‘Drollenvanger’ voor paarden steeds vaker bepleit

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: ‘Drollenvanger’ voor paarden steeds vaker bepleit

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 09:52

Hier is ook al eens een topic over geweest, alleen ging het toen om een andere gemeente Lachen

Probeer je eens in te denken in de fietser (als we het even over fietspaden hebben) het is druk en zo'n hoop is niet te vermijden, ik zou er niet graag doorheen fietsen, het kan glad zijn en als je dan met je fiets onderuit gaat..

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 10:00

Ik vindt het een goed idee dat het opgeruimt moet worden Ja

Als ik voel dat ze moet en ik kan haar in de berm krijgen dan doe ik dat, anders ff afstappen en wegschoppen naar de berm.

Afstappen en opstappen tijdens buitenrijden is een must, volgens mij ook verplicht als je een ruiterrijbewijs haalt.
Als je het niet kunt, ga dan maar niet buitenrijden is gewoon iets wat je moet kunnen in geval er iets gebeurt.

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 10:05

Ben opzich wel voor. Hondebezitters hebben ook de opruimplicht, betalen er zelfs gemeentebelasting voor.Dus waarom wij niet!! Ik erger me helemaal kapot aan de stront op stoepen. Je zou zo,n hoop lekker voor je deur krijgen, nee dat is prettig. Ik ruim het altijd op, stap even af , schop het weg. Maar ik kan/kon makelijk op me pony stappen.

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 10:08

Áls mijn paard mest schop ik het gewoon even in de berm of goot. Maar gelukkig mest ze altijd even in de wei als ik haar er uit kom halen.
Ik snap de fietsers en brommerrijders wel, zelf moet ik soms ook een flinke zwier maken met de brommer om een geplette gladde mesthoop te ontwijken. Dus als je niet af kan stappen of je je laarzen te duur vind om er mest mee weg te schoppen kun je beter zoveel mogelijk in de berm gaan rijden. En anders gewoon gaan oefenen met op en af stappen, is zoieso handig als je paard dat gewoon kent.

Een zak aan d'r kont zal ze niet leuk vinden, kunnen ze helemaal van in paniek raken zo'n ding achter zich aan.

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 10:11

Ietwat offtopic: Bij ons (Lelystad) gedogen ze het rijden op het fietspad niet alleen, ik heb het tijdens de ruiterbewijscursus ook te horen gekregen dat de politie het liever heeft dat je het fietspad gebruikt ipv de (vaak drukke) rondwegen en behalve dat, sommige ruiterpaden komen gewoon uit op het fietspad en sinds verspringen niet mijn cupoftea is...

Maargoed, neemt niet weg dat ik vind dat ik me als ruiter op een fietspad dien te gedragen als een nette gast en dus, behalve niet tot last zijn, ook mijn zooi dien op te ruimen. Gelukkig laat het ene paardje nooit iets, die bewaart het voor thuis (zelfs na een rit van dik drie uur!) en zijn ze allebei getrainde stilstaanders die netjes blijven wachten tot je weer in het zadel zit. Even een drol wegwerken is een simpel karweitje en je wilt trouwens niet weten hoevaak ik daar positief commentaar op heb gekregen als iemand me 'betrapte' bij het opruimen. Alleen daarom zou ik het al bijna doen.

Zo'n drollenvanger zie ik niet zo zitten, eerlijk gezegt. Mocht dat hier ooit verplicht worden dan wordt het bakwerken, ben ik bang. Ik ben trouwens ook wel erg benieuwd naar hoe de politie daar dan met scheppen en zakken rondrijdt... Tong uitsteken
Evengoed kan ik me wel indenken dat de wat minder paardenminnende fietser/andere verkeersdeelnemer niet echt zit te wachten op een slalomrit tussen paardenvijgen, hoe gezond ze ook zouden zijn. Voor mij is het dus hetzelfde als met alle andere rommel die ik maak, gewoon opruimen, wegvegen of meenemen.

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 10:13

we zeggen nu allemaal, zo,n drollevanger wil ik niet, paard bang ect ect. Maar zou het niet voor beide een kwestie van wennen zijn. Er zijn zoveel paarden die zo,n ding wel hebben en krijgen er niks van.

jenga_8

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 10:13

als daar zoveel paarden lopen, waarom is er dan geen ruiterpad naast het fietspad....? In Wassenaar heb je dat wel...

