Paardenmarkt van Hedel beleeft drukste editie sinds jaren

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Liezzel

Re: Paardenmarkt van Hedel beleeft drukste editie sinds jaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 18:37

iemand nog wat gekocht? Vork

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 18:38

ik ben deze ochtend om 3u uit m'n bed gekomen en om half 4 richting markt vertrokken. Wij waren daar om vijf uur en hadden leuk parkeerplaatsje!

Wat ik daar allemaal gezien heb was te triest voor woorden. Die fries met die enorme ingezakte rug heb ik ook gezien. Waren heel veel mannen die gewoon een paard vantussen de hoop plukten en begonnen te draven tussen het volk, heb heel veel mini paardjes over de grond zien rollen en weggesleept worden, echt niet normaal. Hoe snel daar een paard verkocht word heeft me toch verbaasd!

Was even naar een prachtige grote haflingermerrie aan het kijken, nam er iemand mijn hand vast en sloeg erop '800 en ze is van jou'

Nee dank u Haha!

Heb wel redelijk wat halsters gekocht en ontworming. Voor de rest vond ik het niet echt de moeite.

Heb 1 mini shet gezien, een bruintje met witte plekjes hier en daar, die werd echt zo afgerammeld en op de grond getrapt dat mijn vriend een bod is gaan doen, maar die gek wou er 300 van! Een half uur later hebben we het beestje weg zien wandelen met een oudere dame.

Volgend jaar kom ik niet, dit was echt niet goed voor mijn hart.

*edit: viel me ook op dat er heel wat paardjes om vijf uur verkocht werden en nadien nog een paar keer van eigenaar verwisseld zijn.
Laatst bijgewerkt door Mi_Amore op 03-11-08 18:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Petersburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 18:42

2 vriendinnen hebben 2 leuke pony's gekocht, en die zagen er echt heel goed uit! Er liep idd ook beesten rond ach wat zielig, en die fries heb ik ookgezien..... zielig!!

en die bels met die hoeven, nou... dat was ook zo zielig

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 18:44

qua uiterlijk kunnen de paarden op de markt best leuk zijn,
maar ik zou toch te bang zijn voor verborgen gebreken.
Nee, ik zou geen paard op de markt kopen

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 19:06

Wij kochten Whisper in 2005 bij de bekende dekstal van Van Manen in Ede. Op de zaterdag voor de Hedelse markt. Als wij hem niet gekocht hadden, had hij 's maandags gewoon mee naar de markt gegaan.

Wij hebben er een enorm leuk paard aan, hij loopt geweldig in het tweespan en zou het absoluut goed kunnen doen in de wedstrijdsport. Maar veel jonge hengsten belanden nu eenmaal op de markt, het is niet anders.

stalnijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 19:10

ceasario schreef:
pimmela schreef:
[
lekke rkort door de bocht. tuurlijk zijn er veel paarden met een mankement maar er zijn ook paarden die wel goed zijn.

Ooit van ziektes overdracht gehoord...Tjonge jonge.. Huilen Ach gut

al mijn paarden komen van markten.. en geneen is er ziek geweest of wat dan ook

je hebt er kijk op, of niet, maar jouw redenering vind ik erug kort door de boght...

stalnijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 19:17

die fries met de rug he... da was nog een henst ook.. belagelijk dat je zo een dier hengst laat...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 20:32

Afbeelding
Dít was mijn hoogtepunt van de dag Lovers

Nuvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 21:04

ik ging zonder paard heen en kwam met mijn friese meisje thuis .
stond helemaal in het begin echt super lief .
ze heeft hele lange manen , 8 jaar oud , er moet wel wat aan vienna gebeuren maar dat neem ik er wel bij .
haar hoeven zijn niet gekapt en helemaal afgebrokkelt , tanden moeten gevijlt worden en ze moet wat bespierder en ronder worden maar dat komt wel goed .
vond vandaag super geslaagt voor mij , is overgens de eerste keer dat ik er een paardje koop .
morgen fotos voor haar hoeven gedaan worden en na dat de smid is geweest
Tong uitsteken Cheese! Doei!

