Anonieme springruiter praat over duistere kant van topsport

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Re: Anonieme springruiter praat over duistere kant van topsport

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 23:31

Daar gaat de paardensport,als dit zo doorgaat is het binnen de kortste keren verboden {en dat kan ik ze dan niet kwalijk meer nemen ook} Mischien alleen nog maar winnen voor de eer? En niet voor de geld en ander soortige prijzen?
Overigens snap ik wel dat die springruiter dit anoniem doet,anders heeft ie geen leven meer waarschijnlijk,er gaat tegenwoordig zoveel geld en belangen om in de paardensport.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 23:33

paardensport heeft veel weg van de maffia....als hij het niet anoniem doet word hij om zeep geholpen ben ik bang.

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 23:35

nou om zeep geholpen klinkt wel erg drastisch...

maar goed was al bekend, maar goed dat er iemand voor uitkomt. Beetje lastig te voorkomen alleen helaas....te belachelijk voor woorden dat je dit een paard kan aandoen voor je eigen portomonnee en prestaties..

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 23:45

Ik heb dit ook van dichtbij gezien, dieren bescherming deed er toen laks over.
Ook dingen zoals een ijzerdraadje iets boven de balk spannen en de balk tegen de benen gooien was favoriet.
Als dat niet holp dan maar afrossen dat beest.
Het gebeurd zoveel.
Ook dressuurruiters met pratijken waar ik van kots.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 23:52

de mij bekende variant heb ik nog niet voorbij zien komen...bierdoppen op tape plakken en die onder de bandages doen,en dan als groom ervoor zittend ze eraf halen op wedstrijd wat niemand mag die bloederige toestand zien....als ik toen net z'on grote bek had gehad als ik nu heb...

flyfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 23:53

Voor mij is dit wel nieuw, heb er wel eens van gehoord maar dan werd altijd gezegt dat het niet gebeurde. Dan weet ik nu ook waarom ik de top nooit heb gehaald!! (Hey, grapje hoor) Ik ben te gauw tevreden.

Showjumper

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 23:58

Echt walgelijk hoe sommigen hun paarden prepareren, helaas komt het maar al te vaak voor.

Op de OS dit jaar waren twee springruiters die voor het eerst de training van Anky en Salinero van dichtbij meemaakten.. Zelf waren het zéker niet de meest 'heilige' types, maar wat Anky daar deed vonden zei zelfs te erg voor woorden..

Ik heb alleen respect voor de ruiters die zonder als die onzin internationaal leuk mee kunnen komen, ook al winnen ze niet een x aantal GP's in een jaar.

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 00:02

Showjumper schreef:
Echt walgelijk hoe sommigen hun paarden prepareren, helaas komt het maar al te vaak voor.

Op de OS dit jaar waren twee springruiters die voor het eerst de training van Anky en Salinero van dichtbij meemaakten.. Zelf waren het zéker niet de meest 'heilige' types, maar wat Anky daar deed vonden zei zelfs te erg voor woorden..

Ik heb alleen respect voor de ruiters die zonder als die onzin internationaal leuk mee kunnen komen, ook al winnen ze niet een x aantal GP's in een jaar.

idd dressuurruiters zijn hier helemaal niet vrij van dit soort praktijken qua diermishandeling, helemaal mee eens... alleen jammer dat het nog niet echt afgestraft wordt...

DebjeDopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 00:18

ik schaam me er zelfs voor dat ik vroeger(nou ja vroeger ik ben nu 15.. Bloos ) top springruiter wilde worden Boos!
ik wist al wel dat het gebeurd maar na een tydje vervaagt het weer en dat is bij veel dingen waar we eigenlijk wel onze aandacht bij moeten houden!

DebjeDopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 00:21

geerke schreef:
paardensport heeft veel weg van de maffia....als hij het niet anoniem doet word hij om zeep geholpen ben ik bang.

of zn paarden... Boos!

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 00:24

tja, iedereen weet stiekem wel dat dit toch altijd weer gbeurd, bij veel meer ruiters dan je wil weten (professioneel en amateurs).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 00:27

DebjeDopje schreef:
ik schaam me er zelfs voor dat ik vroeger(nou ja vroeger ik ben nu 15.. Bloos ) top springruiter wilde worden Boos!
ik wist al wel dat het gebeurd maar na een tydje vervaagt het weer en dat is bij veel dingen waar we eigenlijk wel onze aandacht bij moeten houden!

Als je maar niet droomt van een baan als top dressuurruiter, want dat is niet veel beter........

DebjeDopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 00:28

Pipo schreef:
DebjeDopje schreef:

Als je maar niet droomt van een baan als top dressuurruiter, want dat is niet veel beter........

idd dat lijkt mij ook Ach gut

LK_2312

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 01:10

gewoon verschrikkelijk.. dit heeft niets meer met sport te maken maar gewoon het willen winnen en geen respect hebben voor je paarden, walgelijk als je zo denkt. het zou niet in me opkomen om dit soort dingen uit te voeren. je gaat toch niet bewust je paard bang maken en beschadigen.. Boos!

_Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 01:25

Verschrikkelijk.
Belachelijk.
Maar.
Verliezen we nu niet uit het oog dat er ook (vele) top ruiters zijn, springen en dressuur, die het wel zonder deze middelen doen?
Met keihard werken en met een vertrouwensband tussen hen en het paard?
Wat echt, die zijn er, topruiters die om hun paarden geven, en niet alleen om het geld wat ze binnen brengen.
Al die negatieve berichten zijn slecht voor de sport, maar wel goed dat het naar buiten komt, maar...
ik ben wel van mening dat ze nu op moeten passen wat ze doen.
De negatieve berichten overheersen nu met de doping, dit...
en dát is slecht voor de sport.
Breng ook eens positief nieuws naar buiten zou ik zeggen..
ga eens langs bij verschillende ruiters (uiteraard zonder afspr Schijnheilig ) en kijk er eens rond als je de kans krijgt!