Het lijkt mij lastig om de boel op te ruimen tijdens een rit en idd gevaarlijk!

Misschien een uitklap bezempje, zodat je de hoop iig de berm in kan vegen?

Chrissy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 10:17

Zo'n drollenvanger is inderdaad niet echt praktisch... Het is denk ik handiger dat we proberen zoveel mogelijk op de ruiterpaden te blijven.. En misschien kunnen gemeentes op sommige plekken zelfs nieuwe ruiterpaden aanleggen?

jenga_8

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 10:19

is er een foto van zo'n drollenvanger? geen id hoe dat eruit ziet...

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 10:20

Een drollevanger voor de menners zou wel verplicht kunnen worden, lijkt me niet zo erg beter dan af moeten stappen van de kar.
In Amerika waar ik net op vakantie ben geweest liepen alle paarden voor de kar met een drollevanger Ja

bambino31

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 10:26

Het lijkt me niks, zo'n drollenvanger, maar zou het niet gewoon een kwestie van wennen zijn?

Naomi_unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 10:29

oomens schreef:
Waarom moet zo'n opruimplicht voor fiets- en bromfietspaden eigenlijk in de APV worden opgenomen?

Als ruiter mag je daar helemaal niet komen. Als je toch illegaal op het fietspad rijdt, dan is je poep opruimen wel het minste wat je kunt doen.

Fietsers horen op het fietspad geen paarden(poep) tegen te komen en hoeven daar dus ook geen rekening mee te houden. Nooit.
Als ruiter heb je gewoon te zorgen dat je niets achterlaat op het fietspad. In de eerste plaats gewoon door daar niet te komen, en anders door alles achter je op te ruimen (uiteraard zonder daarbij het fietspad te blokkeren).

Wat ik daarnaast kwalijk vind aan dit voorstel, is dat het betreffende raadslid laat zien óf niet op de hoogte te zijn van bestaande regelgeving, óf zich daar niets van aan te willen trekken.
Door deze APV geeft de gemeente straks aan dat de landelijke verkeersregelgeving in Houten niet van toepassing is, en dat ruiters op het fietspad gedoogd zullen worden.
Gedogen van overtredingen (een agent die eens wat door de vingers ziet) is één ding, maar hier beleid van maken is iets heel anders, en niet iets waar het huidige kabinet blij mee lijkt.

Bij het ruiterbewijs heb ik juist altijd geleerd dat er één kapstok artikel is wat luid: u mag anderen nooit tot hinder zijn of ophouden of in gevaar brengen. Volgends mij breng ik meer mensen in gevaar door bij ons op de autobaan te gaan rijden (op de rustige wegen vanzelfsprekend wel, maar de drukke wegen dus echt niet!) dan wanneer ik op het fietspad rijd. Het is als kiezen tussen twee kwaden, want ik snap dat het voor de fietsers vervelend is als er zo'n grote paardenhoop ligt.
Toch kies ik zelf liever voor veiligheid, en blijf dus op het fiestpad rijden......

Dus ik vind zowieso de regeling dat paarden op de weg thuis horen en niet of het fietspad over het algemeen al belachelijk en levensgevaarlijk! Als ik op de weg rijd dan krijg je pas echt gevaarlijke situaties... (denk aan toeterende auto's, gevaarlijke inhaal manouvres enz!!!)

MarjonTampon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 10:31

Als ik die van mij een drollenvanger (alleen het woord al haha) onder der kont zou hangen, zou ik er gegarandeerd vanaf gebokt worden, als ik er al op zou kunnen komen. Maar ik woon niet ver van de manege, ga er ook altijd te voet heen. En als ie dan op de weg poept, ga ik het vaak (na het rijden, zonder paard) terug om de hoop op te ruimen. Als ie langs de weg in de berm poept, laat ik de hoop lekker liggen voor de wormen..

MarjonTampon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 10:33

Naomi_unique schreef:
oomens schreef:
Waarom moet zo'n opruimplicht voor fiets- en bromfietspaden eigenlijk in de APV worden opgenomen?

Als ruiter mag je daar helemaal niet komen. Als je toch illegaal op het fietspad rijdt, dan is je poep opruimen wel het minste wat je kunt doen.

Fietsers horen op het fietspad geen paarden(poep) tegen te komen en hoeven daar dus ook geen rekening mee te houden. Nooit.
Als ruiter heb je gewoon te zorgen dat je niets achterlaat op het fietspad. In de eerste plaats gewoon door daar niet te komen, en anders door alles achter je op te ruimen (uiteraard zonder daarbij het fietspad te blokkeren).