Yorghos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 21:09

Ik was er ook van 08:30 tot 14:00 en heb een leuke dag gehad.
Me heel erg moeten inhouden om niets te kopen, want eigenlijk wil ik er nog heel graag een Bels veulen bij.
En er stonden heel leuke exemplaren tussen. Maar niets gekocht omdat ik op het moment eigenlijk geen plaats heb op stal. Maar anders...

Ik durf daar best een paard te kopen. Zeker dat jonge spul.
Er stond ook ergens achteraan een heel magere vos, echt een scharminkeltje. En ja, ik heb mijn eigen stalletje en de centjes wel om zo'n gok te wagen. Maar heb het nu niet gedaan. Wie weet volgend jaar wel...

R0X

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 23:05

Haha ik heb ook dat shetje met die hond gezien! Wat een verschil!!!! Lachen

Het was weer zoals altijd in Hedel... druk, veel stront... weinig goeie paarden, veel friezen en shetjes... maar wel gezellig! Alleen jammer dat alles al om 16 u dicht was.

Hebben jullie ook het paard gezien met de gebroken staart? Was echt heel sneu!!!

Natuurlijk (zoals altijd grrrr...) weer raak getrapt door een paard! Huilen van het lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 07:22

ollie1 schreef:
Ik ben ook geweest vanochtend vroeg. Ik heb ook leuke spulletjes gekocht voor weinig en bij thuiskomst mijn kleding direct in de wasmachine gedaan en schoenen ontsmet.

In 2005 heb ik daar de allerleukste pony van de hele wereld gekocht op de paardenmarkt die het niet onverdienstelijk doet voor de wagen.

Mijn pony gekocht op de paardenmarkt in Hedel 2005
http://www.mijnalbum.nl/Foto-TNNRNUVR.jpg

Ik moet toegeven dat ik er dit jaar ook weinig vond bij staan. 1 leuke tweejarige Olivi xHavidoff, maar het wil niet zeggen dat daar alleen maar rottigheid staat.

Jou beesje ziet er tip top uit.
Wij zijn dit jaar ook geweest al om 12 uur midden in de nacht.
En afschuwlijk hoe die klote boeren die paarden uit laaien.
Heb daar staan janken op de manier hoe die paarden eruit werden gehaalt.
Pony zat met zijn hoef vast aan de rechter kant van de laadklep trokken ze hem eraf beesje staat stokstijf van de pijn en hun maar slaan en op dat hoefje.
Toen waagde pony de vlucht en ja kwam recht op mij af en stond ook stil en had hem vast gepakt.
Die boer pakt hem geeft hem een knal dus wij daarop van zullen wij jou een meppen met een stok.
Trokken ze dat beesje met 4 volwassen mensen naar dat touw om vast te zetten ik kwam er bij staan met vrienden en dat beesje kwam naar voren.
Ik wou hem zo graag meenemen heb staan huilen maar ik weet als ik haar mee nam dan 1 heb ik problemen met mijn vriend en moeder 2 kan haar niet bij ons op stal kwijt omdat ze ziek en besmet was had huid problemen. 3 ze moet direct naar de dieren arts haar benen waren warm dik opgezwollen het touw sneed op haar hoofd. 4 toren hogen rekeningen van de dierenarts en ik had heel veel verdriet als de da zou zeggen dat ze ingeslapen moest worden want dat was wat door mijn hoofd deed spoken.
Weet je wat ze er voor vroegen 650 euro echt waar ik wilde die man een knal verkopen maar wat doe je als je een stuk veder loopt tref je weer z'n zieligen pony die je hard sneller laat kloppen.
Maar moet wel zeggen je zag het onderscheid wel tussen beter verzorgde paarden en minder verzorgde paarden.
Er waren mensen bij die veel hadden gedaan stro bedje gemaakt continu hooi voeren en water geven.
Die mensen zijn een mooie herrinering aan de hedelse paardenmarkt.
Wij hebben ook in de ochtend mee gemaakt dat er een hengst uitnaaide haha die vent zij ho ho wij gingen mooi aan de kant laat maar rennen haha.
En rond een uur of 3 was het knoken op de markt haha
Er was een shet en iemand bood erop en z'n zatte jongenman bied er 100 overheen en zij vragen weet je het zeker hij zo ja en ja oppeens moest die betalen kon die geen nederlands maar engels haha
Maar die handelaar zij betalen dat is een regel daar handen klappen en toch echt betalen.
Ging om 750 euro voor een lelijken shet.
Die handelaar zij als die niet betaald dan loopt die strax toevalig tegen een muur haha.
Had de politie de jongen man meegenomen naar bureau
Laatst bijgewerkt door Winged op 04-11-08 11:05, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Foto veranderd in link.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 07:26

