'Altijd oppassen met paarden in het verkeer'

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kahawa

Re: 'Altijd oppassen met paarden in het verkeer'

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 20:23

Ania schreef:
Het is tegenwoordig ook grappig om net naast het paard gas te geven.
Als ik een auto heel snel aan zie komen ga ik altijd midden op de weg rijden, moeten ze wel afremmen Lachen

Sterkte, hopelijk heeft het paard geen blijvende trauma opgelopen

Als leek zou ik het eigenlijk niet zo leuk vinden als een ruiter midden op de weg gaat rijden. Als ik nl niet begrijp dat je dat doet zodat ik langzaam passeer, zou ik dat best asociaal vinden. Ik denk (en lees het hier ook) er veel mensen zijn die niet veel van paarden begrijpen. Dus als je minden op de weg gaat rijden beseffen ze denk ik ook niet dat je dat doet om een schrikreactie te voorkomen. Misschien zou sommige leken de volgende keer alvast op tijd toeteren als er weer z'on ruiter voor ze op de weg gaat rijden of halen andere stomme acties uit. Maar dit blijft natuurlijk zolang er zoveel mensen zijn die niet weten hoe/waarom ze rekening met paarden moeten houden in het verkeer.

dennisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 20:52

ik vind dat hij gelijk heeft. als ik met die van mij langs de weg loop gaan ze als ze naast mij rijden toeteren nou schrikt die van mij niet zo snel en trekt zich er niks van aan dus heb ik best mazzel maar je zal maar een heet paard hebben die het zich wel aantrekt.sommige mensen vind ik echt te lomp met paarden in het verkeer

anne_joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 21:44

Bij ons rijden er op een stuk allemaal vrachtwagens. Deze remmen eigenlijk altijd wel af (wat natuurlijk heel goed is!!). Alleen het nadeel daar weer van is dat de remmen bij vrachtwagens piepen. Gelukkig schrikt mijn paard daar niet van. Ik heb er gelukkig nog nooit last van gehad dat er auto's extra hard gingen rijden of gingen toeteren.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 22:21

Kafue schreef:
Verkeer is sowieso gevaarlijk. Maar meestal is het het onbegrip van een grote groep weggebruikers.
OOk fietsers zijn me soms een doorn in het oog. Grote bek geven ze van rot toch op met die stomme paarden en dergelijke.
Ach het blijft in het verkeer maar ook op je eigen erf oppassen geblazen.

Onbegrip of onwetendheid?

Ik denk het laatste Ja én dat kan je die weggebruikers niet kwaad maken. Daarnaast zijn ruiters ook niet de makkelijkste groep: de één wil het zo en de ander wil het zus. Natuurlijk zijn er aso's, die heb je overal! Maar meestal is het onwetendheid ipv onbegrip!

Mijn ouders toeterde ook weleens als ik buitenreed. Ik heb toen gezegd dat ze dat niet moesten doen: waarom dan niet was het antwoord? Als je dan uitlegt dat ze daarvan schrikken keken ze heel verbaasd Ja.
Mijn ouders zijn niet dom, het zijn geen paardenmensen én dat is een heel groot verschil Knipoog

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 22:23

schiet toch allemaal niet op, die autos vrachtwagen en vooral bussen crosse toch gewoon voorbij, leren het echt nooit. komt ie zo vaak de zelfde buschauffeur voorbij maar snapt nog steeds niet dat ie een beetje moet remmen voor een paard.

stond hier een keer een container aan de weg, moest ik voorbij, eerste paard de braafste zullen we maar zeggen kwam ik als eerste mee, wil om de container heen komt er vol gas een auto mij tegenmoet dus ik echt helemaal naar links gaan zodat ie echt niet meer tussen mij en stoep kon, dacht ik... rijdt meneer vol gas half over weg en stoep, gelukkig kijkt dat paard nergens van op. ff later kom ik met een ander paard, een beetje een gaapzak, en ja hoor bij die container sprong ie aan de kant, had nou net DIE auto moeten komen, nou dan lag ik toch bovenop. En zo kan ik nog veel meer voorbeelden noemen.

ze leren het nooit!!

