Twee maanden oud veulen krijgt nieuwe kans door prothese

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mi_Amore

Re: Twee maanden oud veulen krijgt nieuwe kans door prothese

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 11:45

het is toch geen oplossing een veulen nog 20 jaar met zo'n ijzeren staaf aan haar been te laten rondlopen...
Wat gaan ze nog uitvinden?

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 11:59

Pure dierenmishandeling. Dat vond ik bij dat andere paard met die voetprothese ook en mijn mening is niet veranderd.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 12:07

Hoezo dierenmishandeling?...

Hebben jullie het dier dan van dichtbij gezien? hebben jullie het alife gezien?...
Hoe kun je nu op basis van een kort stukje tekst en wat foto's zo oordelen?.. Knipoog
Misschien is -ie hartstikke happy. Haha!

Ik ken genoeg katten en honden op drie poten, deze heeft er vier! Cool

Als dat dier aangeeft nog te willen, en het geniet net als elk ander paard, dan zie ik het probleem niet en hoop ik dat er zo meerdere dieren gered worden in de toekomst! Ach gut
Alleen vind ik het vierkante ijzeren plaatje wel eng, daar haalt het zich toch mee open?.. Clown .

paix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 12:15

Ik vind het ook helemaal niks..
Mij is mee gegeven dat een paard die het in de natuur zeker ook niet zal overleven je nu ook niet moet forseren. Dit paard zou het niet overleven en dan nog! Wat berijken ze hier mee? Dat het dier nu zijn hele leven op een ijzer staafje rond moet huppelen lijkt me ook niet echt een leven?

xJolien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 12:25

Ik heb er beetje verschillende mening over, het is natuurlijk super dat zo'n beesie een nieuwe kans krijgt, maar of het praktisch is om hem op ijzer rond te laten lopen.... Ik weet het niet... Ik denk eigelijk wel dat de eigenaren hier goed over hebben nagedacht, en niet zomaar hebben gezegt: doe daar maar ff een prothese bij!

latnahc2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 12:26

paix schreef:
Ik vind het ook helemaal niks..
Mij is mee gegeven dat een paard die het in de natuur zeker ook niet zal overleven je nu ook niet moet forseren. Dit paard zou het niet overleven en dan nog! Wat berijken ze hier mee? Dat het dier nu zijn hele leven op een ijzer staafje rond moet huppelen lijkt me ook niet echt een leven?

wij zouden in de natuur ook niet overleven er zijn voor ons ook zoveel oplossingen.
ik vind als het paardje hierna nog een mooi pijnloos leven kan lijden waarom niet.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 12:33

ik weet niet wat ik hiervan moet denken....er heeft iedergeval weer leuk een dierenarts op kunnen oefenen....of het paardvriendelijk is heb ik sterk mijn twijfels over..

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 12:37

detour schreef:

Hebben jullie het dier dan van dichtbij gezien? hebben jullie het alife gezien?...
Hoe kun je nu op basis van een kort stukje tekst en wat foto's zo oordelen?.. Knipoog

Als dat dier aangeeft nog te willen, en het geniet net als elk ander paard, dan zie ik het probleem niet en hoop ik dat er zo meerdere dieren gered worden in de toekomst! Ach gut
Alleen vind ik het vierkante ijzeren plaatje wel eng, daar haalt het zich toch mee open?.. Clown .

Een paard is geen lichtgewicht zoals een hond of kat. De rest van de benen gaat er geheid aan. Dat veulen heeft een boel ellende op dit moment aan zijn kapotte pootje en over een jaar zijn de drie andere benen overbelast en stuk heeft ie daar ook pijn aan.

pimmela

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 12:53

ik vraag me af of het paard er zo gelukkig mee is, ik heb hier sterk mijn twijfels overr.

Chantalll

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 12:57

Ik denk dat dit ook op lange termijn pijnlijk gaat worden maar ja ...

