Maar een nieuwe pensionstalling met een goede buitenbak, is dat eventueel wel een optie?
Daar zouden, tot dit is 'uitgezocht', misschien al veel mensen geholpen mee zijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 17:22

In de manege staan gewoon 20 lege boxen. Naast de binnenbak. Dat gaat toch nergens over.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 17:25

Ah okee dat had ik er niet uit opgemaakt!
Belachelijk zeg!!

Ik hoop dat er gauw iets gebeurd, succes met jullie eventuele akties!

J0sef1entje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 17:26

@Nibbit : Dat zou prachtig zijn, maar wie heeft zoveel geld en grond om dat ergens te gaan beginnen? Ik heb net twee stalletjes voor in mijn tuin aangeschaft en dat was al een aardige investering. Een accommodatie opzetten als een pensionstal met een goede buitenbak kost aardig wat, nog afgezien van de grond die moet worden aangekocht of gepacht. Bovendien moeten, denk ik daar ook vergunningen voor geregeld worden?
En dan heb je je mooie pensionstal opgezet, dan verliest manege Terschelling de procedures de boel wordt verkocht en er wordt weer een goedlopende manege van gemaakt. Dan zit jij daar mooi met je pensionstallen en je buitenbak. (oeps)

En het is idd te gek voor woorden dat die accomodatie daar gewoon kant en klaar stáát en er niks mee gedaan wordt.

manegeh2o

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 12:00

Toen de manege in de jaren ´90 werd opgestart, was het bij de gemeente en de toenmalige initiatiefnemer al bekend, dat er op het eiland onvoldoende paardenliefhebbers zijn om een manege op een bedrijfseconomisch verantwoorde wijze te exploiteren. Indertijd is er dan ook al uitdrukkelijk toestemming gegeven om als kostendrager andere activiteiten naast de manege te ontwikkelen.
Door de teruggang in de agrarische sector zijn ook agrariërs met een paardenpension begonnen. Hierdoor is de spoeling nog dunner geworden. Zoals bekend is de manege onder vorige eigenaren al 2 maal failliet gegaan. Ook de gemeente is zich erg bewust van deze problematiek.
Wij, als huidige eigenaren van de manege zetten ons dag in dag uit in voor de manege. De manege is 6 dagen en 6 avonden per week open en iedereen is welkom. Bijna al onze activiteiten hebben met paarden te maken. Buitenritten, paardenpension, ponykampen, mensen enthousiast maken voor het paardrijden en paardrij-arrangementen in combinatie met het hostel. De Ruitervereniging huurt de binnenbak om les te geven aan eilanders en regelmatig huren ze de bak op zondag voor wedstrijden.
Tegelijkertijd merken wij ook, dat wij, evenmin als de vorige eigenaren, de manege niet rendabel kunnen maken. Om de manege als voorheen open te kunnen houden voor iedereen op het eiland zijn wij dus -in overleg met de gemeente en de paardrijverenigingen- op zoek naar een verbreding van de activiteiten. Andere inkomstenbronnen kunnen immers als kostendrager dienen voor de exploitatie van de manege. Wij hebben er goede hoop op, dat onze inspanningen als resultaat hebben dat paardrijdend Terschelling ook in de toekomst zal kunnen blijven beschikken over manege-faciliteiten conform de KNHS.
Op zondagmorgen houden wij een bijkomst in onze kantine. Dit geschiedt echter niet vanuit het bedrijf, maar vanuit onze christelijke overtuiging. Om wat dit betreft te spreken van een kerkdienst is overdreven. Het gaat hier om kleinschalige huisgemeente bijeenkomsten .De gemeente is hier ook van op de hoogte en wij voldoen aan alle gebouwveiligheidseisen.
Zondagmiddag is de stal gewoon beschikbaar voor de rijvereniging. En ja, 2 weken van de 50 weken zijn we even op vakantie. En dat geven we dan per brief nog even netjes door aan de rijvereniging zodat ze er rekening mee kunnen houden.
Wilt je meer weten kijk dan op www.manegeterschelling.nl, daar staat een uitgebreid verslag, daar wordt verder uitgelegd dat we van de gemeente Terschelling geen depotland toegewezen hebben gekregen om mest en kuilvoer op te slaan. Heb je ooit wel eens een goed lopende manege gezien die geen toestemming krijgt om ergens zijn mest en kuilvoer op te slaan? Hoe kunnen we dan een paardenpension runnen? Moeten we de mest dan maar op straat gooien?
Er zijn een paar stallen verhuurd aan terschellingers, de rest hebben we zelf nodig want met slecht weer hebben onze eigen paarden ook een plek nodig.
We hebben met de gemeente Terschelling gepraat over uitbreiding van het aantal stallen maar dat bleek niet mogelijk.
Dus als je heel veel commentaar hebt op ons doen en laten kom dan eens met ons praten. We hebben nog nooit iemand op bezoek gehad die ons om uitleg vroeg, maar wel met modder gooien op forums.
Stoer hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 14:57