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 22:46

juudje.. waarom wacht je dan niet even? Misschien dacht die auto wel: jeetje wat een asoruiter, die kan niet eens eventjes wachten.

Waarom moet de weg altijd van paardenmensen zijn? Zo komt het een beetje over. Iedereen in het verkeer moet maar handelen zoals het de ruiters uitkomt, gebeurt dat niet: dan zijn het domme mensen met geen begrip. Nee, paardenmensen zijn een volk apart en je mag en kan niet verwachten dat andere mensen zich in onze hobby gaan interesseren. Gebeurt immers ook niet andersom Knipoog . Het verkeer is geven en nemen.

PollyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 22:50

Waratje schreef:
PollyB schreef:
Al die mega trekkers met mais of aardappels in super grote karren erachter die je met een rot gang passeren, dát is pas gevaarlijk...

Dat zijn mensen die hard aan het werk zijn om de oogst binnen te krijgen en met het Nederlandse weer daar vaak maar een beperkte tijd voor hebben. Daar zouden ruiters ook wel eens wat meer rekening mee mogen houden. Dit is maar een beperkte tijd van het jaar aan de orde dat die mensen toch al lange dagen maken en dan moeten ze ook nog eens in gaan houden voor mensen die voor hun hobby langs de weg gaan met een niet verkeersmak paard?
Jij wilt toch ook gewoon je aardappels voor lage prijzen uit de supermarkt halen? Dan moet je de boeren die er bepaald geen goede prijs voor krijgen niet in de weg zitten!

Ja tuurlijk maar die 10 min per dag dat ze even moeten afremmen daar betaal ik niet voor. Ben gister nog frontaal op een boom ingereden doordat er 2 van die trekkers met volle vaart langs kwamen gesjeesd. Paard maakte er nogal een scene van en de trekkers stopten wel, maar ja beter waren ze gewoon door gereden dan was het achter de rug.

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 22:57

Toch leer je ook bij het vrachtwagen- en motorrijbewijs om de weg op te eisen. Dus niet aan de kant te gaan rijden maar zo dat een ander niet op jou weghelft kan. Ik zou met zo'n container inderdaad ook middenop de weg gaan rijden. Want ze kunnen opeens omdraaien of opzij springen en dan wil je daar geen auto of fietser hebben. Natuurlijk kan je wel stoppen tot al het verkeer weg is maar dan geef je weer aan dat er wat spannends te gebeuren staat en het risico op omdraaien vanuit stilstand is ook groter.
Wat bij mij goed werkt als er "enge" dingen zijn is mijn paard er achteruit langs te sturen. Ze is super verkeersmak maar kan schrikken van een brievenbus of een witte steen. En dan sta je met een stakend paard middenop de weg.

Een asobak heeft mij ook wel eens rakelings ingehaald toen ik het bruggetje over moest en daarvoor middenop ging rijden. Volgende keer ga ik met mijn auto ook rakeling langs zijn 4-jarig dochtertje die net leert fietsen (bij wijze van spreke dan).

Het voordeel als mensen op tijd gas terug nemen is dat ik als ruiter ontspan. Hierdoor komt er geen spanning in het paard en zal deze veel eerder verkeersmak zijn.
Maar ik moet zeggen dat ik het buiten rijden heb opgegeven. Ga daarvoor wel naar het bos.

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 07:30

ik vind het bij ons eigenlijk wel meevallen. Het is hier harstikke druk en er zijn weinig paardenmensen in het verkeer. Toch houden mensen vaak rekening met ons Ja. Op de smalle dijkjes is dat best prettig, maar ze moeten ook niet overdrijven.

Het is goed bedoeld, maar om nou al ver van tevoren stil te gaan staan Rolleyes ... dan krijg je zo'n haast gevoel Haha!.