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 13:21

Anne_GTI schreef:
detour schreef:

Een paard is geen lichtgewicht zoals een hond of kat. De rest van de benen gaat er geheid aan. Dat veulen heeft een boel ellende op dit moment aan zijn kapotte pootje en over een jaar zijn de drie andere benen overbelast en stuk heeft ie daar ook pijn aan.

Dat is dus maar de vraag, met alle respect. Knipoog

Ik denk dat als we een jaar verder zijn en het dier huppelt vrolijk rond, we misschien toch al heel anders kijken naa dit geval he? Pling

En als ik lees"In de natuur zou het zo dood gaan", dan was mijn jaarling er niet meer geweest want mama had eerst niet genoeg melk, had ik een paard aan koliek moeten laten sterven en eentje met beschadigd peesweefsel, eentje met een distorsie van het kogelgewricht; ze zijn er allemaal nog, dankzij reguliere en alternatieve geneeskunde. Ach gut

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 13:26

ik niet detour Lachen Lachen

Ik vind de offers die het paard moet maken TE lang duren en TE instensief Lachen

Beeker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 13:50

Het is mooi om aan te tonen dat dit kan.
Maar ik denk dat als je naar het welzijn kijkt van het paard je hem of haar daar niet echt een plezier mee doet.
Zo'n jong veulen maakt heel wat ellende mee en zal maanden opgesloten moeten staan zonder al te veel bewegen. Dan veel medicijnen en operaties en dan is nog de vraag of zo'n paard zich lekker voelt met zo'n ijzeren ding aan zn been dat hem of haar belemmerd. Een paard of jong veulen moet toch lekker kunnen dartelen en springen in een wei. En als die dan moeten worden opgesloten en al die operaties enzo is die beter af als hij of zij wordt afgemaakt. Als het nu een week of hooguit een maand zou duren voordat het beestje weer is hersteld zou ik zeggen dat is nog wel het proberen waard maar zo'n lange weg. Dat vind ik echt zielig.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 14:02

Vind ik ook. Het is gewoon een menselijke prestige kwestie geworden. Hier kun je nog meer over dit beestje vinden: http://www.ridingpals.com/peggysue.html Onderaan die pagina staan nog een stuk of 6 voorbeelden.

Ik word er een beetje misselijk van eerlijk gezegd. Met onze rottweiler van 7 jaar hadden we ook die keuze, hetgeen sterk afgeraden werd door de DA's. Gewoon omdat de herstelperiode zo enorm pijnlijk zou zijn en bovendien is het lijf gewoon te zwaar voor 3 poten of in dit geval 3 benen.

_Question

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 14:12

Ik vind het in ieder geval zeker de moeite waard. Als het dier er geen pijn aan heeft, zonder pijn kan lopen en er op kan steunen, valt het te proberen.
Misschien pakt het wel heel goed uit, en heeft dit paard er nog jaren lang plezier van. Wie ben jij dan om zijn leven afgenomen te hebben?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 14:15

dus zeg 2 jaar revalideren en pijn hebben.......... is goed! als het dier daarna nog 10 jaar mag proberen rond te hupsen op een prothese?

xJolien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 14:17

De dierenarts moet hier wel over nagedacht hebben, hij heeft dit niet blindelings met de eigenaar besloten lijkt mij, ik denk dat we ons er maar bij neer moeten leggen, en afwachten hoe dit afloopt...

anniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 14:24

chipieke schreef:
het is toch geen oplossing een veulen nog 20 jaar met zo'n ijzeren staaf aan haar been te laten rondlopen...

Wel als dit pijnvrij gebeurd en het paard een algehele gelukkige uitdrukking heeft.
Maar daar gaat wel een lange weg aan vooraf en daar horen dit soort 'proefkonijnen' bij.

Ik kan me er wel in vinden, maar de situatie moet er wel naar zijn, je kunt dit echt niet met ieder paard doen.
Daarvoor zul je als eigenaar goede afwegingen moeten maken en constant in de gaten houden hoe het met het paard gaat, en zodra het niet goed gaat ermee stoppen.