De kerkdienst staat gewoon in de Terschellinger vermeld als dienst.
Behalve de link van de manege, zijn deze 2 sites er ook nog:
http://www.h20hostel.nl en http://www.evangelischegemeenteterschelling.nl
Waarbij ik op moet merken dat niemand er ooit een probleem van had gemaakt dat de eigenaren een kerkdienst en een hostel hebben, als ze ernaast gewoon manege-activiteiten en pension hadden aangeboden aan eilanders. Dat samen rendabel maken was de insteek om maar 1 manege toe te laten op Terschelling met hotelkamers. Het pertinent weigeren van mensen die het niet uitmaakte hoeveel stalgeld ze betalen moesten omdat ze geen andere plek hadden en het niet geven van lessen aan eilander kinderen en volwassenen heeft alle sympathie weggevaagd.

Een manege is een plek waar je in de eerste plaats paardrijlessen kan krijgen als je geen eigen paard hebt. Kinderen en volwassenen kunnen daar al een hele tijd niet meer voor terecht (vandaar de handtekeningen aangeboden aan de gemeente door kinderen). Ook lessen aan mensen met een eigen paard waren vroeger mogelijk.
Dat de rijvereniging de bak huurt, heeft niks met het wel of niet uitoefenen van de manege te maken. De paarden van de manege staan de hele winter in een prutland, ze gaan niet naar binnen (op Striep gingen ze dat ook al niet) en worden niet voor lessen gebruikt. De stallen staan leeg op 1 paard van de buurman na, de zadels hangen ongebruikt in de zadelkamer. Met het hostel wordt genoeg verdiend om geen manegelessen te hoeven geven, dat is nooit de bedoeling van de gemeente geweest. De hotelkamers waren voor manegegasten, om de manege rendabel te maken, niet om als enige bron van inkomsten te dienen. Daarom is de vraag van de eigenaar om de manegebestemming te 'ruilen' tegen een horeca en hotelbestemming ook afgewezen. Dat voorstel van de eigenaar staat ook in zijn plan van aanpak op de site van de manege (daar wordt toch genoeg in uitgelegd? waarom zou ik langskomen?) Het kan niet zo zijn dat iemand goedkoop een manege koopt, de bestemming laat veranderen en dan een hotel midden in de polder heeft. Bij moment van aankoop door deze eigenaar was dit bekend, ook de situatie rond de mestopslag, paddocks en uitbreiding.

Er zijn op Terschelling geen paardenpensionnen bijgekomen, maar 2 weg gevallen. De pensionstal op Horp heeft een wachtlijst en bestaat volgens mij al langer dan de andere 2 die nu niet meer als zodanig gebruikt worden. Er zijn geen andere pensionstallen.

Van de site van het meisje ( http://jessicaros.punt.nl/ ) wat deze zomer in dienst was bij de manege:

Citaat:
Jelte en Marieke hebben gesprekken gehad met de gemeente en de rijvereniging. De rijvereniging wil gebruik maken van de binnenbak in de winter. Op zich is dat geen probleem maar zij willen het dan wel zo, dat zij volledige zeggenschap hebben over de bak en mogen bepalen wat er wel en niet gebeurd. Nou ja dat is wel veel gevraagd,het is tenslotte eigendom van Jelte en Marieke. En ze mogen best dingen organiseren zoals het geven van les aan de ruiters van de rijvereniging als ze maar niet met allerlei handhavingen naar hun hoofd gaan zitten slingeren. Anders stoppen ze met de manege want op die manier hou je het niet vol. Ze kunnen zonder rijvereniging en eilanders makkelijk bestaan van de toeristen in de zomer dus daar ligt het niet aan. Ze willen er gewoon iets leuks van maken met elkaar, en zoniet, houd het gewoon op. Het is nog even afwachten hoe de gemeente en rijvereniging hierop gaan reageren. Het zou mooi zijn als er bij de rijvereniging een binnenbak gebouwd zou mogen worden. Dan is het hele probleem opgelost. Het gaat eigenlijk alleen om de binnenbak.