chipieke schreef:
ik ben deze ochtend om 3u uit m'n bed gekomen en om half 4 richting markt vertrokken. Wij waren daar om vijf uur en hadden leuk parkeerplaatsje!

Wat ik daar allemaal gezien heb was te triest voor woorden. Die fries met die enorme ingezakte rug heb ik ook gezien. Waren heel veel mannen die gewoon een paard vantussen de hoop plukten en begonnen te draven tussen het volk, heb heel veel mini paardjes over de grond zien rollen en weggesleept worden, echt niet normaal. Hoe snel daar een paard verkocht word heeft me toch verbaasd!

Was even naar een prachtige grote haflingermerrie aan het kijken, nam er iemand mijn hand vast en sloeg erop '800 en ze is van jou'

Nee dank u Haha!

Heb wel redelijk wat halsters gekocht en ontworming. Voor de rest vond ik het niet echt de moeite.

Heb 1 mini shet gezien, een bruintje met witte plekjes hier en daar, die werd echt zo afgerammeld en op de grond getrapt dat mijn vriend een bod is gaan doen, maar die gek wou er 300 van! Een half uur later hebben we het beestje weg zien wandelen met een oudere dame.

Volgend jaar kom ik niet, dit was echt niet goed voor mijn hart.

*edit: viel me ook op dat er heel wat paardjes om vijf uur verkocht werden en nadien nog een paar keer van eigenaar verwisseld zijn.

Klopt meestal zie je in het ligt wat je hebt gekocht en is het niet wat je wilt.
En dan staan ze er weer.
en veel lui doen dat om geld te verdienen.
Bijvoorbeeld je komt een goed beesje tegen voor geen geld je koopt hem en je gaat ergens staan en probeert er mee voor te vragen.
Beesje verkocht en jij hebt winst.(en beesje staat vervolgens een eindje vederop tk)

Stravero

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 07:35

Branca schreef:
Waren er vanmorgen rond 9 uur.. was al best druk.
Stonden veel veulens, jaarlingen, shets en pony's... vorige jaren ook veel volwassen paarden.. en nu weinig fjords en aantal haflingers.
Stond me nog erg te verwonderen en te ergeren! aan een broodmager paard, vos.. De ruggewervel lag erop en in de flanken ingevallen etc. Ook nog een minishet zien staan, bruin appie, broodmager, ingevallen en stond gekruist met achterbenen. Ik verwonder me dan dat zoiets daar kan en mag staan!?
Verder ja.. ff wat paardenspul bekijken (leek minder aanbod), koffie en kibbeling eten. Voor de pony's en paarden kan ik alleen maar medelijden hebben.
Zag nog een berg minishets staan..allemaal gemerkt. Man zei dat ze verkocht waren naar Frankrijk, voor de salami.. mja..
Kon er de gezonde vachten wel makkelijk uithalen nu. Veel hebben een fluwelen vacht nu en haal je hoop info uit. Zag er ook aantal met 'bloemetjes' in de vacht.