Dat hier gevraagd wordt of er nog gereden kan worden; doet dat er iets toe?
Als het geen amputatie betreft maar een blessure waardoor je paard niet meer bereden kan worden en je kunt het paard na herstel een pijnvrij en voor DAT paard (want niet ieder paard is gelukkig als grasmaaier!) een gelukkig leven bieden, dan ga je daar toch voor, of gaat het alleen om het rijden?

Ik denk dat er over een aantal jaren steeds betere protheses zullen komen.
Nu rennen mensen ook keihard en springen enorm ver en hoog met de protheses, ik neem aan dat die aan het begin ook erg veel mankementen/beperkingen hadden?

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 14:39

Dit kan toch nooit een gezond paard worden? Een veulen hoort vrolijk rond te huppelen in de wei. Daar worden ze sterk van! Dit veulen kan dat niet, de spieren en pezen blijven dus zwak én de andere benen hebben meer te voorduren.

Dat ze dit soort dingen uitproberen op volwassen cq uitgegroeide dieren dat nog tot daaraan toe, maar een veulentje... Erg sneu.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 15:02

bij de vorige x dat er een prothese werd gemaakt kon dat betreffende paard ook erna vrolijk door de wei rennen en zag er toch wel super gelukkig uit.

toch vind ik de lijdens weg veel te lang 2 jaar is niet niks..
dit zou ook niet mijn keuze zijn

maja dit is weer typisch amerikaans kan niet anders

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 15:12

missblondie schreef:
De dierenarts moet hier wel over nagedacht hebben, hij heeft dit niet blindelings met de eigenaar besloten lijkt mij, ik denk dat we ons er maar bij neer moeten leggen, en afwachten hoe dit afloopt...

Money honey....enkel money. Èn de roem natuurlijk. Daar doen ze in Amerika alles voor. Huilen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 15:15

precies........... EGO!!!

Het dier zelf doe je er niks plezier mee.............

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 15:20

inkepink schreef:
in de titel staat nieuwe kans...........vraag mij af of dit wel een kans is voor het veulen of uitstel van.........
kan eigenlijk alleen maar zeggen; arm dier

Hier sluit ik mij volledig bij aan Scheve mond .

Dit soort "expirimenten" is imo alleen maar goed voor het ego van de behandelende DA, maar zeker niet voor het dier Verdrietig .

Nadia
Oppermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 15:23

Ik hoor voors en tegens, ik moet nog eens goed nadenken wat ik hier nu van vindt....

mental11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 15:42

Vippie schreef:
Misschien moeten we eerst eens in onze eigen achtertuin kijken voor we oordelen over het paard van een ander?

Ik vind het ook helemaal geweldig dat dit kan en sluit me aan bij Vippie's bovenstaande opmerking.
Waarom zou een paard enkel gelukkig kunnen zijn als er op gereden wordt ofzoiets? Of meer recht van leven hebben omdat ie duurder is??
Het komt altijd weer erop neer dat wij ons best doen te interpreteren wat het paard ons vertelt. En ik zou niet gauw mijn vingers eraan willen branden dat bij dit soort medische zaken voor een ander te bepalen.
Ik ga er van uit dat de eigenaar naar beste eer en geweten heeft gehandeld, met het oog op het welzijn van haar dier. Ik ga er niet van uit dat ik dat (van afstand nota bene!) beter kan beoordelen.
Je staat er van te kijken hoe sterk de wil tot overleven van een dier is, als het puntje bij paaltje komt. Al eens gezien hoe dat bij mensen is...? Dat de ene zijn/haar vegatief leven geweldig veel zin geeft en er plezier in heeft, waar de ander met een overleefbare handicap het erbij laat zitten?

Ik vind het een prachtige medisch technische vooruitgang.
En wat dat klakkeloos veroordelen betreft: zo'n vooruitgang kan mettertijd worden ingezet voor al die zoveel zieligere toestanden in de wereld die ieder blijkbaar ook bij voortduring op zijn/haar schouders moet dragen.
Ook al is het uit Amerika.
Laatst bijgewerkt door mental11 op 02-11-08 15:49, in het totaal 1 keer bewerkt