Paardenhuisvesting in Nederland voldoet vaak niet

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Trixy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-03 13:16

fjordido schreef:
nou mijn buren vinden mijn paarden erg zielig.... die arme beesjes lopen altijd maar buiten.....tss tsss tsss

je moest eens weten wat voor woorden ik van dat bemoeizuchtige mens over me heen gekregen heb....ik was er helemaal stil van en zo vaak sta ik toch niet met mijn bek vol tanden!

maar ach ze is de kwaadste niet....alleen maar een beetje kortzichtig denk ik??

Hahaha. Ach, voor sommige mensen is het gelijk al paardenmishandeling als je je paard een keertje op zijn flikker geeft. Haha! Ze weten gewoon niet beter. Maar ik kan het ze ook niet echt kwalijk nemen.

Ik denk dat het ook een beetje van het paard afhangt of iets wel of niet "zielig" is. Ik zou Amy het liefst de hele dag buiten hebben, en/ of in een stal bij de andere paarden. Maar ze staat best veel op stal, maar dan wel in dr eentje. Ze kan de anderen wel horen, maar niet zien. Vond ik eerst best heel sneu, maar ze lijkt er weinig problemen mee te hebben. En als ik haar dan naar buiten gooi (beetje aparte woordkeus misschien hihi Haha! ) dan staat ze voor het hek tot ze weer naar binnen mag. (daar speelt het feit dat ze dan vaak biks krijgt misschien ook wel mee). Als er andere paarden bijstaan is het wel iets beter, maar het is gewoon niet een sociaal beest naar andere paarden toe. Ik denk dat ze het gewoon nooit geleerd heeft, en er daarom ook weinig problemen mee heeft nu.
Als ik haar op stal aantref staat ze altijd rustig op dr plekkie, niet verveeld ofzo, maar gewoon blij dat er iemand is die haar aandacht geeft. Maar ik denk wel dat er paarden zijn die hier problemen mee zouden hebben (in hun eentje op stal staan).

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-03 13:20

Nederlandse paarden mogen niet zeuren...
In Pakistan, daar hebben de paarden het pas echt erg....

Bokkers, relativeer de wijze waarop je paard het heeft aub eens...

Trixy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-03 13:26

Dees schreef:

Ik ben het hier niet helemaal mee eens. Wij mensen kunnen wel denken: "het is misschien niet fijn, maar ergens anders is het nog erger, dus is het hier best te doen" Maar een paard denkt zo niet. Dus ik vind dat ze best mogen zeuren Haha! Wou dat die van mij dat eens deed! Dan konden we nog heel wat af kwebbelen hihi Haha!
Maar wat ik bedoel is: Je gaat je paard toch niet slaan, enkel en alleen omdat de buurman het 10 keer zo erg doet? Beetje stom voorbeeld misschien hoor, maar zo klinkt het wel: het valt best mee want ergens anders is het NOG erger.
Overigens ben ik niet op de hoogte van de situatie in Pakistan. Wat gebeurt daar met de paarden dan?

Nina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-03 19:56

Die van mij staat van 12:00 tot 18:00 buiten. Voorderest heeft hij een stal met bijna altijd bovendeur open. Krijgt zeker niet te veel/weinig eten. DA vind hem er zo goed uitzien! Wordt elke dag uitgemest, en dik opgestrooit.
Gaat op tijd naar hoefsmid, dierenarts krijgt op tijd wormenkuren enz enz. Ik vind niet dat hij mag klagen en dan zullen we het nog niet hebben over alle aandacht die 'ie krijgt Lovers Wandel vaak in het bos met hem.. Vind ie fantastisch! (Hij is nu bijna 3 jaar dus wordt nog niet meegereden)

Maargoed, ik ken het wel wat Sjuim zegt, op veel maneges word er zo ontzettend slecht mee omgegaan.. Ik ken een manege, waar een paard bv. van 10 tot 11 een les loopt, en dan opgezadeld en al in de stand wordt gezet omdat hij nog een les om 1 uur moet lopen.
Dat beest staat dan dus zo ongeveer 2 uur opgezadeld te wachten op de volgende ruiter.. Dat vind ik echt niet kunnen, en uit/instappen? Wat is dat? Nergens voor nodig!
En even lekker losgooien dat kan niet want dan gaat het weiland (nou, weiland? Zo groot is het echt niet..) kapot. En als de bak vrij is, zullen ze daar toch ook echt niet in mogen staan, stel je voor: Ze zien de buitenlucht!! Scheve mond

ellenlouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 23:00

Als ik de mogelijkheid had zette ik mijn 2 kwpn'ers vandaag nog buiten met een inloopstal. Maar kom daar maar eens om in midden-nederland.