Alleen de buitenritten en lessen volgend seizoen gaan alleen door als ik het ga doen. Anders stoppen ze daar ook mee...Zou het wel willen maar alleen als ik ergens een vaste plek krijg en niet overal heen hoef te verhuizen. En natuurlijk als Almer mee gaat. Hij zou misschien wel het een en ander met het hostel kunnen doen. Op Terschelling zitten ze te schreeuwen om personeel in het seizoen dus dat zal geen probleem zijn denk ik. Heb ook gevraagd of ik Magic mee mag nemen in de winter. Dat zou cool zijn, zoniet wil ik haar zelfs wel kopen. Ik heb echt een klik met haar en kan er zeker wat mee. De zus van Almer zou Aukje wel willen rijden in de winter. Dan staat ook zij mooi binnen want die kan niet erg goed tegen de kou. De paarden gaan straks weer voor vijf maanden de wei in en daar kunnen ze op zich best tegen. Alleen krijgen ze geen toestemming om een goed afdak te bouwen zodat ze niet echt kunnen schuilen in de regen en kou. Het zou mooi zijn als er dan een aantal paarden naar de wal gaan om de winter door te brengen.

Waarom zou een afdak nodig zijn terwijl binnen de boxen leegstaan? Ja dan moeten ze binnengezet worden, misschien zelfs een halster om en uitgemest worden, maarja, omgaan met paarden hoort erbij als je een manege koopt. Dat had de huidige eigenaar ook kunnen bedenken voor hij het kocht.
Werken in de paarden is iets voor vakidioten. Mensen die veel willen werken voor weinig geld, in de opstartfase geldt dat trouwens voor bijna alle startende ondernemers ook buiten de paardensector. Als je geen paardenliefhebber bent wordt dat dus niks, en dan ga je niet vragen aan de gemeente om de bestemming op je pand te veranderen in iets wat je wel leuk vindt.

Overigens krijgt Terschelling binnenkort hulp van een regioconsulent van de KNHS. Daar zal ook bemiddeling bij horen.
Ik ben erg benieuwd of dat positief uitpakt.

alhawolt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 15:43

oh oh oh oh, wat een nare bedoelingen allemaal. Kritiek hebben op zaken waar je niet eens verstand van hebt en commentaar geven op de condities van de bak als je zelf al te beroerd bent de stront op te ruimen. In plaats van gesprekken de ruimte te geven en SAMEN te komen tot een hele mooie oplossing, gebeurt er nu iets heel anders..... En dat is zooooooo niet slim. Stop met moddergooien, dit slaat werkelijk nergens op.

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 16:15

Inderdaad alhawolt, dat ben ik helemaal met je eens. Waarom zijn de eilanders niet bereidt om samen met de nieuwe eigenaren van manege Terschelling tot een oplossing te komen? Samen sta je sterk tegenover de gemeente lijkt me. Ik denk dat de eilanders ook in moeten zien dat de manege (of in ieder geval het bedrijf van de familie) inkomsten nodig heeft, maar ook de bepaalde vergunningen om goed een bedrijf kunnen runnen! Want zonder mest vergunning is het inderdaad vrij lastig allemaal.

Ik zou zeggen (als buitenstaander!): Sla samen de handen in een richting de gemeente. De paardenhouders hebben een probleem, de manege heeft ook zijn problemen, maar samen kunnen ze voor een omslag bij de gemeente zorgen toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 16:17

Eh nee de eilanders en de gemeente zijn samen druk bezig om voor een omslag bij de manege te zorgen.

Een bloeiend manegebedrijf zou voor iedereen beter zijn.

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 16:29

Maar weet je wat ik ook zo krom vind? Dat de rijvereniging de volledige zeggenschap over de bak wilt! Ik ga toch ook niet zeggen dat ik mijn persoonlijke pashokje bij de h&m wil omdat ik er zoveel geld in steek?

Het is echt niet zo dat ik jullie op de kast wil jagen hoor Knipoog maar ik vind het allemaal zo zwart-wit..