Bekeken nog een leuk bont ponyveulen, gelijk een oude man voor ons. Jee.. Hij zegt: "mooi paardje voor weinig!" Wij:"Ja, wat is weinig?" Hij klapt zn hand naar voren en zegt: "is 200 te veel?!"
Hij draait zich om en gaat in gevecht met het touwtje waar beestje aan vast stond.. mja, daar vroegen we niet om.. zijn maar doorgelopen Haha!
Zag ook nog een man lopen met een zwart paardveulen... hoorde de handelaar tegen een man zeggen: 800! Ja, is een merrie.. nee, geen papieren, met zou ie 1000 zijn.
Geen idee verder van prijzen, vandaar dat ik het er ff neerzet.
Wat me nog opviel is dat er een 'jongedame' in uitgaansoutfit op een, denk lusitano, rondreed.. in volle draf, iedereen aan de kant!! hmmm weet nu niet wat daar het nut van was.. Blond

Nog iemand foto's gemaakt?

Ja dat was echt zielig, die heb ik ook zien staan. Maar een meisje met haar vader heeft dit paard geloof ik wel gekocht Knipoog

Margo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 07:37

@missfcdb: Wat een afschuw! Geloof dat ik ook niet graag mee zou willen maken hoe die handelaren daar 's nachts aankomen...
Die mensen hebben gewoon geen enkel gevoel met die beesten, gelukkig zijn ze niet allemaal zo

Stravero

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 07:44

appalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 07:58

Wij hebben de zondag nacht overgeslagen omdat we alom 12 uur snachts die kant op gingen. We hadden 7 paarden mee. Toen we op de markt aankwamen ( een uur of 4) stonden er echt al een een heleboel.
We hebben 5 verkocht, waaronder een 2 jarige belg die volgend jaar naar de hengstenkeuring gaat. Dat is schitterend en daar gaan we ook heen te kijken. Leuk om paarden naar een goed plekje te verkopen.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 08:51

De juiste marktberichten zijn:

2064 stuks dat was ongeveer 10 % meer aanvoer en duidelijk minder mensen....
Dat zegt genoeg over de zin van een veulentje fokken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 09:51

Ze moeten die stokken verbieden dan komen er meer mensen en is de sfeer rondom de paarden goed.
Er stond een schimmel daar een sport paard zo die was mooi en maar een prikie die jongenman had denk ruzie met vriendin lief dat die weg moest. Wie dat paard heeft gekoct heeft een super paard voor heel weinig geld.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 10:01

ceasario schreef:
AaronYve schreef:
Ik ben er net van terug.
Vreselijk eerlijk waar. Ik heb volgens mij hoogtens 10 paarden gezien die er wel goed uitzagen.

Als je ellende in je stal wil hebben. moet je daar rondlopen... Ach gut

Denk je dat ik daar kom voor de paarden.... Vork
Heb ook al me kleren gewassen toen ik thuis kwam, na helemaal ondergkost te zijn door een aantal erg niet goed uitziende paarden van daar.

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 10:15

missfcdb schreef:
Ze moeten die stokken verbieden dan komen er meer mensen en is de sfeer rondom de paarden goed.
Er stond een schimmel daar een sport paard zo die was mooi en maar een prikie die jongenman had denk ruzie met vriendin lief dat die weg moest. Wie dat paard heeft gekocht heeft een super paard voor heel weinig geld.

ZO ja! die stokken. Ik erger me er al jaren aan.. wat is daar nu het nut van!? Ja, paarden mee aantikken/slaan en staarten omhoog tillen. Maar ook ergens anders voor! Was er paar jaar terug met vriendin... voelde ineens een stok tussen haar benen gaan en terug. Een ouwe l*l die dat ff deed.. Ik zag het niet, zei ze erna (na de schrik en verbazing).. Had ik moeten zien zeg, had gelijk iets anders met die stok gedaan. Whoosh!