Vlugger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-03 17:32

EllenLouise slaat de spijker op zn kop!We zouden onze paarden misschien wel anders willen stallen, maar dat kan in dit druk bevolkte landje nou eenmaal niet. Zeker niet in de Randstad....

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-03 12:30

En zo probeert iedereen te zeggen dat ie het zelf zo goed mogelijk doet, binnen de gegeven omstandigheden. Een argument als 'in Pakistan hebben ze 't slecht', is natuurlijk een slecht argument. Dan mag je ook NOOOIT meer mopperen over je eigen omstandigheden, want de mensen in Pakistan.........vul zelf maar aan.

Ik denk dat het goed is dat er minimumeisen komen omdat mensen zich daar dan aan moeten houden - dan voorkom je uitwassen en dat is toch in eerste instantie de bedoeling van die eisen.

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-03 22:46

Ok nu misschien een gekke vraag, waarom koop je een bewegings dier terwijl je het dier niet eens beweging kan geven? Voor degenen dan die niet de mogelijkheid hebben om hun paard beweging te geven anders dan rijden.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-03 17:14

Trixy"]
[quote="Dees schreef:

Ik ben het hier niet helemaal mee eens. Wij mensen kunnen wel denken: "het is misschien niet fijn, maar ergens anders is het nog erger, dus is het hier best te doen" Maar een paard denkt zo niet. Dus ik vind dat ze best mogen zeuren Haha! Wou dat die van mij dat eens deed! Dan konden we nog heel wat af kwebbelen hihi Haha!
Maar wat ik bedoel is: Je gaat je paard toch niet slaan, enkel en alleen omdat de buurman het 10 keer zo erg doet? Beetje stom voorbeeld misschien hoor, maar zo klinkt het wel: het valt best mee want ergens anders is het NOG erger.
Overigens ben ik niet op de hoogte van de situatie in Pakistan. Wat gebeurt daar met de paarden dan?
[/quote]

Ik vind dit ook een beetje overrelativeren of zelfs bagatelliseren. Ik zal de laatste zijn die er tegen is als je een paard eens flink aanpakt. MAar er zijn veel misstanden die toch aan de orde moeten worden gesteld.

Daarnaast beginnen ze hier in nederland toch ook niet zeuren over hoe slecht kindertjes in afrika het wel niet hebben als hier een kind een keer een tik krijgt? dan wordt dat toch ook gelijk mishandeling genoemd. Maar je kunt niet altijd refereren naar andere landen, dat is namelijk eigen verantwoordelijkheid ontlopen. Dat is hetzelfde als "ja maar die doet ook....etc". beetje kinderachtig.

SharirBobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-03 14:00

Vlugger schreef:
EllenLouise slaat de spijker op zn kop!We zouden onze paarden misschien wel anders willen stallen, maar dat kan in dit druk bevolkte landje nou eenmaal niet. Zeker niet in de Randstad....

mijn paardje is volgens mij een geluksvogel, want die staat 10 km van rotterdam in een wei met inloopstal Haha!

maar als je in de stad zelf woont dan wordt het erg moeilijk natuurlijk. net buiten de stad heb je meestal wel meer mogelijkheden!
al moet je het net treffen om een plekje te vinden, dat besef ik ook wel, wij hebben ook maar net geboft om zo'n lekker plekje te vinden.

Josée

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 22:26

Paarden moeten vooral paarden blijven. Zijn ze geboren met dekens op?? Waarom mogen ze in vredesnaam geen wintervacht krijgen, is dat lelijk? Het is juist leuk om 's zomers een heel ander paard als 's winters te hebben qua vacht. Ik denk dat het goed is als er richtlijnen veranderd worden. Ik heb ergens gestaan waar de paarden 24 uur per dag niet buiten kwamen in de winter en in de zomer werden ze gelijk 24 uurper dag de wei in gedonderd. Dat we daar geen problemen mee hebben gekregen, mag een wonder heten! Op dat moment had ik geen andere keus. Mijn nieuwe stalling heb ik met uiterste zorg uitgezocht, denk ik. Elke dag naar buiten, zolang het weer het toelaat. En met mooi weer, mogen ze dag en nacht buiten. Elke dag wordt er gemest. Ze krijgen niet overmatig voer maar ribben tellen kun je bij geen van allen. Het kan dus wel gewoon anders. Zolang we met z'n allen wantoestanden tolereren zal er niets veranderen. Paarden verdienen een hemel op aarde, zoals het gelijknamige blad. Want waar oprechter trouw..???