Meestal ben ik wel tevreden met onze automobilisten Lachen

johanna84

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 07:43

ik moet met mijn 3jarig paardje altijd over de weg om bij de bak te komen. op zich is ze super verkeersmak. kijkt niet eens naar auto's, brommers, motoren etc. toch moet je altijd opletten!
laatst kwam er een klein vrachtwagentjes, en ik ging al wat gebaren dat ik een oprit van een andere weg even in zou gaan.(je weet nooit hoe je paard reageerd!) en hij sneurde gewoon langs mijn arm zat bijna tegen de vrachtwagen aan! en mijn paard trok echt haar kontje in en was gestrest. (het was een hele smalle weg, waar ik geen andere kant op kon)
dat vind ik dan zo jammer, ik probeer haar zoveel mogelijk een goed gevoel te geven dat ze niet bang wordt, en zoiets verpest het me dan weer!!!
ze moesten zelf eens met een paard over de weg lopen.

Zorry

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 08:15

ik vindt het hier nog wel meevallen.
Op de weg waar mijn paard staat en ik bezig ben hem verkeers mak te maken is het eigenlijk
heel vaak dat de mensen heel vroeg aan de kant gaan.
Maarja beter te vroeg dan te laat.

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 10:16

Waarom ruiters de weg opeisen.... Goede vraag. kaan een auto schrikken? kan een auto aan de kant springen? Gaan sommige auto's draaien en drammen als ze lang stil moeten staan op straat? Raken auto's in paniek als ze ingehaalt worden in een kleine ruimte (bruggetje oid)? Precies.
Ik als ruiter ben constant aan het opletten of ik niemand in de weg rij, of er niet iets engs op mijn pad tegen ga komen (zoals wapperende zeiltjes etc), daar hoef je als automobilist niet echt aan te denken (ik heb het wel eens gehad, dat ik met mijn auto met een boogje om een zeil heenreed, om er vervolgens helemaal van in een deuk te liggen, oja ik zit niet op mijn paard).. Mijn paard is hardstikke verkeersmak maar er zijn situaties dat ze zich een halve meter opzij verplaatst, voordat ik iets kan doen (zij ziet een opvliegende zwaan vaak een fractie eerder dan ik) en vandaar dat ik al een keer op een motorkap heb gezeten. Ik reed op de openbare weg, maar wel op het fietspad gedeelte, er kwam een tegenligger aan EN ik werd ingehaalt, terwijl daar geen ruimte voor was. Et voila, daar zat ik.
De meeste automobilisten houden overigens wel rekening met mij en mijn paard enm daar zwaai ik dan ook altijd vriendelijk naar, hou je medeweggebruikers te vriend, zullen we maar zeggen. Hoewel ik ook wel eens met mijn voet tegen een autoportiert heb geschopt, maar alleen al het feit dat ik dat kon geeft al aan hoe dicht hij tegen me aan zat (sneed me vol af)

Wat trouwens ook nasty is, als vrachtwagens oid uit beleefdheid achter je blijven hangen, daar word de mn ruintje helemaal zenuwachtig van.

LucianoS

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 10:33

ik rij nooit meer buiten ! heb 2 jaar geleden een ongeluk in de polder gehad door een trekker die niet af wilde remmen..die dat ineens zo hard deed dat de combijnwagenklep zo hard dichtklapte dat mijn paard schrok en ik bijna onder de trekken terecht kwam...ze hebben geen respect meer voor paarden in het verkeer/polder..niet alleen boeren maar ook auto's en zelfs fietsers.

ook blijft een paard een dier...het kan 100%bomproof zijn maar ze kunnen altijd ergens van schrikken en gekke dingen doen in of bij het langskomende verkeer....

nee ik rijd liever in een bak dan buiten ..veiliger voor mij-mijn paard-en andere mensen(verkeer).