Blijft wel dat dit een zeer kwalijke zaak is!!!

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 02:06

Even over het "oortjes naar voren dus paard voelt zich happy" verhaal: Een paard in doodsangst kan de oren nog strak naar voren hebben! Springpaarden doen de oren automatisch naar voren om zich op datgene wat voor hun ligt te kunnen concentreren. Ik heb een zebra in de bek van een krokodil gezien, die had de oren ook naar voren gericht, om te kunnen zien en inschatten wat voor tegenstander hij had! Angstige paarden die ervandoor willen gaan, hebben ook vaak de oren strak naar voren gespitst.
Kortom: een paard kan gedwongen worden te springen, en toch met gespitste oortjes op de hindernis afgaan.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 02:37

Klopt, oren naar voren is ook een teken van concentratie/focussen. Maak op concoursen maar eens foto's van de galopsprong voor de afzet ipv het zweefmoment, vele paarden worden bewerkt aan alle kanten, mond los, ogen wit en toch de oortjes erop, zegt maar vrij weinig vind ik.

Overigens ken ik wel ruiters waarvan ik vrij zeker durf te zeggen dat dit soort dingen niet gebeuren maar ja, mensen die het wel doen zullen er altijd wel blijven.

RZDLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 08:02

Iedereen weet het, niemand doet er wat aan, want geld moet rollen en is altijd nog belangrijker.
Dit gebeurd niet alleen in de springsport hoor, dit gebeurd overal waar geld belangrijker is geworden dan de paarden.

Bah.

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 08:26

Cowgirl schreef:
Ik denk dat we met zijn allen maar eens een jaartje niet naar de evenementen moeten.
Eens kijken wat er dan gebeurd.

Ik ga nog wel naar P&K...zou het daar ook gebeuren? Jumping Amsterdam sla ik na dit bericht zeker over komend jaar!.

Helemaal mee eens.. !
Ook niet meer heen gaan dus..

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 08:44

Ik hoop dat er wel iets meer genuanceerd gaat worden in dit topic. Ik heb op een internationale springstal gewerkt, waar ik nog af en toe eens help, en daar heb ik dit soort dingen absoluut niet meegemaakt. Niets wat er zelfs maar op lijkt. Ook trainden daar veel mensen van bijv. het EK team en daarbij is ook niets in deze richting voorgevallen, hoewel je natuurlijk niet weet wat die mensen thuis doen.

Springwedstrijden mijden is toch geen oplossing? Daar heb je de goede mensen ook mee.

Ik vind die praktijken ook vreselijk, maar bedenk wel dat er ook mensen zijn die echt hart voor hun paard hebben.

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 08:48

Voor mij is dit stukje niet veel nieuws...wie herinnert zich nu niet de beelden van Paul Schockemüller tijdens een springtraining? Destijds riep ook iedereen dat hij nooit weer in de paardensport terug zou worden gezien...en nu? Nu heeft hij een grote springstal en een groot aanzien in de springsport....

Sommige ruiters en personen wordt behoorlijk de hand boven het hoofd gehouden, maar dat was toen zo en dat zal helaas altijd wel zo blijven...het gaat tenslotte om veel geld en dat komt op de eerste plaats...boven het welzijn van dieren...

En ja Yinari, gelukkig hebben de meeste ruiters en eigenaren echt nog wel hart voor hun dieren. Maar als ze op een bepaald niveau komen en geld een belangrijke rol gaat spelen, kiezen helaas een aantal toch voor de "slechte" weg....

latnahc2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 09:00

Equi Block is toch juist pijnstilling??

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 09:30

Citaat:
Springwedstrijden mijden is toch geen oplossing? Daar heb je de goede mensen ook mee.

Ik denk dat het wel degelijk mee helpt. Wij als kijker brengen toch ook geld in het laatje.
Als er nou eens echt gestraft wordt op dit soort misstanden dan word het kaf vanzelf van het koren gescheiden.
Vorig jaar wou ik ook naar jumping Amsterdam maar toen was het hele verhaal over de Rollkur naar buiten gekomen en toen hoefde ik ook niet meer.

Chikiboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 09:37

UK_eef schreef:
Ik mag aannemen dat de meeste van ons dit al wisten, toch?

Goed dat het steeds meer aan het licht komt! En goed dat hij zijn mond opentrekt. Alhoewel ik bang ben dat zo lang paarden niet kunnen praten de mens door blijft gaan met het mishandelen van deze dieren.

Nee ik durf toegeven dat ik het niet wist...ik word alleen maar misselijker van het menselijk ras...weeral een sport die beter niet meer bekeken wordt om minder populair te worden...en protesteren...

Ach wat is de mens toch een rot wezen om de zwakke in de maatschappij en in dit geval dieren te gebruiken en misbruiken...Walgelijk dat de mensen die hiervan weet hadden hieraan meehelpen...in sé zijn die dan ook niets beter dan degenen die het toepassen... Boos!

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 09:46

Wat zou de beweegreden zijn dat deze springruiter hiermee naar buiten komt?..vond hij/zij zich nu schuldig?.
tuurlijk is het goed om ermee naar buiten te komen maar.maar maar..

Dit soort dingen gebeurde 40 jaar terug ook.