Wat ik daarnaast kwalijk vind aan dit voorstel, is dat het betreffende raadslid laat zien óf niet op de hoogte te zijn van bestaande regelgeving, óf zich daar niets van aan te willen trekken.
Door deze APV geeft de gemeente straks aan dat de landelijke verkeersregelgeving in Houten niet van toepassing is, en dat ruiters op het fietspad gedoogd zullen worden.
Gedogen van overtredingen (een agent die eens wat door de vingers ziet) is één ding, maar hier beleid van maken is iets heel anders, en niet iets waar het huidige kabinet blij mee lijkt.

Bij het ruiterbewijs heb ik juist altijd geleerd dat er één kapstok artikel is wat luid: u mag anderen nooit tot hinder zijn of ophouden of in gevaar brengen. Volgends mij breng ik meer mensen in gevaar door bij ons op de autobaan te gaan rijden (op de rustige wegen vanzelfsprekend wel, maar de drukke wegen dus echt niet!) dan wanneer ik op het fietspad rijd. Het is als kiezen tussen twee kwaden, want ik snap dat het voor de fietsers vervelend is als er zo'n grote paardenhoop ligt.
Toch kies ik zelf liever voor veiligheid, en blijf dus op het fiestpad rijden......

Dus ik vind zowieso de regeling dat paarden op de weg thuis horen en niet of het fietspad over het algemeen al belachelijk en levensgevaarlijk! Als ik op de weg rijd dan krijg je pas echt gevaarlijke situaties... (denk aan toeterende auto's, gevaarlijke inhaal manouvres enz!!!)

Ja en daarbij, de mensen zijn niet meer zo verzichtig als in het verleden toen veel mensen nog paarden hadden om te werken en dus wisten hoe een paard kan reageren. Nu sjeest iedereen maar lekker door als je ergens met je paard rijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 10:36

Ik snap dat het frisser is en misschien wel verplicht gaat worden. Hier in de stad hebben de paarden die de 'tochtjeskoetsen' achter zich aantrekken het ook hoor. Anders ligt er straks overal mest in A'dam. Haha! Alleen wat ik dan weer wel apart vind is dat de politiepaarden het niet hebben.. Ik vind het in een rustig dorpje wat anders. Maar op plaatsen waar veel mensen komen vind ik het niet meer dan normaal. Hondepoep moet toch ook opgeruimt worden en daar staat een boete op, er staan toch ook prullenbakken? Paardenmest in een zakje doen en in een prullenbakje doen is dan ook weer zoiets, dus dan maar zo'n zak eronder. Ja

Naomi_unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 10:44

Juul schreef:
Ik snap dat het frisser is en misschien wel verplicht gaat worden. Hier in de stad hebben de paarden die de 'tochtjeskoetsen' achter zich aantrekken het ook hoor. Anders ligt er straks overal mest in A'dam. Haha! Alleen wat ik dan weer wel apart vind is dat de politiepaarden het niet hebben.. Ik vind het in een rustig dorpje wat anders. Maar op plaatsen waar veel mensen komen vind ik het niet meer dan normaal. Hondepoep moet toch ook opgeruimt worden en daar staat een boete op, er staan toch ook prullenbakken? Paardenmest in een zakje doen en in een prullenbakje doen is dan ook weer zoiets, dus dan maar zo'n zak eronder. Ja

Dan moet je die drollen echt zo in die prullenbak proppen Huilen van het lachen

Pessade

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 10:45

Ik vind het knap overdreven. Een goede regenbui en de mest is weg. We betalen knap gemeentebelasting en voor dat geld mogen ze best een ongevaarlijke paardendrol opruimen. Het schaadt niemand, is totaal ongevaarlijk, lost zo op en een fietser kan er ook omheen fiesten. Ik erger me veel meer aan alle bierblikjes, mac donalds troep, gedumpte matrassen en hele bankstellen in een sloot etc... Mensen kunnen niets meer verdragen van dieren. Willen de gehele wereld zo zuiver als hun badkamer. De buiten wereld is niet alleen van ons, maar juist ook van de honden, katten, paarden en vogels. En ja, die laten wel eens wat vallen. So what?