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 10:56

Ik heb net het stukje in Het Noord-Hollands Dagblad gelezen en daarin stond dat de automobolist een andere auto inhaalde en niet zag dat er een paard met wagen aankwam. Ze ging snel terug opzij maar heeft toch het koetsje geraakt waarna het paard op hol geslagen is. Het boetje bleek dus een stenen muur te hebben en de brandweer heeft deze moeten stutten omdat hij anders zou instorten.
Al met al goed afgelopen maar het had heel erg anders mis kunnen gaan.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 11:10

PollyB schreef:
Waratje schreef:
Dat zijn mensen die hard aan het werk zijn om de oogst binnen te krijgen en met het Nederlandse weer daar vaak maar een beperkte tijd voor hebben. Daar zouden ruiters ook wel eens wat meer rekening mee mogen houden. Dit is maar een beperkte tijd van het jaar aan de orde dat die mensen toch al lange dagen maken en dan moeten ze ook nog eens in gaan houden voor mensen die voor hun hobby langs de weg gaan met een niet verkeersmak paard?
Jij wilt toch ook gewoon je aardappels voor lage prijzen uit de supermarkt halen? Dan moet je de boeren die er bepaald geen goede prijs voor krijgen niet in de weg zitten!

Ja tuurlijk maar die 10 min per dag dat ze even moeten afremmen daar betaal ik niet voor. Ben gister nog frontaal op een boom ingereden doordat er 2 van die trekkers met volle vaart langs kwamen gesjeesd. Paard maakte er nogal een scene van en de trekkers stopten wel, maar ja beter waren ze gewoon door gereden dan was het achter de rug.

Voor jou 10 minuten, voor je stalgenoot 10 minuten, voor de groep van de manege 5x 10 minuten, etc. Het telt nogal op, je bent niet de enige weggebruiker.
Je weet dat die trekkers rond deze tijd bezig zijn, zorg dan dat JIJ daar rekening mee houdt en geef ze ruim baan! Over een week of twee kunnen ze het land niet meer op en is het dus afgelopen met die grote bakken. Voor jou is het geen noodzaak om langs de weg te gaan, voor hun nu wel, dan ga je toch een tijdje niet langs de weg als je het een probleem vindt?

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 11:20

daarom rij ik het liefst op zondagochtend buiten, heeft niemand last van mij, en ik in de meeste gevallen niet van gestresste autobestuurders, en traktoren zie je dan ook nauwelijks.
het enige dat we dan op zondag tegenkomen zijn grote groepen motorrijders.. ook niet fijn, maar daar zijn we inmiddels aan gewend op de dijk.

Mijn paard is goed verkeersmak, maar het blijft toch spannend.
ik ga dan ook het lieft dan maar even een stukje met de trailer naar een bos waar je geen/nauwelijks motorverkeer tegenkomt.

__Nienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 11:34

juval schreef:
daarom rij ik het liefst op zondagochtend buiten, heeft niemand last van mij, en ik in de meeste gevallen niet van gestresste autobestuurders, en traktoren zie je dan ook nauwelijks.
het enige dat we dan op zondag tegenkomen zijn grote groepen motorrijders.. ook niet fijn, maar daar zijn we inmiddels aan gewend op de dijk.

Dat was dus ook mijn insteek. Ben bezig mijn paardje rustig aan verkeersmak te maken. Ik dacht ik ga lekker op zondagochtend, lekker rustig. Niet dus...ook dan zij er helaas mensen die met 80 km/u langs je paard rijden, ondanks het feit dat ik duidelijk aangaf met mijn handen dat ik graag had dat ze wat afremde. Gevolg: ben met paard en al in de sloot beland.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 11:39

Ik vraag me serieus af wanneer mensen eens gaan begrijpen dat je voorzichtig om moet gaan met paarden op de weg. Mijn paard is bomproof en geeft niets om het verkeer. We gaan altijd netjes in de berm als er een auto aan komt. Maar dat is nog GEEN reden om met 80 langs te razen Boos! !!! Helaas heb ik het gisteren ook weer een paar keer meegemaakt tijdens de buitenrit in de polder. Ik ben bijna serieus van plan om voortaan gewoon op de weg te blijven rijden tot ze genoeg afremmen en dat ik dán pas in de berm ga...