Stravero.. laten we het hopen dat men dat paard gekocht heeft en er iets van wil maken. Nobel idee ook.
Dat idee kreeg ik ook bij aanblik van die mini-appie. Ik kon er gewoon met mn hoofd niet bij, dat dat getolereerd wordt door de veearts/inspectie? Die kijkt zeker alleen bij de aanvoer.
Heeft iemand nog inspectie zien staan, richting A2 misschien? De andere kant op nl niet.

Las thuis dat de aanvoer idd de nacht al was. Als je dan bedenkt dat die dieren daar al zolang aan een touw staan.. de ene met 20 cm touw en de andere met 40cm.. Zag ook paarden zich uitrekken enz, ja, snap waarom. Boos!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 10:26

Wij hebben zondag nacht de politie gewaarschuwd voor dat ene paardje ze stonden en keken ernaar ik was zwaar pissig.
En een shetje die zich half ophing ik heb dat beesje omhoog geholpen hij was bijna vertokken gerum.
En waren jongen belgen op de kneter gegaan haha

Evanescence8

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 10:30

missfcdb schreef:
Er stond een schimmel daar een sport paard zo die was mooi en maar een prikie die jongenman had denk ruzie met vriendin lief dat die weg moest. Wie dat paard heeft gekoct heeft een super paard voor heel weinig geld.

Dat paard heb ik ook gezien. Prachtig was hij, mooie donkerde schimmel, goed verzorgd. Hij wilde er iets van 3000 euro voor hebben. Die schimmel moest weg zei die man, omdat ze te weinig stallen hadden. Maar ik neem aan dat ze dan de beste niet weg doen, en als hij echt zo goed zou zijn, waren ze hem al lang kwijt geweest. Dus ik was doorgelopen.

Er waren heel veel lieve kleine shetjes. Sommige echt heel duur. Iemand vroeg er 800 euro voor! Maar die had ook een hele aparte wildkleur met een aalstreep. Er was ook een heel leuk roan driejarig minipaardje met tuig en kar en al voor maar 500 euro maximale prijs. Echt een koopje.

Er stond ook een paard met een gebroken neus... Die was helemaal scheef gegroeid. Best zielig, want hij was verder best mooi.
En het viel mij op dat de meeste paarden zo braaf waren, ondanks de drukte en de kermis. Mijn eigen paardjes zouden helemaal gek worden op zo'n markt Haha!

Maar er waren me er toch ook een paar grijnzige paarden bij. O.a. een paard dat iedereen beet die voorbij kwam. Ook mij natuurlijk. En een paard dat iedereen schopte (mij ook Clown ) Maar het zag er wel grappig uit, telkens zo'n been dat naar achteren schopte.

Ik heb een halster gekocht, een halstertouw en een heel mooi getekend vosbont veulen. Ik ben van plan om deze nooit te verkopen. Het is een minipaardje. Dalijk nog even de ruif en voerbak lager zetten (anders kan ze er niet bij, haha) en lekker vertroetelen.

pitbullgup

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 10:50

Ik moest dit jaar werken dus kon niet mee, eigenaar van m'n verzorgpaarden wou ook niks kopen dus...
Wij hebben daar toch al een aantal paarden gekocht, met een beetje TLC knappen ze al een heel stuk op! Ik moet wel altijd ff een knop omzetten als ik daar ben. Soms is het gewoon om te huilen daar.
Maar wel leuke kraampjes daar

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 10:53

Hij vroeg er idd 3000 om. Wij vonden het wel raar dat je hem dan juist daar verkoopt.
Er is iets mis met dat paard anders zet je hem op internet.
Weet je waarom die paarden zo rustig zijn de helft krijgt al met inladen een kalmerings spuit.
Sommigen paarden waren ook duf moe en stonden stil de anderen waren gewoon hun zelf haha er was een paardje die trok de heletijd aandacht als je hem geen aandacht gaf beet die haha
Kraampjes waren zeker leuk heb een staldeken van normaal 120 voor maar 35 euro gekocht en een fleece nieuwe van 70 a 80 naar 10 euro.