Als de gemeente smetteloze fietspaden wil laten hun het probleem dan tackelen. Daar hebben ze een grote spaarpot voor (mits niet geinvesteerd op een Ijslandse bank). Maar zadel het paard niet met dit probleem op door een schurende strontzak achter zijn billen te binden. Het levert bovendien gevaarlijke situaties op als zo'n ding loslaat gaat schuiven etc... Dan gaat een paard aan de kletter, vliegt de rijbaan op en klapt op een auto met alle gevolgen van dien. Nee geef mij maar een drol op de weg, wel zo veilig.

jenga_8

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 10:58

ze hebben het hier wel over HOUTEN!!! (uber gooi!)

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 11:19

Naomi_unique schreef:

dat geldt niet alleen voor het ruiterbewijs Knipoog
maar dat wil niet zeggen dat je, om anderen niet te hinderen, iets mag doen wat wettelijk gezien niet mag, zoals op het fietspad rijden.
een paard hoort op de weg, of wil je koetsen ook op het fietspad laten rijden?
als voor een paard de situatie op de weg gevaarlijk is, ligt dat aan de automobilisten.
het is in ieder geval geen reden om een drollenvanger-reglementering/opruimplicht uit te dokteren voor iets wat wettelijk gewoon niet mag.
even logisch als een ongevallenverzekering voor inbrekers, om maar wat te zeggen Clown

jenga_8

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 11:43

wat pluizebolpum al zei: In Lelystad hebben ze dreven en straten. Op de dreven mogen automobilisten 70 rijden(dat wordt meestal 80 á 90) Is niet fijn en veilig om daar met je paard te rijden... sterker nog! als je met je te paard op de dreef rijdt, wordt je er door de politie afgestuurd en naar het fietspad verwezen! Daarom wordt het hier gedoogd op het fietspad te rijden. Ik ken wel menners die de dreef met hun rijtuig pakken, maar het is levensgevaarlijk!

De maneges in Lelystad liggen ook buiten de stad dus zijn er weinig fietsers die er last van hebben, je heb hier weinig in de stad te zoeken met je paard. Maar ik Houten heb je van die buitenwijken waar de ruiterpaden soms zelfs op uitkomen, zie je heel veel in het Gooi!

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 11:43

jenga_8 schreef:
ze hebben het hier wel over HOUTEN!!! (uber gooi!)

Ik weet niet waar jij denkt dat Houten ligt maar zeker niet in het Gooi Knipoog

Zelf heb ik in Huizen gewoond en daar deden ze nieteens zo moeilijk (wel Het Gooi).
Sommige mensen ruimde het zelf op en de rozen deden het er erg goed op Ja

leintje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 11:50

Hehehe, ik zie het al helemaal voor me, een zak tussen te benen van m'n paard.. Dat gaat niet lukken mensen. Bij koetspaarden heb je nog zaken waar je de zak aan vast kan maken zodat ie niet beweegt tussen de benen van het paard, maar een paard onder het zadel? Mijn paard zou helemaal gek worden van dat geklots tussen de benen Clown

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 11:51

Ik vraag me eerder een paar dingen af;
* Iemand ooit wel eens de bereden politie zijn rijden inclusief een schep en vuilniszak op de rug??
* Zou er ook maar iemand een drollenvanger-ontwerp kunnen maken die mijn paard niet in zijn beweging belemmert?

(Het duurt trouwens wel wat langer dan 3 dagen voor een paardenpoepje is verdwenen, reken maar op een week. Ik dacht eerst ook dat het met 3 dagen weg was, maar aangezien mijn paard altijd in de eerste 500 meter van een rit een poepje laat vallen, heb ik er eens opgelet hoe lang die hoop bleef liggen in mijn straat. Maar het duurde toch echt een week voordat hij verdwenen was, ondanks dat hij doorloopt tijdens het mesten en dus niet 1 berg ervan maakt.)

Hilde_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 11:51

Als mensen zich al druk gaan maken om paardenpoep, dan moeten ze niets iets ergs mee maken dan krijgen ze meteen een beroerte.

A0M

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 11:59

ik rijd altijd in de polder, en daar fietsen/ lopen mensen ook altijd, en wat ergenis nummer 1 is de rotzooi van de boeren, die bagger horen ze op te ruimen, misschien moeten de gemeentes/politie hier eerder naar kijken dan een mesthoop.

En als ik in het dorp rijd zorg ik wel dat ik het opruim Knipoog dat is niet meer dan normaal vind ik.