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 12:02

Miss_Montana schreef:
Ik vraag me serieus af wanneer mensen eens gaan begrijpen dat je voorzichtig om moet gaan met paarden op de weg. Mijn paard is bomproof en geeft niets om het verkeer. We gaan altijd netjes in de berm als er een auto aan komt. Maar dat is nog GEEN reden om met 80 langs te razen Boos! !!! Helaas heb ik het gisteren ook weer een paar keer meegemaakt tijdens de buitenrit in de polder. Ik ben bijna serieus van plan om voortaan gewoon op de weg te blijven rijden tot ze genoeg afremmen en dat ik dán pas in de berm ga...

Waarom is dat geen reden om 80 te blijven rijden op een weg waar dat mag? Je biedt toch (heel correct) vrije doorgang?
Als je het nodig vindt dat ze bij het passeren afremmen, dan moet je ze dat even duidelijk maken. Als de berm die je ingaat niet breed genoeg is, moet je zorgen dat je optisch breder bent, bijvoorbeeld door een rijzweepje of wortelstok opzij te houden. Als auto's moeten uitwijken zullen ze normaal gesproken ook wat tempo terugnemen.
Als je ervoor kiest om met je paard aan het verkeer deel te nemen, is het JOUW verantwoording om te zorgen dat dat veilig is. Het is wel lekker makkelijk om de hele wereld maar de consequenties van jouw keuzes te laten oplossen.... Duivel
Deel van je voorbereiding is dan natuurlijk dat je weet wat het normale verkeerspatroon van je route is en dat je daar dus rekening mee kunt houden. Zondagochtend is op veel plaatsen een rustig deel van de week, maar niet als je bij wijze van spreken naast een kerk je stal hebt Clown

fluffyfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 14:20

ok, door omstandigheden mag ik mijn pony momenteel alleen maar op t harde rijden.
sta in de polder en daar mag je 50 of 80
dit doen mensen dan ook
er wordt absoluut niet nagedacht over hoe het voor een paard is als er iemand keihard langs gescheurd komt
jammer, maar begrijpelijk mischien.....

hier kan ik dus niks aan doen behalve proberen het zoveel mogelijk te mijden, maar ik wil wel dat mn pony ook goed verkeers mak is, dus helemala uitsluiten vind ik ook weer niet nodig.
maar ik ben wel benieuwd wat nou wel effect geeft op andere weggebruikers
ik gebruik na 5 uur altijd lichtgevende dingen, lampjes enz
te zien ben ik dus wel
ook overdag geef ik vaak handgebaren maar daar wordt absoluut niet op gereageerd meestal.

ik las eerder iets over hesjes met een tekst
werkt dat dus wel?
iemand een idee over andere tekst nog??
want afstand houden hoeft niet perse, maar wel rustig passeren.

ben benieuwd naar jullie ideeen.

grtz

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 16:31

tja, als er vooral tegemoetkomend verkeer me te hard aan komt rijden, dan zet ik mn paard wel eens eventjes dwars op de weg, om ze even aan het schrikken te maken.... ik heb paardje gelukkig wel goed onder controle, dus er is verder niets aan de hand, maar dat weten die motorrijders natuurlijk niet Haha!

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 16:38

Ook hier heb je 2 groepen.
De mensen die er rekening mee houden
De mensen die dat niet doen

De mensen die het niet doen zijn vaak ook nog mensen die menen dat een paard niet mag schrikken anders mag je de weg niet op, niet wetende dat een paard nog altijd een dier is.
Ik vind dat de overheid vooral nu toch eens actie moet ondernemen om ruiters en begeleiders van paarden te helpen door een bijv. reclame filmpje uit te zenden waar begrip cq medewerking wordt gevraagd voor paarden in het verkeer.
Want wij hebben ook alle recht om deel te nemen aan het verkeer. En ook ik zorg ervoor dat ik een goed verkeersmak paard heb maar dan nog kan hij onverwachts schrikken.
En dat is met ieder paard.