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 22:56

Josée schreef:
Paarden moeten vooral paarden blijven. Zijn ze geboren met dekens op?? Waarom mogen ze in vredesnaam geen wintervacht krijgen, is dat lelijk? Het is juist leuk om 's zomers een heel ander paard als 's winters te hebben qua vacht. Ik denk dat het goed is als er richtlijnen veranderd worden. Ik heb ergens gestaan waar de paarden 24 uur per dag niet buiten kwamen in de winter en in de zomer werden ze gelijk 24 uurper dag de wei in gedonderd. Dat we daar geen problemen mee hebben gekregen, mag een wonder heten! Op dat moment had ik geen andere keus. Mijn nieuwe stalling heb ik met uiterste zorg uitgezocht, denk ik. Elke dag naar buiten, zolang het weer het toelaat. En met mooi weer, mogen ze dag en nacht buiten. Elke dag wordt er gemest. Ze krijgen niet overmatig voer maar ribben tellen kun je bij geen van allen. Het kan dus wel gewoon anders. Zolang we met z'n allen wantoestanden tolereren zal er niets veranderen. Paarden verdienen een hemel op aarde, zoals het gelijknamige blad. Want waar oprechter trouw..???

Niet geboren met dekens, maar ook niet met een ruiter, als je je paard wil houden als in het wild zet m dan in een groot graasgebied in een kudde en kijk niet naar hem om.
Ik scheer mijn pony (dus deken) omdat hij anders teveel zweet, is niet fijn voor hem en hij blijft lang nat. Met korte vacht heeft hij daar geen last van, verder staat hij er net zo bij als de jouwe, als ik hem niet die mogelijkheden had kunnen geven had ik hem nooit gekocht.

Dooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-03 17:47

Nina schreef:
Die van mij staat van 12:00 tot 18:00 buiten. Voorderest heeft hij een stal met bijna altijd bovendeur open. Krijgt zeker niet te veel/weinig eten. DA vind hem er zo goed uitzien! Wordt elke dag uitgemest, en dik opgestrooit.
Gaat op tijd naar hoefsmid, dierenarts krijgt op tijd wormenkuren enz enz. Ik vind niet dat hij mag klagen en dan zullen we het nog niet hebben over alle aandacht die 'ie krijgt Lovers Wandel vaak in het bos met hem.. Vind ie fantastisch! (Hij is nu bijna 3 jaar dus wordt nog niet meegereden)

Maargoed, ik ken het wel wat Sjuim zegt, op veel maneges word er zo ontzettend slecht mee omgegaan.. Ik ken een manege, waar een paard bv. van 10 tot 11 een les loopt, en dan opgezadeld en al in de stand wordt gezet omdat hij nog een les om 1 uur moet lopen.
Dat beest staat dan dus zo ongeveer 2 uur opgezadeld te wachten op de volgende ruiter.. Dat vind ik echt niet kunnen, en uit/instappen? Wat is dat? Nergens voor nodig!
En even lekker losgooien dat kan niet want dan gaat het weiland (nou, weiland? Zo groot is het echt niet..) kapot. En als de bak vrij is, zullen ze daar toch ook echt niet in mogen staan, stel je voor: Ze zien de buitenlucht!! Scheve mond
Zal ik je is wat leuks vertellen over de manege waar ik zelf rijd en werk, hij hebben er een manege pony staan, die op dieet is!!!! ja en dat dieet is echt nodig want hij is echt veel te dik!! zo dik dat het net een uit de kluite gewassen shet is, terwijl er veel arabieren bloed in zit! maja.. echt niet alle manege paarden heben het dus zo slecht die van ons gaan minimaal 2 keer in de week ALLEMAAl los.. maar ik geef je groot gelijk dat dit een uitzondering is, op de meesten maneges is het anders! groetjes

Botervlieg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-03 13:49

Marianne"]
[quote="Sjuimpje schreef:
Weet je waar ik medelijden mee heb?
Met paarden zoals ze bij ons in Soest ook op maneges staan...