EDIT: hesje met grote lettertype Houd rekening aub
PAARD BLIJFT DIER!
Verkeersmak u ook?
Pas op Kan schrikken! oid?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 23:42

Waratje schreef:
Waarom is dat geen reden om 80 te blijven rijden op een weg waar dat mag? Je biedt toch (heel correct) vrije doorgang?
Als je het nodig vindt dat ze bij het passeren afremmen, dan moet je ze dat even duidelijk maken. Als de berm die je ingaat niet breed genoeg is, moet je zorgen dat je optisch breder bent, bijvoorbeeld door een rijzweepje of wortelstok opzij te houden. Als auto's moeten uitwijken zullen ze normaal gesproken ook wat tempo terugnemen.
Als je ervoor kiest om met je paard aan het verkeer deel te nemen, is het JOUW verantwoording om te zorgen dat dat veilig is. Het is wel lekker makkelijk om de hele wereld maar de consequenties van jouw keuzes te laten oplossen.... Duivel
Deel van je voorbereiding is dan natuurlijk dat je weet wat het normale verkeerspatroon van je route is en dat je daar dus rekening mee kunt houden. Zondagochtend is op veel plaatsen een rustig deel van de week, maar niet als je bij wijze van spreken naast een kerk je stal hebt Clown

Ho even Haha!! Ten eerste mag je daar maar 60 Bloos hihi! Nee serieus: Ik ben bijna altijd degene die het hardste roept dat wij degene zijn die ons aan moeten passen aan het verkeer omdat wij ervoor kiezen de weg op te willen met onze paarden. Daar sta ik nog steeds voor de volle 100% achter. Als je wil dat andere verkeersdeelnemers volgens jouw regels gaan leven kan je maar beter in de bak blijven. Dus daarin delen wij dezelfde mening. Ik denk ook dat ik het beeld verkeerd geschetst heb: Bij ons hebben we de weg, de berm en dan de sloot. De polderweg is smal, echter is de berm zo smal dat je er maar met 1 paard net kan lopen als er een auto langs komt. Dan nog moet je oppassen dat je paard niet ineens richting de sloot neigt, je ligt er nl geheid in. Als je een hele brede berm hebt kan ik er nog inkomen dat mensen hard blijven rijden omdat je ze idd de ruimte ervoor geeft. En die hebben we ook op enkele stukken, daar maak ik me ook niet druk om. Doe wat je niet laten kan zeg ik altijd. Alleen heb ik al meer dan eens een spiegeltje zeer dicht langs me heen gaan gevoeld. En dat is iets wat ik onacceptabel vind, als er maar zeer weinig ruimte is tóch met hoge snelheid in te halen zodat de vouwen uit je broek worden gereden. Dit heeft er ábsoluut niets mee te maken dat ik toevallig op een paard zit hoor, als ik op de fiets zit irriteer ik me er net zo mateloos aan Lachen

Ik rij op zeer onregelmatige dagen buiten, wanneer ik er gewoon zin in heb. En 's zomers is het erg druk, veel boten in 't kanaal, wielrenners en fietsers op dagtochtje etc. Het maakt mij en mijn paard helemaal niets uit, ik weet dat ze er niets om geeft en verwacht ook absoluut niet dat mensen zich aan mij gaan aanpassen. Zou helemaal mooi worden dan Clown Maar het enigste wat o zo fijn zou zijn is een klein beetje respect van de altijd gehaaste automobilist tegenover andere weggebruikers. Of dat nu een fietser, wandelaar of ruiter is, zo moeilijk is het niet om je voet van het gaspedaal te halen als je iemand passeert Knipoog

De tip van het zweepje ga ik trouwens gebruiken. Thanx! Ja

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 13:19

AaronYve schreef:
EDIT: hesje met grote lettertype Houd rekening aub
PAARD BLIJFT DIER!
Verkeersmak u ook?
Pas op Kan schrikken! oid?

Hesje kan helpen, maar de tekst moet dan heel kort en duidelijk zijn wil je het van een afstand kunnen lezen. Dus vrij simpel "hou afstand" of "ruim passeren" zou kunnen werken. De Engelsen hebben een goede: "pass wide and slow", korte woorden die je onder elkaar kunt zetten.

Miss_Montana schreef:
Ho even Haha!! Ten eerste mag je daar maar 60 Bloos hihi! Nee serieus: Ik ben bijna altijd degene die het hardste roept dat wij degene zijn die ons aan moeten passen aan het verkeer omdat wij ervoor kiezen de weg op te willen met onze paarden. Daar sta ik nog steeds voor de volle 100% achter. Als je wil dat andere verkeersdeelnemers volgens jouw regels gaan leven kan je maar beter in de bak blijven. Dus daarin delen wij dezelfde mening. Ik denk ook dat ik het beeld verkeerd geschetst heb: Bij ons hebben we de weg, de berm en dan de sloot. De polderweg is smal, echter is de berm zo smal dat je er maar met 1 paard net kan lopen als er een auto langs komt. Dan nog moet je oppassen dat je paard niet ineens richting de sloot neigt, je ligt er nl geheid in. Als je een hele brede berm hebt kan ik er nog inkomen dat mensen hard blijven rijden omdat je ze idd de ruimte ervoor geeft. En die hebben we ook op enkele stukken, daar maak ik me ook niet druk om. Doe wat je niet laten kan zeg ik altijd. Alleen heb ik al meer dan eens een spiegeltje zeer dicht langs me heen gaan gevoeld. En dat is iets wat ik onacceptabel vind, als er maar zeer weinig ruimte is tóch met hoge snelheid in te halen zodat de vouwen uit je broek worden gereden. Dit heeft er ábsoluut niets mee te maken dat ik toevallig op een paard zit hoor, als ik op de fiets zit irriteer ik me er net zo mateloos aan Lachen

Ik rij op zeer onregelmatige dagen buiten, wanneer ik er gewoon zin in heb. En 's zomers is het erg druk, veel boten in 't kanaal, wielrenners en fietsers op dagtochtje etc. Het maakt mij en mijn paard helemaal niets uit, ik weet dat ze er niets om geeft en verwacht ook absoluut niet dat mensen zich aan mij gaan aanpassen. Zou helemaal mooi worden dan Clown Maar het enigste wat o zo fijn zou zijn is een klein beetje respect van de altijd gehaaste automobilist tegenover andere weggebruikers. Of dat nu een fietser, wandelaar of ruiter is, zo moeilijk is het niet om je voet van het gaspedaal te halen als je iemand passeert Knipoog

De tip van het zweepje ga ik trouwens gebruiken. Thanx! Ja

Ah, dan zijn we het inderdaad eens.
Zweepje werkt echt heel goed. Ik heb de mijne in Engeland gekocht, een stevig errug geel zweepje met een flinke leren flap eraan (vliegenmepper Knipoog ).

Mija

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 15:49

Het blijft altijd opletten/oppassen met dieren in dit geval met paarden zeker met op dit moment de rijdende maiswagens en combines /vrachtwagens, want het zijn ook enorme grote gevaardes die je tegenkomt en een ongeluk is zo gebeurt al doe je nog voorzichtig...ja en als je sommige vrachwagens/ autos tegenkomt heb je zo'n onbeschofde chauffeurs erbij die ook nog eens voor de lol gaan toeteren, ze weten niet hoe een paard kan schrikken...Dus altijd zelf opletten en desnoods als het kan een eindje van de weg blijven...