Soest is een prachtig paardendorp met veel paardenliefhebbers en schitterende uitrijmogelijkheden. En de meest bedroevende maneges van Nederland. Zeker qua paardenomstandigheden. Huilen
[/quote]

Boos! Volstrekt mee eens; SCHANDALIG! Boos! Zeker manege De Boshoeve, die weidegelegenheid in de directe omgeving heeft! Boos!

Boos! Maar NOG erger vind ik, dat die maneges altijd stampvol staan.

Wat wil je ook, in een dorp waar de burgemeester straffeloos alle vrije eenden, ganzen e.d. binnen de gemeentegrenzen tot 'eigendom van de gemeente' kan verklaren en ze vervolgens laat RUIMEN, waarbij de pootjes van jonge dieren GEBROKEN worden, zodat ze niet meer kunnen lopen?
(Onthou dit even, voor het geval ene Misselijk KOOS JANSEN i Misselijk in jouw gemeente komt solliciteren??!!)

Botervlieg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-03 14:02

Dees schreef:

Deze opmerkingen doen mij het ergste omtrent de leefomstandigheden van jouw paard(en) vrezen... Scheve mond

Botervlieg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-03 14:05

ellenlouise schreef:
Als ik de mogelijkheid had zette ik mijn 2 kwpn'ers vandaag nog buiten met een inloopstal. Maar kom daar maar eens om in midden-nederland.

Verward Is dat zo Verward

Josée

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-03 11:55

Ik ben blij dat er zoveel reacties komen op zo'n belangrijk onderwerp en het is goed te lezen dat het ook heel vaak wel goed geregeld is. Ik weet dat het moeilijk is om een goede stalling te vinden, zeker in randstedelijk Nederland. Eigenlijk zou er wel een soort van permanente inspectie moeten zijn voor pensions, paardenhouderijen, maneges enz. En dan niet 1 keer per vijf jaar eens langs gaan maar regelmatig. Kost alleen klauwen met geld en tijd natuurlijk. En dan hebben de paarden in Nederland ws. niet te klagen nee. De bio-industrie zullen we het maar niet over hebben. Bestaat er eigenlijk een site waarop je goede stalling kunt vinden, soort verzamelsite??

Botervlieg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-03 13:25

Josée schreef:
Bestaat er eigenlijk een site waarop je goede stalling kunt vinden, soort verzamelsite??

Mij niet bekend.
Begin er zelf 1 ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-03 13:30

Citaat:
De bio-industrie zullen we het maar niet over hebben

Op sommige plaatsen vind ik de paarden toch niet beter gehuisvest als in de bio hoor.
Het enige is dat een bio dier na een paar maanden geslacht word en een paard levenslange opsluiting heeft.

Wat dan het beste is plaats ik toch grote vraagtekens bij Scheve mond

Botervlieg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-03 13:42

runningkawa schreef:
Citaat:
De bio-industrie zullen we het maar niet over hebben

Op sommige plaatsen vind ik de paarden toch niet beter gehuisvest als in de bio hoor.
Het enige is dat een bio dier na een paar maanden geslacht word en een paard levenslange opsluiting heeft.

Mijn idee; schandalig soms! Boos! Huilen Boos! Huilen

Citaat:
Wat dan het beste is plaats ik toch grote vraagtekens bij Scheve mond

Schijnheilig Heb je het antwoord eigenlijk niet al gegeven? Schijnheilig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-03 13:44

Was het zo doorzichtig ? Knipoog

Botervlieg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-03 14:28

runningkawa schreef:
Was het zo doorzichtig ? Knipoog

Extreme duivel Was het maar voor IEDEREEN zo doorzichtig, nietwaar? Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-03 14:33

Vele willen het helaas niet zien
Als ze zelf hun pleziertje maar hebben

Maar laat ik daar verder maar niet meer op in gaan, want dan heb ik zo weer veel boze gezichten op me gericht
En dan krijg je weer van die topics dat bokt zo ongezellig is Lachen

Botervlieg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-03 14:47

runningkawa schreef:

Maar laat ik daar verder maar niet meer op in gaan, want dan heb ik zo weer veel boze gezichten op me gericht

Lips are sealed vlstrkt Lips are sealed m Lips are sealed ns!! Lips are sealed

Haha! Kom je teguh!! Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-03 15:07

Botervlieg"]
[quote="runningkawa schreef:

Lips are sealed vlstrkt Lips are sealed m Lips are sealed ns!! Lips are sealed

Haha! Kom je teguh!! Haha!
[/quote]

???
Heb je ondertitels voor me Lachen